Dagens mest bang for the buck grafikkort?

Permalänk

Värme & volt rör mig inte i ryggen, har en bastant vattenkylning. Går aldrig över 30grader på graffekortet jag har nu. & det är rätt överklockat.
Nå väl.

Alltså 7900GT, X1900XT som gäller alltså ?

Jo har presis satt i mitt SLI moderkort idag, så vore ju trevligt med ett nvidia kort ifall man köper ett lika dant som man tänkt köpa & köra SLI.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Sluta inte ljuga det passar dig för bra.

O så börjar det igen. Var ljuger jag? ATI kort presterar lika bra i spel som nVidias motsvarighet, men i 3Dmrk03/05 så få samma ATI kort bättre än nVidias motsvarighet. Och 3Dmark poäng avger inte exakt hur ett kort kommer prestera i olika spel.

Så innan du öppnar din käft och säger att jag ljuger, så förelår jag att du kollar innan upp information.:o

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Okej jag skiter fullständigt i, i vem av er som har störst kuk håll er till topic är ni snälla.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
O så börjar det igen. Var ljuger jag? ATI kort presterar lika bra i spel som nVidias motsvarighet, men i 3Dmrk03/05 så få samma ATI kort bättre än nVidias motsvarighet. Och 3Dmark poäng avger inte exakt hur ett kort kommer prestera i olika spel.

Så innan du öppnar din käft och säger att jag ljuger, så förelår jag att du kollar innan upp information.:o

Mina kort får lika mycket som ett kort i 3DMark nu men fyfan vad de presterar i 670MHz! Se om det hjälper med andra drivrutiner eller om jag skiter i 3DMark då spel är huvudsaken, eller hur DataNusse?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

mest prissvärda är fan ett kort som kostar under 2000:- som X800GTO och som du kan modda osv. och på detta sätt prestera Uber bra som ett HIGH-END kort.
Det har jag alltid gått efter, som radeon 9800pro, X800GTO osv.
Än så länge finns det inget sådan kort med SM3 kompitabelt. Men hoppas dock att det kommer snart.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
O så börjar det igen. Var ljuger jag? ATI kort presterar lika bra i spel som nVidias motsvarighet, men i 3Dmrk03/05 så få samma ATI kort bättre än nVidias motsvarighet. Och 3Dmark poäng avger inte exakt hur ett kort kommer prestera i olika spel.

Så innan du öppnar din käft och säger att jag ljuger, så förelår jag att du kollar innan upp information.

men du vet Unit01 kan allt, vet bäst, har alltid fakta framme på bordet. vi ska se upp till honom, han är våran fader/gud. pappi vet bäst och han vill bara oss vårt bästa

han är en pojk som motargumenterar allt som har med Nvidia att göra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men du vet Unit01 kan allt, vet bäst, har alltid fakta framme på bordet. vi ska se upp till honom, han är våran fader/gud. pappi vet bäst och han vill bara oss vårt bästa

han är en pojk som motargumenterar allt som har med Nvidia att göra.

Typ som DataNusse mot ATi. Det är trevligt att vara neutral när man har ett X850XT och två 7900GT

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Typ som DataNusse mot ATi. Det är trevligt att vara neutral när man har ett X850XT och två 7900GT

till skillnad att Datanusse kmr med fakta oftast och prestandatester m.m precis som jag.

sen i detta fallet så ljuger inte Datanusse, det är så. Ati optimerar sina kort hårdare för 3dmark än vad Nvidia gör. bara att kolla speltester och sen gämföra emd 3dmark så ser man en ganska stor skillnad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och glöm inte heller att 3Dmark03/05 är optimerade för ATI kort.

Har jag missat nått?

Kolla själv priser på Buggy och tester.

Själv tycker jag att 7900GT är ett väldigt intressant kort som kan överklockas mycket bra om man har tillgång till bättre kylning och är villig att tillförse den med mer V och utföra vad som behövs.

Annars så finns ju X1800XT om man nu vill ha ett kort med dess fördelar som 512MB i minne och andra bildkvalite förbättrade egenskaper/inställningar. Enkelheten med att justera V för diversa komponenter. Men X1800XT 512 är dyrare än 7900GTn.

Sen finns det också 7600GT som man kan ta om man nu inte vill punga ut mer pengar och inte är så kräsen om bildkvaliten men tar det med måtta med varje nytt förbättrat grafik kort man kan ta i steg för en billig kostnad.

