Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Sega Saturn och PlayStation var ganska lika hade rätt lika spel men jag tycker/tyckte allt mest om Sega Saturn.

Sen var ju Dreamcast först med 3D kan man säga, men sen kom ju PS2, Xbox och GameCube, lite synd att det blev så för Sega.

Var super mario 64 i 2D eller menar du?

Permalänk
Medlem

Segas kontroller var aldrig riktigt sköna tykkte jag.. Nintendo var bäst hela tiden, tills N64 som jag tykkte var en flopp.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Var super mario 64 i 2D eller menar du?

Dreamcast var den första "riktiga" 3D konsolen.

Sega Saturn var flera år före Nintendo 64 med "3D".

Nej har jag sagt det eller?

Permalänk
Medlem

Segas konsoller är underbara.
Sitter med en Megadrive spelsamling på dryga 70-80 spel och vägrar göra mig av med dom!
Mina favvorit spel när det begavs var: Sword of Vermillion(fan vilken underbar musik!), Golden Axe 1, 2, 3 , Castlevania 4, Revenge of Shinobi, Street of Rage serien och givetvis avslutades Megadrive eran med världens bästa RPG Phantasy Star 4.
Sen så gillade jag Mega-cd som fan oxo, bästa versionen av Final Fight och bilkörningen i Batman Returns var helt fantastisk.
Enda anledningen jag köpte Saturn var för Castlevania:Symphony of the Moon(Dracula X: Nocturne in the Midnight) men det hackar så förbannat om man jämför med PSX.
Tror bestämt jag ska plocka fram några klassiker och lira lite...nostalgi är kul^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menar du med "riktiga" 3Dkonsollen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Vad menar du med "riktiga" 3Dkonsollen då?

Konsol som har ännu mer avancerad 3D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad pratar du om Saturn sög ju på 3D!

"
The Saturn was a necessarily failure for game to reach the point they have today. What sealed the Saturn's fate was its overall concept and design. At the time it was being developed, 3D gaming hadn't really hit prime time yet. The big push was still in 2D gaming, with better animations, more sprites, and fast action. The Saturn was designed to do all of this, with plenty of RAM (for the time) and processors designed to manipulate sprites.

But shortly after the Saturn was released, 3D hit in a big way (ironically, partly due to Sega's own Virtua Fighter). Another company who was previously trying to strike a deal with Nintendo to develop a new console came out with their own -- the Sony Playstation, which was designed from the start for 3D gaming. The Saturn just couldn't compete under this new standard.

The Saturn actually handled 2D graphics better than the Playstation, but had troube with 3D. Near the end, programmers squeezed everything they could out of the system; transparencies in Shining Force 3 were achieved with the help of the sound chip. But the system just wasn't designed for intensive 3D graphics. That's what the market wanted, so it failed.

And it's a good lesson. Console developers have to understand themarket forces and where the new technology is heading when they design a console. Even more ironically, Sega did exactly that with the Dreamcast, shipping it with a modem for on-line play. unfortunately, this time they were too early instead of too late, and it took the "broadband revolution" to really make online console gaming flourish."

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo