Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple lanserar program för att installera Windows

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar program för att installera Windows

<font style="font-size: 10pt"><b>Apple lanserar program för att installera Windows</b></font> <small class="small">onsdag 5 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Apple har idag i ett <a href="http://www.apple.com/pr/library/2006/apr/05bootcamp.html" target="_blank">pressmeddelande</a> tillkännagivit ett nytt program som kallas Boot Camp som kommer att finnas tillgängligt i nästa version av Mac OS X (10.5), kallad Leopard som kommer att förhandsvisas i augusti under Apples Worldwide Developer Conference. Programmet gör det möjligt att installera Windows på en Intel-baserad Mac. <br /><br /><i>”Apple has no desire or plan to sell or support Windows, but many customers have expressed their interest to run Windows on Apple’s superior hardware now that we use Intel processors”</i>, säger Philip Schiller på Apple.<br /><br />Redan nu kan man dock ladda hem en beta-version av programmet hos <a href="http://www.apple.com/macosx/bootcamp/" target="_blank">Apple</a> där även instruktioner för hur programmet används finns. Som vi tidigare skrivit stöder varken Windows XP eller kommande Vista (i alla fall till en början) EFI, som Apple använder istället för BIOS. Så här beskriver Apple skillnaden:<br /><br /><i>Macs use an ultra-modern industry standard technology called EFI to handle booting. Sadly, Windows XP, and even the upcoming Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS. But with Boot Camp, the Mac can operate smoothly in both centuries.</i> <br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra för Äppel-användarna, om man vill spela iallafall.

Permalänk
Medlem

Superior hardware, så bara för det står äpple på lådan så blir hårdvaran bättre...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Men exakt, jag menar, om något är superior så är det väl mer software, mao OS:et?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tja, kanske kul för spelkidsen, men i övrigt kan jag inte förstå varför man skulle vilja besudla NÅGON dator med Windows. Intressant nyhet, men för mig personligen betyder det egentligen inget. Jag kommer ändå aldrig att installera Windows igen på någon av mina egna datorer.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

hehe villken dizz av MS

men detta är ju bra för alla MAC users som vill spela ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Får hålla med om att det var ett stöddigt uttalande. De har egentligen tagit hela IBM PC idéen, gjort om den och förpackat den så att den ser ut som en Mac på utsidan. Vad är det Apple egentligen säljer nu för tiden? Förmodligen en livsstil. Hur kommer Apples produkter att se ut då människor har ledsnat på vitgrå produkter? Som alla andra tillverkares produkter.

Permalänk

Nej usch... Min MBP ska då slippa windows. Har väl inte skaffat mac för att fortsätta med windows?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Är ju perfekt - nu slipper oroliga själar oroa sig över att Windows inte funkar så "illa" som de är vana vid, om de köper en Mac med OS X som alla talar så gott om...

(Dessutom var det ju med verktyg för att ta bort Windowspartitionen när man upptäcker att man faktiskt aldrig använde det...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Men exakt, jag menar, om något är superior så är det väl mer software, mao OS:et?

Kommer inte ihåg vem som gjorde testet, men det stod i computer sweden för ngn vecka sedan att macbook pro prestandamässigt var kraftigare än motsvarade core duo i lite olika pc-laptops de hade testat med winxp på macbooken alltså!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

varför tog du bort min kommentar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Får hålla med om att det var ett stöddigt uttalande. De har egentligen tagit hela IBM PC idéen, gjort om den och förpackat den så att den ser ut som en Mac på utsidan. Vad är det Apple egentligen säljer nu för tiden? Förmodligen en livsstil. Hur kommer Apples produkter att se ut då människor har ledsnat på vitgrå produkter? Som alla andra tillverkares produkter.

Mycke talar mot dig nu.
Apple säljer en upplevelse. The Apple experience.
Apple säljer mjukvara som är år framför resten utav industrin.

Macar är inte en IBM kompatibel PC och kan då inte heller ha IBM PC idén.
En mac är idag en x86. Men annars är det som förut ju.
De har inga PS/2 portar. De har ingen dassig gammal BIOS. Det är en Mac. En komplett lösning. Mjukvara och Hårdvara.

