Permalänk

Sennheiser HD 555 eller Grado SR 60

Jag tänkte köpa ett par nya hörlurar och har efter många om och men fastslagit budgeten och då står valet egentligen bara mellan dessa två modeller:

Sennheiser HD 555 och
Grado SR 60

Bägge går att få för ca 800:-.

Nu har jag läst mig nästan fördärvad på tester och recensioner av just dessa modeller, men har ändå inte lyckats bestämma mig för vilken jag ska köpa. Därför efterlyser jag något extra bra argument eller någon speciell efraranhet som skulle tala för/emot endera modellen.

Lurarna ska användas med stereo, digitalpiano och någon gång elgitarrförstärkare. Det kan väl bli sessioner på några timmar åt gången, med det borde bägge klara av ur komfortsynvinkel.

Hjälp mig med det är avgörande argumentet!

Permalänk
Medlem

Provlyssna båda!
Själv har jag SR-80 så jag skulle köpa dom

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Grado SR80 förra veckan och jag är väldigt nöjd med dem. Säkerligen är SR60 också fina

Permalänk

Jag har haft båda och dom låter bra båda två.

SR60 är mer lättdrivna och rockigare i ljudet, medan 555 är mer "laid-back", har kraftigare bas och är mer korrekta.
Det beror alltså på vad du föredrar. Det bästa vore ju att provlyssna och jämföra.

Permalänk

Tack för inläggen!

Jag har inte hittat något ställe där jag kan provlyssna HD555 ännu. =/

nissepelle, vad menar du med att HD555 är "korrekta"? Om du haft båda, hur har de funkat att ha på längre stunder? Blir det svettigt med HD555 som omsluter öronen, jämfört med SR60 som inte gör det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
nissepelle, vad menar du med att HD555 är "korrekta"? Om du haft båda, hur har de funkat att ha på längre stunder? Blir det svettigt med HD555 som omsluter öronen, jämfört med SR60 som inte gör det?

Jag menar att jag upplever 555 som bättre återgivare egentligen jämfört med SR60, som är mer koncentrerade på spelglädje än att återge musiken så korrekt som möjligt, om du förstår vad jag menar.

Vad gäller komfort tycker jag 555 är bättre. SR60 ger nästan krampkänsla i öronen efter långa pass... men det kanske bara är jag... man kan dock bända bågen lite och köpa dom ihåliga Grado-muffarna för att förbättra detta något.

Permalänk

köpte ett par sr-60 för några dagar sedan.

kan bara säga en sak: UNDERBARA! vilket rockigt ljud, precis som jag vill ha det. Lättrivna osv. Dock lite obekväma om du ska ha de på dig flera timmar hemma vid datorn osv.

Permalänk
Medlem

Gradolurarna blir mycket skönare om man böjer ut metallbågen så att man minskar trycket på öronen. Jag har haft ett par SR-60 i tre år och tycker inte att dom är det minsta obekväma.

Permalänk
Medlem

Har du kollar Alessandro-lurarna?

Tänkte jag kunde bidra med lite tips och råd inför ditt hörlursköp!
För lite över 1 år sen var jag på jakt efter ett par hörlurar i max 1000:- klassen. Jag gick till diverse olika hi-fi butiker i Stockholm för att lyssna på de alternativ jag hade (Sennheiser, Grado, Koss), och fastnade för Grado SR80:n. Anledningen var hörlurarnas klara och fina diskant, mycket trevligare än mina Koss Porta Pro, samt att lurarna fortfarande kunde producera en klar bas (inte överbasat som i Porta Prona). Däremot så rekommenderades jag att köpa SR125:an, vilka var bra mycket dyrare då (och idag skulle jag tro), men som skulle ge ännu finare ljud.
Så en dag, efter att ha läst på en massa forum och testsidor, snubblade jag över en länk till Alessandro Products, som tillverkar lurar i sammarbete med Grado Labs. Enligt vissa källor (har inte kvar dem dock), skulle deras billigaste modell vara en blandning av SR80 och SR125:an. Eftersom priset var lägre än både SR80:n och SR125:an här i Sverige så beställde jag ett par Music One, vilket kostade mig US$99 totalt (frakten var kostnadsfri, kan ha ändrats nu). Så totalt vart det ca SEK750, vilket är helt klart överkomligt!

Ljudmässigt har de en klar och fin diskand, med en skön och klar djup bas. Vad jag minns av SR80:a så tycker jag att Music One ger ett fylligare ljud, mer värme. Det enda nackdelen med dem är (var) huvudbågen som bara efter 1 timmes lyssnande gav en känsla av skavsår på huvudet. Det fixade jag lätt med lite överblivet skum samt lite lim (grå till färgen, så de smälter in bra), och nu kan jag lyssna i timmar i sträck utan att känna av dem. Ett av mina bästa köp någonsin!
Läs runt lite för att höra vad andra tycker om lurarna, men jag är kanonnöj med mina!

Länk: http://www.alessandro-products.com/headphones.html

Kan vara värt att nämna att jag använder lurarna tillsammans med min Zen Micro utan att ha problem med uteffekten (micron orkar utan problem att driva hörlurarna).

Lycka till med köpet!

-Micke

ps. såg precis att de erbjuder fri frakt + 25% rabatt (kanske inte gäller Sverige, men helt klart värt att koll upp!). ds

Permalänk

Re: Har du kollar Alessandro-lurarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whizky
[massor av text]... ps. såg precis att de erbjuder fri frakt + 25% rabatt (kanske inte gäller Sverige, men helt klart värt att koll upp!). ds

Det är fri frakt, men rabatten på 25% gäller inte hörlurar.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem

Re: Re: Har du kollar Alessandro-lurarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av konkret piket
Det är fri frakt, men rabatten på 25% gäller inte hörlurar.

My bad, läste lite för fort på sidan.

-Micke