Tummen upp för Teknikmagasinet!

Permalänk
Medlem

Tummen upp för Teknikmagasinet!

Vill bara säga att jag är nöjd med Teknikmagasinet. Jag köpte en Philips GoGear MP3 där, 30 GB för 2500 kr, men tyvärr gillade jag den inte. När jag köpte den sa dom att man inte fick öppna den om man vill byta och då skulle man inte kunna byta den och det är öppet köp 10 dagar där.

Så jag gick tillbaka där till samma kille jag köpte den av, självklart får jag pengarna tillbaka och går nöjd därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte? Du lämnade tillbaka en vara på öppet köp?

Du hade alltså öppnat förpackningen eller?

Permalänk
Medlem

Jag antar han menar att han öppnat förpackningen och ändå fick lämna tillbaka den. Men det är lite synd om nästa kund som köper den och får en begagnad mp3 spelare.

Permalänk
Medlem

10 dagars öppet köp gäller ju de flesta produkterna, dock så kan butiken säga att öppet köp endast gäller vid plomberad vara (och detta står då på kvittot). Men ibland händer det att man väljer att plombera en vara bara för att vara på den säkra sidan från butikens sida... Jag menar, tar du hem den och provar den och kanske kommer tillbaks med en kartong som inte är hel, påsar som saknas, delar som ligger i en hög osv så kan ju butiken isåfall neka dig att återlämna produkten.

Men i vissa fall så ser man att kunden i fråga varit försiktig och rör det sig om 1 dag så är det ju inte mycket värre än att den blivit demad i butik för kunder.

Permalänk
Medlem

Precis! Tycker det var snällt gjort av dom och så borde fler butiker göra.

Permalänk
Medlem

Mindre butiker borde göra så.
Dåligt gjort av dem, dåligt gjort av dig när du visste vad som gällde.

Hoppas du en dag får en begagnad vara och inte får byta.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet hittar säkert på att den kraschar, sen skickar dom tillbaka den till distributören som DOA och får en ny därifrån...

skulle inte förvåna mig det minsta

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Teknikmagasinet hittar säkert på att den kraschar, sen skickar dom tillbaka den till distributören som DOA och får en ny därifrån...

skulle inte förvåna mig det minsta

Obefintligt att sådant går igenom på dyrare varor från Philips. Skickas till verkstad om det skulle vara fel på dem...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phoz
10 dagars öppet köp gäller ju de flesta produkterna, dock så kan butiken säga att öppet köp endast gäller vid plomberad vara (och detta står då på kvittot). Men ibland händer det att man väljer att plombera en vara bara för att vara på den säkra sidan från butikens sida... Jag menar, tar du hem den och provar den och kanske kommer tillbaks med en kartong som inte är hel, påsar som saknas, delar som ligger i en hög osv så kan ju butiken isåfall neka dig att återlämna produkten.

Men i vissa fall så ser man att kunden i fråga varit försiktig och rör det sig om 1 dag så är det ju inte mycket värre än att den blivit demad i butik för kunder.

I vissa fall gör nog många butiker undantag ifall produkten fortfarande är i säljbart skick, t ex att man kan ta bort plomberingstejpen utan att det syns att den någonsin suttit där. Så länge kartongen är intakt och inget saknas, påsar är förslutna och inga repor etc finns på varan. Dock ska man inte ta öppet köp som en självklarhet då det är en överenskommelse mellan köpare och säljare och det finns inget som helst krav på butiker att de ska ha detta...

Du, Phoz, vet troligtvis detta redan men skriver för de som inte vet... ;P

edit: Jobbar själv i butik.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare säga tummen ner för teknikmagasinet. Köpte en Xboxkontroll. Frågade i affären om den var lik Originalkontrollen och han sa att det nog bara var märket som var annorlunda. Men den vänstra tumsticken fastnade när man tryckte den åt sidan, den brummar som jag vet inte vad när den skakar, den är extremt plastig, sladden är ungefär hälften så kort som hos en vanlig etc etc. Bytte ut kontrollen men den nya var inte mycket bättre den.

Nästa grej jag köpte där var ett headset. Micen funkade itne så jag bytte det (testade på två olika datorer). Inte heller på det jag hade bytt till så funkade micen så jag fick byte till ett tredje. När micen inte funkade på det tredje heller så hävde jag köpet och köpte ett för 30 kr mer på Chalohlson.

De anställda på teknikmagasiet verkar inte ha koll på konsumentköplagen. Ni vet väl att om en produkt blivit utbytt 3 gånger och felet fortfarande är kvar så har ni rätt att häva köpet?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

De anställda på teknikmagasiet verkar inte ha koll på konsumentköplagen. Ni vet väl att om en produkt blivit utbytt 3 gånger och felet fortfarande är kvar så har ni rätt att häva köpet?

Om det är något fel på din vara kan du:

* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Mjae, inte riktigt så är det väl...