Utan den vitgråa färgen är det fortfarande en mac. För de är företaget som vågar se framåt. Dumpar gårdagens tekniker. Våga satsa.

Permalänk

Mindfighter i det testet så var det bara photoshop som den vann överlägset i vad jag kommer ihåg..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Kommer inte ihåg vem som gjorde testet, men det stod i computer sweden för ngn vecka sedan att macbook pro prestandamässigt var kraftigare än motsvarade core duo i lite olika pc-laptops de hade testat med winxp på macbooken alltså!

Hmmm. Tack vare vaddå, får man undra? : ) Och med 'motsvarande', vad menades då? Pris? Vad var skillnaden i konfogurationerna, etc?

Hursomhelst, nu kan ju de teoretiska användarna som vill spela en del av tiden köpa en mac med gott samvete iaf, eller så. Spel som inte går i OS X, antagligen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
varför tog du bort min kommentar?

För att det pinsamma misstaget rättades till Således fyllde din kommentar ingen funktion. Men tack för påminnelsen!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Macs use an ultra-modern industry standard technology called EFI to handle booting. Sadly, Windows XP, and even the upcoming Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS. But with Boot Camp, the Mac can operate smoothly in both centuries.

hahaha... den kommentaren var rätt rå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Mycke talar mot dig nu.
Apple säljer en upplevelse. The Apple experience.
Apple säljer mjukvara som är år framför resten utav industrin.

Macar är inte en IBM kompatibel PC och kan då inte heller ha IBM PC idén.
En mac är idag en x86. Men annars är det som förut ju.
De har inga PS/2 portar. De har ingen dassig gammal BIOS. Det är en Mac. En komplett lösning. Mjukvara och Hårdvara.

Utan den vitgråa färgen är det fortfarande en mac. För de är företaget som vågar se framåt. Dumpar gårdagens tekniker. Våga satsa.

Och sen vaknade du. Så vackert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Och sen vaknade du. Så vackert.

Eh?

Du inser att Apples teknik ligger långt före alla andras.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Eh?

Du inser att Apples teknik ligger långt före alla andras.

Apple mjukvara skulle de i så fall vara. Vad jag vet utvecklar dom inte, och inte iheller tillverkar dom någon hårdvara. Det enda som skiljer pc:n och mac:en idag är att bios/efi... sen använder dom exakt samma jävla hårdvara som resten av världen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Apple mjukvara skulle de i så fall vara. Vad jag vet utvecklar dom inte, och inte iheller tillverkar dom någon hårdvara. Det enda som skiljer pc:n och mac:en idag är att bios/efi... sen använder dom exakt samma jävla hårdvara som resten av världen

Att de nu använder mycke samma hårdvara må vara sant. Men de när de inte gör hårdvara så väljer de ofta det bättre före det sämre.
EFI före BIOS, Dumpa PS/2 portar osv.

Men Apple har skapat hårdvara...
Apple är en del utav hela PowerPC-projektet.
PowerPC skapades utav AIM(Apple IBM Motorola)
Apple var med och skapade Firewire på 80talet.
Apple skapade persondatormarknaden. Den första riktiga persondatorn.
Orkar inte radda upp fler just nu.

Och på mjukvarusidan. Jadu. Massor där med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Och sen vaknade du. Så vackert.

Idiot?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Att de nu använder mycke samma hårdvara må vara sant. Men de när de inte gör hårdvara så väljer de ofta det bättre före det sämre.
EFI före BIOS, Dumpa PS/2 portar osv.

Men Apple har skapat hårdvara...
Apple är en del utav hela PowerPC-projektet.
PowerPC skapades utav AIM(Apple IBM Motorola)
Apple var med och skapade Firewire på 80talet.
Apple skapade persondatormarknaden. Den första riktiga persondatorn.
Orkar inte radda upp fler just nu.

Och på mjukvarusidan. Jadu. Massor där med.

Jag vet vad de har skapat och inte skapat. Numera tillverkar de dock ingen hårdvara mer. De designar och sen läger det ut tillverkningen på någon annan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Att de nu använder mycke samma hårdvara må vara sant. Men de när de inte gör hårdvara så väljer de ofta det bättre före det sämre.
EFI före BIOS, Dumpa PS/2 portar osv.

