Diskussion om Mac Pro

Permalänk
Melding Plague

Diskussion om Mac Pro

Läs nyheten: Diskussion om Mac Pro

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha *dreggel*

Permalänk
Medlem

En av de saker jag gillar mest är lådan med dess sladdlösa hårddiskplatser.

Visa signatur

Test

Permalänk

*dregel* @ lådan

Permalänk
Medlem

Lian-li borde köpa licens för den lådan och börja tillverka den för pc, den är ju bara SÅ SNYGG!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

"im in love"
den e ju UNDERBAR!
synd att man är fattig student och tvingar sitta med sin tråkiga och fula pc
VILL HA!

Permalänk
Medlem

Respect!

Permalänk
Medlem

Nu jäsicken blir det spara på allvar! Visst G5:an säljer jag inte på länge men fan man måste hänga med i svängarna.

Hårddisk platserna är så jävla sköna. Som om inte G5: ornas HDD platser var smidiga nog. När ska PC tillverkarna anama den sladlösa lådan på allvar?

Permalänk
Medlem

Apples framtid ser bra ut. Vilken underbar/fullbordad produktlinje dom nu har. Nöjer mig gärna med en liten Mac Book även om Mac Pro gav mersmak. Men har man varit borta från macen så länge som jag varit så kan man nog vänta tills leoparden (Mac OS 10.5) är lös, dvs fram till våren. Men sen slår jag nog till igen.

Rekommenderar alla intresserade att avvara ca: 90 min. av sitt liv till sändningen som följande länk leder till:

http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.ht...

SJ & Co är speciella, man blir glad utav att se vad dom gång efter gång lyckas koka ihop

Mvh/Cihan

Visa signatur

Cooler Master Advanced 912 HAF | Gigabyte Z87X-UD3H | İ7-4770 | Corsair Venceance 2x8GB | Samsung SSD 840EVO + 2TB HDD | Asus GTX 760 OC II | 750W | Eizo Foris FS2331 | MacOS Sierra 10.12.6 [Custo Mac Pro / Hackintosh] |
MBA 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cihan
Apples framtid ser bra ut. Vilken underbar/fullbordad produktlinje dom nu har. Nöjer mig gärna med en liten Mac Book även om Mac Pro gav mersmak. Men har man varit borta från macen så länge som jag varit så kan man nog vänta tills leoparden (Mac OS 10.5) är lös, dvs fram till våren. Men sen slår jag nog till igen.

Rekommenderar alla intresserade att avvara ca: 90 min. av sitt liv till sändningen som följande länk leder till:

http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.ht...

SJ & Co är speciella, man blir glad utav att se vad dom gång efter gång lyckas koka ihop

Mvh/Cihan

Håller med.
Gnaska kul o se alla skämt dom slängde ur sig om MS & MS Vista !
Apple for the people.

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk

Det känns som att Apple nu satt ner foten rejält gällande arbetsstationer. Helt klart en maskin som känns som en trygg ersättare till PowerMac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Lian-li borde köpa licens för den lådan och börja tillverka den för pc, den är ju bara SÅ SNYGG!

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LIPCV1000PL

Permalänk
Medlem

Snygg och otroligt praktiskt. Slippa sladdarna vore fantastiskt skönt. Men det blir väl lite svårare på en pc då många komponenter har olika storlek beroende på tillverkare.
Synd bara att macarna är så dyra.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Snygg och otroligt praktiskt. Slippa sladdarna vore fantastiskt skönt. Men det blir väl lite svårare på en pc då många komponenter har olika storlek beroende på tillverkare.
Synd bara att macarna är så dyra.

Vilket de då inte är eftersom det är en seglivad myt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter den dagen då Apple tar sig i kragen och släpper en "gamer-mac".
Jag lirar till och från och då är iMac för mesig samtidigt som jag inte vill hosta upp 25.000:- för en dator där jag ändå måste uppgradera grafikkortet.. (Mac Pro)

En Mac med en snabb Core2 och möjlighet att uppgradera grafikkort & minne efter två år, den hade stått hemma dagen efter den lanserats..

Ok - köp en PC kanske många säger, men jag VILL INTE HA en PC med Windows..
Har köpt en Mac Mini som HTPC och blev frälst på en timma, Kommer aldrig köpa en dator för Windows igen..
Nästa datorer blir Mac'ar, men vill ha "rätt variant"!

