Vilket filsystem till extern disk i OS X?

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem till extern disk i OS X?

Jag har precis införskaffat en extern disk till macen och funderar på vilket filsystem som är lämpligast att köra. Från början var disken formatterad med FAT32, men det är inte något aktuellt alternativ.

Disken ska för tillfället bara användas för att lagra film, musik, bilder osv lokalt, så jag behöver egentligen ingen kompabilitet med andra *nix-burkar eller Win-burkar, även om det så klart inte är någon nackdel. Alternativen som finns är väl NFS eller MacOS Extended (med de olika varianter som finns). Är det något som talar för det ena eller det andra?

Eftersom enheten ska användas för lagring, så är det inte så prioriterat med snabbhet, hellre driftssäkerhet och bra utnyttjande av utrymmet.

Permalänk

Klarar inte OS X ext3 ? För då klarar UNIX-system det och Windows med en drivrutin. Jag vill minnas att OS X klarar ext3... Annars är det NFS som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Klarar inte OS X ext3 ? För då klarar UNIX-system det och Windows med en drivrutin. Jag vill minnas att OS X klarar ext3... Annars är det NFS som gäller.

Jag vet inte riktigt, för i OS X diskhanterare står det bara UNIX filsystem eller något liknande. Jag utgick från att det var NFS, men kom senare på att det kanske inte alls är så.

Permalänk

Låt mig leta lite på Wikipedia.

GNU/Linux klarar:
ext2, ext3, Reiser FS, FAT, ISO 9960, UDF, NFS och flera (Står så på WIkipedia, Beror nog på kärna och dist.).

Apple Mac OS X (10) klarar följande:
HFS+ (Standard), HFS, UFS, AFP, ISO 9960, FAT, NFS, UDF, SMBFS, NTFS (Read-only, Som allt annat icke-Windows), FTP, WebDAV.

GNU/Linux vet jag själv att den klarar flera. OS X vet jag inte då jag inte andvänt det.