Men Apple har skapat hårdvara...
Apple är en del utav hela PowerPC-projektet.
PowerPC skapades utav AIM(Apple IBM Motorola)
Apple var med och skapade Firewire på 80talet.
Apple skapade persondatormarknaden. Den första riktiga persondatorn.
Orkar inte radda upp fler just nu.

Och på mjukvarusidan. Jadu. Massor där med.

Vad är det som är så speciellt med att dumpa PS/2 portar? Tycker endast det är dumt då det fortfarande finns dom som bara har PS/2 t-bord.

Permalänk
Medlem

Mac ftw! Det här kan få mig att gå över helt till mac. Skulle vara soft att köpa en MacBook Pro och ha i skolan och boota xp då, och sen kunna köra osx hemma.
Sitter på en sunkig ibm thinkpad r51 nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Vad är det som är så speciellt med att dumpa PS/2 portar? Tycker endast det är dumt då det fortfarande finns dom som bara har PS/2 t-bord.

För då måste användaren slänga ut ännu mer pengar på ett nytt tangentbord. Givetvis från Apple. Och givetvis kostar det 3 gånger så mycket som ett vanligt tangentbord, som det inte står apple på. Och användaren ifrågasätter inte varför hans tangentbord är dyrare än andra, för det står ju apple på det, då måste det vara bättre.

Lustigt hur apple påstås vara flera år före PC:n i prestanda här. I vadå? Och till vilken kostnad? Visst, en mac kan ju vara snabbare än en PC. Men en mac som är snabbare än en pc och kostar lika mycket eller mindre? Nä, det var svårare.

Permalänk
Medlem

Herregud vilket tjafs, jag gillar inte Apples överlägsna attityd men det är så de väljer att marknadsföra sig och då är det klart att de håller den linjen. Men detta, en PC/MAC-flamingtråd på ett överklockarforum riktat mot PC-entusiaster? Sandlådenivå är vad det är.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Vad är det som är så speciellt med att dumpa PS/2 portar? Tycker endast det är dumt då det fortfarande finns dom som bara har PS/2 t-bord.

Med det tänkandet kommer världen aldrig någonvart. Man måste offra något för så man kan gå vidare.
Det är ett utav Microsofts stora problem idag. Att de inte kan offra bakåtkompatibilteten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
För då måste användaren slänga ut ännu mer pengar på ett nytt tangentbord. Givetvis från Apple. Och givetvis kostar det 3 gånger så mycket som ett vanligt tangentbord, som det inte står apple på. Och användaren ifrågasätter inte varför hans tangentbord är dyrare än andra, för det står ju apple på det, då måste det vara bättre.

Lustigt hur apple påstås vara flera år före PC:n i prestanda här. I vadå? Och till vilken kostnad? Visst, en mac kan ju vara snabbare än en PC. Men en mac som är snabbare än en pc och kostar lika mycket eller mindre? Nä, det var svårare.

iMac 17" kostar visserligen 13795, men är ändå något av det mest prisvärda man kan köpa. Finns liksom ingen PC för samma pengar som har så pass bra hårdvara, och snygg för den delen. Sen får man ju med OS X och iLife.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Med det tänkandet kommer världen aldrig någonvart. Man måste offra något för så man kan gå vidare.
Det är ett utav Microsofts stora problem idag. Att de inte kan offra bakåtkompatibilteten.

Mja mja, en annan fråga, vad är det som är så dåligt med bios igentligen. (Försöker inte vara spydig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Mja mja, en annan fråga, vad är det som är så dåligt med bios igentligen. (Försöker inte vara spydig)

Att den inte är programmerbar. Att OS-et inte kan tala med den på ett smart sätt. Att den är hemskt primitiv.

I OpenFirmware kan du starta en telnetserver så man slipper ha skärm och tangentbord för att installera systemet.
Du kan koda din egen webläsare i det om du vill det. Du kan ladda drivruter etc.
Jag kan boota mitt operativsystem från en ftp, hemsida och massa annat. Bara med en rad kod.

BIOS måste emulera en diskettenhet för att få igång cdskivor... Det är för gammalt helt enkelt.