Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Produkttest: Inet Overkill X2

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Inet Overkill X2

Nu är det dags att se närmare på en stationär dator med en hel del tillbehör. Namnet Overkill X2 antyder att det handlar om mer prestanda än man egentligen kanske behöver. Om detta nu är sant är en annan sak, men datorn är utrustad med AMD Athlon 64 X2 4400+ och två Geforce 7900GT i SLI.

Läs produkttestet: Inet Overkill X2

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, för 25000 papp så finns det väll bättre alternativ

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

För 25 papp bygger man själv en Killermaskin så plockar ner Overkillen på jorden.
Man förväntar sig mer för dom pengarna, den senaste tekniken, mer lagrings utrymme. Logo som lyser skulle jag personligen tröttna efter 2 min och bli väldigt irriterande.

Permalänk

Jag räknade på priset själv häromdagen och kom fram till att man kan bygga en likadan dator själv för under 20 000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Jag räknade på priset själv häromdagen och kom fram till att man kan bygga en likadan dator själv för under 20 000.

Stämmer bra det. Inet har en väldigt hög marginal på den datorn.

Permalänk

Jag tror det var ca 17-18 000 och sen handlar de ju från grossist. Det jag räknade på var priser från återförsäljare... Det är skamligt....

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Jag räknade på priset själv häromdagen och kom fram till att man kan bygga en likadan dator själv för under 20 000.

Sen installerar de allting och checkar allt, byter kylning på grafikkorten och du har garantin kvar. Då är det knappast dyrt. Men visst, jag köper hellre själv och bygger jag också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Samma DVD-läsare samt brännare som mig, jag känner mig smått hedrad.

Förövrigt tycker jag den var alldeles för dyr...

Permalänk
Medlem

då köper man hellre en laptop som har ddr2

Permalänk
Discokungen

Förresten så kan det omöjligt stämma med 5900p i 3DMark05 när de fick 7200p i 3DMark06 Jag får bara 6500p med min rigg och Opteron 146 @3Ghz.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Förresten så kan det omöjligt stämma med 5900p i 3DMark05 när de fick 7200p i 3DMark06 Jag får bara 6500p med min rigg och Opteron 146 @3Ghz.

Måhända kan det bero på att det inte är 3dmark dom testar?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Måhända kan det bero på att det inte är 3dmark dom testar?

Suck... Det var PCMark!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ni får ju tänka på att bara Grafikkorten kostar runt 6 lax, prollen runt 4000:- lådan runt 1300:- sedan högtalarna runt 1250:- sedan nätagg 1000:- och minnena 1700:- samt ljudkort 1700:- etc etc och att dem sätter ihop datorn samt som flasmo skrev dem byter kylning etc etc samt garantin m.m.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Skam! För 15000-18000 kan man få bättre prestanda.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd

ful låda o dålig prestanda för det priset.

lika bra o skaffa conroe ES x6800 o bra minnena o bra grafikkort

Permalänk
Medlem

conroe hade iof varit bättre men datorpaketet sattes säkerligen ihop innan conroe var ute. Och sen så är ju garantin värd ganska mycket, de har 2-3 år på sina datorer tror jag. Om nåt strular är det bara att åka dit (om man bor i typ göteborg) så fixar de det. Min bror köpte en dator av dem för 1 år sedan, grafikfläkten gick sönder för nån månad sedan. vi åkte dit och de bytte ut hela kortet mot ett som var bättre eftersom de inte hade det gamla kvar. bra service.
Fast 22-23000 kanske hade varit ett lite mer rättvist pris...

Permalänk
Medlem

Den känns onekligen lite dyr, för det priset hade jag förväntat mig vattenkylning i lådan :/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Dyr dator, vissa tjötar om att dom sätter ihop delarna och att garantin finns kvar men är det verkligen värt 6-8000kr? För det priset kan man fan bränna båda grafikkorten och fortfarande ha en del pengar kvar och ändå inte behöva oroa sig om garantin för att man byter fläktar på dom.

Jag tycker testet är lite klent också, självklart får man otrolig FPS på doom 3 när man kör 800x600 och 1024x768, jag vet inte, det kanske är standard att bara köra på så låg upplösning i tester? Själv hade jag velat se vad den prestera i 1600x1200 med högsta AA, AF och all kräm som går.

För mig känns det som Inets dator kommer billigt undan i testerna, äre en dator för 26k så ska den testas hårdare. Men det är ju förstås bara min högst egna uppfattning.

Permalänk
Medlem

Overkill X2 = Dubbla priset av vad den är värd

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

ni har alla så rätt så... denna dator borde kosta MINDRE än om man köper delarna löst...

Permalänk
Medlem

Men grabbar, man får ju volymkontroll på framsidan...

