Permalänk
Medlem

Ny dator, ingen bild

Har monterat en dy dator åt lilsyrran. Men den vill inte fungera, den startar och allt men det blir ingen bild. Testat den med flera skärmar, minnen och nätagregat, men den vill inte ge bild.

Delar

Moderkort: Asus P5RD1-vm Xpress 200 2DDR-DIMM (inbyggt ljud och grafikkort)

CPU: Intel Celeron D 331 2.67 GHz EM64T

Minne: A-DATA 512Mb DDR

HDD: Seagate Barracuda 160Gb 7200rpm

Någon som vet vad felet kan vara eller ska jag skika till baka allt?

Permalänk

Re: Ny dator, ingen bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haxxe
Har monterat en dy dator åt lilsyrran. Men den vill inte fungera, den startar och allt men det blir ingen bild. Testat den med flera skärmar, minnen och nätagregat, men den vill inte ge bild.

Delar

Moderkort: Asus P5RD1-vm Xpress 200 2DDR-DIMM (inbyggt ljud och grafikkort)

CPU: Intel Celeron D 331 2.67 GHz EM64T

Minne: A-DATA 512Mb DDR

HDD: Seagate Barracuda 160Gb 7200rpm

Någon som vet vad felet kan vara eller ska jag skika till baka allt?

Testat med ett annat grafikort?? De blev fel såg inte att moderkortet hade inbyggt grafikkort!!

Kanske du ska testa med ett annat moderkort utan inbyggt grafikkort!

Permalänk

Du kanske kan testa med ett externt grafikkort. Kan hända det är det inbyggda grafikkortet som är trasigt. Har du förresten läst igenom manualen ordentligt så du inte missat någon bygel som behövs för att aktivera den inbyggda grafikkretsen?

Permalänk
Medlem

Ja jag har även testat med att annat grafikkort, och lästigenom manualen flera gånger. Kan inte heller testa med ett annat moderkort ftersom jag inte har något med rätt socket.

Permalänk

Startar datorn så att den försöker boota från hårddisk/diskett/cd, eller den går aldrig in i POST? Det är naturligtvis svårt att avgöra utan bild... Piper datorn när du startar upp den eller är den knäpptyst?. Du kan ju försöka starta den utan minneskretsarna - den borde åtminstone pipa då för att varna att den inte hittar något minnet. Piper den inte kan det tyda på att det är processorn som det är fel på och den inte ens går in i POST. Du kan även försöka med att rensa BIOS-inställningarna - de kan ibland vara korrupta på helt nya kort.

Permalänk

förmodligen inbyggda grafikortet som är paj, på vissa moderkort behöver man aktivera den inbyggda grafiken.

Permalänk
Medlem

Ja den försöker att starta HDD/CD men den vill inte pipa när man tar ur minnena. Står inte heller någor om jumpers till grafiken i manualen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haxxe
Ja den försöker att starta HDD/CD men den vill inte pipa när man tar ur minnena. Står inte heller någor om jumpers till grafiken i manualen.

Men den laddar inte från hårddisk/cd-spelare antar jag? Det kan i så fall lika gärna vara processorn som är trasig. Jag skulle nog rekommendera dig att skicka tillbaka grejerna (moderkort, processor och minne) så att de kan testa dem och avgöra vad som är fel och byta det som behövs bytas.