TFT mot CRT - praktiska jämförelser

Permalänk
Melding Plague

TFT mot CRT - praktiska jämförelser

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trotts utvecklingen så känns det ändå som om TFT skärmar har många barnsjukdomar. Trisst att de redan har dödad CRTn så man har ju inte mycket val.

Bortsett från att man får betala ett högt pris så får man sämre färgåtergivning, särskilt vad gäller mörka bilder/scener. Ghosting, döda pixlar, fast upplösning är några utav problemen med TFTs.
Ett av de större problemen är i mitt tycke backlighten som är svår att få bra på större skärmar.

Ett annat problem jag fick reda på nyligen, att TFT skärmar med overdrive (i princip alla nya skärmar) kan bränna fasst bilder:
http://www.behardware.com/articles/615-1/lcds-with-persistent...

HPs svar var ju klockrent

Citat:

HP´s answer is the most surprising. Here is a copy. "HP doesn´t want to answer that question."

All utveckling går ju mot att få så kort responstid som möjligt, men på vägen verkar de ha ignorerat input-lag (förutom en skärm i deras test). På vägen så kompromissar man också mycket med fördelarna med TFTn. Så som att de är snälla mot ögonen vilket de har lyckats förstöra en del med TN paneler, riktigt starka backlights (kanske delvis för att försöka dölja problemen med mörka bilder). Detta gör att många anser att TFTs är värre att titta på och leder till huvudvärk mer än vad CRTs gör. Nyare tekniker som är på väg (känns verkligen som om utvecklingen går framåt) är att skärmarna visar en svart bild mellan varje bild. Dvs. precis som det blir med en CRT. Detta för att förstärka den upplevda responsen. Nackdelen blir förstås att vi får tillbaka flimret, lyckat!

Permalänk
Medlem

Det där sista kna jag verkligen inte hålla med om echo. Som användar av datorer sedan 89 kan jag med stor säkerhet säga att man får bnetydligt mindre huvudvärk av TFT.

Permalänk
Medlem

Det är subjektivt. Många upplever raka motsatsen.

Jag får inte huvudvärk av vare sig bra CRTs eller TFTs. Möjligt att jag skulle få det på en TN panel, det vet jag inte. Men inte på andra TFTs i alla fall.
Dåliga CRTs kan vem som helst få ont i huvudet av

Jag vet inte hur det är med TFTs men mina CRTs har dock en förmåga att läka huvudvärk Har jag ont i huvudet kan jag sätta mig framför datorn och surfa lite så går det strax över. Kanske för att jag får tänka på annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ett annat problem jag fick reda på nyligen, att TFT skärmar med overdrive (i princip alla nya skärmar) kan bränna fasst bilder:
http://www.behardware.com/articles/615-1/lcds-with-persistent...

Hah, jag har sett många CRT's med fastbrända bilder.

Det verkar intressant att det inte bara är skärmen som påverkar delayen, det där med Vsyncen visste jag iofs redan, fast inte att det var så stor skillnad, men att det var så stor skillnad mellan USB1 och USB2-möss var intressant.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Hah, jag har sett många CRT's med fastbrända bilder.

Det verkar intressant att det inte bara är skärmen som påverkar delayen, det där med Vsyncen visste jag iofs redan, fast inte att det var så stor skillnad, men att det var så stor skillnad mellan USB1 och USB2-möss var intressant.

Har jag med, främst TVs och riktigt gamla CRTs.
När problemet väl uppkommer så verkar TFTn vara mycket värre dock. Och det är inte vanligt att bra CRTs (ej TVs) bränner in (jag har aldrig varigt med om det i alla fall).

Undrar om det verkligen är någon skillnad mellan USB1 och USB2, bandbredden i sig bör ju USB1 klara av utan några som helst problem. Kanske bara är så att det bara är "entusiast-möss" som har USB2 och att det är entusiast-biten och inte USB2 som gör att de är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

Men det finns fortfarande de som hävdar att CRT-tekniken är bättre för spel då det inte finns lika mycket fördröjningar med att visa bilder.

Nu är väl denna anledning bara en av många som får mig att vänta med TFT ett tag till... Fattar inte hur bara CRT-skärmarna kan försvinna så fort som du gör, när så mycket ännu talar till deras fördel. Visst TFT och kommande liknande tekniker har stor POTENTIAL, men det är en bra bit kvar innan jag är villig att övergå till dem.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Samsung 913B för 1 år sen nu. Panelen är på 8ms och jag upplever ingen som helst ghostning, vissa kanske är kännsligare? Har en Laptop från 2003 och den ghostar fruktansvärt mycket så ja förstår att folk blir skeptiska till TFT. Men provar man en riktigt bra TFT ida så är ghostningen minne blott, tycker jag iallafall.

