Problem med varm hårdisk..

Permalänk
Medlem

Problem med varm hårdisk..

det är så att ibland när min dator varit igång en längre tid..alltså ungefär 3-4timmar typ så kan min dator börja hacka fram vart 3-4sekund...har fått för mej att det är när jag har en av mina hårdiskar inkopplad...har ingenting på den och enligt speedfan så ligger tempen inte specielt mycket högre än den disken som jag har windows på...det är när jag tar ur den så händer det inte...dessutom om jag könner på den så är chassit på disken mcket varmare än på den som jag har windows på..och allt annat för den delen..

skall jag gå efter det som speedfan visar eller skall jag gå efter vad min hand känner.....vet iofs inte om hacken i windows har med den varma disken eftersom windows inte ligger på den och disken är inte mer än ett par dagar gammal...

tempen vi snackar om är runt 4grader...ibland lite högre som 45max..
har ingen speciel kylning till diskarna med har bara 2 i datorn så jag anser att det inte behövs för tillfället

frågan är alltså kan haken i windows ha med den varma(enligt min hand) att göra..?. rent teoretisk sett alltså

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske har något fel på filsystemet? Kör du några mjukvaru-RAID-arrays?

Skulle nog kontrollera loggboken (event viewer) i kontrollpanelen > administrative tools och se om du hittar någon nyttig information där.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du kanske har något fel på filsystemet? Kör du några mjukvaru-RAID-arrays?

Skulle nog kontrollera loggboken (event viewer) i kontrollpanelen > administrative tools och se om du hittar någon nyttig information där.

Mjukvaru-RAID-arrays?...vad är det...

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Mjukvaru-RAID-arrays?...vad är det...

RAID-arrays som man skapar inuti Windows och som inte är beroende av ett RAID-kontrollerkort.

Vad sa Event Viewer?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

hmm..ok...
i alla fall,,,det verkade lösa sej av sej själv...bytte plats på hårdiskarna och skruva fast dom riktigt så nu funkar det som det ska...hittils iaf..
tack iaf
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Varm hårddisk

45 det är väl sval nog min WD ligger 59grader !!

Visa signatur

JWT