Permalänk
Medlem

Bästa IT-gymnasiet?

Jag går nu i Natur natur linjen och det suger ganska hårt.

Så jag tänkte byta till något som intresserar mej.
Jag undrar vilken är det bästa IT-Gymnasiet enligt er?
Jag bor i stockholm och älskar datorer men vill lära mej mer, jag gillar inte språk, fysik eller kemi.

Så vilken är den bästa skolan?

Permalänk
Medlem

Finns många. John Bauer, IT-gymnasiet är väl dom kändaste i Sverige i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag går på IT-Gymnasiet i GBG, är väl sådär, men har hört att IT-Gymnasiet i sthlm ska vara rätt bra, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HAxxel: byt till Natur matte-data, IT-linjena suger.
Du måste läsa fysik om du ska plugga vidare efter gymnasiet, iallafall om du vill läsa någon vettig utbildning.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
HAxxel: byt till Natur matte-data, IT-linjena suger.
Du måste läsa fysik om du ska plugga vidare efter gymnasiet, iallafall om du vill läsa någon vettig utbildning.

Håller med MagnusL!

Jag pluggar själv på naturvetenskapsprogrammet (förvisso natur natur, men alla mattekurser och några programeringskurser utökat)

Om IT-gymnasierna suger vet jag ingenting om, men ofta känns det som om eleverna där springer runt med sin bärbara dator överallt och stylar och ser sig själva som "datorproffs", men när det väl kommer till krita så är det naturvetarna som verkligen kan nåt. Vill du sedan läsa vidare så är natur ett bättre val (det ger förmodligen en bredare teoretisk grund i mattematiken och fysiken).

Men sen är det ju viktigt att man trivs med det man gör också!

Hm ,, blev kanske inte så relevant för tråden ...

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Gick på IT-Gymnasiet i Kista/Rissne

Tyckte det var mycket bra utbildning, framförallt valfriheten av kurser, men det är en del eget ansvar.
Utbildningen blir i princip vad du gör den till. Var inga problem att välja kurser som gav högskolebehörighet e t c.

Permalänk
Medlem

jag har en bra fråga som någon kanske kan svara på.
Vad har data med matte att göra? Är det tänkt att man ska kunna räkna ihop alla nollor och ettor?
Jag har pysslat med data och datorer i snart 15 år, och jag älskar det verkligen, och jag är grymt bra på det för det mesta. Men jag avskyr matte och har enligt mitt vetande aldrig behövt kunskaper om avancerad trigonometri, komplexa tal eller liknande för att använda min kunskaper inom data/dator-områdena.

Är det bara byråkraternas idioti som fått för sig att matte och data på nått sätt är relaterade eller har jag missat nått?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
jag har en bra fråga som någon kanske kan svara på.
Vad har data med matte att göra? Är det tänkt att man ska kunna räkna ihop alla nollor och ettor?
Jag har pysslat med data och datorer i snart 15 år, och jag älskar det verkligen, och jag är grymt bra på det för det mesta. Men jag avskyr matte och har enligt mitt vetande aldrig behövt kunskaper om avancerad trigonometri, komplexa tal eller liknande för att använda min kunskaper inom data/dator-områdena.

Är det bara byråkraternas idioti som fått för sig att matte och data på nått sätt är relaterade eller har jag missat nått?

Beror ju helt på vilken nivå man pysslar med det på. Sitter man och skriver lite html kod så behövs det sällan någon matte, men arbetar man på en lite högre nivå (med riktig programmering t.ex.) så måste man kunna ganska mycket matte.
Tror ärligt talat inte att du är "grymt bra på det mesta" om du inte har behövt blanda in matte i ditt användande.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt bör du i vilket fall välja något som innehåller matte D (minst) samt Fysik B. Annars har du ingen chans att plugga vidare sen som t.ex. civilingenjör. Även om du kanske inte vill bli det just nu är det rent ut sagt korkat att kasta bort den chasen - i min mening. Jag läser t.ex. Natur Matte Data. Datakurserna får jag i princip inte ut något av. Valde dem mest för att de är kul. Dvs Webbdesign, Multimedia, Programmering A samt C. Dock beror det ju på vad för nivå man ligger på innan givetvis. Jag kunde i stort sätt allt innan. Jag tar studenten om en månad eller vad det är. 9:e juni. Shiddi, snart är gymnasiet över - helt sjukt vad tiden går snabbt, för snabbt!