Min TFT är de bästa som jag har köpt till datorn. Bilden är mycket bättre, inget flimmer ( Alla CRT skärmar flimmrar oavsett hz.. Det märker jag först idag efter 1 års använding av TFT) Man slipper huvudvärk och ömmande ögon efter en tids arbete framför datorn. Den tar mycket mindre plats, smidigare osv..

Min förra CRT som jag jämför med var en LG av värre modell med plant bildrör.

MER TFT åt folket!

Permalänk
Medlem

TFT är här för att stanna och det är väl bra?! De har ju enormt mkt mer fördelar än CRT. Är det verkligen folk här som är besvikna på att de har byt upp sej från CRT till TFT? Jahå ja där ser man. Värt att komma ihåg är ju oxå att TFT bara är i början av utvecklingsfasen. Om ett par år vill nog ingen ens höra talas om CRT.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Man märker skillnad om man kör snabba FPS spel tex Quake eller liknande, vet inte om alla märker det dock.. beror väll på hur mycket man har spelat innan man bytte skärm.

Permalänk
Medlem

Äh, jag vet vad jag väntar på iaf, innan jag byter bort min CRT
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-conduction_Electron-emit...

Permalänk
Avstängd

ingen nyhet att tft är sämre en crt i gamingsyfte själv skippar jag allt som heter plattskärm tills SED lanseras sitter jag kvar på min 21" CRT @ 100hz / win 160hz@ 800x600 spel. Dom som får huvudvärk av crt beror ju inte på att det är crt utan att det är folk som inte vet hur man får 100hz i windows utan låter windows visa max 85hz i inställningar när en skärm klarar 100

En bra 21" crt skärm kan man få för 1000:- på blocket och då piskar du alla plattskärmar som finns i responstid.

PS ni som inte upplever ghosting på en plattskärm bör installera QW och hoppar runt lite.. eller så är ni helt enkelt inte tillräckligt kräsna användare för att delta i diskussionen

Permalänk

Var det bara jag som tyckte artikeln var märklig? Dom han ju aldrig utreda
riktigt VAR denna fördröjning uppstod innan de gav sig iväg till USB frågorna.

Skall man fatta detta måste man nog få n grundkurs i hur LCD paneler egentligen fungerar. En CRT skärm är enkel. Signalen kommer från graffet och ritas i samma (nano) sekund ut på fosforskiktet. Jag har rysligt svårt att tro att det skulle kunna uppstå fördröjning i en CRT då den inte har någon som helst intelligens eller minnesfunktion.

Vad händer egentligen i en LCD? någon som kan upplysa om tekniken?
Går man via analogingången så skall signalen först digitaliseras, men det kan inte ta mer än microsekunder. Kör man via DVI hoppar man över den
lilla fördröjningen. Vad kan då orsaka fördröjning? Det enda jag direkt kan tänka mig är den upp mot 30ms långa fördröjning som uppkommer p.g.a. kristallernas slöhet. I artikeln visas en bild på en LCD och en CRT monitor i klon mode. LCD ligger bevisligen efter då den visar att det finns 111 skott kvar medan CRT säger 110 skott. Om graffen precis före ritandet av ammo bytte buffer för vsynk kan jag förstå om LCD'ns tröga kristaller inte hann ändra sig, eller kan det bero på annat?

En tanke. Jag antar att de kopplat de två skärmarna till var sin utgång
från ett graffe med två utgångar. Hur vet man om dessa två utgångar är helt synkade med varandra? normalt kan ju dessa två utgångar driva skärmar med olika uppdateringsfrekvens, varför jag gissar att de oberoende av varandra läser ur graffets buffer. Det betyder ju att även om båda är inställda på 60 Hz så kan de fortfarande ligga helt i ofas med varandra.

Vore intressant med lite utförligare test av det här.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
TFT är här för att stanna och det är väl bra?! De har ju enormt mkt mer fördelar än CRT. Är det verkligen folk här som är besvikna på att de har byt upp sej från CRT till TFT? Jahå ja där ser man. Värt att komma ihåg är ju oxå att TFT bara är i början av utvecklingsfasen. Om ett par år vill nog ingen ens höra talas om CRT.

