Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Alternativ till kommersiell mjukvara

Permalänk
Melding Plague

Alternativ till kommersiell mjukvara

<font style="font-size: 10pt"><b>Alternativ till kommersiell mjukvara</b></font> <small class="small">söndag 19 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Vad skulle hända om alla plötsligt startade med en nyformaterad hårddisk och inte hade möjlighet till att piratkopiera mjukvara? Den frågan ställer sig Bit Tech och går igenom några av de kommersiella mjukvaror som de flesta använder, men kanske alla inte betalar för, och ser vilka alternativ som finns.
<br />
<br />Som ett exempel har de tagit en ”vanlig” användare som illegalt använder Windows XP, Office-paketet och Photoshop och räknat ut att denna mjukvara kostar omkring hela 1000 pund, vilket är mer än vad de flesta har lagt på sina datorer! De listar alternativ till dessa mjukvaror, som att köpa bantade versioner eller använda gratis mjukvara.
<br />
<br />Många av våra läsare känner säkert till dessa alternativa mjukvaror, eller till och med använder en hel del av dem, men för de som inte gör det kan det vara en bra påminnelse om att det finns alternativ som kostar mindre eller ännu bättre är helt gratis.
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.bit-tech.net/bits/2006/03/17/free_alternatives_to_..." target="_blank">Bit Tech</a> för att se vad du kan göra för att sova bättre om nätterna.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

säger bara haha.. ork

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

jag sover alldeds underbart redan nu tack. !

Visa signatur

"Fat people are harder to kidnap"

Permalänk
Inaktiv

Väldigt bra initiativ!

Permalänk
Medlem

ja duu .. eller så köper man bara all program vara man vill ha och som man har lärt sig med .. jag har typ växt upp med windows
skulle inte palla byta till linux nu .. isf med nån windows skin grej ( om det finns sån )

*Edit* jag sover helt underbart ( 2 sömntabletter bara för att minska skuldkänslorna till microsoft )

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk

snart tar jag och gräver ner mig under jord! vars fan är världen på väg ? konstigt att folk piratkopierar då det är hutlösa priser på allt vad ps heter..inte för att jag själv andvänder mig av det programmet tex.

Jag säger bara )(/&%¤#bah

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

frågan är om det här gör någon gladare ?

säg att jag går över från piratat photoshop till gimp då kommer ju adobe fortfarande inte tjäna några pengar på mig och inte bli glada.

jag måste ställa om mig och det är jobbigt

sen kanske samvete är något annat.

Permalänk
Medlem

Hehe..

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Om de hade vettigare priser skulle piratkopiering minska drastiskt, tror jag.
Jag går över till Linux så fort de har bättre stöd för spel, liksom många andra har sagt.

Mac kommer det nog "aldrig" att bli - jag vill bygga min PC själv. Gillar inte att de ger reklam för Apple, de kunde haft med ännu fler program istället.

Ett förslag är att lägga upp alla bra alternativa gratisprogram här: Diskussionsforum > Mjukvara > UNIX - Övriga operativsystem > Läs mig först innan du skapar en tråd!.

Eller om man vill sitta kvar på Windows (som jag, tyvärr vill), här: Diskussionsforum > Mjukvara > Microsofts operativsystem > Samlingstråd för Microsofts operativsystem/program - Läs innan du skapar en ny tråd!

//Hector

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det kommer att bli grymt intressant om de på något sätt fixar piratkopiering, jag tror att det kommer gynna opensource något in i. Men även spelförsäljning.

Permalänk
Medlem

hmm, man kanske skulle starta ett företag och utveckla DX10-lik mjukvara till linux, och sen ett grymt spel på de.... dock hade mitt spel piratkopierats, så där sket de sig... om jag inte kunde göra ett betal-MMORPG.. fast då gör såklart någon en egen server till de.. så det går ändå inte.. så vi är rätt fast där vi står.. jag tror faktiskt att piratkopiering lever i symbios med företagen som piratkopieras av. Som många tidigare påstått så är det säkert många som laddar hem Potoshop och lär sig de, då kommer även företag att köpa det eftersom kunskapen är störst där... Frågan är om samma effekt finns hos musikkopieringen... vem vet..

liten parentes: jag kommer köpa Vista, det kommer vara värt vart enda krona!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
ja duu .. eller så köper man bara all program vara man vill ha och som man har lärt sig med .. jag har typ växt upp med windows
skulle inte palla byta till linux nu .. isf med nån windows skin grej ( om det finns sån )

Inte så konstigt att det är hutlösa priser på ett program för professionell grafikhantering ändå? Jag skulle gissa att 90% av de som har piratat Photoshop skulle klara sig lika bra med ett gratisalternativ, såsom Gimp för det de gör med programmen.