Satsa på en bred gymnasieutbildning som inkluderar sånt du tycker är kul, det är mitt tips! Du kan trots allt ändra dig och börja gilla de "tråkiga" ämnena med tiden. Ge dem en chans!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Beror ju helt på vilken nivå man pysslar med det på. Sitter man och skriver lite html kod så behövs det sällan någon matte, men arbetar man på en lite högre nivå (med riktig programmering t.ex.) så måste man kunna ganska mycket matte.
Tror ärligt talat inte att du är "grymt bra på det mesta" om du inte har behövt blanda in matte i ditt användande.

Det mesta jag prövat iallafall... Givetvis menade jag inte att jag är något geni eller nån supernisse, utan mer att även om jag är en bit ner på stegen, så är jag ändå en bra bit ovanför även de flesta jag känner med samma kunskaper när det gäller att tillämpa och använda de kunskaperna man har.

Sysslat med programmering också för den delen, och visst kan jag hålla med om att ett matematiskt tankesätt är bra att ha, eller iallafall ett metodiskt, vilket matte är. Men matte i sig har jag svårt att förstå vad man verkligen behöver det till. Ok visst, jag ser också nyttan av matte inom vissa områden, men på gymnasienivå går man ju knappast in så pass djupt i något av de olika områdena inom data att man behöver några überkunskaper inom matte. Kommer man upp på nivåer där man sitter och kodar avancerade graffunktioner eller fysikberäknande tillämpningar så är det ju givet att matte behövs, men när man av läraren i c++/java-B krusen kläcker ur sig att man iallfall bör ha matte D för att klara av programmering B så är det ju inte utan att man börjar fundera...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorT
Gick på IT-Gymnasiet i Kista/Rissne

Tyckte det var mycket bra utbildning, framförallt valfriheten av kurser, men det är en del eget ansvar.
Utbildningen blir i princip vad du gör den till. Var inga problem att välja kurser som gav högskolebehörighet e t c.

Vilket år?

För att svara på trådskaparen, gick på IT-Gymnasiet Kista/Rissne, och tyckte det var en ruggigt bra utbildning. En hel del eget ansvar att välja de kurser som behövs för rätt behörighet etc, men de IT-kurser som finns är på hög nivå (jämfört med om man läser datorinriktat på ett icke it-gymnasium).

Tummen upp för ITG vill säga.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag går tredje året på Teknikprogrammet med inriktningen datorteknik och jag tycker det är bra. Läser Matte E och Fysik B samt en hel del data.
Datorteknik handlar främst om nätverk och operativsystem. Med det finns andra inriktningar som t.ex. IT eller virtuell design på våran skola
det jag läser inom data i profieln är programmering A(50p) och B(50p), datorkommunikation(100p), routerteknik(50p), operativsystem windows(50p) samt linux(50p).
Sedan har man ju 300p i induviduellt val, där kan man välja dataämnen. Jag har läst/läser läster persondatorn(100p), webteknik(50p), programmering C i induviduellt val.
Detta är mycket bra eftersom man får mycket data, men ändå ahr behörighet att läsa vidare som civilingengör
Jag bor i Karlstad

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
jag har en bra fråga som någon kanske kan svara på.
Vad har data med matte att göra? Är det tänkt att man ska kunna räkna ihop alla nollor och ettor?
Jag har pysslat med data och datorer i snart 15 år, och jag älskar det verkligen, och jag är grymt bra på det för det mesta. Men jag avskyr matte och har enligt mitt vetande aldrig behövt kunskaper om avancerad trigonometri, komplexa tal eller liknande för att använda min kunskaper inom data/dator-områdena.

Är det bara byråkraternas idioti som fått för sig att matte och data på nått sätt är relaterade eller har jag missat nått?

Matematiken är bron mellan dig och "dom". Vilka "dom" är brukar vara individuellt beroende på hur mycket skills du har, men generellt är det en grupp duktiga människor som gör saker bakom kulisserna du förutsätter fungerar utan att veta varför, utan att veta hur, utan att veta var. "Dom" kodar STL. "Dom" skriver kernels, kompilatorer, debuggers. "Dom" kodar OpenGL. Etc. För någon som pysslat med lite hemsidor är "dom" kanske den som kodat renderingsmotorn för webbläsaren. För någon som implementerar ett röd-svart träd kanske "dom" är Donald Knuth. För någon som kodar ett krypteringsprogram är kanske "dom" Joan Daemen och Vincent Rijmen. För den som kodar en mediaspelare är säkert "dom" personen som kodad codecserna.