Jag bytte upp mig, och har försökt, men alltid gått tillbaka till CRT. Jag skulle säga om ett par år är det ingen som vill höras talas om TFT då förhoppningsvis någon bättre teknik har tagit över, exempelvis SED.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Pest / kolera

TFT är snyggare att ha framme och skönare att titta på, klart man väljer TFT

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

TFT är ett självklart val! Helt underbar bildkvalitet i jämförelse med CRT!
Kommer aldrig gå tillbaka!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Pest / kolera

TFT är snyggare att ha framme och skönare att titta på, klart man väljer TFT

Själv klart, därför man kör tft, palla ha 2x CRT på skrivbordet :S

Permalänk
Medlem

Kan passa på att nämna en annan teknologi som liknar i viss mån liknar SED tekniken som Ibis nämnde. Den heter NED (Nano-emissive display). Den fungerar egentligen som en CRT skärm men med mängder av små kolnanorör bakom varje pixel som elektronkanoner istället för ett stort bildrör.

Motorola har gjort en prototyp på en planerad NED. Det är en 5 tums "snitt" ur en tänkt 42 tums TV som är 3,3 mm tjock som ska klara 1280x720 HDTV på 60 Hz. Samtidigt som den drar mindre än hälften så mycket ström som en LCD av samma storlek. Ska ha samma responskaraktär som CRT.

Allt till en tillverkningskostnad av 400 USD.

Läs mer på http://nanotechweb.org/articles/news/4/5/11/1

edit: glömde ordet pixel

Permalänk
Medlem

Sen finns ju också det faktum att en TFT är lättare än en CRT, vilket var den främsta anledningen till att jag bytte. (Lanar mycket)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan bara säga att jag kan sitta timmar framför min TFT utan att det blir jobbigt men så var det inte med min gamla CRT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Anledningen till att man inte väljer TFT är såklart upplösningen. TFT har äckligt låg DPI. Speciellt idioter som köper 19-tums TFT, och inte märker hur blinda de blir.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

En gång TFT aldrig CRT igen.

Skilnaden är stor.
Nackdelar med CRT:
Stort, mörkt bild, suddigt bild, huvudvärk i nästan alla frekvenser och upplösningar.. och det var inte något billigt 21" CRT skärm jag jämförde mot.
Nackdelar med TFT:
Dyrt.

Visst finns det "ghosting" på TFT men jag spelar inte värst mycket, och om jag spelar så är det inte hjärndö FPS(sopigt A.I och allt riktas på sjuta skit med hög tempo) utan tänka RTS

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
TFT är här för att stanna och det är väl bra?! De har ju enormt mkt mer fördelar än CRT.

Vilka enorma och många fördelar har TFTn vs en CRT?

Detta kommer att bli min nästa och säkert sista CRTn jag kommer att köpa www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1080442

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Anledningen till att man inte väljer TFT är såklart upplösningen. TFT har äckligt låg DPI. Speciellt idioter som köper 19-tums TFT, och inte märker hur blinda de blir.

Undrar vem som är en idiot ja...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Undrar vem som är en idiot ja...

Och vad var meningen med det inlägget?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig gå över till en värdelös TFT-skärm om inte de inte har lika bra prestanda som en CRT.

Det går ju inte ens att ha 100hz, vilket betyder att det inte går att ha 100fps.

Jag önskar dock att det kunde komma några nya CRT:s, som inte är så stora och även ser moderna ut. Ungefär som en TFT fast kanske dubbelt så tjock.

Permalänk
Medlem

CRT har sina fördelar vid datorspelande, och visning av foto/video.

MEN en CRT drar massvis med ström, blir jättevarm, och stör sin omgivning med ett kraftigt magnetfält. Och tar plats.

En TFT är dessutom helt överlägsen för att läsa stora mängder text utan att bli trött i ögonen, alla CRT jag har sett gör att man relativt snabbt blir trött i ögonen vid läsning/redigering av text, oavsett om bilden är skenbart knivskarp och 100Hz.

En nackdel som sällan nämns med TFT är annars att dom flesta är kalibrerade med alldeles för hög ljustyrka för ordbehandling, dom lyser som en lampa, det kan vara värt att justera om man vill minska stressen på ögonen vid hackande.

Vid spel/film är den höga ljusstyrkan bara en fördel, eftersom kontrasten är ganska dålig jämfört mot en CRT.

En annan detalj som får många att tro att TFT är sämre än dom är att väldigt många kör sina TFT i icke original upplösning, tex 1024 istf 1280, det ger en ganska suddig och trött bild eftersom den är elektroniskt "fusk"-omskalad. När den kunde vara knivskarp, som den är i 1280. Med en CRT är sånt inga problem. Tyvärr verkar det som dom flesta över ca 35-40 år inte kan läsa texten i 1280, för liten för långsynta, så då går dom miste om optimal bildkvalitet bara för att öht kunna se vad som står ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Var det bara jag som tyckte artikeln var märklig? Dom han ju aldrig utreda
riktigt VAR denna fördröjning uppstod innan de gav sig iväg till USB frågorna.

