Participate in cracking of the RC4 stream cipher

Permalänk
Medlem

Participate in cracking of the RC4 stream cipher

Hejsan alla!!

Detta är alltså ett försök att cracka en stream cipher enkrypterat med RC4. Det är ett projekt som jag och några kompisar jobbar med i skolan för tillfället. Det går alltså ut på att försöka genom brute force cracka en stream cihper med en 128 bitars key. Problemet är bara att man behöver enormt mycket kapacitet.

Så alla som vill vara med kan gå in på http://albin.abo.fi/~mstorsjo/arcfour/ och läsa mer on detta.

Permalänk

Kör väl en stund....
Skrev sweclockers.com som grupp.

Edit: Ändrade från inledande versal till gemen då det verkar vara flest som kör på det.

Permalänk

bara en fråga.... vad är det för nåt?

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Baka ihop en Universal Binary så kan jag hjälpa till med min macbook.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Relik 📜

"Estimated time to finish all blocks: 1.555024e+23 years"

Hahahaha

Jag kan låte det gå ett tag

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

'Participate in cracking of the RC4 stream cipher'

Det kommer nog inte att ta riktigt så länge. Jobbar med att modifera koden lite så vi kommer nog att få ciphern crackad inom en vecka tror jag. Detta var bara första versionen. jag ville b ara få den ut på nätet och se hur många som var intresserade att delta. Ingen vits att slita häggen av sig om det bara e min dator som snurrar. Det är liksom mängden som gör det hela. För tillfället är det typ 150 maskiner som snurrar.

Permalänk
Medlem

För det första undrar jag om det inte är fel del av forumet? För det andra undrar jag lite vad tanken är bakom. Hur funkar det och vad får man ut av det när ni knäckt den? Är det bara ett helt specifikt experiment för att se hur snabbt och lätt det går att knäcka eller finns det en tanke i ett längre perspektiv?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

kör den nu, vad det nu än är.
2m 10s på vart "block?"
800 000 keys/s..

vad är detta för moj då?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator som klarar 2412859 keys/s?

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

Coolt, lät den snurra lite på min G4.

Permalänk
Medlem

Funkar inte statistiken korrekt med två instanser av programmet på samma dator?

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Relik 📜

Jag, kik och min server kör i gruppen sweclockers.com nu

OBS! Med små bokstäver.. Verkar vara känsligt för det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vi har en bit upp till toppen...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

vad glad man blir när man ser att man ligger på 11:e plats bland All time highest number of keys per second

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kommer det någon speciell version för K8 Processorer?

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

Jag är med i gruppen som har hand om crackandet, och kanske borde specifiera det hela lite bättre.

För det första: Detta är alltså en del av kursen Cryptography and Network Security som vi har deltagit i på Åbo Akademi. Vi har crackat lite enklare chiffer och crypteringar och detta är huvudutmaningen. Att hitta nyckeln till det RC4 krypterade meddelandet med en given text och resultatet av crypteringen. Vi vet alltså både plaintext och ciphertext och skall hitta nyckeln.

För det andra: Att brute forcea 128 bitars RC4 med nuvarande kraft tar 1.12e+23 år, så nej, vi kan definitivt inte förbättra algoritmen så mycket att det lyckas inom en vecka. Vi kan inte förbättra algoritmen så att det lyckas överhuvudtaget med dagens datorkraft. Tanken är mera att illustrera hur mycket datorkraft som krävs för att knäcka rc4 med brute force. Sedan när vi har kört tills 2 maj, så ger föreläsaren ett intervall där rätta nyckel ligger och därmed skall det bli mera realistiskt att cracka meddelandet.

Det torde nu finnas en version av clienten för OSX/Intel också till Strukt & Co.

Serven distribuerar block med x-antal nycklar att testa. Dessa nycklar kollar sedan clienten igenom och ser om någon av dessa är en sökta nyckeln.

Torde antagligen vara en Power Mac G5 som toppar med 2,4 Mkeys/s ... med en av de två processornerna alltså.

Och jo, allt är case-sensitive, så se till att ni stavar rätt om och när ni deltar.

- Jontto

Edit:
Angående all time high siffrorna, som kom dom av visserligen av en Power Mac G5, men det var en experimentell testversion av clienten som genererade statistiken. Tyvärr var den antaglien lite trasig, så siffrorna räknas inte. Den listan nollställs troligen snart.

Permalänk
Medlem

Ska det vara så att en P4 @ 2660Mhz har högre keys/s än en AMD64 @ 2900Mhz?

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk

Undrar lite vad meningen är me det här?

ska snurra igång det på min server som annars aldrig gör något spec

Permalänk
Permalänk

drar på det på min andra dator, ska stå på 24/7

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk

drm2k5 (drm) - 1139098 keys/s

Permalänk

Fixa gärna en AMD64 optimerad version.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det verkar väldigt o-optimerat för många prollar.
Folk som har dubbelt så bra prollar än min P4 2,8Ghz Northwood (oklockad!!) har mindre keys/s än mig.
Jag har 1158767 keys/s

Permalänk

Stämmer bra det, min Opty 144 @ 2900Mhz fixar runt ~ 1M keys/s.

Permalänk
Medlem

En AMD64 version är förhoppningsvis på kommande inom några dagar, så fort vår kodare får tillgång till en sådan att testa och trimma clienten på.

Önskas det en x86_64 version eller en vanlig 32-bit-linux till amd64?

Vi är medvetna om skillnaderna mellan processorerna och håller på att optimera vidare alla clienter så gott det går.

// Jontto

Permalänk
Inaktiv

gick med i sweclockers.com. en _liten_ bit kvar till toppen :]

Permalänk

Ni får låna 50% av min cpu ett tag ni ialla fall...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag går in och hjälper upp sweclockers.com

Vi får nog ta och bestämma oss hur vi ska ha namnet.
med stort S eller litet s.

Permalänk
Medlem

Litet s , sweclockers.com.

btw. vilken sorts prolle har du RedTiger?

Permalänk
Medlem

Bra, för jag körde med litet s.

Det sitter en P4 3,2 Ghz Nortwood i denna burk.
Och den verkar fungera riktigt bra till detta.