Ageia PhysX Physics Accelerator

Permalänk
Medlem

Det jag ser fram emot är skelett fysik. Alltså säg att man kör ett fps online. Man får innan man börjar välja om man ska vara vänsterhänt eller högerhänt. Sedan när man kör så påverkar kulorna på ett realistiskt sätt, alltså blir man sjuten i armen så, beroende på var kulan träffar, får man realistisk skada av det. Alltså inte bara att health går ner utan om man blir skjuten i högerhanden och är högerhänt så kan man ju inte använda den handen, då får man ha pistolen i vänsterhanden vilket medför betydligt sämre reaktion och träffsäkerhet med mera. Fatta om någon sjuter en kula i benet, den träffar rätt på smalbenet och går igenom benet bakom, alltså skelettet i benet går av. Då hänger den undre delen av benete löst samt att man typ får hoppa fram på ett ben. Jag tycker att ett sådants system skulle kunna ge både mer spännande och dessutom i många fall komiska konsekvenser för onlinespel, i det här fallet fps.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Anandtech har nu också testat

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2751

Istället för att underlätta CPUn med de fysikeffekter som redan finns i spelet så aktiverar kortet ännu mera fysikeffekter som sänker FPS:en märkbart (Ibland upp till 50% beroende på CPU) i ett spel som redan är otroligt krävande. Och det går inte att välja graden av fysik heller verkar det som.

"We're still a little skeptical about how much the PhysX card is actually doing that couldn't be done on a CPU -- especially a dual core CPU. Hopefully this isn't the first "physics decellerator", rather like the first S3 Virge 3D chip was more of a step sideways for 3D than a true enhancement. The promise of high quality physics acceleration is still there, but we can't say for certain at this point how much faster a PhysX card really makes things - after all, we've only seen one shipping title, and it may simply be a matter of making better optimizations to the PhysX code. With E3 on the horizon and more games coming out "real soon now", rest assured that we will have continuing coverage of AGEIA and the PhysX PPU."

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Man undrar förstås hur bra implementationen i GRAW är, den verkar rushad för att få ut ett spel vid lanseringen. Men som man ser i deras tester så slöar den ner även vid 800x600 med låg grafiknivå (dvs grafikkortet är lite belastat så extra effekter borde inte påverka framerate så mycket).

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ju vara att man har "bultat" på PhysX-motorn rakt på det befintliga spelet. Självklart blir det mer krävande, då det blir ytterligare en process i maskinen, och inte minst en process som skall koordineras med den andra.
Vi får väl se hur det blir med PhysX i framtiden, men jag vill nog först se hur Unreal blir. Efter det kan man nog avgöra om det är flipp eller flopp.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag tror nog kortet kan vara riktigt bra med rätt tillämpning. Dock är det precis som du säger, de behöver ett spel som utnyttjar det till fullo. Om de gör en riktigt bra implementering i Unreal Engine så har de helt plötsligt en mycket bredare bas, då det är många spel som använder deras motor.

Dessutom kanske man kan få en patch till GRAW som fixar hastigheten. Hoppas jag iaf, jag har ju beställt ett kort redan (lite grisen i säcken, men men).

Permalänk

Jag hittade två videoclip som visade GRAW med och utan PhysX. När dom hade aktiverat PhysX och skjöt på en tunna eller något så flög det iväg en massa svarta "plåtbitar". Dessa "plåtbitar" flög även iväg om man sköt mot en vägg eller ett däck. Det var uppenbart att delarna som flyger iväg INTE kommer från den vägg, däck eller tunna man skjuter på.

Det känns som dom bara öst på med lite skrot/plåtbitar så fort det ska vara lite "fysik". Fan va ruttet. Hoppas UT2007 blir bättre.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk

givetvis är inte ngåra extremt rushade produkter ett bra test

fysik i spel är nästa stora sak, helt klart! men de dröjer nog ett år minst innan sådana effekter börjar komma igång på riktigt ...

ungefär som första quake, fast inte lika stort då fysik inte är lika visuellt

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

De som har kort kan testa Cellfactor demon som nu är släppt:
http://www.ageia.com/physx_in_action/cellfactor.html
(obs, den kräver PhysX kort alltså)

CNET har en liten kort preview av PhysX med just Cellfactor:
http://reviews.cnet.com/4531-10921_7-6517742.html

Pastar bästa sidan med länkar om just Ageia PhysX igen:
http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/ageia_physx.html

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag tror nog kortet kan vara riktigt bra med rätt tillämpning. Dock är det precis som du säger, de behöver ett spel som utnyttjar det till fullo. Om de gör en riktigt bra implementering i Unreal Engine så har de helt plötsligt en mycket bredare bas, då det är många spel som använder deras motor.

Dessutom kanske man kan få en patch till GRAW som fixar hastigheten. Hoppas jag iaf, jag har ju beställt ett kort redan (lite grisen i säcken, men men).

Det skall bli kul att se om Unreal kan dra upp intresset ordentligt. Jag hoppas på både Unreal och Warhammer MMORPG, då det är titlar som troligtvis kommer att få en stor och trogen publik, och verkar vara titlar som sedan länge har skrivits med PhysX implementerat.

Det många inte verkar ha förstått är hur mycket effektivare PhysX är på att beräkna fysik i spel. Där t.ex. ett normalt grafikkort kan klara av att ha beräkning av max ett 50-tal kroppar, klarar PhysX av flera tusen. Det räcker inte med att som någon här i tråden köra med en SLI-rigg, och sen låta det ena kortet göra fysikberäkningar. Grafikprocessorn är helt enkelt inte gjord för att göra den sortens beräkningar. Visst, det kanske blir mer än 50, ja kanske t.o.m. en mångdubbling, uppåt ett par hundra individuella kroppar, men inte ens i närheten av de tusentals som PhysX skall klara. Problemen är antagligen att många speltillverkare är mer intresserade av att sälja många spel, än att ge maximal upplevelse, och är nog därför ganska skeptiska till att implementera effekter som enbart en liten procent kan uppleva.

