Permalänk
Medlem

Glocalnet är ostabilt!

Har Glocalnet 24 mbit och nästan varje dag flera gånger så funkar inte internet. Då måste man starta om routern och då kan det funka ibland och ibland funkar det inte alls när man gjort det. När man ringer Glocalnets support så säger dom starta om routern men det är inget fel på routern. Routern kom från dom. Det är väldigt irriterande när det är så. Dessutom så skaffades Glocalnet 24 mbit så man blev bunden ett år till. Ett år till med den skiten? Knappast.

Det är dåligt med Supporten på Glocalnet att dom inte har öppet mer än till klockan 6. Så jag gissar på att inga företag har Glocalnet för dom är allmänt dåliga. Förut när vi hade Telia krånglade det en gång och då bytte vi (dåligt gjort kanske) men med Glocalnet har det krånglat tiotals gånger. Funderar på om det går att byta bort från dom för man har väl Konsumentlagen som hjälper till. Undrar också vilken ni tror är bäst och stabilast? Telia, Bredbandsbolaget, TDC, Annan?

Lågt som fan av Glocalnet att ha så ostabilt bredband.

Permalänk
Medlem

Byt ut ditt modem. Kan vara den som spökar.

Sen har jag fått tips, som hjälpt mig, att du ska höja modemet så det inte ligger mot någonting. Sätt några ben på den såden kommer upp 1cm. För mig har det fungerat när min router tappat förbindelsen.

Annars får du väl ringa dem o kolla så de får justera din förbindelse.

Jag ska byta till Glocalnet nu om en månad

Visa signatur

--AMD X2 3800+-- Asus A8N-E--X1600XT 256--2GB DDR--2x 250GB HD--19' WIde TFT--

--Intel Centrino 1.8GHZ-- 1GB DDR-- 80GB HD-- Integrerad grafik

Permalänk

Re: Glocalnet är ostabilt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Har Glocalnet 24 mbit och nästan varje dag flera gånger så funkar inte internet. Då måste man starta om routern och då kan det funka ibland och ibland funkar det inte alls när man gjort det. När man ringer Glocalnets support så säger dom starta om routern men det är inget fel på routern. Routern kom från dom. Det är väldigt irriterande när det är så. Dessutom så skaffades Glocalnet 24 mbit så man blev bunden ett år till. Ett år till med den skiten? Knappast.

Det är dåligt med Supporten på Glocalnet att dom inte har öppet mer än till klockan 6. Så jag gissar på att inga företag har Glocalnet för dom är allmänt dåliga. Förut när vi hade Telia krånglade det en gång och då bytte vi (dåligt gjort kanske) men med Glocalnet har det krånglat tiotals gånger. Funderar på om det går att byta bort från dom för man har väl Konsumentlagen som hjälper till. Undrar också vilken ni tror är bäst och stabilast? Telia, Bredbandsbolaget, TDC, Annan?

Det första du gör att att koppla förbi routern, du skriver ju själv..."Då måste man starta om routern och då kan det funka ibland och ibland funkar det inte alls..."
Kör helt utan router en dag eller två, är det stabilt då så vet du ju var felet ligger...annars är det ju bara att felanmäla tjänsten.

Lågt som fan av Glocalnet att ha så ostabilt bredband.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Glocalnet är ostabilt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration

Exakt vad menar du?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

=S supporten har väll ändå öppet till 22?

Permalänk
Medlem

Problem med instabila uppkopplingar kan bero på att du har fått för hög hastighet tilldelad i förhållande till din kabelkvalité och hur långt du har till telestationen. En tanke kan vara att prata med glocalnet om detta och se om det kan vara en tanke att dra ner hastigheten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Men vi har pratat med glocalnet flera gånger och dom säger bara att man ska starta om routern. Menar givetvis att vi fick modemet av Glocalnet inte router. Ganska nära telestationen är det nog. Men liksom att det funkar då och då är ju konstigt. Modemet fick vi av Glocalnet och vi hade ett annat innan så det är i så fall Glocalnet.

Kan man byta från Glocalnet på något lätt sätt?

Permalänk
Medlem

Men kör utan routern ett tag & se om det blir samma avbrott, på så sett så ringar du in felet!.

Permalänk
Medlem

Provade det när det inte funkade och då kom man inte heller upp mot internet. Tack för tipset får prova det sen kanske

Men tror ni inte att det kan vara Glocalnet? Många andra har också haft problem med dom.

