Artirfakter med ett geforce kort

Permalänk
Medlem

Artirfakter med ett geforce kort

har nyss köpt ett Gainward Geforce 6600 Ultra/1780 256MB DDR kort...nu är det så att jag får Artifakter i spel...fick itne det med mitt gammla spel som var ett geforce mx440 ...kan det ha gått sönder...kollat tempraturen på det då och då..och det har då legat på 41-42 grader.
det följde ju med ett program som hette expert tools där man kunde höja Core Clock Setting och Memory Clock setting...var lite där och pilla men ställde den inom det gröna fältet och märkte att jag fick artifakter och ställde då tillbax det..
en fundering till är att jag har ett netagg på 300watt...kan det vara det som är för svagt för grafik kortet?..
har inte fått nån blåskärm eller nån omstart nån gång
..nån som vet vad det kan vara för fel?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Vad som är viktigt är temperaturerna du får när kortet arbetar. Antar att du får 41-42 grader i Windows då ett grafikkort kräver en otroligt fet kylning för att kunna komma ner i de tempsen i load.

Ett enkelt sätt att kolla temp i maxload är att använda ATITool.

http://dl.techpowerup.com/Tweaking/ATITool/ATITool_0.25b14.ex...

Tryck bara på "Show 3D View" och ha ett program som mäter temp igång i bakgrunden. Jag rekommenderar Everest, visar allra oftast rätt. ftp://ftp.sweclockers.com/pub/System%F6vervakning/everesthome...

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Vad som är viktigt är temperaturerna du får när kortet arbetar. Antar att du får 41-42 grader i Windows då ett grafikkort kräver en otroligt fet kylning för att kunna komma ner i de tempsen i load.

Ett enkelt sätt att kolla temp i maxload är att använda ATITool.

http://dl.techpowerup.com/Tweaking/ATITool/ATITool_0.25b14.ex...

Tryck bara på "Show 3D View" och ha ett program som mäter temp igång i bakgrunden. Jag rekommenderar Everest, visar allra oftast rätt. ftp://ftp.sweclockers.com/pub/System%F6vervakning/everesthome...

ok men du vet inte om det kan vara för att nätagget är för svagt?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Nja. Visst skulle det kunna vara det, men då skulle det förmodligen gå längre än bara artefakter (stavning? ). Prova kolla temperaturer och sådant först..

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Nja. Visst skulle det kunna vara det, men då skulle det förmodligen gå längre än bara artefakter (stavning? ). Prova kolla temperaturer och sådant först..

Ok men det räcker att ha spelet igång samtidigt som jag har everest igång...alltså jag behöver väl itne spela spelet?...lite svårt att göra båda sakerna samtidigt=)?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Öh jodå, men det kan ju vara klurigt att ha ett spel igång och få Everest att synas samtidigt :). Om du tabbar ut ur spelet brukar kortets temp oftast sjunka med runt 5-12 grader på direkten, och då hinner du förmodligen inte se maxtempen...

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Öh jodå, men det kan ju vara klurigt att ha ett spel igång och få Everest att synas samtidigt :). Om du tabbar ut ur spelet brukar kortets temp oftast sjunka med runt 5-12 grader på direkten, och då hinner du förmodligen inte se maxtempen...

har nu kommit fram till att det har hur länge datorn har vare igång..vilket må betyda att det är tempraturtjosan som strular...det är orginalkylningen...kan det vara nå klatter med det måntro?
//

Visa signatur

Zibkus