Permalänk
Medlem

Ni som säger att er skola kör Linux ni går på universitetet eller ?

De flesta här säger också att skolorna kör både XP/Linux på datorerna det förstår jag verkligen inte vitsen med man spara inga pengar dessutom finns ju alla program man behöver till Windows ,

Permalänk
Medlem

Det hade varit trevligt. Har själv ingenting emot att lära mig nya saker (även om jag redan kan lite om linux). Tror dock inte det skulle fungera särskilt bra då de flesta som går på skolan inte har något intresse av att lära sig Linux, utan tycker Windows fungerar bra.

Skulle vi vilja prova Linux eller liknande är det säkerligen fritt fram att emulera en dator i VMware på någon av datorlektionerna och testa Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

De flesta här säger också att skolorna kör både XP/Linux på datorerna det förstår jag verkligen inte vitsen med man spara inga pengar dessutom finns ju alla program man behöver till Windows ,

1. Man visar eleverna att det finns mer än Ett operativssystem
2. Man kan undervisa i både Linux och Windows på samma burk (vid dual boot)
3. Man förlorar ej heller några pengar på att göra så.

tror förstås inte att dom direkt menar dual boot, utan kanske snarare att det både finns windows-maskiner och linuxmaskiner. Men det finns hursomhelst fördelar i båda fallen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
1. Man visar eleverna att det finns mer än Ett operativssystem
2. Man kan undervisa i både Linux och Windows på samma burk (vid dual boot)
3. Man förlorar ej heller några pengar på att göra så.

tror förstås inte att dom direkt menar dual boot, utan kanske snarare att det både finns windows-maskiner och linuxmaskiner. Men det finns hursomhelst fördelar i båda fallen...

1 Men för det behöver man inte installera det på alla dator
2 okej vid undervisningssyfte kan jag förstå det
3 Det blir vist dyrare då Linux också måste supportas /underhållas

Detta är vid duea boot då flera har sagt att de kör det

Permalänk
Medlem

Dyrare att supportera och lära ut två platformar istället för en.

Permalänk

På lunds universitets instution för datavetenskap kör det mesta under linux. Huvudsalarna har dumma klienter från sun-tiden som numera servras centralt av en RH Enterprise-server (totalt strax under 30 klienter). Därutöver finns det en MacOSX-sal som de funderar på att avveckla (kanske har avvecklat sedan jag var uppe där senast).
Sen har LTH-sektionen åtminstone en debian-baserad sal och utöver det ett antal salar med Sun Solaris/SunOS samt någon sal med Windows-maskiner. Väldigt få maskiner dualbootas.
All autentiering sker centralt och de enda problem jag hört om är windowsmaskinerna som ibland har lite problem med den inloggningarna men jag har inte använt dem så jag vet inte så noga.
Jag vet att vissa andra instutioner har dual boot i vissa salar (bl a Språk & Lingvistik) vilket fungerar bra borsett från vissa problem med windowsprogramvaror och quota.

maDa verkar sakna erfarenhet av GNU/Linux i större miljöer av dennes argument att dömma och bara några saker som är fel.
Applikationsuppgraderingar sker ofta väldigt smidigt genom att /usr-partitionen (och möjligen andra) mountas via NFS och därmed kan man uppgradera programvara centralt utan några som helst problem. Med lite smart scriptande kan man även stödja lokala inställningar för specifika miljöer och har man väl använt systemen ett tag så inser man att Linux/Unix i grunden är gjort för dessa typer av miljöer. Administrativa åtgärder kan så gott som alltid automatiseras via script och systemen stödjer oftast med enkelhet heterogena miljöer med olika maskiner, operativsystem, applikationer, inställningar, etc.
Gemensamma mappar kan användarna oftast skapa själva för specifika projekt genom lite ändringar av rättigheter i sina hembibliotek och för kurser så är det även där väldigt enkelt för lärare att skapa en mapp dit elever som är med i en specifik grupp har tillgång till.

Rättigheter för olika saker är oftast strikt definierade och betydligt enklare i Unix än med ACL som senare versioner av Windows använder, även om man förlorar viss kraft i det. Å andra sidan är hela miljön skapat för flera simultana användare och nätverk så applikationer stödjer miljön väldigt väl generellt. Dessutom kommer SELinux alltmer inom RH Enterprise Linux så för den som behöver kraftfullare rättighetessystem så finns det, även om det ännu inte är tillräckligt enkelt för den oinsatte administratören att hantera som det borde vara.
Att mounta diskettenheter, usb-minnen etc. är väldigt enkelt numera och nyligen kom det bra stöd för det även i LTSP (Linux Terminal Server Project) så även dumma terminaler skall kunna hantera det väl.