Permalänk
Medlem

Jag har haft glocalnet nu i snart 2år,0,5 Var nog ett av det snabbaste och stabilaste 0,5 jag sett,Pingade bättre än kompisar med telia,Bytte till deras låga 8mbit funkade sådär,Det började jävlas stup i kvarten men köpte en router och nu har jag inte haft något problem med internet allls på över 3månader,Förutom brandväggar som spökar.Men bor runt 3km ifrån telestation och får runt 7,3 mb ner,Tankar som mest i 2000kb/s,(eller är det kB,Har inte lärt mig än)

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Men tror ni inte att det kan vara Glocalnet? Många andra har också haft problem med dom.

Jag har bara erfarenhet av Glocalnet, jag har haft deras 8mbit i snart 1 och ett halvt år och det har varit väldigt stabilt, jag kan inte påminna mig om att jag har haft någon längre period av nertid alls, någon kortare dock.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Var inte länge sen jag själv satt och svor åt glocalnet, internet gick upp och ner i flera dagar. Men så snubblade jag över något som visade sig vara felet. Såg routern hade satt ner MTU size till 0. Satte upp den till 1400 och så fungerade internet lika klockrent som innan.

Jag är helt nöjd med glocalnet.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Var inte länge sen jag själv satt och svor åt glocalnet, internet gick upp och ner i flera dagar. Men så snubblade jag över något som visade sig vara felet. Såg routern hade satt ner MTU size till 0. Satte upp den till 1400 och så fungerade internet lika klockrent som innan.

Jag är helt nöjd med glocalnet.

Var ändrar man det där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Var ändrar man det där?

Vet inte vad du har för router men på min netgear finns det under WAN setup.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Vet inte vad du har för router men på min netgear finns det under WAN setup.

Okej, tack!

Permalänk
Medlem

Bästa är ju om du sätter den till 1500

Permalänk
Medlem

Du ändrar den i registret.

Start > Kör > regedit > ok

Om du har windows.

Permalänk
Medlem

Alltså du får ju börja med att lokalisera felkällan INNAN du spyr rakt ut på att det är Glocalnet's fel. Felsök hos dig ffs..

Några enkla utgångspunkter vid felsökningen:
Vid avbrott vad sker? 1.Tappar modemet länk? 2.Tappar du IP men har länk?

Vid 1. så kan du ju börja med att kontrollera dina telefonjack, är de rättkopplade? Sitter modemet i första jacket? Har du någon förlängningssladd? Bytt rj11 kablar? Testat annat modem? Någon störningskälla tätt inpå modemet?

Vid 2. Kopplat bort kringutrustning (router/switch)? Provat utan FW? Testat annan TP? Testat annat modem? Testat annat nic/dator?

osv...

Permalänk
Medlem

Ok får väl kanske prova det. Men för en stund sen så funkade inte internet igen, snacka om jobbigt. Men för er låter det som att det inte ens är en chans till att det är Glocalnet som strular, är det för att ni har det och det inte strulat för er?

Allting sitter i rätt som det ska, ganska säker på det. Provat olika datorer, utan router osv.

Det som händer är olika ibland har den IP ibland inte, modemet verkar inte tappa länk.

Permalänk
Medlem

Om modemet inte verkar tappa länken så borde detta betyda att felet ligger någonstans efter eller inklusive modemet.

Vad har du för modem/router. Om du har det som Glocalnet säljer, alltså speedtouch 516 så kan en tanke vara att testa att sätta dit statiska ip nummer i windows/MacOSX inställningarna. Kan vara en ide att testa med statiska ip nummer även om du har annat modem/router.

Det är självklart att det kan vara Glocalnet som krånglar men min personliga erfarenhet och även erfarenheten från många trådar talar för att problemet antingen är för hög hastighet i förhållande till kabel kvalite eller något fel efter modemet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har inga som helst problem med mitt. Tummen upp för Glocalnet!

Permalänk
Medlem

Om du har en netgear så rekommenderar jag att du läser denna sida:

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/N100772.asp

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Haft massa avbrott med Glocalnet, man kan inte lita på Glocalnet. Ibland kan det sluta funka i en hel dag och i flera dagar, till och med veckor. Så SKAFFA INTE GLOCALNET VAD NI ÄN GÖR! Det är SÄMST, när man är fast måste man vänta tills avtal skiten går ur. Inte är deras support bra heller dom bara skyller i från sig och att man varenda gång ska koppla in och ur modemet. Glocalnet är SKIT!

