AMD tar över ATI?

Permalänk
Melding Plague

AMD tar över ATI?

Läs nyheten: AMD tar över ATI?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm.. ok skumt

Undra om intel köper Nvidia nu

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd

Ah, två dom bästa ihop.. (är ingen ATI eller AMD fanboy, utan detta är ren jävla erfarenhet)

Fast min moderkort med ATI kretsar var ingen höjdare, men vad som är fel vet jag inte.
Moderkortet är sådan skit som sitter i HP datorer, MS-7093 och på forumet finns folk med samma kort och efter lite konversation med både HP och MSI så har det kommit fram till att ATI kretsarna inte fungerade med HP´s BIOS... alltså HP är boven

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Inte bra... inte bra...

Permalänk
Medlem

inte bra för konsumenterna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

i mitt huvud har det alltid varit såhär: amd + nvidia och intel + ati
t.o.m. på deras namn så hänger de ihop på ngt sätt..
intel och ati e lite "renare" namn, med amd och nvidia är lite klurigare... om ngn fattar vad jag menar....

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Kör både ATI och AMD, så jag säger YES !

Detta gör ju att de jobbar mer tillsammans för att optimera processorn mot grafikkortet, mer prestanda

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Ska dom köpa upp minnestillverkare och microsoft också nu eller? *rolleye*

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
inte bra för konsumenterna

Ja håller med . Sämre kónkurans och då dyrare priser tror ja .
Ja råkar ha AMD och Ati just nu . Men Nivida gillar ja bäst . Ja
hoppas ja har fel och att detta ger billigare grafikkort och bättre
chipset till moderkort .

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
i mitt huvud har det alltid varit såhär: amd + nvidia och intel + ati
t.o.m. på deras namn så hänger de ihop på ngt sätt..
intel och ati e lite "renare" namn, med amd och nvidia är lite klurigare... om ngn fattar vad jag menar....

Nja, kollar man spelkartongerna så står det oftast Intel och nVIDIA
Och vissa spel har intro med just Intel och nVIDIA loga, ända spelet jag träffat på AMD loga i är Jurasic park : Trespasser
ATI : ingen... fast jag kan ha missat då jag fimpar introt om det går.

Fast dåligt förkonsumenterna, hur då?
AMD billiga, ATI dyra = lägre pris på ATI?

Har noll koll angående prisläget just nu men förr var Intel och ATI dom dyraste medans AMD och nVIDIA billigaste..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
i mitt huvud har det alltid varit såhär: amd + nvidia och intel + ati
t.o.m. på deras namn så hänger de ihop på ngt sätt..
intel och ati e lite "renare" namn, med amd och nvidia är lite klurigare... om ngn fattar vad jag menar....

Hehe jag håller med, precis som du skriver låter intel och ati som vanliga märken, och amd och nvidia som lite flashigare..

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

AMD + nVidia
Intel + ATi
INGET ANNAT!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Sant som dem flesta skriver, oftast så är det AMd och Nvidia och Intel och ATi, aldirg vart något annat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Sant som dem flesta skriver, oftast så är det AMd och Nvidia och Intel och ATi, aldirg vart något annat.

Hur många av er hade AMD + Geforce 5xxx?

Permalänk
Medlem

Om detta kommer påverka det kommande RD600 chipsetet eller på något sett förstöra för de med intel processorer och ATI grafikkort då....
Hoppas det kommer gå riktigt, riktigt dålig för AMD nu när conroe och intels kommande processorer kommer... Kanske blir de tvungna att sälja ATI igen för att undvika konkurs Önsketänkande men endå.

Permalänk
Medlem

Altså vad spelar det för roll vilka namn som flyter bäst när ni utalar dom :S Kommer detta bli bra eller dåligt för oss?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
AMD + nVidia
Intel + ATi
INGET ANNAT!