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Men grabbar, man får ju volymkontroll på framsidan...

Haha.. Men som sagt, lurendrejeri när man kan bygga en billigare och bättre på egen hand.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Här är ungefär precis likadan dator:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=360527&...

23719.00

Det är ju en förlust på 2200kr och man får garanti för Grafikkorten!
Sedan kostar det att bygga datorn och testa så den fungerar.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Här är ungefär precis likadan dator:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=360527&...

23719.00

Det är ju en förlust på 2200kr och man får garanti för Grafikkorten!
Sedan kostar det att bygga datorn och testa så den fungerar.

Visst, men de flestas tid verkar vara värd 0 kronor, så det blir 2200 billigare, hur man än vrider och vänder!

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Haha.. Men som sagt, lurendrejeri när man kan bygga en billigare och bättre på egen hand.

Jag har svårt att förstå hur man kan resonera så. Hur kan man tycka att det är lurendrejeri att ett företag tar betalt för en produkt.

Tanken med att driva ett företag är och har aldrig varit att man skall ge bort saker till sina kunder för att dem skall vara glada. Man skall tjäna pengar. Annars finns det snart inget företag kvar.

Att datorbranschen ser ut som den gör idag är skrämmande. Många företag går på knäna för att klara sig, en del klarar sig inte och går i konkurs för att dem har varit tvugna att ha så låga marginaler på produkterna för att få försäljning att en enda felleverans kan innebära förlust på 10 sålda produkter.

Att ha en vettig marginalstruktur på sina produkter är enbart god företagsanda. Det finns tex en orsak att dustin home som är en av Sveriges största datorbutiker sällan ligger billigast på produkter. Dem har en marginal så att dem tjänar pengar på produkten. Tack vare det kan de också erbjuda riktigt bra service, bra hantering på garantiärenden samt snabba leveranser. ( Inte enbart min personliga åsikt utan allmän uppfattning)

Men här har ju alla det personliga valet. En del kunder vill inte befatta sig med färdigbyggda datorer för lite högre prislapp utan bygger gärna själva. Man kanske inte heller bryr sig speciellt mkt om hur företaget man handlar av sköter leveranser, garantiärenden m.m. Då är det alltid fritt fram att handla av de billigaste aktörerna på marknaden. Men man bör vara väl medveten om att risken för problem i efterhand finns där.

Därmed inte sagt att alla företag som erbjuder bra priser inte kan hålla bra service. Vi har flera större butiker i Sverige och Norden som säljer datorprodukter till riktigt konkurenskraftiga priser. Samtidigt så plockas allt som oftast deras marginaler på andra produkter istället där marginalkonkuransen inte ser likadan ut.

Med allt detta sagt så har inte min mening varit att på något sätt insinuera att just Inets Overkill X2 är ett bra köp eller ej. Utan min argumentation riktar sig enbart till dem som får för sig att det skulle vara felaktigt på något sätt att ta betalt för sina produkter.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fan kan de vara så att overkill får mer poäng i 3d-mark 06 än i 05 ? ??
enligt diagrammen så står det så ? ?

Visa signatur

*AMD Sempron 3400+ - *DFI LP nForce 3
*120 GB HDD - *1 GB Ram
*ATI X850XT

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Idlarn
Hur fan kan de vara så att overkill får mer poäng i 3d-mark 06 än i 05 ? ??
enligt diagrammen så står det så ? ?

Som tidigare nämt i tråden så är det inte 3d-mark 05 utan PC-mark 05.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Idlarn
Hur fan kan de vara så att overkill får mer poäng i 3d-mark 06 än i 05 ? ??
enligt diagrammen så står det så ? ?

Godmorgon Semester du också ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mening att recensera en dator när man inte har något vettigt att jämföra den med? För många människor blir det bara en massa grafer med siffror som inte betyder ett dugg.

Ni borde gjort ett test där ni jämför flera olika köpedatorer, så att folk kan få en uppfattning om vilken som ger mest prestanda för pengarna.

Jag blir så ledsen när era recensioner blir sämre och sämre hela tiden. På den gamla goda tiden så hade ni i alla fall vettiga referenssystem och testsystem at köra på.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
ni har alla så rätt så... denna dator borde kosta MINDRE än om man köper delarna löst...

Nej, det borde den inte.

Tycker dock att det är dåligt timing av inet att skicka iväg denna dator för recension just när core 2 duo har släppts, och att datorn använder socket 939 gör ju inte saken bättre, vem på sweclockers lägger ut 26 000 på en dator med förra generationens moderkort/cpu/ram. Inet borde ha skickat datorn till "Pc för alla" eller dylikt istället. (Eller har jag missuppfattat allt, är detta ett privatköp som recenseras?)