Permalänk
Medlem

argh! säger bara en sak: sänk priserna på alla programvaror och folk slutar piratkopiera, plain and simple!

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
hmm, man kanske skulle starta ett företag och utveckla DX10-lik mjukvara till linux, och sen ett grymt spel på de.... dock hade mitt spel piratkopierats, så där sket de sig... om jag inte kunde göra ett betal-MMORPG.. fast då gör såklart någon en egen server till de.. så det går ändå inte.. så vi är rätt fast där vi står.. jag tror faktiskt att piratkopiering lever i symbios med företagen som piratkopieras av. Som många tidigare påstått så är det säkert många som laddar hem Potoshop och lär sig de, då kommer även företag att köpa det eftersom kunskapen är störst där... Frågan är om samma effekt finns hos musikkopieringen... vem vet..

Tja... när Napster kom i ropet gick skivförsäljningen upp rejält... den självklara kuren var så klart att gnälla lite om "förlorad vinst" (med det menar de att om alla som laddade ned Darins nya skiva betalade för den istället skulle de gå med så mycket mer vinst.. det här lyckas de sedan få till en förlust) och höja priset och därefter stämma napster.

Den "symbios-effekt" som ges av "piratande" för musikbranschen handlar främst om spridningen. Kan nämna flertalet grupper jag antagligen aldrig skulle hört om det inte vore för bl.a. Napster. Musik som jag alltså sedan betalat för.

Handen på hjärtat nu allihopa, vem ser en skiva av ett (för dig) nytt band i skivbutiken, lyssnar på en halv låt (för det känns så jäkla skumt att stå där som ett fån och "provlyssna") för att sedan betala ca 200 pix för en skiva?
Tänkte väl det....

Permalänk
Medlem

Jag ser inte privatkopierat Photoshop som en förlust för Adobe, då de flesta aldrig ens köpt det om de inte hade piratkopierat det. Om det är en förlust för någon är det isåfall för konkurrerande program/företag.

Permalänk
Medlem

De flesta som kör Photoshop här skulle antagligen klara sig alldeles utmärkt med paint.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Inte så konstigt att det är hutlösa priser på ett program för professionell grafikhantering ändå? Jag skulle gissa att 90% av de som har piratat Photoshop skulle klara sig lika bra med ett gratisalternativ, såsom Gimp för det de gör med programmen.

Vad spelar det för roll om de hade klarat sig med Gimp, elle rinte? Anledningen till att photoshop, och 3Dcad med flera, inte använder dongle för att förhindra piratkopiering "mer effektivt", är för att de vill att det ska vara rimligt svårt att piratkopiera. Folk ska med andra ord veta att de gör nånting "fel" men de bryr sig igentligen inte speciellt mycket. Om de tvingar alla att betala, eller använda nånting annat hemma, innebär det att de sparkas ut från arbetsmiljöerna efterhand.

Relativt enkelt att förstå, inte sant? Till och med mjukvarudirektörerna har ju lyckats komma på det. (och inte försökte de lagstifta ihjäl folk primärt)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

3D studio Max och photoshop är så överprisade att de förtjänar all kopiering men jag har valt bort dom för man behöver dom inte och har inte mycket olagligt på min dator längre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ett fullständigt kopieringsstop skulle definitivt döda windows.
Tillgänglighet på operativsystemet samt alla spel som bara fungerar under windows är tveklöst de främsta faktorerna som motiverar dess existens. Jag har följt linuxutvecklingen sporadiskt under ett par år och tycker att den har mognat rejält. Med "mognat" menar jag då att det har blivit lättare att komma igång med det om man har noll i bagaget. Känns fortfarande som om det är en liten bit kvar för att vara helt idiotvänligt men det kommer nog så småningom.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

Kan bara sova bra om man slipper dom höga kostnaderna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel har väl Bill Gates sagt att piratkopiering är bra till en viss del. Reklam och att användarna bli vana vid windows utan att betala något, visst 1 förlorad licens men de får ju säkerligen in pengar på alla de företag som använder windows pga att arbetarna är vana med den miljön.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Använder Gimp, Open Office och Firefox, visst nog blir det att man piratkopierar något program, men de programmen ovanför är väldigt bra.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Tycker det var intressant läsning.
Dock så väcks ju en massa bra frågor till liv. Bland annat när det gäller just användningen av hutlöst dyra professionella program av olika slag. Jag personligen måste nog säga att i fall så som olika CAD-program,, Photoshop och en del andra så gynnar nog piratkopieringen dessa företag mer än de skadar. Jag menar om man suttit hemma i flera år med ett piratat Photoshop och sen ska ut i arbetslivet och där sysla med någon form av grafisk bearbetning, visst är det då klart att man vill sitta med Photoshop där med, som man kan och är van vid. Så i slutändan tror jag att all denna piratkopiering faktiskt leder till mer licenser sålda för företagen som utvecklar tillämpningarna, då företag antagligen lyssnar på sina anställda när de väljer mjukvara att köpa in.

När det gäller mindre program däremot kan man ju diskutera om då vore är fallet. Jag tror inte Microsoft är så förtvivlade över kopieringen, då det hjälper dem sprida användningen ytterligare vilket leder till att när företag köper in OS och när privatpersoner vill bli ordentliga och betala för sig, så är det ju givetvis windows de köper. Ett mindre företag kanske känner av det hela däremot, så i fallet med mjukvara som inte är så stor och spridd som t.ex. Photoshop och windows m.m, så kan man ju diskutera resultatet av piratkopiering. Dock tvivlar jag på att någon till denna dag fått lägga ner på grund av det.

Men som sagt, intressant läsning och många frågor man gärna skulle vilja ha svar på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Enligt min mening kan ett piratkopierat Photoshop faktiskt gynna Adobe.
Om jag kör ett piratat PS hemma och söker ett jobb som innefattar bildredigering. Vad svarar jag då när min presumtiva arbetsgivare frågar vilket bildbehandlingsprogram jag behärskar? Jo, Photoshop, så klart! Därmed är det ganska troligt att arbetgsgivaren köper en PS-licens för att jag ska kunna jobba med det. Enkel logik!

När det gäller Windows, är det lite annorlunda. Själv har jag betalat för samtliga Windows-licenser jag använder, vilket innebär en XP Home, en XP Pro och en XP x64. Visserligen har jag bara OEM-licenser, och XP Home följde med en laptop, men det är ju ändå runt 4000 spänn jag slängt in till Microsoft...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller helt med många andra, jag använder tämligen många piratade produkter, (spel, 3d program, PS) men det är ändå produkter som jag som student aldrig(!) skulle ha köpt annars. Visst att pirat filosofin, eller vad man nu vill kalla det, inte gynnar alla aktörer, men väldigt många får genomslagskraft på marknaden just pga kopiering.
I fallet med windows... Om man vill spela mycket spel mm så måste man ha windows, tyvärr rätta mig gärna om jag har fel.
Tack för mig. GL HF allihopa.

Permalänk

Ja men jag är ju beta testare åt microsoft (så ofta som de uppdaterar windows) så då känns det lite löjligt å ge pengar till dem när de borde ge det till mig

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Nu använder ja det inte själv, men wine ska tydligen ha blivit mycket bättre på att speöa spel. Svårt att testa eftersom jag kör XP, aldrig kommit mig för att testa Linux, i dagsläget är de flesta installationer antingen inte tillräckligt användarvänliga, eller så är de så användarvänliga att du får ett 100% standardiserat system, där alla buurkarna har identisk konfiguration, och samma svagheter. Lite av samma situation som windows, trots att man kör Linux. Det kommer nog vad det lider.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det är ju piratkopierings fel att så många använder Windows, men konstigt nog så är de flesta pirater emot Microsoft och säger att Windows suger etc. Ändå måste de sno allt de kommer åt..
Likaså dyrare program som Photoshop som vissa har nämnt, varför skulle någon lägga ut pengar på ett billigare program när de kan sno en "värsting" program helt gratis? Det är roligt att exempelvis vara 1000kr fattigare för ett visst program, och ändå köra med sämre program än de flesta som man känner som bara snodde sitt.
Är man för monopol där stora aktörer nästan helt har en marknad och där mindre inte ens kan konkurrera med priset, så är piratkopiering något som man ska stödja.
Om sedan de stora aktörerna skulle sälja mer eller mindre program är en fråga som man kan diskutera, men piraterna är främst konsumenter som skulle stödja de mindre aktörerna som vill in på marknaden.

Priserna är inget problem då det tom finns många gratisprogram som ändå folk ratar, eftersom de som sagt kan få tag på en värstingversion gratis.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Du säger emot dig lite.

Det är synd om de mindre / billigare utvecklarna, för att de inte får sålt sin mjukvara iom att folk piratkopierar dyrare mjukvara. Därefter är det i alla fall ingen som behöver betala för mjukvara, för det finns gratis versioner som kan göra det man behöver i alla fall.

Bestäm dig, du tror väll inte att de billigare / mindre utvecklarna får mer pengar, om någon konsument går från en stor komerciell produkt till en konkurerande gratis produkt som fyller alla deras minimikrav. Risken för att nämnda konsument ska välja en produkt som tillgodoser behov han inte har, och helt plötsligt kostar pengar när produkten där alla hans behov är fylda kostnadsfritt är lika, om inte mer tillgänglig?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Total piratstopp kommer aldrig ske, så egentligen är "totalt piratstopp" bara vissa företags utopi.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!