Kan inget annat än hålla med, men jag gillar nvidia och amd som fan. Så hur ska man göra nu?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Direkt obra! De flesta med AMD-system har ju moderkort baserade på nVidia's nordbryggor. Varför köper man då upp ATi?
Det enda possitiva jag kan se med det här är om AMD på nått sätt skulle pressa ATi till att göra bättre drivrutiner för Linux.
Då skulle dem gärna få köpa upp vilka företag (specielt Creative) som helst utan att jag skulle klaga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Om detta kommer påverka det kommande RD600 chipsetet eller på något sett förstöra för de med intel processorer och ATI grafikkort då....
Hoppas det kommer gå riktigt, riktigt dålig för AMD nu när conroe och intels kommande processorer kommer... Kanske blir de tvungna att sälja ATI igen för att undvika konkurs Önsketänkande men endå.

mmmm eller hur...:rolleyes: väldigt inte alls bra om AMD tappar sin ställning på processormarknaden.

Varför skulle det vara bra med en eventuell konkurs?

Jag håller dock med de som vill att AMD skall vara AMD och Intel skall vara Intel. Inte hopslaget med något grafikkortstillverkare. Inte bra för marknaden alls.

Vissa här har knepiga åsikter alltså :/

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om? Vad har processorer med grafikkort att göra?

Intel kör med egna inbyggda grafikkort och om det är Ati eller Nvidia som sätts in spelar ju ingen roll. Bara ni som har fördomar.

Ontopic: Känns som Ati är för stora för att bli uppköpta. De har faktiskt tillverkat grafikkort väldigt länge och de ligger knappast risigt till i nuläget så förstår inte varför de skulle låta AMD köpa upp de.

Permalänk
Hedersmedlem

Då ATI inte tillverkar själva blir det dyrare så det kan gynna priserna om AMD börjar tillverka GPU:er också men jag tycker inte om det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
i mitt huvud har det alltid varit såhär: amd + nvidia och intel + ati
t.o.m. på deras namn så hänger de ihop på ngt sätt..
intel och ati e lite "renare" namn, med amd och nvidia är lite klurigare... om ngn fattar vad jag menar....

Så har det känts för mig med ^^

OT
Vet inte om det här är bra eller dåligt!?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att väldigt många har väldigt mycket att säga till om här, om vad som är rätt och fel och hur allt kommer att påverka marknaden si och så.
Är det inte bättre att bara vänta och se istället för att slänga ur sig 300 olika scenarion och sen bråka om vilket ni tycker stämmer bäst, utan att veta något i förväg?
Själv har jag ingen aning om vad som kommer att hända när de köper upp ATI, men jag hoppas att det går bra och att det leder till sänkta priser.
Men till skillnad från vissa så _påstår_ jag inte att just min åsikt är rätt.
Flame on...

Permalänk
Medlem

svårt att säga hur detta kommer att sluta..

lite flummigt att när intel kommer med sin nya superprocessor som krossar amd i alla tester så kommer amd och köper upp ati, nå fuffens på gång, de ska säkert göra så att inga ati-kort funkar med intel längre.. inte bra... man kan ju spekulera iaf

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

kommer inte påverka marknaden nått stort bara prismässigt, det är vid 2010 då analytiker tror att grafik korten och processorn kommer bli en och samma enhet
och detta antyder bara den teorin ännu mer.

Intel är för stora, och jag tror att ett nvidia och intel inte kommer genomföras än då intel kommer vänta på att nvidia genom dessa nya förbund kommer falla i pris och då slår de till med uppköpet.

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av iNi
AMD + nVidia
Intel + ATi
INGET ANNAT!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Kan inget annat än hålla med, men jag gillar nvidia och amd som fan. Så hur ska man göra nu?

har varit lika för mig..

men resulterar inte detta med mindre möjligheter?? som t.ex. att man vill kombinera ati med intel och nvidia med amd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
AMD + nVidia
Intel + ATi
INGET ANNAT!

Det där (och allt annat i samma stuk i den här tråden) är nog det löjligaste jag läst på bra länge.

