Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexon_uwh
Tack för ett seriöst svar...

- Vet du när dom nya kommer?

- Om jag köper den bästa intel cpu:n och den bästa AMD:n i prisklass ca 3500kr.. Vilken är kommer vara bäst för mina behov?

jag har en budget på 5000kr för CPU och moderkort

jag tror nog att intels nya kommer å gå på mer än 5000kr ..Intel är svindyra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är just det som är grejen. Folk beskriver HT som väldigt bra för just multitasking, det blir lite som en dualcore, right? Ingen väntan när man switchar mellan applikationer och sånt.
Grejen är att jag inte upplever några problem av det slaget alls och märker ingen skillnad på den punkten mellan min Winchester 3200+, Opteron 165 och Venice 3500+. Jag misstänker helt enkelt att det är Windows som är problemet och främst då Windows hantering av det virtuella minnet. Jag har "stängt av" det virtuella minnet och har alltså inga problem.

Sen är jag inte anti-Intel på något sätt, dock väldigt anti-Prescott och anti-NetBurst rent allmänt.

Själv har jag problem med att bilda mej en uppfattning och säga bu eller bä om saker jag inte testat själv..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Själv har jag problem med att bilda mej en uppfattning och säga bu eller bä om saker jag inte testat själv..

Suck..

Ständigt detta "man måste testa själv".. Funkar inte vanlig enkel logik? Om jag inte upplever någon skillnad mellan en single core och en dual core A64, finns det då någon anledning att tro att jag skulle märka av nån skillnad mellan någon av dessa och en P4 med HT i just multitasking?

Hur som helst så måste en riktig dual core vara bättre än en "simulerad", eller iaf inte sämre på den punkten, eller?

Om du har något mera påtagligt när det gäller HT än den allmänna uppfattningen "det känns bättre" så får du gärna informera mig. Upplever t.ex. en Linux-användare (där hanteringen av det virtuella minnet är annorlunda) samma fördelar som Windows-användaren?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Suck..

Ständigt detta "man måste testa själv".. Funkar inte vanlig enkel logik? Om jag inte upplever någon skillnad mellan en single core och en dual core A64, finns det då någon anledning att tro att jag skulle märka av nån skillnad mellan någon av dessa och en P4 med HT i just multitasking?

Hur som helst så måste en riktig dual core vara bättre än en "simulerad", eller iaf inte sämre på den punkten, eller?

Om du har något mera påtagligt när det gäller HT än den allmänna uppfattningen "det känns bättre" så får du gärna informera mig. Upplever t.ex. en Linux-användare (där hanteringen av det virtuella minnet är annorlunda) samma fördelar som Windows-användaren?

Jag är nu inne på mitt andra AMD64-system på kort tid, och inget av dem matchar P4 Prescotten jag körde med tidigare när jag t.ex bränner en DVD och kanske vill surfa eller bläddra runt på diskarna samtidigt.
Även när jag tankar typ 3-4Mbit/s och spelar samtidigt märker jag av att AMD'na är segare..Tar evigheter för systemet att hoppa från t.ex CS:S till Explorern ifall jag vill kika vem som skickade mess på ICQ eller MSN om jag jämför med P4 Prescottsystemet. Med P4 Prescotten gick det på en grisblink.
Det enda jag märkt (Inte med blotta ögat dock) är att spelen hamnar lite högre på fps'en enligt Fraps, och att t.ex CS:S och HL2 flyter lite bättre.(Dock inte med nuvarande system p.g.a fisigt grafikkort)

Hur det beter sej med Linux som OS kan jag inte uttala mej om eftersom jag inte kört det på nån av AMD64-burkarna, har inte kört Linux speciellt mycket öht för den delen. Det är helt enkelt för krångligt i mina ögon + att jag har inget direkt behov av att köra Linux.
Alla program jag behöver och vill använda finns ju för Windows.
Nu vet jag inte hur du tweakat dina system mer än stängt av swapfilen, dock har du ju som det ser ut 2048MB RAM, vilket inte direkt drar ner prestandan vid hantering av många program samtidigt.
Men jag tror nog ditt tweakande måste ses som överkurs för majoriteten av användarna.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag menar är bara att om den största fördelen med Intels HT är att Windows beter sig mindre dumt med denna funktion påslagen, så är det inte främst Intel som ska hyllas för denna funktion utan mest Microsoft som ska klandras för att hela situationen har uppstått.