Skall man fatta detta måste man nog få n grundkurs i hur LCD paneler egentligen fungerar. En CRT skärm är enkel. Signalen kommer från graffet och ritas i samma (nano) sekund ut på fosforskiktet. Jag har rysligt svårt att tro att det skulle kunna uppstå fördröjning i en CRT då den inte har någon som helst intelligens eller minnesfunktion.

Vad händer egentligen i en LCD? någon som kan upplysa om tekniken?
Går man via analogingången så skall signalen först digitaliseras, men det kan inte ta mer än microsekunder. Kör man via DVI hoppar man över den
lilla fördröjningen. Vad kan då orsaka fördröjning? Det enda jag direkt kan tänka mig är den upp mot 30ms långa fördröjning som uppkommer p.g.a. kristallernas slöhet. I artikeln visas en bild på en LCD och en CRT monitor i klon mode. LCD ligger bevisligen efter då den visar att det finns 111 skott kvar medan CRT säger 110 skott. Om graffen precis före ritandet av ammo bytte buffer för vsynk kan jag förstå om LCD'ns tröga kristaller inte hann ändra sig, eller kan det bero på annat?

En tanke. Jag antar att de kopplat de två skärmarna till var sin utgång
från ett graffe med två utgångar. Hur vet man om dessa två utgångar är helt synkade med varandra? normalt kan ju dessa två utgångar driva skärmar med olika uppdateringsfrekvens, varför jag gissar att de oberoende av varandra läser ur graffets buffer. Det betyder ju att även om båda är inställda på 60 Hz så kan de fortfarande ligga helt i ofas med varandra.

Vore intressant med lite utförligare test av det här.

Fördröjningen brukar kallas input-delay och den är oberoende av responstiden på TFTn, alltså hur många 'ms' den har. Det har alltså inget med hur lång tid det tar för själva pixeln att ändra sig. Även om det förstås också är en nackdel som TFTn har mot CRTn.

Ang. de olika utgångarna så har man testat detta, vet inte om de gjorde det i den har artikeln eftersom de inte skriver nåt om det men på hardocps forum så har man testat att byta mellan utgångarna och får samma resultat.

Att köra DVI eller VGA på TFT skärmen spelar ingen roll, omvandlingen går nog som du säger riktigt fort.

Det har heller inte med själva panelen att göra (i alla fall inte ensamt) eftersom olika skärmar med samma panel har olika input-delays. Så det är vad skärmen gör mellan DVI-kontakten och panelen som skapar fördröjningen. Exakt vad det är som orsakar det är svårt att veta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
MEN en CRT drar massvis med ström, blir jättevarm, och stör sin omgivning med ett kraftigt magnetfält. Och tar plats.

Stora TFTs drar också en hel del ström. Kollar vi på 24" TFTer som är det man oftast ersätter sin 20-22" CRT med så skiljer det inte så mycket.

Själv har jag ett hörnbord och jag skulle lätt kunna få plats med en 24" widescreen CRT utan att förlora någon egentlig bordsyta så det där varierar ju.

Men de flesta bryr sig nog om att få en så bra skärm som möjligt och inte över strömförbrukningen. Hade TFT skärmar dragit mer ström än CRTs så hade de fortfarande varigt populärare.

Permalänk

<i>Ang. de olika utgångarna så har man testat detta, vet inte om de gjorde det i den har artikeln eftersom de inte skriver nåt om det men på hardocps forum så har man testat att byta mellan utgångarna och får samma resultat.</i>

Samma resultat säkert, men var dom i synk? om inte kan ju det resultera i upp till 1 frame skilnad.

Så vad kan det då bero på? Läser TFT skärmar in en hel frame i minne innan den lägger ut den på panelen kanske? Någon som vet?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
TFT är här för att stanna och det är väl bra?! De har ju enormt mkt mer fördelar än CRT. Är det verkligen folk här som är besvikna på att de har byt upp sej från CRT till TFT? Jahå ja där ser man. Värt att komma ihåg är ju oxå att TFT bara är i början av utvecklingsfasen. Om ett par år vill nog ingen ens höra talas om CRT.

De har också klara nackdelar jämfört med CRT.
Att TFT är här för att stanna kanske man inte ska hurr aför riktigt än, då det fortfarande finns mycket som borde förbättras. Jag personligen tar hellre äldre teknik som är riktigt bra än nyare teknik som ännu är halvdan.

Jag har aldrig fått huvudvärk av min CRT-skärmar, men det har jag aldrig fått av TFT heller, så det spelar mig mindre roll. Men överlag så passar CRT fortfarande mina syften bättre. Bättre färgåtergivning bland annat. De enda fördelar som TFT skulle ge mig är skärpa och bildform. Så jag tänker hålla mig till mina CRT ett tag till. Lite synd bara att det nästan helt fasats ut redan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.