Produkttest: 16 grafikkort prestandatestade

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: 16 grafikkort prestandatestade

Är du på jakt efter ett bra grafikkort för spel är det ATI eller Nvidia som gäller. Båda har tekniker för att använda två grafikkort på samma moderkort. I testet använder vi oss utav totalt 16 grafikkort i standardfrekvenser, vi testar korten överklockade och när det var möjligt i SLI eller Crossfire.

Läs produkttestet: 16 grafikkort prestandatestade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Läste det inte våldsamt noga, men det verkade bra gjort. Bortsett från en sak. Jag saknade energiförbrukningssiffror. Det hade varit intressant att veta, i synnerhet i idle eftersom korten för de flesta kommer att tillbringa mest tid där.

Permalänk
Medlem

Bra utfört test!

7900GT ser ut som en riktig vinnare, speciellt om man ser till möjligheten att spänningsmodda. Vet iofs inte hur svårt det är på dessa kort.

Annars är x1800GTO rätt bra prissatt, men högre prestanda hade inte skadat ändå.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test! Stor hjälp då jag precis skall inhandla ett nytt kort. Tack!

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

1800GTO verkar vara det mest prisvärda kortet alltså ... för oss med lite mindre budget.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ni nämnde lite om fläktljudet i artikeln, men det var inte med som en nackdel alt. fördel.

Annars bra artikel, saknar som sagt kanske lite siffror på förbrukningen.

Vad hamnade det passiva kortet på för temp. ?

Permalänk

prövade in att låsa upp x1800gto? har hört att vissa av his och connect3d's ska funka?

Permalänk
Medlem

Kunde ju vara värt att nämna att även om 7600GT-kortet i testet gick varmt, så är det trots detta troligtvis testets effektsnålaste kort. Varför ni fick så hög temp på ert kort är svårt att svara på, men frågan är om kylaren var korrekt monterad. Som ni säger har ju kortet ungefär samma kylare som (eller kanske rent av identisk med) 7900GT och då skall ju inte temperaturerna skilja nämnvärt heller. Snarare lite lägre för 7600GT, då det drar mindre effekt.

Permalänk
Discokungen

Kylaren på 7600GT är identisk med den på 7900GT så det är rätt skumma resultat ni fått. Kanske fel på tempsensorn?

Varför voltmoddade ni inte 7900GT? Ni hade lätt kommit upp i 630/800.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Återigen en imponerande jättetest. Måste dock komma med ett par frågor/önskemål.

Vad använde ni för nätaggregat?

Kan ni inte återinföra utskriftsvänlig version på testerna?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing

Kan ni inte återinföra utskriftsvänlig version på testerna?

JA! får ju tuppjuck att navigera fram och tillbaka över 20 sidor.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

måndagsex av 7600n?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Avstängd

Riktigt schysst x1800gto var!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Kan ni inte återinföra utskriftsvänlig version på testerna?

http://www.sweclockers.com/info_contact.php

Det kommer!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, vad händer med korten när testet är klart? skickas dom tillbaka lr?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Bra utfört test!

7900GT ser ut som en riktig vinnare, speciellt om man ser till möjligheten att spänningsmodda. Vet iofs inte hur svårt det är på dessa kort.

Håller med där. Framför allt när det gäller prestanda för pengarna.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det passiva kortet hade runt 60-70 grader i temperatur och visade sig inte ha några problem med värme vad jag kunde se.

Det är fullt möjligt att den höga temperaturen på 7600GT var en tillfällighet men ljudet på fläkten troligtvis inte (samma problem på båda 7600GT-korten). Kollade tyvärr inte temperaturen på båda 7600GT-korten.

Troligtvis skall alla grafikkort skickas tillbaka, vilket förstås skapar problem till nästa test. Dvs. ingen kommer vilja skicka till exempel ett X1900XTX som referenskort när ATI har lanserat en ny produkt som ersätter den. Tillverkare vill se deras senaste (säljbara) produkter testade och inte någon äldre utgående modell.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Prestanda för pengarna vinner Nvidia solklart med sitt 7900GT. Dock är mina erfarenheter av Nvidia-kort vedervärdiga (nv4_disp.dll någon?), medan ATi alltid fungerat fläckfritt. Dessutom tycker jag nog att ATi vinner i toppsegmentet, jag föredrar prestanda i 4xAA framför prestanda i low-end-kvalitet.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Man kan nästan säga att 7900GTX är bäst i de flesta spel så länge man inte kör med HDR.

Permalänk
Medlem

Något som skulle va intressant är en recension med andra cpuer... långt ifrån alla har väl en FX60 eller liknande va =P skulle görna vilja se nån recension med lägre cpuer t ex från en 3ghz P4 eller +3200-> +4000

själv sitter man bara på en p4 3ghz

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Saknar ordentliga prisuppgifter i testet. Du kan få 7900GTX för så lite som 4500kr nu. Så jag håller inte riktigt med om slutsatsen att ATI korten skulle vara billigare i top segmentet..

Friamannen: Du klagar på Nvidias drivrutiner men inte ATi`s control panel? Måste fan vara den sämsta produkten på marknaden..

Permalänk
Medlem

jag undrade om 7900gt var ett prisvärt kort. nu vet jag det

tackar för en väldigt bra test. ni får 4/5 i betyg bara för att det fattades ati 1800 korten

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Min summering av highend-resultat.
- Jag ser till bildkvalitet, dvs 4xAA 8xAF alternativt HDR i 1280*1024 , 1600*1200.
- Ignorerar fabriksöverklockade kort, referens-referens gäller.
- CF och SLI viftar jag också bort. Har inte råd med varken eller

Doom3: 7900GTX vinner, inte oväntat. Dock minskar prestandan ju högre upplösningen går. 2FPS marginal i 1600*1200.
Battlefield 2: x1900XTX vinner med god marginal.
Splinter Cell 3: x1900XTX vinner med bra marginal.
Serious Sam 2: 7900GTX vinner med stor marginal i AA och AF. x1900XTX vinner med god marginal i HDR.
Fear: x1900XTX vinner med små marginaler i AA och AF.

Alltså, med HDR aktiverat har ATi övertaget i varenda titel. De har dessutom övertaget i alla fall förutom två i AA och AF, Doom3 och Serious Sam 2.

Personligen hade jag valt x1900XTX, tycker absolut den verkar bättre än 7900GTX, men det är ju inte mycket som skiljer. Att ATi presterar bättre i nya tekniker såsom HDR tycker jag är väldigt viktigt.

Sweclockers, hur kan ni INTE ha med Oblivion i testet? Det är ju absurdt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Friamannen: Du klagar på Nvidias drivrutiner men inte ATi`s control panel? Måste fan vara den sämsta produkten på marknaden..

Håller med om att CCC suger getstjärt, så vilken tur att det är så att säga "optional". Har använt den en gång sen har jag aldrig blivit tvingad att installera den mer. Själv körde jag alltid med Omegas drivrutiner med ATi Tray Tools, vilket fungerade underbart bra.

Tyvärr är inte "nv4_disp.dll" något som jag kan välja bort, eftersom det utgör kärnan i Nvidias drivrutiner. Så som det ser ut nu så kan jag spela i kanske 30minuter sen kommer en härlig BSOD där jag får veta att drivrutinen har fastnat i en oändlig loop.

Hände aldrig med ATi, aldrig. Så ja, jag klagar på Nvidias så kallade drivrutiner.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Friamannen: Dessvärre är inte HDR något stor köp argument, då det finns vad då? 4-5 spel av 10 miljoner som en har det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Friamannen: Dessvärre är inte HDR något stor köp argument, då det finns vad då? 4-5 spel av 10 miljoner som en har det...

10 miljoner spel som släpptes det senaste året, då HDR "slog igenom", eller? Vilket fruktansvärt meningslöst argument...

Crysis, nytt spel, ny generation, DX10. HDR? Ja.
Oblivion, måste väl kallas ny generation va? HDR? Ja.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen

Håller med om att CCC suger getstjärt, så vilken tur att det är så att säga "optional". Har använt den en gång sen har jag aldrig blivit tvingad att installera den mer. Själv körde jag alltid med Omegas drivrutiner med ATi Tray Tools, vilket fungerade underbart bra.

Tyvärr är inte "nv4_disp.dll" något som jag kan välja bort, eftersom det utgör kärnan i Nvidias drivrutiner. Så som det ser ut nu så kan jag spela i kanske 30minuter sen kommer en härlig BSOD där jag får veta att drivrutinen har fastnat i en oändlig loop.

Hände aldrig med ATi, aldrig. Så ja, jag klagar på Nvidias så kallade drivrutiner.

HUr lyckas du med det? HAr i princip bara användt Nvidia kort sedan 3DFX försvann från scenen, tror aldrig jag har råkat ut för en sådan sak.

Och Nej. HDR är inget köpargument. Du kunde nämna 3 spel. Inte ens en tjugondel av all spel som släpps har eller kommer ha stöd för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
HUr lyckas du med det? HAr i princip bara användt Nvidia kort sedan 3DFX försvann från scenen, tror aldrig jag har råkat ut för en sådan sak.
Och Nej. HDR är inget köpargument. Du kunde nämna 3 spel. Inte ens en tjugondel av all spel som släpps har eller kommer ha stöd för det.

Problemet händer för vissa. Finns forum dedikerade till just den buggen osv. Så det är inget som jag "lyckas med", det är en defekt i drivrutinerna som drabbar vissa kort (eller ja, snarare en hel del). Gör en google-sökning på "nv4_disp" och kontrollera själv.

Jag anser att bästa möjliga prestanda i bästa möjliga bildkvalitet är det viktigaste när man köper såna här svindyra kort. Jag anser att HDR starkt bidrar till en bättre bildkvalitet. Jag menar, finns det tillgängligt så är det väl inte fel om ens kort ger bra prestanda i det? Sen snackar vi inte om några skittitlar här.
Oblivion har sålt som smör, Crysis kommer göra detsamma vågar jag hävda. Dessutom nyttjar väl följande HL2-episoder HDR?
Jag tycker nog ändå att bra prestanda i HDR är ett rejält plus och kan ge en liten "edge" åt ATi.

För visst är det väl så att det är jävligt jämt? Då måste man ju titta i detaljerna.
Tyvärr finns inga siffror i AA+AF i SC3, hade gärna velat se om det ser likadant ut där som i SS2-fallet. Generellt av vad jag sett genom åren har ATi oftast legat i underläge vidlägre upplösningar och låga nivåer av AA+AF, medan de tar över när upplösningarna och detaljrikedomen går uppåt (ser man ju exempel på även i detta test).

Tycker det är synd att Oblivion saknas i testet. Hade velat se prestanda både i HDR och AA+AF där, eller varför inte både och, som vad jag förstått bara ATi kan erbjuda i dagsläget...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Discokungen

HDR bidrar ju knappast till bildkvalité men det passade bra i Oblivion då det gav en lite fantasy-aktig känsla.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Bra test men som redan har påpekats hur pass presterar dessa kort med långsammare processorer, det hade varit intressant att se som en jämförelse och effekt siffror efterlyses verkligen.

Varför inte fråga den breda publiken på detta forum om vad som är intressant att få veta om kommande produkter och deras tester...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
HDR bidrar ju knappast till bildkvalité men det passade bra i Oblivion då det gav en lite fantasy-aktig känsla.

Det där är högst subjektivt, jag tycker Oblivion utan HDR verkligen förstör skönheten och närvaro-känslan. Speciellt i vildmarken

Förresten, hur definierar du bildkvalitet? Tror vi tänker olika.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2