Om du vill tillhöra gruppen skapare som användare eller till och med programmerare kallar för "dom", så måste du kunna matte. Du kanske blir bra på det du gör utan att kunna matte men det kommer alltid finnas en grupp "dom", och du kommer aldrig förstå vad dessa håller på med.

Lite reality check: Det är helt vanliga människor som kodat OpenGL, renderingsmotorn i Firefox, MP3-decodern i Foobar, effekterna i Photoshop, optimeringarna i din kompilator, heuristiken i routermjukvaran, minneshanteringen i Linux, SQL-tolken i MySQL, sorteringsrutinen i STL och så vidare. Fasiken, det var till och med en helt vanlig människa som listade ut SHA1 och skrev referensimplementationen.

Det inte sagt att man inte kan vara en _bra_ programmerare utan att kunna obskyr matte. Man kan vara en jäkligt bra programmerare utan att kunna så värst avancerad matematik alls. Dock kommer man inte kunna jobba på lika roliga projekt, förmodligen.

Edit: Tog bort nått irrelevant.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Vilket år?

Gick ut 05, d v s förra året.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
HAxxel: byt till Natur matte-data, IT-linjena suger.
Du måste läsa fysik om du ska plugga vidare efter gymnasiet, iallafall om du vill läsa någon vettig utbildning.

Jag gick på ITG i Uppsala och läste i princip en natur-linje, dvs Ma A till Diskret (även E), Fy A, Fy B, Ke A och Bi A dock ej B-kurserna av de två sista vilket jag inte behöver för att söka till civilingenjörsutbildningarna jag är intresserad av!

Otrolig valfrihet, tror vi valde 40% av kurserna själva ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Matte är roligare när man kommer längre, även om de fortfarande går för segt fram. Jag hatade matte från typ 2:an till att jag gick ut media. Nu går jag teknik och matte är det ämne jag gillar bäst efter fysiken. (och idrotten då, men det är ju inte ett läroämne)

Matte är nyttigt när man programmerar, men de lär ut matte på helt fel sätt. Istället för att fokusera på relativt få saker och att vi ska lära oss en massa reflexmässigt så borde vi få lära oss mer saker mer generellt, så vi vet var man ska leta när man behöver det. En programmerare behöver känna till lämpliga lösningar på avancerade problem. Det är kanske inte så sannolikt att man alltid har tid att uppfinna derivata när man programmerar, då är det bra att känna till vad det är och vad man har det till. Men man behöver ju inte kunna exakt hur man gör, det kan man kolla upp.

Såg en bra blog-post i ämnet för ett tag sen: http://steve-yegge.blogspot.com/2006/03/math-for-programmers....

Jag rekommenderar altså att man går teknik eller natur, lite för att jag faktiskt tycker det är roligare.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Matematiken är bron mellan dig och "dom". Vilka "dom" är brukar vara individuellt beroende på hur mycket skills du har, men generellt är det en grupp duktiga människor som gör saker bakom kulisserna du förutsätter fungerar utan att veta varför, utan att veta hur, utan att veta var. "Dom" kodar STL. "Dom" skriver kernels, kompilatorer, debuggers. "Dom" kodar OpenGL. Etc. För någon som pysslat med lite hemsidor är "dom" kanske den som kodat renderingsmotorn för webbläsaren. För någon som implementerar ett röd-svart träd kanske "dom" är Donald Knuth. För någon som kodar ett krypteringsprogram är kanske "dom" Joan Daemen och Vincent Rijmen. För den som kodar en mediaspelare är säkert "dom" personen som kodad codecserna.

Om du vill tillhöra gruppen skapare som användare eller till och med programmerare kallar för "dom", så måste du kunna matte. Du kanske blir bra på det du gör utan att kunna matte men det kommer alltid finnas en grupp "dom", och du kommer aldrig förstå vad dessa håller på med.

