Sega - the legend!

Permalänk
Medlem

Sega - the legend!

Sega är det bästa spelföretaget. Sonic och min Sega Saturn, det var kul! Synd att det gick så dåligt med Dreamcast som för övrigt är en underbar konsol. Jag hoppas och tror att Sega så snabbt som möjligt gör en konsol och det är inte omöjligt. Efter detta "konsolkrig" med Wii, PS3 och Xbox 360 tror jag nog att dom tar chansen.

Sega och Nintendo som var ärkerivaler, lite komiskt nog gör Sega spel åt Nintendo nu, samtidigt lite synd att Sega blivit bara ett mjukvaruföretag. Sega konsoller är så speciella och det är inte lika kul att köra Sonic på en PlayStation.

Lite dåligt att Sega inte någonstans på deras hemsida skriver om sina gamla konsoler.

Dela med era av era Sega nostalgier och vad ni tror om Segas framtid!

Permalänk

Sega gör fortfarande arcad maskiner...

Sega köptes ju upp av någon japanesiskt företag vid namn sammy. Så jag tror deras nya chef bestämmde att dom skulle sluta göra spelmaskiner. Och fokusera på spelen och framförallt arcad maskiner med tanke på att dom säljer som smör.

Permalänk
Medlem

Ja, dom köptes upp av Sammy för att inte gå i konkurs. En del kritiserar Sammy men dom har ju trots allt gjort att Sega fortfarande är med.

Permalänk
Medlem

saturn e inte legend (om man inte talar i sämre ordval) utan dom 2 första konsollerna det va tiderna!

Permalänk
Medlem

Gillade alldrig riktigt SEGA 16bit, ångrade alltid att jag inte köpte SNES istället. Men sen så ångrade jag dock att jag alldrig köpte Saturn eller Dreamcast då det är 2 helt underbara konsoller.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Sega MegaDrive* Is the Shit!
//Viss reservation för felstavningar*

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Sega Saturn och PlayStation var ganska lika hade rätt lika spel men jag tycker/tyckte allt mest om Sega Saturn.

Sen var ju Dreamcast först med 3D kan man säga, men sen kom ju PS2, Xbox och GameCube, lite synd att det blev så för Sega.

Permalänk
Medlem

Synd att dom suger nu :/

Permalänk
Hedersmedlem

Är själv ett stort fan av Sega. Har haft alla deras konsoller sedan Master System. Att dem skulle suga nu håller jag inte alls med om. Men alla har ju rätt till sin åsikt.

Vem minns inte de underbara Alex Kid-spelen? Eller ett av mina favorit-actoinplattformsspel Robocop vs. Terminator. Spelglädjen var på topp under den tiden - oavsett konsoll. Har faktiskt återfunnit denna spelglädje lite med mitt Nintendo DS.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Nja tyvärr Men Sonic Racers det var skoj! Och Sonic 3D tror jag det heter, sen där där Racing spelet, fridrottspelet, det är massa nostalgiminnen. ^^

Föressten kan vi utnämna detta till officiella Sega tråden? Har ändrat rubriken men det syns inte i forumdelen.

Men vad tror ni om Segas framtid? Jag är ganska säker på att dom kommer göra en ny konsol inom dom närmaste åren.

Permalänk

alltid tyckt nintendo nes/snes va bättre sen kom psx som efter ett år eller så vart bra...
sega har alltid kommit i andra hand för mej...
förutom dreamcast som jag ägde och tyckte va underbart...
konstigt å tråkigt att den inte slog igenom bättre...

man kan ju hoppas att dom hoppar på konsolkriget igen... bra med konkurans

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Naomi-kabben är härliga iallafall, men alla nyare spel till vanliga konsoller är oftast inte mycket att hurra över. tacka vet jag gamla goda Master system och Mega Drive

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

SEGA härskar hårt och brutalt.

Vilken känsla när man fick sitt första Master System och satt och nötte på Alex Kidd in Miracle World... och sedan Phantasy star, mitt första möte med ett japanskt rollspel (synd att dom inte håller samma klass idag).

och När Megan släpptes... Vilken Grafik!!! Hitintills hade man bara suttit och lirat på sin C64 och sitt Master System samt på polarens NES... Men när man såg Sonic på megan för första gången på Kringlans leksaker i Södertälje, DET var i stil med månlandningen för mig. (OBS! jag är inte SÅ gammal, så jag har inte sett månlandningen live )

Äger själv 2 st Master System 1 och 1st Master System 2 (Phantasy Star härskar!)
2st Mega Drive 1 och 1st mega Drive 2 (vilka lir SoR, Sonic, Phantasy Star 2-4, Shining Force 1-2, NHL 95 osv.
1st MultiMega (magadrive med inbyggd MegaCD, Shining Force CD säger jag bara.)
1st Saturn (Guardian Heroes är ett av dom bästa liren som gjorts! och Three Dirty Dwarfs SKALL man ha spelat.)
1st Game Gear (Sonic på resande fot.)
1st Dreamcast (las ned alldeles för tidigt snyft)

SEGA måste bara göra comeback på konsollmarknaden innan den vattnats ur totalt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd

Äger ingen SEGA men dom har alltid varit bäst, lite synd att man hade aldrig råd å köpa en sådan maskin, bara hyra lite då och då när man var knatte (gammal gubbe idag, dock knatte i sinnet)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg mitt gamla Sega Mega Drive, Sonic 1, 2, Street of Rage och Road Avenger. Tider det

Permalänk
Medlem

Kom också ihåg alla Sega spel man kunde hyra, spelen på Sega var roligare på nåt sätt än dagens spel.

Funderar på att köpa en Dreamcast, men dom säljs för ganska mycket. Hur är det med onlinelirandet på Dreamcast? Är det många spel som har det och är det fortfarande någon som kör det? Görs det till och med något spel fortfarande?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Kom också ihåg alla Sega spel man kunde hyra, spelen på Sega var roligare på nåt sätt än dagens spel.

Funderar på att köpa en Dreamcast, men dom säljs för ganska mycket. Hur är det med onlinelirandet på Dreamcast? Är det många spel som har det och är det fortfarande någon som kör det? Görs det till och med något spel fortfarande?

Jag tror faktiskt att det släpps något spel då och då till DC i Japan. Såg en hel del DC-spel i butikerna när jag var i Tokyo i april.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jag tror faktiskt att det släpps något spel då och då till DC i Japan. Såg en hel del DC-spel i butikerna när jag var i Tokyo i april.

Okej, det är ganska konstigt i Japan säljer dom Sega Saturn för 10 kr eller något

Permalänk
Medlem

Ja SEGA. Det var verkligen synd att de slutade med konsoller. Tillsammans med Nintendo var det dem som drev marknaden framåt tyckte jag. Kom alltid med innovativa saker t.ex som modemet i Dreamcast.
Hade en Sega Mega Drive II med ett antal spel när jag var liten. Bland annat Sonic, Ristar och Strider 2.
Hade nog inget riktigt dåligt spel förutom NHL 95(gillar inte sportspel ) och det är ju kanske inte så dåligt det heller egentligen.

Sen köpte man ett Sega Saturn med Virtua Cop och Virtua Fighter. Köpte massor av spel till den också.
Nu har man ju tyvärr sålt båda konsollerna, något jag ångrar än idag
Så har någon en Sega konsoll, sälj den INTE för Guds skull

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Så har någon en Sega konsoll, sälj den INTE för Guds skull

Försent

Permalänk
Medlem

Känns lite smått synd att Sonic är debut spel på dom andra konsolerna, Segas spel är bäst men dom körs bäst på en Sega konsol.

Permalänk
Inaktiv

sega 16 btars, min första konsoll

Pjure love, hade spel så som sonic, mickey mouse och another world, saknar de som fan.

Permalänk

Fan vilken ångest jag fick efter att jag sålde min Mega Drive II för att ha råd med ett Nintendo 64

Permalänk
Avstängd

min tjej har en sån där dammandes på hyllan med nåra spel, men jag som är uppväxt med Snes tycker givetvis att Sega inte har något utöver nintendo har... Snes är min favokonsoll genom tiderna..

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sega megadrive liggandes något fel med strömkontakten det började med att den glappade först och nu verkar den inte funka hur jag än vrider och vänder på kontakten om nån har nått förslag/tips på hur man kan laga den mottas det tacksamt.
Men iaf vad är igentligen skillnaden mellan megadrive1 och 2 ? alla spel verkar ju funka på båda.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

sega master system + wonder boy 3: the dragons trap är nog ett av mina allra finaste spelminnen =D... finns inte mycket som slår det imo =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Eller ett av mina favorit-actoinplattformsspel Robocop vs. Terminator.

Trodde jag var den enda som någonsin spelat det!

SEGA hade väldigt många bra och framförallt underskattade spel, förutom oven nämnda så var Phantasy Star och Shining Force spelen till megadrive väldigt bra och lite klassisk sonic är ju aldrig fel...

Men i slutändan gick det som det var tvunget att göra, även om SEGA hade bra spel så var nintendos SNES alltid ett snäpp bättre än megadrive och Saturn som mer eller mindre var inkapabel att köra 3D hade aldrig en chans mot Playstation. Alla konstiga Add-ons till deras konsoller lär också skadat SEGA väldigt mycket rent ekonomiskt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Sega har gjort ett bra spel iaf.. F-zero-GX till Gamecube

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

många bra saker som gått i graven.. tyckte DC var en rolig konsoll fast jag aldrig ägde utan satt hos en kompis o spelade

jag har många minnen ifrån segas spel o konsoller .. dock så saknar jag RARE på nintendos sida.. där gick även det i graven

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Familjens första och sista konsol, om man inte räknar PC'n dvs

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!