Permalänk

För er som det krånglar för så är det såhär om ni har det nyaste modemet
SpeedTouch 510 V6. Enligt Glocalnet själva så har väldigt många haft problem med just V6:an. Symptomen är att man bla får starta om modemet hela tiden för att man tappar uppkoppling, eller att hastigheten variera rejält, eller att man inte alls kommer ut på allt från några timmar till dagar. Verkar vara ett problem med den modellen, skicka in och byta mot V5:an så ska det problemet lösas.

Fick själv dessa problem med just den modellen som släpptes i början av juni i år och fick denna information av dem. Sitter nu med V5:an och allt går som en dröm.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
För er som det krånglar för så är det såhär om ni har det nyaste modemet
SpeedTouch 510 V6. Enligt Glocalnet själva så har väldigt många haft problem med just V6:an. Symptomen är att man bla får starta om modemet hela tiden för att man tappar uppkoppling, eller att hastigheten variera rejält, eller att man inte alls kommer ut på allt från några timmar till dagar. Verkar vara ett problem med den modellen, skicka in och byta mot V5:an så ska det problemet lösas.

Fick själv dessa problem med just den modellen som släpptes i början av juni i år och fick denna information av dem. Sitter nu med V5:an och allt går som en dröm.

Dessa problem har hänt med olika modem och Glocalnet själva har erkänt att det var en station som var trasig, dock så tog det flera veckor tills dom ens försökte fixa det. Så i något år har dom haft det där strulet och inte har dom fixat det heller. Kan dom inte koppla över en till en annan station då eller? Nej, för Glocalnet är sämst. Vad får man för kompensation av alla dessa månader med problem? Någon fjuttlig liten summa, inte fick man byta till ett bättre bredbandbolag. Nej Glocalnet ska man inte ha.
Tack för ditt tips föressten.

Permalänk

Vatten är blött! Nehej, det var inte det vi gjorde nej...

Har bara skräckerfarenheter av Glocalnet (deras telefoni då, har ingen erfarenhet av deras bredband). Telia har vi hft i många många år nu och de är väl inte felfria, och service och prisvärt kanske inte är adjektiv som beskriver dem bäst men kvalitet är nog ett som passar dem rätt bra...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Dessa problem har hänt med olika modem och Glocalnet själva har erkänt att det var en station som var trasig, dock så tog det flera veckor tills dom ens försökte fixa det. Så i något år har dom haft det där strulet och inte har dom fixat det heller. Kan dom inte koppla över en till en annan station då eller? Nej, för Glocalnet är sämst. Vad får man för kompensation av alla dessa månader med problem? Någon fjuttlig liten summa, inte fick man byta till ett bättre bredbandbolag. Nej Glocalnet ska man inte ha.
Tack för ditt tips föressten.

Kanske ska sätta dig in i saker och ting och hur det fungerar. Det är inte Glocalnets station, tror du Telia har en egen och Glocalnet ett och alla andra ADSL operatörer har sina egna, är ju ett och samma, Telias. Sen har Glocalnet Skanova som Partner men om problemet ligger i en växel (kopplingstation) så är det inte Glocalnets fel, det "äger" inga stationer. Koppla över till en annan station? Hur många tror du det finns i det närområde? i min stad Varberg på 56 000 invånare finns 1 i centrala närområdet.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

För att börja i rätt ända så finns det ett berömt talesätt

Pennan är mäktigare än svärdet. Använd den! I detta fall till att exakt skriva upp när störningar inträffar, hur länge de varar och vilken typ av störning det är. Tappar du dsl länken eller kan du pinga stationen men inte längre? . En nogran logg är första steget till att kunna bli tagen på allvar av en support eller annan felsökningsenhet.

Sen har harmonizer helt rätt. Det finns ett fåtal företag som har egen utrustning i Telias stationer. Lite snabbt så får jag det till Telia, tdc och Telenor plus regionala "småskuttar". Glocalnet med flera kör på telenors och telias utrustning beroende på tillgång. Att byta leverantör inom samma utrustning är således ganska menningslöst om man har problem med dsl länken.

Att flytta någon till en annan station är en ganska stor process. Dessutom ska man komma ihåg att den andra stationen i 9 fall av tio ligger betydligt längre bort så då kan man räkna med kraftiga hastighetssänkningar. Frågan hur intressant det är att få betala kostnaderna för en flytt och sen få max 2 i stället för de max 24Mbit man hadde tidigare.

Sen ska man också komma ihåg att Telia inte garanterar ADSL funktion på något teleabb överhuvudtaget. Kabeln är helt enkelt inte gjord för det. Det är därför man nu börjar dra fiber rätt in i hemmen vid installation av nya teleabb

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415