Lite reality check: Det är helt vanliga människor som kodat OpenGL, renderingsmotorn i Firefox, MP3-decodern i Foobar, effekterna i Photoshop, optimeringarna i din kompilator, heuristiken i routermjukvaran, minneshanteringen i Linux, SQL-tolken i MySQL, sorteringsrutinen i STL och så vidare. Fasiken, det var till och med en helt vanlig människa som listade ut SHA1 och skrev referensimplementationen.

Det inte sagt att man inte kan vara en _bra_ programmerare utan att kunna obskyr matte. Man kan vara en jäkligt bra programmerare utan att kunna så värst avancerad matematik alls. Dock kommer man inte kunna jobba på lika roliga projekt, förmodligen.

Edit: Tog bort nått irrelevant.

Tack för svaret. Ungefär som jag misstänkte m.a.o, hela iden med att matte och data skullle vara intimt sammanknutna gäller alltså på de där ordentligt höga nivåerna där man redan gått förbi avancerat. Sicken tur att man börjde läsa "obskyr" matte för ett tag sen då så man iallafall har dörrarna på glänt

Men som sagt, tack igen Psionicist.
I vilket fall ska jag sluta ta upp onödig plats i tråden

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hmm det blev mycket diskution om matte jag tycker matte är kul så det VILL jag ha.

Men jag vill lixom ha något som intresserar mej, dator intresset är relativt nytt så jag vill faktist LÄRA mej om datorer och jag kan inte programera så det vill jag lära mej.

Men det jag nu valt till tvåan är matte data men jag funderar på att gå om ettan med något roligare.

Grejjen är att jag aldrig har varit någon hejjare i skolan (har hafft roligare än de flesta kanske ) så jag gick ut med VG i allt som har med NO att göra Matte, teknik, fysik, kemi, biologi mm, i slöjd och musik, MVG i bild och resten G.
Detta visar ju mitt intresse för NO i vanliga fall men kemin har jag totalt tappat intresset för och i fysiken så har jag ett monster till lärare som gör fysiken till ett helvete kanske därför jag tröttnat.

Men så alternativen är att gå om helt eller byta till matte data (behöver inte gå om då) men ta bort kemin och fysiken och ta igen dom senare.

Men då är det intressant om jag kanske får tillbaka intresset för fysiken om jag får en roligare lärare, men ska man gå ITG-kista/rissinge eller matte data och ta fysiken senare?

Bor i Danderyd och jag har sett att det finns ITG-danderyd är det samma sak som Kista/rissinge?

Permalänk
Medlem

Det finns ett ITG i Kista/Rissne och ett i Södertörn.

www.it-gymnasiet.se

Permalänk
Medlem

Shiddi, gå om frivilligt? Isf välj något så du kan dra nytta av de kurser du redan läst. Fy A, B, Ke A, Bi A och Ma D är väl i stort sett det som behövs.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Går själv sista året på IT-gymnasiet i Norrköping. Valde först inriktning programmering men insåg rätt fort att det var totalt meninglöst då man inte lärde sig ett skit. Så jag bytte snabbt till naturinriktningen (dvs, fysik a-b, kemi a, & matte a-diskret) för att kunna läsa vidare, etc.. Nu i efterhand har jag kommit fram till att jag kunde valt vilken skola som helst. "IT-gymnasiet" (iaf i Norrköping) betyder ENBART att man får en laptop att göra allt annat som inte har med skolan att göra på. Så tro inte att ni blir datorelites efter 3 år på ett såkallat "IT-gymnasie", för det är tyvärr inte mycket mer än bara ett namn som inte betyder nått. Du kan antagligen läsa exakt samma kurser på en annan skola, plus att du lär få ut mer utav dina gymnasieår utan en laptop som gör mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel

Men så alternativen är att gå om helt eller byta till matte data (behöver inte gå om då) men ta bort kemin och fysiken och ta igen dom senare.

Men då är det intressant om jag kanske får tillbaka intresset för fysiken om jag får en roligare lärare, men ska man gå ITG-kista/rissinge eller matte data och ta fysiken senare?

Bor i Danderyd och jag har sett att det finns ITG-danderyd är det samma sak som Kista/rissinge?

