Permalänk
Glömsk

RealVNC på aftonbladet

Av alla jävla problem som finns att rapportera om väljer Aftonbladet att skriva om RealVNC: http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,843436,00.html

Hur många av Aftonbladets läsare vet ens vad VNC _är_ för något?

Tyckte det var lite lustigt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite tröttsamt med Aftonbladets "virusvarningar".

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Är ju trots allt ett relativt vanligt program, fast kanske inte bland Aftonbladets läsare direkt, vad vet jag.

Men tack för tipset, har en äldre version av RealVNC körandes på mina föräldrars dator för tillfällena när de ringer: "Det har kommit upp en ruta med nån text, vad ska jag göra?!" Men får avinstallera det nu tills vidare.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ganska vanligt att folk vill använda VNC på jobbet för att komma åt burkarna hemma, "snälla, kan du inte öppna i brandväggen så jag kan fjärra datorn hemma" får man höra ganska ofta. glöm det svarar jag.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Självklart så kör man alltid senaste versionen

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbordet är ju smidigare tycker jag förstås...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kör det, dock bara inom nätverket Inga portar öppnade för det, so I guess im safe

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara "Real VNC" (även om problemet är löst)? Använder "Tight VNC".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

sen var detta ju en supernyhet........ exploiten har ju fan funnits ute sen mitten på maj........ fyfan för aftonbladet säger man bara...

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

"aftonbladet.se har sökt tillverkarna av Real VNC utan att nå dem."

Det nödvändiga?

Permalänk

öppna port 3389 och låt hackarna komma in

man akn inte säga att VNC är hacking *fniss*

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Re: RealVNC på aftonbladet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hur många av Aftonbladets läsare vet ens vad VNC _är_ för något?

Tyckte det var lite lustigt.

Verkar inte som om dom som rapporterade/skrev är så väl insatta heller.

Något som iofs inte är ovanligt. Var det för övrigt inte Pär Brumark som var "projektledaren" bakom stängningen av Pirate Bay? I alla fall om man skall tro vad han skrivit på andra ställen på nätet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jasså då ljög morsan inte! Hon ringde mig i veckan och var helt hysterisk, sa att någon tagit kontrollen över datorn när hon satt och spelade spader. Hon sa att någon styrde musen och öppnade hennes mail och läste, hon trodde först det var jag eftersom jag av bekvämlighetsskäl(slippa åka dit varannan vecka för att visa hur man mailar etc) installerade VNC på hennes dator för nåt år sedan. Får bli en avinstallation nu då

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jasså då ljög morsan inte! Hon ringde mig i veckan och var helt hysterisk, sa att någon tagit kontrollen över datorn när hon satt och spelade spader. Hon sa att någon styrde musen och öppnade hennes mail och läste, hon trodde först det var jag eftersom jag av bekvämlighetsskäl(slippa åka dit varannan vecka för att visa hur man mailar etc) installerade VNC på hennes dator för nåt år sedan. Får bli en avinstallation nu då

....eller uppdatera VNC till en nyare version?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

tyckte det bästa måste varit att den där buggen var 3-4 veckor gammal när aftonbladet skrev om den...