När blir internet lika stabilt som TV/Radio/Telefoni?

Permalänk
Medlem

När blir internet lika stabilt som TV/Radio/Telefoni?

Hej! När tror ni Internet blir lika stabilt som TV/Radio/Telefoni, alltså dvs det finns där man behöver inte oroa sig för strul. Visst händer det med dessa exempel också men väldigt sällan.

Vad tror ni? Det går ju emot att fler produkter ska ha internet, men att ha internet på annat än datorn kostar ofta väldigt mycket och per GB. På tex trådlösa prylar.

Finns det ens något trådlöst internet som inte kostar per GB?

Permalänk
Medlem

Trådlöst som inte kostar per meg? Ja, Tre har. 499 i månaden med datacard. Obegränsad surf.

Operatörerna måste dock skärpa sig. Det funkar inte med 15 kronor per meg längre. Det är sjukt dyrt.

Permalänk

Tror det är långt kvar tils dess. Känns som dagens prispress på bredband omöjligör tillräckligt redundanser. Och med dagens stabilitet är jag skeptisk mot IP-tele och IP-tv. Går internet ner vill jag i vart fall ha de andra tjänsterna.

Vi kanske får regler om ersättning för uteblivet bredband i stil med dem för el? Inte för att jag tycker internet är särskilt instabilt just nu, men då så många endå har problem så har det långt kvar att gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Trådlöst som inte kostar per meg? Ja, Tre har. 499 i månaden med datacard. Obegränsad surf.

Operatörerna måste dock skärpa sig. Det funkar inte med 15 kronor per meg längre. Det är sjukt dyrt.

jo fast det finns ett problem där..
prissättningen är vad jag antar inte satt efter surf med dator,
utan efter WAP / mail...
med en prissättning som fungerar för surf, skulle det ju bli omöjligt att ta betalt för andra mindre bandbreddskrävande tjänster..

sedan så skulle ip-tele-tjänster samtidigt bli grymt billiga (t.ex köra skype in/out) och på så sätt börja konkurrera mot bolagens telefoni-inkomster...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
jo fast det finns ett problem där..
prissättningen är vad jag antar inte satt efter surf med dator,
utan efter WAP / mail...
med en prissättning som fungerar för surf, skulle det ju bli omöjligt att ta betalt för andra mindre bandbreddskrävande tjänster..

sedan så skulle ip-tele-tjänster samtidigt bli grymt billiga (t.ex köra skype in/out) och på så sätt börja konkurrera mot bolagens telefoni-inkomster...

Jag Wapsurfar och kollar mailen med mobilen. Betalar just nu 15 kr meggen. Blir lätt 200 - 400 kronor i månaden och det är på tok för dyrt! Det blir mer och mer vanligt att man kollar mailen med mobilen eller surfar in på diverse wap-sidor. De flesta nyare mobilerna har även stöd för att rendera riktiga hemsidor för visning på mobilskärmen. Iom att Opera Mini kommit så fungerar det på alla mobiler som har stöd för java och även det kommer bli mer och mer poppis. Prisbilden måste ändras! Tre har ju tillägg till sina abb där man kan surfa obegränsat eller upp till 1 gig för ett visst antal kronor i tillägg. Det är soft.

Permalänk
Medlem

"Labs2 ser fram emot att kombinera världen snabbaste bredbandsnät med den trådlösa revolutionen som FON innebär. Labs2 kommer att installera närmare 1000 trådlösa routers som kopplas in med 100 Mbps vardera så kommer vi att skapa en kraftfull infrastruktur som kommer att göra Lund till en av världen mest intressanta platser för utveckling av bredbandstjänster. Det trådlösa nätet blir som jämförelse mer än 50ggr snabbare än 3G" säger Jonas Birgersson

www.labs2.com/pr/press2006051601.html

Vad det sen innebär för privatanvändaren återstår att se.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

t.ex xDSL anser inte jag vara någon "stabil" teknik, inte heller trådlösa historier eller via elnät och annat piss. Att unicasta ut TV över IP är vansinnigt på dessa uppkopplingar anser jag.

Fiber mellan husen och Ethernet är det enda stabila och vettiga. Ska man köra telefon över detta krävs det givetvis att hela vägen är UPS'ad med.

Permalänk
Medlem

En telefonstation konstrueras för att ha en maximal downtime på några sekunder per år, och det är för att vi konsumenter kräver och förväntar oss detta. När vi börjar kräva samma stabilitet på internetuppkopplingar och IP-baserade tjänster samt är beredda att betala vad det kostar att uppgradera alla nät så kommer förhoppningsvis även dessa tjänster bli mer stabila.

Permalänk
Medlem

Precis, du kan redan idag få ett lika stabilt internet, som exempelvis traditionell telefoni - bara att hosta upp stålarna för det.

Visa signatur

N/A