Klart som korvspad att man köper det bästa grafikkortet (ur ens egna perspektiv) och den bästa processorn (ur ens egna perspektiv) obeoende på vilket företag som står bakom dem.
(om företaget xxxxx använder barnarbetare eller något annat så. kan man ju göra det men när vi pratar ati/intel vs amd/nvidia så rör det till 99% av irrelevanta saker)

Hurvida detta är bra eller dåligt vet jag inte. Det är oftast mindre bra med färre aktörer på marknaden men man ska komma ihåg att AMD och ATi inte konkurrerar med varandra. Konkurrensen hämmas inte det minsta utav själva köpet utan isåfall snarare utav de eventuella effekterna utav köpet.

Som t.ex. ATis och Intels sammarbete.
nVidias kretsar till AMD moderkort.

Men rent spontant tycker jag inte att det behöver bli sämre.

nVidias moderkort har ju välidgt lite med grafikkortstillverkningen att göra och de tjänar säkert bra pengar på det. ATi lär ju lägga sig i mer på AMDs sida vilket kommer att gynna konkurrensen där minst lika mycket som konkurrensen kanske hämmas på intels sida. Och effekterna av det gynnar ju faktiskt bara AMD vilket det gynnar konkurrensen mellan amd och intel. Grafikkortsavdelningen är ju rätt oberoende av detta.

Det lär förstås på verka både intel och nvida också och ev. sammarbete mellan dem kanske uppstår men att direkt påstå att det är varken bra eller dåligt vill jag gärna ha lite motivation för.

Jag har ingen åsikt i det hela för tilfället i alla fall mer än att det är ett llite spännande drag.

Permalänk
Medlem

"AMD would make an offer at a 20-to-40-per-cent premium to ATI's current share price, Mr. Gomberg estimated."

Alltså vill de inte köpa hela företaget, bara delar av det och förmodligen intellektuella ägodelar.

"In addition, Intel has left a lot of the lower-margin business of chipsets to ATI as Intel wrestles with capacity constraints. As a result, integrated chipsets account for about 25 per cent of ATI's revenue today, up from just 10 per cent a year ago."

”If AMD has got a whiff of something that Intel is doing far enough out and now realizes it needs graphics IP to compete, then a deal makes sense,” a second analyst said.

Jag tippar på att AMD vill tillverka egna nordbryggor o grejer på samma sätt som Intel gör... o SPECIELLT för den mobila marknaden som växer enormt just nu. AMD har i princip ingen egen teknologi för moderkort. Visst de har ju en del egna nordbryggor, men inget för konsumentmarknaden och definitivt inget med integrerad grafik eftersom AMD, vad jag vet, aldrig sysslat med komponenter som stöder DirectX och OpengGL grafik.

Jag tror att allt detta handlar om att de vill ha en egen "Centrino" med bara AMD komponenter och kanske samtidigt ta del av den delade teknologin Intel och Ati utvecklat tillsammans och som de delar licenserna till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
mmmm eller hur...:rolleyes: väldigt inte alls bra om AMD tappar sin ställning på processormarknaden.

Varför skulle det vara bra med en eventuell konkurs?

Jag håller dock med de som vill att AMD skall vara AMD och Intel skall vara Intel. Inte hopslaget med något grafikkortstillverkare. Inte bra för marknaden alls.

Vissa här har knepiga åsikter alltså :/

Trötthet + Ett hat mot AMD + En kärlek för ATI + Allmän ilska mot detta + Goda framtidstankar om ATI + Lite mer.

Låt oss bara säga att jag inte menar allt jag säger där bara att jag inte gillar vad de gör och tycker att ATI ska vara ATI och AMD ska vara AMD. Är också medveten om och har ingen önska om att AMD ska försvinna från marknaden.

Fundersam på vad som kommer hända med RD600, R600 och alla andra saker som ATI producerar i framtiden om man har Intel. Förhoppningsvis så kommer AMD göra så mycket men man vet aldrig vad de sitter och lurar på...

Sist men inte minst så förstår jag inte varför ATI låter sig bli uppköpta....

Permalänk
Medlem

Kanske för att lite extrapengar aldrig är dåligt? Kanske för att utveckling kostar pengar? Kanske för att utveckling för att hålla jämna steg och övervinna nVidia kostar extremt mycket pengar? Kanske för att ett samarbete mellan teknologipartners innebär massa gratis-teknik som man själv slipper betala för att utveckla?