Permalänk
Medlem

Delat Wlan, Separat uppkoppling

Jag och grannen planerar att koppla ihop våra nätverk, båda jag och han använder Linksys WRT54GS som accespunkter, Grejen är den att vi vill bara dela nätverket, å använda sin egen internetanslutningen, Själv använder jag en Ipcop som router, å han kör direkt i Linksysen, båda behöver använda Linksysarna som Accesspunker, då båda har flera datorer anslutna trådlöst.

Hur ska vi gå till väga för att lösa detta smidigt, säg till om ja är otydlig, så ska ja försöka förtydliga de mer....

Permalänk
Medlem

Det ska väl gå att lösa genom att använda olika routers som default gateway (i ditt fall ipcop-maskinen, i hans fall linksys-burken). Om du har statiska IP-adresser på det interna nätet är det bara att ställa in och köra. Det går att ordna med DHCP (om man t.ex. tilldelar statiska leases för åtminstone ena sidans burkar, eller kör med olika vendorclasses).
En annan lösning (som jag skulle tro är jobbigare) är att alla använder ipcop-maskinen som gateway, och att den vidarebefordrar viss trafik till linksys-routern.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Hmm, den där första lösningen, Kan ja köra på samma ip-serie, men med olika dns-er utan att de fuckar sej... har för mej att ja haft ett sådant problem förut....
I övrigt så skulle de nog inte vara nått problem, DHCP spelar de ingen roll om de är på eller inte, Den andra lösenningen blir nog inte aktuell, pga all trafik som måste ta långa vägar runt...

Mene, va ska man köra för Wlanlösning då?
Vi kan ju inte köra Client på någon av linksysarna, Skulle WDS kunna funka i dehär fallet?

Permalänk
Medlem

WDS är precis vad man kan ha i det här fallet. Dock kommer du inte få några lysande hastigheter om du kör över den trådlösa länken mellan er från/till en trådlöst ansluten dator. Det blir bättre om man har en brygga på ena sidan uppkopplat mot den andras nätverk (två separata WLAN-segment). Allra bäst blir det om man har dedikerade ändpunkter bara för länken mellan er.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Hmm, Ja tror de är hastigheten som måste få lida i dehär fallet, eftersom båda ska använda sina routerar som accesspunkter också, men huvudsaken de är koppling..

EDIT: Har satt upp nätverket nu, ställt in WDS på båda routrarna, ligger på olika gateways(192.168.0.1 samt 0.253), endå kommer vi inte åt varandras grejer..

Nån som vet nått vi kan ha missat?