Brister finns, men att påstå att linux inte passar sig för labbsalar eller liknande i skolor är helt fel. Duger programvaran som finns till GNU/Linux för utbildningens syfte så finns det inga andra hinder än administratörens kompetens för att få igång det. Värt att påpeka är ju att detsamma gäller för Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
1 Men för det behöver man inte installera det på alla dator
2 okej vid undervisningssyfte kan jag förstå det
3 Det blir vist dyrare då Linux också måste supportas /underhållas

Detta är vid duea boot då flera har sagt att de kör det

1.Ingen som har sagt att det finns på alla
..
3. Varför? Dom har ju redan personal för att supportera de datorer dom har, har dom då en enorm datorpark redan så lär inte några dual-bootande datorer ta mycket extra tid...och antagligen är datorerna så pass lika att dom bara har en image dom blåser in ifall något skulle strula. = 2 minuters arbete.

Mada: Återigen, VARFÖR skulle det vara dyrare att utbilda lite i både windows och linux?
först och främst lär ju en grundläggande utbildning inte kräva mycket av läraren, då det knappast behövs ett linux-geni för att visa hur konsollen ser ut, hur man kompilerar ett program och ev. hur en skrivbordsmiljö ser ut...

Har dom ändå linux-utbildningar så är det billigare att ha 20 datorer som kör både windows och linux än 40 utan dual boot. För jag Antar att dom har någon sorts linux-utbildning redan eftersom att dom har linux installerat.. Så vrider man det så, så spar dom t.om. pengar mot att dual-boota jämfört med att inte gör det..

det hela beror ju på hur man ser det...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
1.Ingen som har sagt att det finns på alla
..
3. Varför? Dom har ju redan personal för att supportera de datorer dom har, har dom då en enorm datorpark redan så lär inte några dual-bootande datorer ta mycket extra tid...och antagligen är datorerna så pass lika att dom bara har en image dom blåser in ifall något skulle strula. = 2 minuters arbete.

Mada: Återigen, VARFÖR skulle det vara dyrare att utbilda lite i både windows och linux?
först och främst lär ju en grundläggande utbildning inte kräva mycket av läraren, då det knappast behövs ett linux-geni för att visa hur konsollen ser ut, hur man kompilerar ett program och ev. hur en skrivbordsmiljö ser ut...

Har dom ändå linux-utbildningar så är det billigare att ha 20 datorer som kör både windows och linux än 40 utan dual boot. För jag Antar att dom har någon sorts linux-utbildning redan eftersom att dom har linux installerat.. Så vrider man det så, så spar dom t.om. pengar mot att dual-boota jämfört med att inte gör det..

det hela beror ju på hur man ser det...

1. Så man ska ha lite olika OS/distar/utseende på alla datorer? Verkligen snyggt.. totalt IT-mässig katastrof...

3. Allt kostar! tid är pengar! Ska man dels se till så Windows platformen fungerar, och dels Linux platformen så har du ju dubbla jobbet.

"grundläggande"
Så du tycker lärarna ska stå och undervisa mellanstadie/högstadieelever hur man lattjar hem något från Sourceforge, kollar upp med dependecies, och sedan kompilerar och installerar programmet...
Totalt absourt.. Verkligen, ni behöver växa upp.. Kom ur er 1337 bubbla snälla..

Problemet med Linux är att det inte finns något vettigt att utbilda. Visst, man kan ge lite kännedom i Gnome/KDE, samt Firefox och OpenOffice. Men sen är det slut, såvidare man inte är väldigt intresserad av Linux (vilket 0,0013% av alla ungdomar är)

Tänk på att du pratar med en van Linux användare. Verkligen inte någon MS-fanboy. Men jag är realistisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
*massa text*

Detta är somsagt en Datalogi/Datorteknik på Universitetsnivå du pratar om. Ni kan alla programmera C++ och förstå er på ASM. Windows för er är ganska maktlöst, det förstår jag. Men ni kan också hantera Linux/UNIX.

Nej, jag har faktiskt aldrig sett en fungerande större installation av Linux på ett t.ex företag eller skola. Har aldrig sett några vettiga verktyg för att administrera något sånt heller. Men jag vet att Novell har ju på sistone fått över ZenWorks och eDir på Linux, och deras SuSe dist..

Permalänk
Medlem

Confusion kul att du är från Lunds universitet förvånar mig inte att de kör Linux
De flesta Linux mänskor kommer ju från lund.