Tyvärr så verkar mycket av de recentioner och liknande som man har hittat hitintills vara baserade på titlar som antingen enbart har PhysX-effekterna adderat på en befintlig spelmotor, eller så är det omportade spelkonsollstitlar. Inget av alternativen är särskilt meningsfullt för att belysa kapaciteten hos PhysX.

När det gäller att köpa grisen i säcken, så känner jag att jag har gjort det bästa av situationen, och beställt ett kort, som nästan omgående skall hamna i en kompis maskin. Han ville ha en värsting till Augusti, och pröjsade mig i förskott. Ibland gillar man att ha knösusar till vänner.....;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Två tech-demos gjorda i Unreal 3 engine:
http://www.ageia.com/physx_in_action/tech_demos.html
(flashplayer-filmer)

De visar ju vad som är möjligt att göra och även om vätskan inte ser helt verklig ut så är det något jag inte sett i spel tidigare iaf.

Permalänk
Medlem

Detta medföljer Asus-kortet:
Ghost Recon Advanced Warfighter
Cell Factor
SwitchBall Demo
Asus Driver

Permalänk

Är det någon här som har testat/köpt kortet än?

Permalänk
Medlem

Fixar för GRAW med PhysX i patch 1.10:
http://www.ghostrecon.com/uk/

Citat:

AGEIA updates
- Landscape meshes for levels tuned and updated for better AGEIA performance.
- Performance increase on bullet hit particles.
- Some stalls have been removed.
- A bug that caused zero vertices in baked fluid meshes has been fixed.
- A bug that caused the rigid bodies from a hand grenade explosion to fall through the ground has been fixed.
- A faster rendering mode has been added for debris particles.
- PhysX effects modified to use the faster rendering mode.

Skulle vara kul att se prestandan i nya tester eftersom grundversionen av GRAW inte var bra gjort för Ageia PhysX.

Jag har inte fått mitt kort än, suck. Väntade med att köpa GRAW eftersom det följer med kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Det jag ser fram emot är skelett fysik. Alltså säg att man kör ett fps online. Man får innan man börjar välja om man ska vara vänsterhänt eller högerhänt. Sedan när man kör så påverkar kulorna på ett realistiskt sätt, alltså blir man sjuten i armen så, beroende på var kulan träffar, får man realistisk skada av det. Alltså inte bara att health går ner utan om man blir skjuten i högerhanden och är högerhänt så kan man ju inte använda den handen, då får man ha pistolen i vänsterhanden vilket medför betydligt sämre reaktion och träffsäkerhet med mera. Fatta om någon sjuter en kula i benet, den träffar rätt på smalbenet och går igenom benet bakom, alltså skelettet i benet går av. Då hänger den undre delen av benete löst samt att man typ får hoppa fram på ett ben. Jag tycker att ett sådants system skulle kunna ge både mer spännande och dessutom i många fall komiska konsekvenser för onlinespel, i det här fallet fps.

I kombination med procedurell generering kan det bli MYCKET intressant. Om alla animationer räknas ut med algoritmer istället för att vara "ritade" i förväg, så är det nog fullt möjligt.

Det nya Indiana Jones-spelet (och självklart Spore) använder den tekniken, vilket öppnar tonvis av möjligheter. Jag gillar var spelvärlden är på väg.

Permalänk
Medlem

En trailer från spelet Joint Task Force (ett slags squad-based rts som det ser ut)

Denna trailer visar lite av effekterna i spelet. Dock inget sagt om det kräver Ageia kort. JTS använder dock Ageias PhysX.

Trailer här:
http://media.pc.ign.com/media/741/741364/vid_1554508.html
Eller alternativt ladda ner här:
http://media.pc.ign.com/media/741/741364/vids_1.html

Ageia pressrelease här:
http://ageia.vnewscenter.com/press.jsp?id=1147177728480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2510

Trailer på ett spel som använder PhysX..
Det ser RÄTT intressant ut mjaaa :=)
Speciellt flygfän med äkta aerodynamisk fysik istället för den där gamla hemska "roterarunt x och y axis som en vippbräda" fysiken..
Lär nog göra lika mycket som 4-punkts fysiken gjorde för bilspelen

VILL HA!!! JAG -> HA! PLZ NU OK OK OK!!! LOL MOAR!

Allvarligt, det var en av de snyggaste spel-trailers jag sett o_O

Permalänk
Medlem

erm var det inte det här som var veckans erbjudadne eller nåt sånt på DB?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har nyss beställt min dator (står i sign) men jag har beslutsångest om mitt PhysX kort.. Är det inte bättre att avbeställa och sedan beställa när det är säkert att kortet inte floppar helt som det verkar göra nu?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
men jag har beslutsångest om mitt PhysX kort..

Avbeställ kortet & vänta.

Förhoppningsvis när det väl är andvändbart har det också sjunkit lite i pris.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är väl att alla verkar tänka så. I.o.m. att folk har tvekat om att köpa kortet, så tvekar också programutvecklarna, och alltså tar det längre och längre tid för oss att få ordentligt med optimerade titlar till kortet.:(

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju inte ställa upp med att beställa kortet nu så att spel tillverkarna fortsätter att optimera spel för kortet... Ni andra kan beställa det Men jag kommer ju ändå inte förlora något på att vänta? Och inte heller tjäna något på att får det nu snabbt eftersom det inte finns spel som stödjer det knappt!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB