Företag som visar produkter utan moms

Permalänk
Medlem

Företag som visar produkter utan moms

Ni kanske sett någon gång i tidningar eller på internet en dator, "oj vad billig den verkar vara", sen läser ni en minitext där det står "exklusive moms" och priset höjs några tusen. Visst är det lite gömd och dålig marknadsföring? Tycker inte det verkar bidra till mer köpare, när man tror det är så billigt och sen märker att det är med moms, ja då kan man bli lite förvånad.

Så till butiker: Visa med moms och försök inte lura kunderna med att visa exklusive moms, jag tycker i alla fall att företag som visar sina produkter som jättebilliga med exklusive moms försöker lura konsumenterna.

Förövrigt så suger momsen, men att dölja den för att försöka få sin produkt att se billig ut är bara dåligt.

Permalänk
Medlem

Han kanske gör reklam mot företag? Kan dock hålla med om att det borde finnas en standard om hur man får göra reklam.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig det är lag på att priset måste inkludera moms om det är riktat mot privatpersoner. Annonser och butiker som riktar sig mot företagskunder har inte samma krav. Så om du läser en tidning eller går in i en butik som inte har dig som privatperson som målgrupp, finns det väl ingen anledning att reta upp sig? Det är ju inte ens säkert att de vill sälja till andra än företag!

Permalänk
Medlem

Nej men i tidningar så visar dom tex en Lenevo dator utan moms, dom tidningarna riktar ju sig till alla möjliga, det jag vill säga är att det är bara dumt av företagen att göra så.

Permalänk
Medlem

Re: Företag som visar produkter utan moms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ni kanske sett någon gång i tidningar eller på internet en dator, "oj vad billig den verkar vara", sen läser ni en minitext där det står "exklusive moms" och priset höjs några tusen. Visst är det lite gömd och dålig marknadsföring? Tycker inte det verkar bidra till mer köpare, när man tror det är så billigt och sen märker att det är med moms, ja då kan man bli lite förvånad.

Så till butiker: Visa med moms och försök inte lura kunderna med att visa exklusive moms, jag tycker i alla fall att företag som visar sina produkter som jättebilliga med exklusive moms försöker lura konsumenterna.

Förövrigt så suger momsen, men att dölja den för att försöka få sin produkt att se billig ut är bara dåligt.

Jo, momsen suger totalt, bättre att ha som i USA där man får betala för t.ex. skolgången...

Vilka företag menar du som "riktar sig mot alla möjliga" som visar exkl. moms och i vilken tidning hittar du dom?

Säg inte t.ex. Mikrodatorn eller Nätverk&Kommunikation då båda dessa är riktade mot företagskunder.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

SVD, Expressen och Aftonbladet tror jag.

Momsen har fan inget med om det kostar att gå i skolan eller inte.

Vilka företag? Många, menar också butiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur

Momsen har fan inget med om det kostar att gå i skolan eller inte.

Skatt, moms, diverse andra skatter/avgifter bekostar din och andras studier, även sjukvården, utbyggnad av infrastrukturen osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Momsen har fan inget med om det kostar att gå i skolan eller inte.

Nähä, ok...Lär dig lite om det svenska skattesystemet du först innan du uttalar dig.

Moms, Skatt används för att finansiera allmänt tillgängliga tjänster. T.ex. Sjukhus, Skolor, Vägarbeten, Stora delar av infrastrukturen och kort sagt, massa viktigt här i livet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

...men det är ändå förkastligt att dom skriver priset utan moms om produkten uppenbart är riktad til en vanlig konsument...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
...men det är ändå förkastligt att dom skriver priset utan moms om produkten uppenbart är riktad til en vanlig konsument...

Ja, helt klart.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dHagger
Jag har för mig det är lag på att priset måste inkludera moms om det är riktat mot privatpersoner. Annonser och butiker som riktar sig mot företagskunder har inte samma krav. Så om du läser en tidning eller går in i en butik som inte har dig som privatperson som målgrupp, finns det väl ingen anledning att reta upp sig? Det är ju inte ens säkert att de vill sälja till andra än företag!

Dom butiker jag varit inne på som har exklusive momsen, har det som val, man kan alltså välja inklusive el exklusive, det gäller bara att komma ihåg det själv

Bra funktion för företag, då man kan se hur mycket det är utan moms, för dom får väl dra av inköp i företaget i slutet av året då?

Fast butiker borde visa momsen som standard, som sagt de butiker jag sett har detta, har momsen avdragen för att se billigare och locka kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Fast butiker borde visa momsen som standard, som sagt de butiker jag sett har detta, har momsen avdragen för att se billigare och locka kunder.

Precis det jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Precis det jag menar

Det förstås, på t.ex. kontorslandslaget, office och liknande butiker så visar dom ju exkl. moms på sina prislappar för att deras huvudinriktning är kunder.

Har faktiskt aldrig sett exkl. moms på någon vanlig "konsumentbutik".

Ge gärna exempel också, så man vet var man ska hålla ögonen öppna.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Macoteket.se är ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Macoteket.se är ett exempel.

Macoteket visar förstås sin moms uppe i vänstra hörnet:

Contour RollerWave brett handlovstöd svart
1 st á 595 SEK
Moms 149 SEK
Total summa Exkl. frakt 744 SE

Så det är ju en bra kompromiss för att visa både företagskunder och konsumenter hur priset blir

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Macoteket visar förstås sin moms uppe i vänstra hörnet:

Contour RollerWave brett handlovstöd svart
1 st á 595 SEK
Moms 149 SEK
Total summa Exkl. frakt 744 SE

Så det är ju en bra kompromiss för att visa både företagskunder och konsumenter hur priset blir

Ja kanske men på deras startsida skriver dom "så mycket för denna produkt" och försöker få det att se billigt ut, men det är så att det är utan moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ja kanske men på deras startsida skriver dom "så mycket för denna produkt" och försöker få det att se billigt ut, men det är så att det är utan moms.

Yes, det är ju lite smålöjligt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Dom butiker jag varit inne på som har exklusive momsen, har det som val, man kan alltså välja inklusive el exklusive, det gäller bara att komma ihåg det själv

Bra funktion för företag, då man kan se hur mycket det är utan moms, för dom får väl dra av inköp i företaget i slutet av året då?

Fast butiker borde visa momsen som standard, som sagt de butiker jag sett har detta, har momsen avdragen för att se billigare och locka kunder.

Ja, det är där det ligger. Butiker som säljer till företag visar utan moms (ex. Dustin) och butiker som säljer till privatpersoner skall visa med moms (ex. Datorbutiken, DustinHome). Sedan är at klart att detta inte alltid förekommer.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Hedersmedlem

hur svårt kan det vara ?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dHagger
Jag har för mig det är lag på att priset måste inkludera moms om det är riktat mot privatpersoner. Annonser och butiker som riktar sig mot företagskunder har inte samma krav. Så om du läser en tidning eller går in i en butik som inte har dig som privatperson som målgrupp, finns det väl ingen anledning att reta upp sig? Det är ju inte ens säkert att de vill sälja till andra än företag!

Stämmer rätt bra, annonser som riktar sig mot privatpersoner måste enligt lag ange priset inkl moms eller ange som fotnot att priset är exkl moms. Så även om det är som Bombur säger att man stör sig som faen på exkl moms annonser är det helt lagligt, så länge de anger att det är just exkl moms.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nähä, ok...Lär dig lite om det svenska skattesystemet du först innan du uttalar dig.

Moms, Skatt används för att finansiera allmänt tillgängliga tjänster. T.ex. Sjukhus, Skolor, Vägarbeten, Stora delar av infrastrukturen och kort sagt, massa viktigt här i livet.

Missade "Göda persson o Có"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hade det bara varit så att skatten gick till effektiva åtgärder för infrastruktur så hade det varit begripligt. Nu plöjs den ner i det svarta hålet :"Ofantliga sektorn". Viljan där är säkert god, på sina håll. Men ett välsmörjt maskineri kan knappast någon kalla det, ens en sosse om det inte är valår vill säga.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte tycker det är jobbigt att se om det är med eller utan moms?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Macoteket.se är ett exempel.

Som med största sannolikhet säljer mest till företag.

Permalänk
Medlem

Tycker inte de är ett stort problem , har blivit van att kolla direkt om butiken visar priserna med eller utan moms för förr var de mycket vanligare med butiker som hade priser ex, moms Så inget större problem.

Permalänk

Det finns även lokala butiker för företag som blandar priser på med eller utan moms utan att direkt skriva det, men det är inget problem då det oftast är underförstått vilka produkter som går att dra av och att de då visar ens kostnad.

Jag tycker knappast detta med att vissa butiker ej skriver ut priset med moms är något stort problem. De lär ju knappast heller sälja mer till vanliga privatpersoner, då "alla" ändå fattar innan de beställer att det tillkommer en extra kostnad åt staten.
Om någon lagändring ang prismärkning skulle ske, så vore det bättre om alla butiker visar priserna utan moms. Så får folket tydligare får se vilken mellanhand som faktiskt finns, och själva dra få sin slutsats om den..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

men som tid sagt hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Gammal är gubbe