Debian unstable, AltGr och Xorg 7.0 samt mount och vfat

Permalänk
Medlem

Debian unstable, AltGr och Xorg 7.0 samt mount och vfat

Hej,

Uppdaterade Debian igår till senaste paketen och såg att de nu lagt till X.org 7.0 i unstable, dock så slutade en del saker att fungera isamband med detta. CTRL+ALT+Fx var en, som jag dock lyckats fixa tack vare Google, dock så har jag inte lyckats få igång AltGr så snabel-a, pipe, hakparanteser och alla andra trevliga tecken kommer jag ej åt.

Tangentbordsinställningarna i xorg.conf

Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" #Driver "keyboard" Option "CoreKeyboard" #Option "XkbKeymap" "xfree86(se_SE)" Option "XkbRules" "xorg" #Option "XkbRules" "xfree86" #Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbModel" "logiitc" Option "XkbLayout" "se" Option "XkbVariant" "nodeadkeys" Option "XkbOptions" "lv3:ralt" #Option "XkbOptions" "nodeadkeys" #Option "XkbOptions" "grp:toggle" #Option "XkbOptions" "grp:switch" #Option "XkbOptions" "compose:ralt" EndSection Section "ServerFlags" Option "XkbDisable" "true" EndSection

Som ni ser av de bortkommenterade raderna har jag provat en hel del olika saker, ServerFlags-sektionen gör så att CTRL+ALT+Fx fungerar, utan den så kan jag inte växla till de virtuella konsollerna.

Min xorg.conf http://niechift.com/diverse/vex/xorg/xorg.conf, och Xorg.0.log http://niechift.com/diverse/vex/xorg/Xorg.0.log.

Ett annat problem (som jag haft hela tiden) är att jag inte kan montera den VFAT (FAT32) partition jag skapade samtidigt som jag installerade Debian. Skapade den i Debian-installern och den fungerar utmärkt i Windows, men i Linux går den ej att montera, får följande fel (mount -t vfat /dev/hda7 /mnt/delad/):

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda7, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so

Har stöd för msdos fat och vfat kompilerat in i kärnan. Relevant rad från fdisk -l:

/dev/hda7 14286 14530 1967931 b W95 FAT32

All hjälp mottages, AltGr-problemet är viktigast då det är svårt att klara sig utan vissa tecken.

Har löst problemet men kan inte ta bort tråden, någon moderator kanske kan göra det?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Skriv hur du löste problemet. Någon annan kanske har samma problem.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Körde apt-get dist-upgrade igen och tog bort ServerFlags, var väl någon trevlig bugg i ett av paketen då de flesta av dem uppdaterades igen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)