Men är det någon som vet hur många kommuner det är som kör Linux på desktop? och finns verkligen inget svenskt företag som kör Linux?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, jag har faktiskt aldrig sett en fungerande större installation av Linux på ett t.ex företag eller skola. Har aldrig sett några vettiga verktyg för att administrera något sånt heller. Men jag vet att Novell har ju på sistone fått över ZenWorks och eDir på Linux, och deras SuSe dist..

Får jag föreslå att du tar en tur till Chalmers i sådana fall och tittar hur systemet fungerar där? Vi har som det tidigare sagts RedHat Enterprise där varje dator har de viktigaste binärerna lokalt installerade. Trots det uppdateras allt centalt. Användarkonton mountas vid boot (alla användades konton) sen har du din homedir som på vilken annan vanlig linuxdatorn som helst. Användarnas login hanteras centralt för alla system: Linux, Windows, studieportalen och en hel del annat. Sätter man sig på en windowsdator istället mountas din homedir vid inloggning som en nätverksdisk så där har man också full tillgång till sina filer. Självklart är standardmiljöerna Gnome och Kde med allt vad det innebär. Vill vi ha en annan fönsterhanterare är det fritt fram att byta så de som vill ha WMII eller Enlightenment kan lätt byta till dem.

På det hela taget fungerar det här systemet bra mycket bättre än alla stora windowsbaserade nätverk jag använt på andra ställen. Det är kanske inte för alla men här fungerar det utmärkt. Även för de användare utan tidigare linuxerfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag ska snart byta skola, delvis för att den skolan kör Linux. Say no more.

Visa signatur

Information wants to be free

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, jag har faktiskt aldrig sett en fungerande större installation av Linux på ett t.ex företag eller skola. Har aldrig sett några vettiga verktyg för att administrera något sånt heller. Men jag vet att Novell har ju på sistone fått över ZenWorks och eDir på Linux, och deras SuSe dist..

Välkommen att hälsa på valfri teknisk högskola i Sverige i princip.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Problemet med Linux är att det inte finns något vettigt att utbilda. Visst, man kan ge lite kännedom i Gnome/KDE, samt Firefox och OpenOffice. Men sen är det slut, såvidare man inte är väldigt intresserad av Linux (vilket 0,0013% av alla ungdomar är)

Det är ju precis det man för närvarande lär ut till allt från lågstadieelever till gymnasieelever. Fast i Windows då. Man lär sig hur "fönsterhanteraren" fungerar, man lär sig skriva en uppsats i Word samt söka på google.

Varför skulle man inte kunna göra det på en linuxmaskin?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

Haha, såg nyss att en dator på min skola hade linux, dem hade ett fett lamt windows-tema, jag var tvungen att fundera ett tag över huruvida skiten var linux med windowstema eller windows med linuxtema.

Ren skit var det iaf.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

På skolan är 2/4 datorsalar Linux Gentoo. De övriga 2 är fördelade på win 2K & XP. Tror det finns planer på att utöka antalet med Linux.

+ Inte speciellt stora systemkrav
+ Stabilt!
+ Ingen malware!
+ De som förstår det älskar det.
+ FF

- Samhällselever mfl som har tummen mitt i handen kan inte använda det. Därför finns det en hel del klagomål. Det är så att de sparar dokument som ODT filer & mailar in det till lärare som inte kan öppna ODT. Om det finns några problem så är det den här typen av problem.
- Eftersom det är svårare att spela spel på Linux (tex CS) så finns det motsägelser.
- Skolan har program som är del av kurser som kräver Windows, tex diverse CAD program. Därför kan skolan inte köra 100% Linux.
- Alla som börjar i 1an borde få en grundläggande genomgång av Linux, FTP med mera. Men det har de inte fått hitills (det är på g..).
- Det finns bara 1 lärare som är riktigt duktig på Linux.

Själv så tycker jag att det fungerar hur bra som helst att arbeta på Linux Gentoo . Jag är absolut ingen van Linux användare men jag lär mig mer & mer.

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Favius
På skolan är 2/4 datorsalar Linux Gentoo. De övriga 2 är fördelade på win 2K & XP. Tror det finns planer på att utöka antalet med Linux.

coolt att ni kör Gentoo det är ju den vanligaste disten precis
kan du säga vad det är för skola du går på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
coolt att ni kör Gentoo det är ju den vanligaste disten precis
kan du säga vad det är för skola du går på?

Göteborgs Tekniska Institut (http://www.gti.se/)

edit: här kan du läsa lite mer om vad det innehåller...
http://community.gti.se/twiki/bin/view/Larare/NyMaster

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Här på LTU så sitter vi med Solaris. Mycket myspys.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Här på LTU så sitter vi med Solaris. Mycket myspys.

på sparc eller på pc?

