Panik!! Plötsligt svartvitt efter 4år???

Permalänk
Medlem

Panik!! Plötsligt svartvitt efter 4år???

WTF ? ? ? ?

Jag har läst otaliga trådar om folk som får svartvit bild på TVn från datorn och alltid undrat vad problemet är... Jag har kört TV ut i 4år och aldrig haft problem, först med mitt gamla Geforce MX420 och de senaste 2 åren med mitt 9800pro. Jag har haft 2 olika TV apparater, den som jag har nu är en standard Philips 28" tillverkad ca år 2000....

Häromdagen blev plötsligt TV bilden svart-vit !??!??

Jag har inte ändrat någon inställning utan TJOFF bara när jag switchade till AV kanalen så var bilden svartvit, får inte tillbaka färgen - PANIK!

Jag bytte genast drivare i hopp om att återfå färgen men samma problem kvarstår.
Jag kör givetvis PAL-B ut.
Jag har en S-Video kabel (den dyraste på clas ohlson) som går in i en Scart-swtich (har bara en scartingång på TVn men måste få in digital-boxen oxå). Detta har inte varit något problem fram t.om. nu...

Vad kan ha hänt???

Hur kan bilden bara plötsligt bli svartvit... har det med grafikkortet eller TVn att göra, eller sladden, eller Scart-swtichen.. vad?.... har testat allt, vet inte var jag ska ta vägen, kan inte kolla på film eller TV serier från datorn ....

Plz!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nänänä, lugn! Det är troligtvis inget stort problem, det låter som att du kanske gått över till NTSC utsignal på datorn och TV'n inte klarar det, då blir det så. Låter mer som nån inställningsgrej än hårdvarufel. Nån som kan det bättre än jag svarar nog.

Permalänk
Medlem

nää.... "Jag kör givetvis PAL-B ut."

Visa signatur
Permalänk

hade samma problem förut, visste inte vad som va fel eller vad jag skulle göra åt det, men lika plötsligt som problemet uppstod så försvann det, mycekt märkligt

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnus_101
hade samma problem förut, visste inte vad som va fel eller vad jag skulle göra åt det, men lika plötsligt som problemet uppstod så försvann det, mycekt märkligt

Hmmmm... vet inte om jag ska ska bli glad eller ännu argare när du säger det.... men får väl gå här och tjura tills datorn bestämmer sig för att visa färg igen.... eller om det nu är TVn...eller....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kolla kablarna ordentligt så att dom sitter som dem ska, sen kan du testa lite olika pal inställningar, tror även g ska funka.
prova med en annan tv och se om problemet troligtvis kommer från kortet eller tv, testa andra kablar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kör med S-video, ibland blir det svart-vitt och då ändrar jag bara mellan composite/s-video genom datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CesiuM2
Jag kör med S-video, ibland blir det svart-vitt och då ändrar jag bara mellan composite/s-video genom datorn.

Har du NVIDIA?... för jag tror inte det finns någon inställning för Composite i ATIs inställningar...(dvs Catalyst)

Visa signatur
Permalänk

På min Panasonic har AV2 kanalen två lägen, AV2 och AV2S. För att få färg med TV out måste jag ha den på AV2S... kanske är det något sånt som har hänt dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Natty
Har du NVIDIA?... för jag tror inte det finns någon inställning för Composite i ATIs inställningar...(dvs Catalyst)

Japp jag har Nvidia, borde väll fungera att ändra det med radeon också ? tv-tool ?

Permalänk
Hedersmedlem

TV-Tool fungerar bara till Nvidiakort. Jag tror det kan vara någon inställning i drivrutinerna eller en lös sladd.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med ett Geforce MX4, för mig var det en inställning på signal out som ändrades varje gång jag startade om burken. Sen hade jag problem med ett 5700FX kort på samma sätt, men då var det en S-video kabel som spökade.

Testa och pilla i inställningar till grafikkortet sen antar jag att du redan testat att sätta TV´n som primär bildskärm?

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa och pilla i inställningar till grafikkortet sen antar jag att du redan testat att sätta TV´n som primär bildskärm?

Nää det går inte eftersom TVn står i ett helt annat rum.....

Visa signatur