Permalänk
Medlem

Fästa aluminium och koppar.

Hejsan..

Håller på o bygger en liten fläktlös kylare, liknande Swiftech's kylare.

Men undrar nu hur jag ska få fast aluminium pinnarna i kopparblocket.
Funderade på ngn typ utav värmeledande lim eller så, vilken av alla värmeledande lim är isf bäst?

MVH Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Lättast bör väl vara att borra hål som är något mindre än pinnarna och pressa fast dem. Om pinnarna är 3mm i diameter kanske man kan borrahålen i 2.95mm. Men det förutsätter kanske att man har en verkstadspress för att få ner pinnarna. Plus att det kan vara lite svårt att undvika att få dem böjda. Men det är en ide iaf

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

Varför inte borra och gänga? Sen bara skruva ner "pinnarna", kanske trycka ner lite kylpasta i hålen med...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

ondskan: mjo, en första tanke va att krymppressa fast dom.. dvs att kyla pinnarna o värma kopparn sen pilla ner dom i hålen.. fast jag borrade 3.2 mm hål och tog 3 mm svets pinne i aluminium och det passade bra..
men vilket är det 'bästa' värmeledande limet?

barak: det går inte nu när jag redan borrat hålen, om jag nu skulle gänga hålen med M3 gänga så skulle jag inte ha ngn pinne grov nog att gänga med M3 annars också en bra ide

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Finns det så många värmeledande lim?
Har bara sett ett eller 2 när jag kollat.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=f2b1457...
Den dåra, den verkar ju bäst.

Sen finns denna oxå.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=103&session=f2b1457...

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

krymppressa är det första jag kom att tänka på också... Limmen lär ju släppa efter ett tag. Många lim har även svårt att hålla vid varmare temperaturer. Lim skulle jag iallafall låta bli

Edit: enklast vore nog att göra hålen större än pinnarna och stoppa i värmeledande lim och bara stoppa i pinnarna..

Permalänk
Medlem

Aluminium + Koppar = Galvaniska element = Inte bra

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Ja, krymppressa skulle ju ha varit bäst..

Men det ser ut som om att det blir just AC's lim som du länkade först TredoX..

Exsmex: Tror du det är ngn större risk även nu när inte vatten är inblandat?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Ja, krymppressa skulle ju ha varit bäst..

Men det ser ut som om att det blir just AC's lim som du länkade först TredoX..

Exsmex: Tror du det är ngn större risk även nu när inte vatten är inblandat?

Jag vet faktiskt inte... är inte alls insatt i det där, vet bara att det är så. Tycker däremot att det skulle palla det. Lär ju iaf ta ett ganska bra tag innan det börjar isf...

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Ja det är sant att det borde dröja ett tag nu när det inte är nå vatten med i bilden..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Aluminium + Koppar = Galvaniska element = Inte bra

Behövs ju för det första vatten, sedan ska det inte vara ren koppar utan en kopparlösning. Precis börjat läsa det på kemin eller?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Aha, ok
Vad menas med kopparlösning då?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
Behövs ju för det första vatten, sedan ska det inte vara ren koppar utan en kopparlösning. Precis börjat läsa det på kemin eller?

Nope, har bara hört att koppar+alu inte är speciellt smart..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

skickar du spänning genom koppar / alu rostar det....

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
Behövs ju för det första vatten, sedan ska det inte vara ren koppar utan en kopparlösning. Precis börjat läsa det på kemin eller?

kopparlösning? men i vattenblock där man kombinerat aluminium och koppar så anodiserar man båda delarna ju, och de innehåller ingen kopparlösning. jag fattar inte riktigt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Men hjälper det verkligen med att anodisera?
Det va ju nån tråd för ett tag sen när ngn's zalman block hade blivit totalförstört och det verkade som om att juryn var enig om att det var korrision som var anledningen till korrisionen.. Skulle va kul om man kunde kyla hårddiskarna med vatten också, då med aluminium block koppar block skulle väga en hel del för mkt..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

att pressa med hjälp av kyla/värme fungerar riktigt bra.

Jag fäste några bultar i en kopparskena för jordning till bilstereon på det sättet.

värm upp kopparen med en värmepistol, riktigt varmt ska det vara, sen plockar du ur alustavarna som du lagt i frysn och trycker i dom en efter en, sen är det bara att upprepa om det kallanar!

Kan säga att det sitter som fan om dimensionerna är rätt!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

skickar du spänning genom koppar/alu så rostar det...fast går ju inte så snabbt....höll på med lägenhetsbygge förra året och då fick jag sätta bly runt kopparledningarna som satt i alu-fäste / vice versa...annars skulle det ha rostat sönder på 10-15 år...

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mud
http://www.alutite-world.com/swe/

kanske kan funka?

Alutite är väl för alu mot alu?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

blästrade koppar blocket idag jävlar va fint de blev.. får kleta på lite autosol sen också..
borrade ju 42 st. hål i koppar biten, men borren gick av när jag kommit lite mer än halvvägs men jag fick bort borren genom att borra från andra hållet, dock vart det ju hål rakt igenom =/
kan posta bilder i slutet på nästa vecka om jag kommer ihåg

ha de

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!