Det är inga som helst problem att ta fysiken samtidigt som du läser Dator-relaterade ämnen på Matte-Data eller ITG. Det finns rum för allt. Känner du att du är väldigt intresserad av nått är det bara välja till några extra kurser utöver de 2500 poäng du måste läsa, sen lägger du de bara i ett samlat betygs-dokument så räknas de ej med i slutpoängen. Plugga för närvarande på Chalmers i Göteborg och kan säga att jag haft bra förutsättningar gällande programmering och andra datorämnen tack vare ITG, men i det stora hela spelar det inte speciellt stor roll vart du går. Se bara till att du får behörighet till Högskola/Universitet så kommer resten att lösa sig. Huvudargumentet för att du ska välja ITG ( jag valde det p g a dett) är inte vilka datorkunskaper de ger utan valfriheten att välja egna kurser och läsa det man är intresserad av. Kurserna i sig är i princip samma sak på vilket gymnasie som helst.

Ang. Danderyd tror jag det är Wahlters gymnasium som ligger där, men det är inte samma som ITG. De har inriktning samhälle/idrott/it istället för natur/teknik/it.

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet ju lixom att jag kan läsa fysiken och kemin samtidigt men det är det att jag väljer bort dem för att det blir för jobbigt med dem också.

Att gå om är för att få en helt fräsh start från början utan en massa grejjs att göra om och ta igen.

Men det var lite trixigt här det är 50/50 som gillar/ogillar ITG men jag har som exempel så satt jag med intstuderingsuppgifter på papper en gång och det var jätte jobbigt tills jag tillslut skrev av dem på datorn så jick det jätte lätt.
Så jag funderar på att det kan vara olika från person till person jag kanske har nytta av att arbeta på datorn.

Det blir nästan vad som än händer så att jag går 4 år totalt om jag ska ta igen fysiken och kemin senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Hmm jag vet ju lixom att jag kan läsa fysiken och kemin samtidigt men det är det att jag väljer bort dem för att det blir för jobbigt med dem också.

Du säger altså att du inte orkar bli högskolebehörig med andra ord?

Okej, tja, då kan du ju välja vilket gymnasium som helst med "roliga" kurser så man har trevligt tidsfördriv i tre år. Sen efter det blir det nog en aning svårt med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut. Har du dessutom ingen högskoleutbildning, tja, jag skulle inte vilka vara i den positionen iaf.

Lycka till!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Nä asså det är ju därför jag vill gå om för att kunna göra allt från början och sattsa totalt, nu har varit väldigt mycket sjuk och allmänt skoltrött, men nu i slutet så fick jag lussten tillbaka men nu är det försent, så att gå om och vara taggad är ju ett bra alternativ och då kanske man kan ge sig på fysiken igen med kanske aningen bättre lärare.

Så om jag ivargefall har något som e kul så kan det bli lättare att göra det som är tråkigt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Nä asså det är ju därför jag vill gå om för att kunna göra allt från början och sattsa totalt, nu har varit väldigt mycket sjuk och allmänt skoltrött, men nu i slutet så fick jag lussten tillbaka men nu är det försent, så att gå om och vara taggad är ju ett bra alternativ och då kanske man kan ge sig på fysiken igen med kanske aningen bättre lärare.

Så om jag ivargefall har något som e kul så kan det bli lättare att göra det som är tråkigt också.

Mjo, det låter ju vettigt. Livet är inte alltid kul, det gäller att hitta en bra kombination mellan kul/tråkigt.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Mm eller hur och jag tänkte att det kan bli knaggligt när man har mycket att ta igen men om jag går om så har jag redan nåra betyg som jag inte behöver göra om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Bor i Danderyd och jag har sett att det finns ITG-danderyd är det samma sak som Kista/rissinge?

Det i Danderyd är inte det "riktiga"...

För övrigt tar du dig till Rissne-plugget väldigt lätt från Danderyd, buss 157 tar mindre än 15 minuter från D. Sjukhus... *tips*

Som någon sa är det det inga som helst problem att läsa naturämnen på ITG. Vill du kan du läsa till MaE (o diskret), Fysik B, Kem B, Bio B, osv. De garanterar att alla civilingeniörs-ämnen startar varje år, oavsett hur många som väljder dem. Eller så var det i varje fall förr i tiden.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Går för tillfället på It-gymnasiet, Uppsala, tar studenten nu till våren. Yeaj! Enligt mig så är det hugget som stucket om man väljer att gå på ett "It-gymnasium" eller om man går vanligt natur/teknik program.

För mig känns det som att kompisarna som går teknik har det lite lättare, men för den saken så lär de sig inte mindre. Lite svårt att förklara. Men på It-gymnasiet i Uppsala så känns det som att de försöker för hårt att få fram en image om att eleverna är tok brighta och vi har bra undervisning. Ambitionen tar död på hela konceptet, kan man säga.

När jag valde till gymnasiet täntke jag att det skulle vara kul att gå på It-gymnasiet, samt att man får en bärbar dator. (Hade då för närvarande en P2@400mhz)

Angående valfriheten så har vi, som jonasy sa, 40% valfria kurser. Men det ger inte så mycket egentligen. Förruom möjligheten att mitt i ändra om från en teknisk inriktning till naturvetenskaplig inriktning. Men för mig så har det inte gett något eftersom jag från första början gick in med ambitioner att läsa vidare till civilingenjör så jag läser ju ändå samma kurser som mina polare läser på teknik.

Sammanfattningsvis, läs vid ett It-gymnasium om du känner dig lite halvt osäker på om du är ute efter en teknisk/data- eller naturvetenskaplig inriktning. Eller om du är sugen på en bärbar dator. Annars kan du nog lika bra välja ett av de nationella programmen direkt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Vilket år?

För att svara på trådskaparen, gick på IT-Gymnasiet Kista/Rissne, och tyckte det var en ruggigt bra utbildning. En hel del eget ansvar att välja de kurser som behövs för rätt behörighet etc, men de IT-kurser som finns är på hög nivå (jämfört med om man läser datorinriktat på ett icke it-gymnasium).

Tummen upp för ITG vill säga.

Och du gick ut när?
Jag tar studenten nu, och jag går på ITG Rissne, och fy fan vad jag inte kan rekommendera det till någon. Det finns så jävla många usla lärare där, t ex;

Ali: Programmering, Persondatorer, Databashantering, Operativsystem och Matte

När vi fick han i ettan sa de att han var utbildad i ämnerna och allt vad det heter, visst, det kanske det han är, men då fan tog han den utbildningen -85! Vi hade han i PC i ettan, och fan vad han inte kunde nåt. Vi hade powerpointpresentationer varje lektion, om i stort sätt ingenting.
I Operativsystem kunde han ingenting. Han installerade Fedora och spred falsk propaganda. Hans prov blev rättade av oss elever. De andra ämnerna har, som tur är, inte haft han i.

Babis Programmering

Han är så brutalt jävla opedagogisk att jag inte vet vad. Groteskt tråkiga genomgångar och ännu värre uppgifter. Fast vissa kanske tycker om han. Ni får nog höra vad klasskamraten mOREc har å säga om han sen.

Anders: Microprocessorer samt digitalteknik

Dessa kurser är totalt jävla fuckade för mig nu, vilket till stor del berodde på hans kursupplägg. Förra onsdagen fick man en bok, å så sa han att vi skulle ha prov på hela den en vecka senare. 122 sidor.
Det enda vi gjort på lektionen var typ att programmera en borr i Assembly. -.-

Han är dock bekvämare att ha å göra med nu på slutet än i början av terminen, plus att jag tror/hoppas att hans kursupplägg blir bättre med tiden. Tror att detta var hans första termin som lärare (hade han iof som lärarkandidat i matte i ettan).

Jocke: Datorkommunikation m fl

Otrevlig, tål inte frågor, har sällan svar på frågor ("kollar upp till nästa gång" vilket han inte gör). Kan fan inte placera det, men jag ogillar han starkt, och det är jag inte ensam om. cl3mens tycks inte ha nåt problem med han dock.

Teknikerna:

Sämst. Otrevliga. Sega. Slarviga.
Alla fick lämna in datorerna för ett år sen eller nåt, för att USB-portarna skulle sättas fast bättre eller nåt på moderkortet, de hade tydligen lossnad på några datorer. Ingen fick tillbaka sitt eget batteri. Mitt batteri var på typ 2-3 timmar, det jag fick tillbaka varade i 20 min, och det blev snabbt värre.

Okej, det kanske inte var "massa" lärare, med det är typ dessa jag har i de flesta ämnerna.
Hur som helst rekommenderar jag _inte_ ITG.

Nu ska jag bussa hit mOREc. (om han inte redan svarat medans jag skrivit detta korta inlägg)

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.