Veckans erbjudande på Komplett är ju ganska lukrativt det med. Men den har sin tids varsel. Och så har 7900GT sin också, då det är svårt att hitta en i lager just nu. Vad jag har märkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Har jag missat nått?

kanske..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
mest prissvärda är fan ett kort som kostar under 2000:- som X800GTO och som du kan modda osv. och på detta sätt prestera Uber bra som ett HIGH-END kort.
Det har jag alltid gått efter, som radeon 9800pro, X800GTO osv.
Än så länge finns det inget sådan kort med SM3 kompitabelt. Men hoppas dock att det kommer snart.

Du kan ju alltid kasta ett getöga på topic författarens sign så får du en hum om vad han REDAN HAR.

Offtopic, ingen som vill köpa mitt X800 ?

http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=32295

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

ExtremeTech har en intressant jämförelse ang vilket kort som ger mest
"Bang for the buck"!

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1945705,00.asp

Permalänk

Tackar, lutar åt ett nytt 7900GT eller ett beg 7800GTX vilket är igentligen mest "Bang for the buck" av dessa 2 då?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Tackar, lutar åt ett nytt 7900GT eller ett beg 7800GTX vilket är igentligen mest "Bang for the buck" av dessa 2 då?

Jag tror att 7900gt, det sägs ju vara bättre än 7800gtx så..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Typ som DataNusse mot ATi.

Det är snarare (Data)Nusse mot ingoransen.
Det är igentligen jag o doja som tar upp de negativa saker med ATI här på swec. Detta sticker i mångas ögon. Och då kommer ordet fanboy och massa tjafs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Tackar, lutar åt ett nytt 7900GT eller ett beg 7800GTX vilket är igentligen mest "Bang for the buck" av dessa 2 då?

7900GT är bättre, inte bara i prestanda men också den har lägre värmeutvekling och strömförbrukning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
O så börjar det igen. Var ljuger jag? ATI kort presterar lika bra i spel som nVidias motsvarighet, men i 3Dmrk03/05 så få samma ATI kort bättre än nVidias motsvarighet. Och 3Dmark poäng avger inte exakt hur ett kort kommer prestera i olika spel.

Så innan du öppnar din käft och säger att jag ljuger, så förelår jag att du kollar innan upp information.:o

Du ljuger exakt här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Och glöm inte heller att 3Dmark03/05 är optimerade för ATI kort.

Du har fel, du framhäver det på ett sätt för att få en part att framstå i negativ klang, alltså ljuger du avsiktligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
till skillnad att Datanusse kmr med fakta oftast och prestandatester m.m precis som jag.

sen i detta fallet så ljuger inte Datanusse, det är så. Ati optimerar sina kort hårdare för 3dmark än vad Nvidia gör. bara att kolla speltester och sen gämföra emd 3dmark så ser man en ganska stor skillnad.

ja han och du "KMR" med "fakta" från "review sidor" som inte vet vad de benchar, vad benchen testar, och innebörden av resultaten. Att köra på kriteriet att den som plockar fram flest antal sidor har mest fakta är inget större krav på kunskap precis.

Sedan så ljuger du också som han precis här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ati optimerar sina kort hårdare för 3dmark än vad Nvidia gör.

Jo jag hörde det från någon som hörde det från någon som hörde det från nvidia. Måste lita på allt man läser på internet
Aja för er som vill veta något. Korten har ju lite olika arkitektur, tänk processorer. Sedan så beroende på vad som har prioriterats i varje arkitektur så kan fördelarna / nackdelarna visa sig på olika sätt beroende på situation(chipen designas ju knappast för dagens behov). Beroende på vad ex en bench då testar så kan olika fördelar / nackdelar visas, samtidigt finns det ju möjlighet för respektive grafikchips utvecklare att trimma sina drivrutiner för antingen vissa situationer eller applikationer(spel faller in under den kategorin) eftersom utvecklaren av applikationer oftast inte alltid lyckas få ut all prestanda ur ett kort.
Sen kanske vissa reviewnötter ska ta reda på vad benchar testar om de vill framstå som att faktiskt veta vad som händer istället för att spotta ur sig siffror hela tiden som citeras av idioter.
Alla spel är inte lika, förhållandet i varje spel är inte lika -.- sedan så som vanligt så kodar inte alla bra, sedan som vanligt så är vissa med i olika program från olika grafikchips utvecklare.

Och svara på topicen gjorde jag i förra posten så sorry för off topic dragningen. Är bara inte så glad för folk som ljuger för att vilseleda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Du ljuger exakt här

Du har fel, du framhäver det på ett sätt för att få en part att framstå i negativ klang, alltså ljuger du avsiktligt.

ja han och du "KMR" med "fakta" från "review sidor" som inte vet vad de benchar, vad benchen testar, och innebörden av resultaten. Att köra på kriteriet att den som plockar fram flest antal sidor har mest fakta är inget större krav på kunskap precis.