Permalänk
Medlem

På Sunray burkar i datasalarna vi sitter i.
Finns en hel del windows-pcs utspridda också dock

edit: finns även windows-möjligheter på dom iofs... fast vem använder det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så sluta jämför med er själva, jämför med verkligheten!

ja haha, det sker ju totalt opragmatiska och subjektiva generaliseringar här utan grepp av sammanhanget skolors datasystem

men människor har svårt för att hitta de riktiga faktorerna från början, big deal wanna fight about it?

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

de appsen eleverna behöver fins i gnome-menyn... så då behöver dom inte fixa med något... vilket innebär att inget kan gå fel...
och om de behöver något som är windows only... Wine eller CrossOver Office....
jag kör tilloch med "körkortsfrågorna (bil)" under linux.... och det är "windows only"

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

3 burkar med Red hat. En webbserver och 2 st för att ansluta till Cisco routrar. Jag tror inte det är mer än så. Själv fick jag installera Ubuntu av läraren eftersom denne mycket väl höll med om och förstod att Windows var helt värdelöst. Något nöt formaterade datorn med Ubuntu och sen dess har jag kört Pentoo (Gentoo) och Gentoo RR4 via livecd/dvd.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

På de universitetsplatser jag studerar på finns följande:

KTH Haninge: Windows först och främst, men många går att boota in i SUSE Linux. Några nätverslaborationsdatorer kör Red Hat Linux.

KTH NADA: Till mestadel Sun Solaris, både tunna och tunga klienter. Några Windows-burkar finns här och där, men jag har sett fler Mac OS X-burkar än sådana utrustade med Windows.

KTH Kista (ISK): Till mestadel Windows, men två salar innehåller tunna Sun Solaris-klienter.

Personligen tycker jag ISK ligger sämst till när det gäller blandad datormiljö, men de har rätt trevligt virtuellt nät för eventuella nätverkslaborationer. Sun-servrarna står också lättillgängligt i ett rum mellan Sun-salarna, för de som tycker det är skoj att kolla på lite bättre burkar.

Permalänk
Medlem

ang. att skolor tjänar pengar:

det stämmer inte, pengar flyttas bara om till t.ex mer speciallärare till särklasser.
skolan som organisation har inget intresse av att tjäna pengar

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasc
ang. att skolor tjänar pengar:

det stämmer inte, pengar flyttas bara om till t.ex mer speciallärare till särklasser.
skolan som organisation har inget intresse av att tjäna pengar

Du räknar inte in universitet då antar jag?

För dom har ju i högsta grad intresse av att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Det är ju precis det man för närvarande lär ut till allt från lågstadieelever till gymnasieelever. Fast i Windows då. Man lär sig hur "fönsterhanteraren" fungerar, man lär sig skriva en uppsats i Word samt söka på google.

Varför skulle man inte kunna göra det på en linuxmaskin?

Jag sa ju att man kan lära ut generellt KDE/Gnome och Openoffice. men mer går inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag sa ju att man kan lära ut generellt KDE/Gnome och Openoffice. men mer går inte.

Matlabprogramering går utmärkt att lära sig på Linux, Maple går utmärkt att lära sig på Linux, programering i de allra flesta språk går utmärkt att lära sig på linux. Vad mer lär man ut om datoranvändning på gymmnasiet och nedåt?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Faktum är att Unix lämpar sig perfekt för utlärning av programmering. I t.ex. FreeBSD så har man allt man behöver för att kunna programmera direkt, vi och gcc. Vill man ha häftigare IDE's så finns mycket att hämta från ports. Inget krångel med en massa dyra utvecklingsmiljöer a'la Visual Studio etc.

På HIS (Högskolan i Skövde) körs nästan uteslutande Solaris, iaf på min institution. Jag antar att spelutvecklarna kör Windoze dock.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Inget krångel med en massa dyra utvecklingsmiljöer a'la Visual Studio etc. På HIS (Högskolan i Skövde) körs nästan uteslutande Solaris, iaf på min institution. Jag antar att spelutvecklarna kör Windoze dock.

Get with the programme - Visual Studio Express är gratis och faktiskt riktigt bra. Jag är inte den som brukar gilla MS, men där har dom faktiskt lyckats.

Sen så läser jag själv på Högskolan i Jönköping, och här kan jag säga att det inte är många *nix-boxar. Novell och Microsoft för hela slanten. Det är nästan tragiskt.. :-/

W