Btw.. För er som ännu inte sett keynoten från WWDC (länkad ovan), kolla in "Time Machine"-funktionen.. Cool!!

Rock on!

Visa signatur

Athlon64 3500+, Asus A8N-SLI Deluxe, 2Gb Kingston 3200, XFX 6800GTPCIe, WD Raptor74Gb, WD200Gb, NEC3520DVD, Antec SLK3700BQE, Antec NeoPower 480W + MacMini - CoreDuo, 1Gb, 80Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lycaon
Jag längtar efter den dagen då Apple tar sig i kragen och släpper en "gamer-mac".
Jag lirar till och från och då är iMac för mesig samtidigt som jag inte vill hosta upp 25.000:- för en dator där jag ändå måste uppgradera grafikkortet.. (Mac Pro)

En Mac med en snabb Core2 och möjlighet att uppgradera grafikkort & minne efter två år, den hade stått hemma dagen efter den lanserats..

Ok - köp en PC kanske många säger, men jag VILL INTE HA en PC med Windows..
Har köpt en Mac Mini som HTPC och blev frälst på en timma, Kommer aldrig köpa en dator för Windows igen..
Nästa datorer blir Mac'ar, men vill ha "rätt variant"!

Btw.. För er som ännu inte sett keynoten från WWDC (länkad ovan), kolla in "Time Machine"-funktionen.. Cool!!

Rock on!

Den verkar vara bra och lådan är faktiskt riktigt snygg om än lite tung

Dock så kollade jag på keynoten och måste säga att det var floskeltoppen på den, t.ex. timemachine är ju för tusan en kopia av MS shadow kopies för 2003 server och sen gör dom en stor grej av att MS snor layout ???

Aja, strunt samma det är bra med konkurrans vilket ms inte igentligen haft tidigare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, Häftigt med Dual-socket och mycket smart att alla PCIe slot är fysiska X16 men det enda Apple verkligen har att erbjuda är OSX. Datorn har inget att erbjuda, precis som vilket Dell/FS/Compaq/HP-system som helst, jag menar $2499 (~25000:- här) för en dator med 1GB RAM, en 250GB HDD och ett 7300GT, nej tack. Om man uppgraderar till 2GB, 500GB och ett X1900XT vilket får ses som absolut inimum på en dator som ens är i närheten av detta pris så hamnar notan på $3349!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Snyggt chassi, Häftigt med Dual-socket och mycket smart att alla PCIe slot är fysiska X16 men det enda Apple verkligen har att erbjuda är OSX. Datorn har inget att erbjuda, precis som vilket Dell/FS/Compaq/HP-system som helst, jag menar $2499 (~25000:- här) för en dator med 1GB RAM, en 250GB HDD och ett 7300GT, nej tack. Om man uppgraderar till 2GB, 500GB och ett X1900XT vilket får ses som absolut inimum på en dator som ens är i närheten av detta pris så hamnar notan på $3349!

Mmmm, men sen sitter du på en workstation med dual dual core processorer. Dessutom så kommer den kunna köra Clowertown som kommer senare och då får du i praktiken åtta processorer, nu snackar vi multi-tasking.

Det är inte en gaming-maskin. Ska du spela får du köpa PC.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vista har en liknande funktion (dock antagligen utan det grafiska).

Tråkigt var ju att de inte nämnde alls var den skulle lagra allt...

Backupa hela din dator, med olika versioner av filerna - helt automatiskt. Alla filer hela tiden.
Men de säger aldrig var de hade tänkt att det skulle lagras eller på vilket sätt.
Visst de tog ett exempel med extern disk.

Håller med om att det är ett gigantiskt hål mellan Mac Pro och deras billigare versioner. De flesta entusiaster vill ju ha något mittemellan (bättre prestanda men inte så mycket pengar som en quadcore kostar).

Permalänk
Medlem

Damn!

Snygg maskin, hur tror ni prestandan är jämfört med en MBP på 2Ghz ?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cihan
Rekommenderar alla intresserade att avvara ca: 90 min. av sitt liv till sändningen som följande länk leder till:

http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.ht...

SJ & Co är speciella, man blir glad utav att se vad dom gång efter gång lyckas koka ihop

Mvh/Cihan

Steve Jobbs har en förmåga bortom att leda ett företag och det är att tala. Kort och gott, han är nog en av de bättre talarna/presentatörerna i branchen idag.

Vad gäller mac pro. En arbetshäst till OK pris, prestandan tar en långt på arbeten som den är tänkt för. Gaming är inte något som Apple satsar på.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och suktat efter den där i flera dagar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Steve Jobbs har en förmåga bortom att leda ett företag och det är att tala. Kort och gott, han är nog en av de bättre talarna/presentatörerna i branchen idag.

kanske därför han utsetts till årets företagsledare eller vad det var i usa.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

FYI

5130 2.00 GHz: 2x $316 = $632 = 4 563 kr

5150 2.66 GHz: 2x $690 = $1380 = 9 964 kr

5160 3.00 GHz: 2x $851 = $1702 = 12 288 kr

Källa: http://www.intel.com/intel/finance/pricelist/july_27_06_1ku_p...

Lite saftigt med ~14k för resten av datorn vid grundutförande?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Betyder det här att det nu finns officiella x86 Mac OSX drivisar för nVIDIA/ATi grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
FYI

5130 2.00 GHz: 2x $316 = $632 = 4 563 kr

5150 2.66 GHz: 2x $690 = $1380 = 9 964 kr

5160 3.00 GHz: 2x $851 = $1702 = 12 288 kr

Källa: http://www.intel.com/intel/finance/pricelist/july_27_06_1ku_p...

Lite saftigt med ~14k för resten av datorn vid grundutförande?

beror ju på vad amn jämför med, jämför med med andra tillverkare som tar ytterligare 5-10000 för samma saker, så äre ju inte så mycket :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Snyggt chassi, Häftigt med Dual-socket och mycket smart att alla PCIe slot är fysiska X16 men det enda Apple verkligen har att erbjuda är OSX. Datorn har inget att erbjuda, precis som vilket Dell/FS/Compaq/HP-system som helst, jag menar $2499 (~25000:- här) för en dator med 1GB RAM, en 250GB HDD och ett 7300GT, nej tack. Om man uppgraderar till 2GB, 500GB och ett X1900XT vilket får ses som absolut inimum på en dator som ens är i närheten av detta pris så hamnar notan på $3349!

Jo, och det är bara RAM, HD och Grafik som är viktigt... Att du får 2st Dual-Core Xeon(Woodcrest) är inte nog...

För målgruppen för dessa datorer är fet processorkapacitet viktigt, inte det värsta GPU:t på marknaden...

Dessutom lär dina val där ("2GB, 500GB och ett X1900XT") så lär du komma bra mycket högre för motsvarande dator...

Förstår inte att folk är så otroligt jävla inskränkta att dom bara ser RAM/HD/GPU och tror att det är allt en dator behöver.. Rent processormässigt slår den här datorn ALLT som finns i den prisklassen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vilket de då inte är eftersom det är en seglivad myt.

Hmm du fick det ifrån keynotefilmen va?
Tror du missade lite när dom förklarade det, dom ÄR billiga i relation till motsvarande PC konfiguration men det betyder ju inte att dom är billiga,
20.555sek är ju rätt mycket pengar för en dator men å andra sidan är det mycket dator för pengarna.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

som någon räknade ut i den andra nyhetstråden om mac pro.

"**DELL Precision WorkStation 490:
-2 x Intel® Xeon® 5150 (2.66GHz,1333MHz,4MB Cache)
-1GB DDR2 533 Quad Channel FBD (2x512MB)
-256MB nVidia Quadro FX3450 Graphics
-250GB (7,200 rpm) SATA 3.0Gb/s HD
-16x max DVD+/-RW double layer
// Pris 47.250,00_kr

**Apple MAC PRO:
-2.66 GHz Quad Xeon (2 x Intel® Xeon® 5150)
-1GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 2x512MB
-NVIDIA GeForce 7300 GT 256MB SDRAM
-250GB Serial ATA 3Gb/s drive @ 7200 rpm
-16x SuperDrive DL
// Pris: 24.195,00"

det som skiljer är grafikkorten, men det är ju inte värt 23000 kr mer i dell datorn, och dell är ju ändå kända för att vara prisvärda. visst är det mycket pengar, men för vad man får är det inte dyrt, inte med dagens priser på marknaden

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Stödjer Dell 16 gb ram förresten?

Sedan bara att titta på hur maskinerna är byggda gör ju att Dell-maskinen känns *än* mer dyr. Sitter med dual G5 på jobbet, och bara att öppna maskinen får en att njuta. Det är hög klass på Apple's datorer och hur jädra tyst maskinen är, ja... Kan bara sammanfatta det såhär: