Permalänk
Medlem

Vilken bärbar ska jag köpa ?

Tja!

Jo det är så att jag har bestämmt mig för att sälja min stationära och köpa mig en bärbar då mitt spel behov har reducerats en del. Men det är så att jag inte riktigt vet vad man ska ha för bärbar och vad som är bäst.
Det jag vill kunna göra med den där väl följande

# Spela wc3, hl2 o.s.v. Med hyffsad grafik
# Kunna arbeta i photoshop och Adobe Premier
och sen det vanliga musik film o.s.v

Har kollat lite på Dell Inspiron 6400 och tycker den funkar bra om man tar X1400 gfx kortet eller är det kanske inte så mycket att hänga i grannen ? aja hoppas ni kan komma med några förslag på en bärbar som passa dessa behov.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

haha har exakt samma problem som du, spelar inte så mkt men vill ha möjligheten att spela. Dell 6400 verkar mkt prisvärd, men så vare det där med grafikkortet. Man verkar få lägga ut minst 16000 om man ska ha en cpu med 2 kärnor och ett hyffsat gfx, och då får man inte ens 2 GB ram eller stor/snabb hdd. Jag tror att jag satsar på en Dell 6400 i alla fall för min budget sträcker sig inte längre än till 12000 och då verkar dellen vara det självklara valet. Jag har kollat in denna.

Inspiron 6400
Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
100GB (5,400 rpm) Hard Drive
15.4" UltraSharp™ W Screen SXGA+ TFT Display resolution: 1680x1050 with TrueLife
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery

Pris: 11509:- inkl frakt och moms (studentrabatt 5% inräknat)

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Jo Dellen värkar väldigt okej, men det är det dära med gfx kortet X1400 värkar inte vara nå höjdar grafikort och därför sänktes mitt intresse för den. Har nu börjat på kolla ASUS A6JC http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318540
Dock är det bara 512Mb ram men det kan man uppgradera lite senare och där har vi ju endå ett bra gfx kort i

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Jo Dellen värkar väldigt okej, men det är det dära med gfx kortet X1400 värkar inte vara nå höjdar grafikort och därför sänktes mitt intresse för den. Har nu börjat på kolla ASUS A6JC http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318540
Dock är det bara 512Mb ram men det kan man uppgradera lite senare och där har vi ju endå ett bra gfx kort i

Det där graffet har jag hört inte är något vidare heller.. presterar som ett x1400 ungefär har jag hört.

Vill du ha gaming kort så ska du ha x1600. Getforce 6800, 7800 eller 7900.

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

Jahapp, då vart det ju inte så mycket bättre där heller. Du kanske kan länka till en bärbar med hyffsat gfx kort då

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Go 7300 är sämre än ett X1400 så det är nog inget att satsa på. Jag har ett förslag som jag tror skulle passa dig som handen i handsken.

Inspiron 9400
Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)
60GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive
17" Wide Screen WXGA+(1440x900)
256MB NVIDIA® GeForce™Go7800 GS
24x CDRW/8x DVD Combo Drive with Software (+625 för dvd brännare)
Primärt 9-cell 80 WHr batteri (-250 för det lilla batteriet)

Detta slutar på 12365:- inkl moms och frakt
Har du Mecenat får du hela härligheten för 11747:-

Det är ett klart prisvärt paket om du är ute efter en bärbar som går att spela på.

Annars finns ju:
Asus A6KT-Q002H AMD Turion64 MT34, 1Gb, 100Gb HDD, 15.4" WXGA, ATI X1600 128Mb, DVDRW, Webcam, Windows XP Home

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Okej då blir det nog allt den Inspiron 9400. Vad är Mecenat för något ? vore kul att få den för lite biligare pris

Edit* Tänkte bara kolla är det inte bättre att jag tar X1400 efter som att det kostar lika mycket som att ta Geforce Go7800 ? eller ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Vad är Mecenat för något ? vore kul att få den för lite biligare pris

Mecant är ungefär som CSN skulle jag tro. Rabatter och sånt för studenter.

Permalänk
Medlem

Ja precis, studerar du får du olika rabatter. Typ gratis frakt från cdon.com, billigare tågresor med SJ och flygresor med SAS. Sen till det relevanta, 5% rabatt från Dell och några till procent från Apple. Du måste dock ha ett CSN kort :).

Nu till grafikkortet. Ett 7800 Go är betydligt bättre än ett X1400. De kostar lika mycket till 9400 just nu eftersom de har någon form av kampanj. Om du köper dator för spelens skull skulle jag därför rekomendera den Inspiron 9400 med 7800Go som jag visade. Kommer spel däremot i andra prioritet för dig rekomenderar jag dig att köpa den Inpsiron 6400 jag visade längre upp. Du får här snabbare CPU, dubbelt ram, större hdd, dvd-rw och en bättre (fast mindre) skärm. 6400 väger dessutom mindre. Så, nu är valet upp till dig. Båda är mycket prisvärda laptops och du kommer bli nöjd i vilket fall.

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Jo har ju ett CSN kort så då kanske man kan få nytta av det. Just nu lutar det år en inspiron 9400 men jag vet faktistk inte. Den är ju väldigt tung och jag har inte så stort behov av en 17" monitor på en bärbar.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Hm, jag har även kollat in denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317695
Dock vet jag inte om den är bra men tycker den borde funka kanon

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Ja det är ju ett alternativ, den har dock långsam hdd som satan och ingen dubbelkärnig processor. Fast det är ju ett bra pris för en bra dator så varför inte.

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

15" eller 17"

Om du endast ska ha en bärbar vore väl en 17" bättre. Har en 17" widescreen och den känns större än 19" crt speciellt eftersom den har så hög upplösning att det känns bekvämt även om man sitter väldigt nära. Är ju väldigt smidigt att ha allt i ett litet paket som man kan fälla ihop och flytta då det inte används. En mindre dator med extern skärm är ju ett annat alternativ men små datorer med prestanda kostar ju mycket plus att en separat skärm kostar extra.

Permalänk

Satsa på en Dell, som erbjuds för runt 10-12.000.-! Hoppa in och starta konfigurationen! När du kryssat färdigt, pekar prislappen på runt 20.000.-.
Men, du får en bra maskin anpassad dina behov.
Vilket märke man än satsar på: Man får det man betalar för! Inga jultomtar i den branschen.