Sen kanske HT kan tolkas som något väldigt bra för just den grupp som använder Windows och som inte tweakar och sen råkar det även vara så att denna grupp utgör en stor majoritet av datoranvändarna, men det gör inte HT bättre för just mig.

Jag menade inte att du skulle köra Linux, undrade bara ifall du visste ifall man även under Linux hade en märkbar skillnad med HT. Mitt antagande om att det är Windows swaphantering som är boven är bara min egen teori som verkar stämma in på mina egna test, men det vore intressant att veta om det verkligen är på det sättet.

När du switchar mellan program och det tar tid, känns det då som det är pga diskaktivtet som det tar tid? Det är ofta så jag fått det förklarat för mig och jag tror att Windows helt enkelt har swappat ut data som du behöver komma åt när du switchar. Om HT på något sätt ser till att sånt inte swappas ut, precis som jag hindrar saker från att swappas ut.. Förstår du vad jag menar?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad jag menar är bara att om den största fördelen med Intels HT är att Windows beter sig mindre dumt med denna funktion påslagen, så är det inte främst Intel som ska hyllas för denna funktion utan mest Microsoft som ska klandras för att hela situationen har uppstått.

Sen kanske HT kan tolkas som något väldigt bra för just den grupp som använder Windows och som inte tweakar och sen råkar det även vara så att denna grupp utgör en stor majoritet av datoranvändarna, men det gör inte HT bättre för just mig.

Jag menade inte att du skulle köra Linux, undrade bara ifall du visste ifall man även under Linux hade en märkbar skillnad med HT. Mitt antagande om att det är Windows swaphantering som är boven är bara min egen teori som verkar stämma in på mina egna test, men det vore intressant att veta om det verkligen är på det sättet.

När du switchar mellan program och det tar tid, känns det då som det är pga diskaktivtet som det tar tid? Det är ofta så jag fått det förklarat för mig och jag tror att Windows helt enkelt har swappat ut data som du behöver komma åt när du switchar. Om HT på något sätt ser till att sånt inte swappas ut, precis som jag hindrar saker från att swappas ut.. Förstår du vad jag menar?

Eftersom de flesta kör windows med sina P4 Prescottar så ser jag ingen anledning att försöka sovra fram vem som skall hyllas, jag konstaterar bara att P4 Prescott i mitt fall funkade bra. Sen att MS och intel har ett och har länge haft lite samarbete vid framtagande av nya prylar och finesser ger ju helt klart en fördel för intel.

Nu ska jag inte uttala mej och mena att jag har rätt, men nog är det väl oftast så att användare som köper lite häftigare CPU, MB och grafikkort oftast spelar en del, och därmed inte har Linux som OS?
Jag menar, en som inhandlade t.ex P4 Prescott när den kom gjorde det väl antagligen inte för att ha den i en filserverburk med Ubuntu installerat?
Så för min del utgår jag från att användaren som frågar om hårdvara i ett forum typ Swec sitter och trycker på ett windowssystem i de flesta fall om inget annat nämnts.

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av hur HT beter sej på ett Linuxsystem, ej heller några bekanta som har det, inte mej veterligen iaf.
Dom jag känner som kör Linux sitter till större delen med nån gammal Celeron, PII/III eller nån äldre AMD, och då som filserver alt. i experimentsyfte för att lära sej lite Linux.

Kan inflika att i mitt fall är det inte troligt att det "swappar", eftersom det är tji diskaktivitet när jag alt->tabbar. En egen teori är att Prescotten tack vare sina långa pipelines klarar detta bättre, men det är som sagt en egen teori bara. Huruvida HT påverkar detta vet jag inget om.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?