Sedan så ljuger du också som han precis här

Jo jag hörde det från någon som hörde det från någon som hörde det från nvidia. Måste lita på allt man läser på internet
Aja för er som vill veta något. Korten har ju lite olika arkitektur, tänk processorer. Sedan så beroende på vad som har prioriterats i varje arkitektur så kan fördelarna / nackdelarna visa sig på olika sätt beroende på situation(chipen designas ju knappast för dagens behov). Beroende på vad ex en bench då testar så kan olika fördelar / nackdelar visas, samtidigt finns det ju möjlighet för respektive grafikchips utvecklare att trimma sina drivrutiner för antingen vissa situationer eller applikationer(spel faller in under den kategorin) eftersom utvecklaren av applikationer oftast inte alltid lyckas få ut all prestanda ur ett kort.
Sen kanske vissa reviewnötter ska ta reda på vad benchar testar om de vill framstå som att faktiskt veta vad som händer istället för att spotta ur sig siffror hela tiden som citeras av idioter.
Alla spel är inte lika, förhållandet i varje spel är inte lika -.- sedan så som vanligt så kodar inte alla bra, sedan som vanligt så är vissa med i olika program från olika grafikchips utvecklare.

Och svara på topicen gjorde jag i förra posten så sorry för off topic dragningen. Är bara inte så glad för folk som ljuger för att vilseleda.

yo pappa!, kan du inte bli swedenclockers nya big papi boss som gör alla testerr och visar medborgarna hur det verkligen står till, jag menar du kan ju mer än 100data snillar tillsammans och fifan det ärinte dåligt kan jag tala om. du kan alltidn i huvet också , behöver inte ens fakta för att ha rätt vilket heller inte är illa pinkat, allt det här är ju automagiskt ifrån din sida. du är synsk du vet bättre än människorna du argumenterar med o.s.v

jag säger att jag inte ljuger men du vet bättre än mig, fan pappa hur gör du eller sry gud menade jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är snarare (Data)Nusse mot ingoransen.
Det är igentligen jag o doja som tar upp de negativa saker med ATI här på swec. Detta sticker i mångas ögon. Och då kommer ordet fanboy och massa tjafs.

Sanningens väktare? Hahahahaha. Åh vad härligt klyschigt, Datanusse mot ignoransen, jojo

Det där med att ni tagit upp negativa saker om ATi.. och att folk kallat er "fanboys"... är det så konstigt?

Man har ju roliga minnen från en del flaming-trådar bland nyheterna... ATi slukar mer ström än Nvidia var det för ett bra tag sen minns jag (vilket trots ihärdiga försök från Nvidia-riddarna bevisades inte stämma vid det tillfället). Någon annan gång var Nvidia-korten också prisvärdare eftersom Gigabyte, som hade de billigaste ATi-lösningarna, tydligen var ett skräpmärke. Ja just det ja! Var det inte så att det var helt irrelevant hur R580-korten presterade, eftersom Nvidia inte kommit ut med sina än? Jo visst var det så, och visst skulle 7900-serien köra över, mala sönder, ja rentav äta upp R580-korten, när de väl kom ut? 32pipelines, som nämndes i ryktena, svalde ju några direkt..

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Hörru bögjävlar, sluta jiddra i min tråd. Skiter i vem av er som har störst kuk.
Rösterna verkar slå hårt mot ett volt moddat 7900GT iaf ?
är det nåt jag bör tänka efter före på, när det gäller val av märke osv ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Hörru bögjävlar, sluta jiddra i min tråd. Skiter i vem av er som har störst kuk.
Rösterna verkar slå hårt mot ett volt moddat 7900GT iaf ?
är det nåt jag bör tänka efter före på, när det gäller val av märke osv ?

Att använda uttryck som bögjävlar är inte så ofta uppskattat, men jag förstår din frustration. Förlåt. Ska du betala 3000kr för ett grafikkort, vilket jag tycker är ideal-prisklassen om man vill ha ett prisvärt grafikkort som håller i 1-2år, så ska du absolut köpa ett 7900GT. Det är helt klart grymt prisvärt. Sen vettefan om jag tycker du ska voltmodda det. Varför voltmodda ett helt nytt kort, vill du få större kuk av 3DMark?

Du kommer ha prestanda i överflöd utan voltmodd, och du behåller dessutom garantin. Vore väl trist om ditt nya kort krajjar efter 4månader och du inte får ett nytt pga fysiska modifikationer?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

Låser innan det blir dags att dela ut varningar..

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |