Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krönika: PCI bör fasas ut

Permalänk
Melding Plague

Krönika: PCI bör fasas ut

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt rätt! Klockrent!

Permalänk
Medlem

Helt rätt.
Dock är det ju precis som med floppy. PCI är fortfarande det enda solida alternativet i brist på val. Jag skulle gärna sitta med extra nätverkskort, ljudkort och kontrollerkort med PCI-Express, men såna kort är det fasligt sällsynt med, och alltså får man då oftast nöja sig med vad som finns.

Så tyvärr lär man nog få dras med det ett bra tag till, tills tillverkare av kort och OEM-tillverkare inser att PCI-E är vägen att gå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

isåfall bort med IDE och floppyn och ps2 kontakterna

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk
Avstängd

inget fel på pci !
man skulle väl kunna ha kvar portarna o stöd för alla gamla pci kort men även ha möjlighet o köra snabbare buss i portarna.

ide är väldigt många som andvänder så det tycker jag man inte ska ta bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
inget fel på pci !
man skulle väl kunna ha kvar portarna o stöd för alla gamla pci kort men även ha möjlighet o köra snabbare buss i portarna.

ide är väldigt många som andvänder så det tycker jag man inte ska ta bort.

Där har vi ju en idé. Och det är ju inget fel på PCI, det är bara det att det där med arbetandes pensionärer inte ofta fungerar jättebra i när det gäller hårvara ^^

Och IDE är ju fortfarande väldigt vanligt, så det bör ju vara kvar, likaså PS2 och floppyn tills bättre alternativ kommit fram.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Apple har redan dumpat PCI... Vilket inte är så konstigt. De dumpar tekniker när de blir för gamla.
Floppyn blev kvar på det förra årtusendet. Tillsammans med VGA-kontakter och old school-tangentbord. Fast VGA-kontakterna hängde kvar på 3e-partskorten...

När resten utav datorindustrin fattar att man måste dumpa det gamla för att använda det nya så vore datorvärlden en mycket mysigare plats.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tycker moderkorten bör ha kvar 1 pci-slott och de resterande pci-e. Tillverkarna borde inte tillverka ny skit till pci, gå över till pci-e.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
inget fel på pci !
man skulle väl kunna ha kvar portarna o stöd för alla gamla pci kort men även ha möjlighet o köra snabbare buss i portarna.

ide är väldigt många som andvänder så det tycker jag man inte ska ta bort.

Nej, det är inget fel på tekniken. MEN, den är så otroligt utdaterad att det är lite skrattretande då den fortfarande är den ledande standarden på marknaden.

Altså, dom flesta nya moderkort har väl stöd för både PCI och PCIe, mitt Abit KN8 exempelvis. har 3st PCIe X1 och tre st PCI samt en PCI X16.

En bra sak är ju att grafikkorts tillverkarna har droppat agp till fördel för PCIe på sina högprestanda kort.

Edit: Det hade visst kommit en drös svar som gjorde större delen av mitt inlägg ganska ovidkommande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker gott man kan skrota pci helt och hållet. visst jag kan inte slänga i mitt gamla voodoo 2 kort då, men vem bryr sig?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

PCI fungerar väl utmärkt till låghastigetsenheter? Ni verkar glömma bort att alla datorer inte används av prestandakåta överklockare. Det finns enorma mängder pengar investerade i PCI-tekniken. Bakåtkompabilitet är väldigt viktigt för industrin, det finns en anledning till att de flesta moderna processorer för personbruk fortfarande är kompatibla med 8086-maskinkod, trots att betydligt bättre designer finns.

Permalänk
Medlem

Ser ingen jättestor fördel med PCI-E 1x framför PCI. Visst, något högre bandbredd och alla korten slipper dela på bussen men om man behöver mycket bandbredd bör man ändå använda PCI-E 4x eller mer. Ljudkort, nätverkskort, I/O-kort, USB-kort, och annat kan gott sitta kvar på PCI ett tag till vilket ger fördelen att det blir billigare och att det går att uppgradera äldre datorer. Kontrollerkort och grafikkort är väl det enda som egentligen behöver mer bandbredd än vad PCI kan ge.

Permalänk
Medlem

någon skrev att man skulle byta ps/2 kontakten.. varför??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Hmm, jag tycker moderkorten bör ha kvar 1 pci-slott och de resterande pci-e. Tillverkarna borde inte tillverka ny skit till pci, gå över till pci-e.

Det trista där är ju bara agda 60år som behöver ett nätverkskort till sin 3-4år gamla dator som saknar ett integrerat. Hon är kanske inte heller så sugen på att köpa ny dator för att surfa lite på sitt "bredband" från comhem hon ger 99kr/mån för ;).

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att man kan lasta tillverkarna av instickskort för att det går långsamt, dom tillverkar (som alltid) för den marknad som finns och varje sig man gillar det eller ej så känns just marknaden för instickskort svag.
Rent krast hur länge sedan är det någon här köpte ett mobo som inte har ljud och nätverkskretsar inbyggt? Även om det kanske inte är det bästa som finns på marknaden så är dessa lösningar idag fullgoda för en klar majoritet av användarna. Vad gör man för att kund inte skall behöva gå in i maskinen och skruva, USB och Firewire någon?

Du får en ny rolig buss att leka med och vad händer? Kollar man t ex på ett NF4 mobo så försvinner 16 av 20 linor till en slot. Intels 975x har 22 linor fördelade på två chip, dom chipset som har fler har det för SLI (el motsvarande). I båda fallen blir det inte så mycket kvar att lägga resten av systemet på och varför skulle man göra det egentligen? Ett gigabit NIC OK men USB som mest används till möss, tangentbord och skrivare vad skall dom med en bandbredd på 500MB/s till?

Avslutar min lilla rant med att PCI-e främst var tänkt att ersätta AGP och så har det också blivit, sen får jag hålla med krönikören om att det tyvärr verkar det ha stannat där. I egenskap av en av världens största tillverkare av moderkort och chipset verkar inte intel ha brottom att ändra på det heller för ve och fasa om datorer helt plötsligt skulle bli rappa utan att man behöver stoppa in en fet och dyr processor i maskinen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Bakåtkompabilitet är väldigt viktigt för industrin, det finns en anledning till att de flesta moderna processorer för personbruk fortfarande är kompatibla med 8086-maskinkod, trots att betydligt bättre designer finns.

Du sammanfattar något jag kallar idioti... Jag ser faktiskt ingen anledning varför man ska behålla x86 på skrivbordet eller i serverhaller.

Det kanske är viktigt med bakåtkompatibiltet för vissa industrier, så låt dom ha det då.
Men för vanligt folk är det bara en bromskloss.
Har någon hemma användning för att köra 8bitars kod på sin dator. Eller 16bitars. Hur länge till finns behovet utav ett 32-bitars lager?
Det finns vissa företag som lägger ner enorma summor pengar på bakåtkompatibliltet. Microsoft tex.
så jävla waste. Ifall man vill köra äldre saker kan man väl köpa en emulator då.

Låt oss avskaffa gammal teknik.
x86 bör ha kasserats för länge sedan. Lika så PCI och många andra tekniker.
PowerPC, ARM och endel andra skalbara arkitekturer är framtiden, in the long run.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se att alla tillverkare började köra ut PCI-E kort istället för PCI men lär ju ta sin tid.. Se bara på ISA.. tog ju sin tid det med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många av er som jobbar inom industrin men där behövs PCI ett tag till, jag skulle gärna se att det fanns nya datorer med ISA slot kvar...... alternativet kan vara ett helt nytt system för processen det styr/övervakar, detta kan kosta allt från 100000 Kr och uppåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

x86 bör ha kasserats för länge sedan. Lika så PCI och många andra tekniker.
PowerPC, ARM och endel andra skalbara arkitekturer är framtiden, in the long run.

men varför går då apple över till X86?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du sammanfattar något jag kallar idioti... Jag ser faktiskt ingen anledning varför man ska behålla x86 på skrivbordet eller i serverhaller.

Det kanske är viktigt med bakåtkompatibiltet för vissa industrier, så låt dom ha det då.
Men för vanligt folk är det bara en bromskloss.
Har någon hemma användning för att köra 8bitars kod på sin dator. Eller 16bitars. Hur länge till finns behovet utav ett 32-bitars lager?
Det finns vissa företag som lägger ner enorma summor pengar på bakåtkompatibliltet. Microsoft tex.
så jävla waste. Ifall man vill köra äldre saker kan man väl köpa en emulator då.

Låt oss avskaffa gammal teknik.
x86 bör ha kasserats för länge sedan. Lika så PCI och många andra tekniker.
PowerPC, ARM och endel andra skalbara arkitekturer är framtiden, in the long run.

Det är inte "vanligt folk" som bestämmer vad som ska eller inte ska tillverkas, tyvärr är det så. Jag tycker precis som du och de flesta andra som har någon aning om hur datorer fungerar att det vore toppen om fler kunde börja tillverka processorer för persondatorer som inte är muterade monster av CISC och bakåtkompabilitet i flera lager. Bakåtkompabilitet för bussarna är dock viktigare eftersom massvis av fysiska enheter är beroende av dem. Dessa fungerar idag utmärkt på PCI-bussen, att göra dem alla föråldrade vore slöseri. Det jag vill visa på är att den industri som inte ens klarar av att släppa x86 knappast lär kasta PCI i soptunnan över en dag. PCI kommer naturligtvis att försvinna, men det kommer att ta lite tid, processen har ju dock börjat redan.

Permalänk
Medlem

Det roliga eller skumma är att även om ISA porten försvunnit från moderkorten. Så finns den fortfarande kvar i mjukvaran emularat. Ungefär som en spökport - Varför ???

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Dom kunde spara en PCI plats och köra PCI-e på resten, det tycker jag skulle vara en bra lösning!

tex. så brukar man ha ett gammalt PCI grafikkort liggandes och den kan vara bra om man råkar flasha om graffet fel!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem

ISA överlevde i sisådär 7-8 år efter att PCI gjorde sitt inträde på moderkorten. Min gissning är att PCI kommer att bli ungefär lika långlivat men att pci-expresskontakterna blir fler med tiden och PCI färre.
Det finns tillochmed nytillverkade moderkort med ISA-portar, men de är både snuskigt dyra och ganska svåra att få tag i.

I dagsläget är det egentligen bara grafikkort och hårddiskkontrollerkort som man hittar i större mängd för PCI-express, ljudkort och nätverkskort är ganska lätträknade även om det finns undantag. Andra kort som tv-kort och annat har jag knappt sett överhuvudtaget.

Bakåtkompatibilitet ska man inte underskatta trots att många tycker att det är onödigt. En enkel skitsak som en fungerande diskettstation kan i vissa fall rädda en tillsynes omöjlig situation, exempelvis en bios-flash som gått snett.

Gamla portar såsom parallell och seriell har man stor nytta av som hemmapulare, USB är lite som att skjuta mygg med raketgevär om man bara ska reglera en signal av eller på. Men visst, de kan väl få flytta de till en separat plåt istället för bland resten av kontakterna eftersom vissa hellre vill ha 38 usb-portar som aldrig används istället för tre stackars d-subbar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

De flesta instickskorten till desktop-datorer kräver ju inte någon högre bandbredd än vad pci har att erbjuda. Då finns det ju ingen anledning att börja fippla på med något nytt.

Undantaget är grafikkorten, men de har redan sett om sitt hus. Några som borde ha hakat på den trenden är tillverkarna av kontrollerkort. Att det fortfarande byggs 16 platsers sata-kort samt scsi-kort till pci/pci-x är ju sannlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
men varför går då apple över till X86?

Antagligen för att de tjänar mer pengar. De gick väldigt länge sin egen väg, men för att kunna bli större behövde de bli mer vanliga. Tyvärr vinner nästan aldrig den bättre tekniken när det finns en billigare på sidan om.

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem-krönika...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Antagligen för att de tjänar mer pengar. De gick väldigt länge sin egen väg, men för att kunna bli större behövde de bli mer vanliga. Tyvärr vinner nästan aldrig den bättre tekniken när det finns en billigare på sidan om.

Är en teknik bättre om den är såpass dyr att man kan utveckla snabbare cpu:er för lägre kostnader? Nä dualcore eller quadcore blir standard så tycker jag faktiskt vi har ett rätt bra system

Permalänk
Medlem

Hårdvara till PCI-interfacet är med största sannolikhet mycket billigare än den till PCI-express. Moderkort och instickskort skulle alltså bli dyrare med PCI-express, totalt i onödan för t.ex. ljudkort och sånt.

Dr_Spackel: Tror att ISA-bussen fortfarande är kvar, bara att det inte går att koppla in sig på den. Tempsenorer och sånt har jag hört kör på den.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet herman, död åt PCI!

Tänk om tillverkare av Ljud-, Diskkontroller- och nätverks-kort kunde göra det lika bra som ATI och Nvidia gjorde med grafikkorts marknaden, dvs. lagomt snabbt fasa ut dom gamla korttyperna (PCI, AGP) genom att först släppa nya modeller till PCIe nån månad tidigare för att senare göra dom gamla korten dyrare i förhållande till PCIe modellen och till slut bara tillverka vissa (billigare) modeller till AGP. ATI och Nvidia skötte det på ett utmärkt sätt, tillverkare av hårddiskkontrollerkort försöker i alla fall men jobbar alldeles för långsamt medans vissa andra, *host*Creative och AEGIA*host*, snarare motarbetar utvecklingen.

Hoppas bara dom inte tar bort floppyn, man får en så härlig 80-tals känsla varje gång man hör ljuden av en diskett

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Bort med PCI, AGP, PS2, Parallell portar, FireWire/1394 och dom jävla envisa 3.5" disketerna (Floppy = 5.25")

Och fram med WiFi, Blåtand inbyggd i moderkortet, BT bör man ju kunna köra till högtalare/hörlurar för att slippa kabeltrassel

Men det är just dom som tillverkar detta gamla skit som tyvärr bestämmer än så länge.

När jag köpte nytt moderkort fick jag jaga efter just en moderkort med 1st PCIx16, 2st PCIx1 och 1st PCIx4 samt antika 3st PCI.. lite nytt för framtiden men ändå något för dagens, har ju ljudkort, WLAN och TV-kort för PCI.

3.5" disketerna har jag ersatt med en gammal Mp3 spelare på 128MB, för mina 3 senaste datorer klarar med att boota från USB.. och älsta datorn är 4-5år (AMD 1200 tiden)
Går till och med boota datorerna med min Archos AV460 (fd AV420), har WinPE i leksaken och bara att plugga in i USB

Dock PATA/IDE bör behållas, åtminstånde tills det finns kontroller kort för PCIx... lite surt å slänga 300+250+250 bara för det, visst har jag redan 2x250 SATA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.