Från Windows Vista Beta 2 till nyare?

Permalänk
Medlem

Från Windows Vista Beta 2 till nyare?

Hej! Om man installerar Windows Vista Beta 2 kommer man då kunna uppdatera till nyare betor och nyare builds?

Permalänk
Medlem

Jepp, du kör bara en uppgradering med den nya versionen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Okej, en annan sak. Jag kommer behöva ta bort EFI partionen som min MacBook Pro har, (detta kanske inte passar här, men lättare att fråga i denna tråd i stället för i en ny tråd) när jag installerar Windows Vista Beta 2, går den att återställa tror ni och har hört att den behövs för att uppdatera firmware (är det jätteviktigt?).
Det verkar i alla fall inte vara viktigt för Windows Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Jepp, du kör bara en uppgradering med den nya versionen.

Funkade inte för mig. Det enda valet som fanns var en clean install.
Testade att köra det men då hade Vista döpt om gamla Vistakatalogerna och allt som hör till och hela installationen var "ny".

Permalänk
Medlem

Uppgradering är inte att rekommendera när det gäller Vistabetor..
Gör en cleaninstall istället.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Ni som kör Windows Vista, gillar ni det? Eller är det sämre än XP?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ni som kör Windows Vista, gillar ni det? Eller är det sämre än XP?

Jag gillar det skarpt. Har dock stängt av allt grafiskt lull-lull och kör med Classic-tema. Det är ett måste för mig Startar snabbt och är mycket stabilt. Saknar dock endel program som inte fungerar i Vista än men det går ju att vänta också. Kör dual-boot med XP så att om jag nu måste komma åt något program som bara fungerar i XP så kan jag ju boota XP den korta stund som programmet behövs.

Jag kör en senare Build än den publika beta 2. Den som släpptes till alla en kort stund startar mycket långsammare och har förstås fler buggar.

Jag rapporterar självklart in alla buggar som jag stöter på. Det är det som är grejen med betor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Jag kör en senare Build än den publika beta 2.

Vilket är varför uppgradering inte fungerar, enligt MS ska det funka med Beta 2 -> RC1 när det kommer.

Jag trivs också väldigt bra med Vista, har bara bootat XP några gånger sen början på juni när Beta 2 släpptes.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag gillar det skarpt. Har dock stängt av allt grafiskt lull-lull och kör med Classic-tema. Det är ett måste för mig Startar snabbt och är mycket stabilt. Saknar dock endel program som inte fungerar i Vista än men det går ju att vänta också. Kör dual-boot med XP så att om jag nu måste komma åt något program som bara fungerar i XP så kan jag ju boota XP den korta stund som programmet behövs.

Jag kör en senare Build än den publika beta 2. Den som släpptes till alla en kort stund startar mycket långsammare och har förstås fler buggar.

Jag rapporterar självklart in alla buggar som jag stöter på. Det är det som är grejen med betor.

Men jag förstår inte att du stänger av allt grafiskt lull-lull, det känns som att det är ju det som ÄR Windows Vista! Då kan du ju lika gärna köra Windows 2000 det är ju stabilt som fasen och utan lull-lull!?

Det känns som Vista alltså inte är så bra då trots allt?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men jag förstår inte att du stänger av allt grafiskt lull-lull, det känns som att det är ju det som ÄR Windows Vista! Då kan du ju lika gärna köra Windows 2000 det är ju stabilt som fasen och utan lull-lull!?

Det känns som Vista alltså inte är så bra då trots allt?

Va? Det finns hundratals nya funktioner och förbättringar.
Grafiken är ju bara en liten del av hela upplevelsen.
Jag väljer inte mitt operativsystem baserat enbart på det grafiska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Va? Det finns hundratals nya funktioner och förbättringar.
Grafiken är ju bara en liten del av hela upplevelsen.
Jag väljer inte mitt operativsystem baserat enbart på det grafiska.

Vet ej om jag håller med, känns som att grafiken är den STORA delen i Vista i grunden är det likt Windows 2000.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Kör Vista på en egen partition (givetvis)...ser egentligen inga större förändringar förutom det visuella. Oh det klarar jag mig utan eftersom cybern är nerlusad av olika alternativ att kostymera om XP...

Jag tror inte jag kommer lägga flis på en Vista-Windows, då detta egentligen upplevs som ett XP-skal som dessutom kostar massor av framförallt grafiskt minne. Dessutom tenderar Vista bli ett OP som är enbart till för renodlade MS-freaks med GDI-låsta funktioner. Stabilitet? Jotack, XP har gett mig ett visst förtroende, men tror inte Vista kommer vara speciellt mycket stabilare. (en XP-krasch på 2 år)

Sammantaget, håller mig till XP några år till och med diverse moddar, ty när det gäller OP är stabilitet det viktigaste, inte det visuella.

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vet ej om jag håller med, känns som att grafiken är den STORA delen i Vista i grunden är det likt Windows 2000.

Klart att XP och Vista är likt Windows 2000 eftersom både Win2000, XP och Vista bygger på NT.
Vista är förstås NT v6. Måste säga att det är mer likt XP än 2000.
Sen behöver du ju inte hålla med. Det finns mängder med förbättringar och förändringar i Vista sedan Windows 2000-tiden. Att gå igenom alla skulle kräva ganska mycket tid. Jag är nöjd med Vista utan allt grafiskt. Så är det.

Funktioner såsom automatisk nedladdning av drivrutiner som inte finns på datorn, felhanteraren som hjälper till om det blir problem med något program samt diverse andra förbättringar faller mig perfekt i smaken. Jag har sysslat med datorer i väldigt många år. Har genom alla åren använt Windows 3.X, Winows 95, Windows 98, Windows 98 Me (som fungerade riktigt illa) Windows 2000, Windows XP och nu Vista och jag är nöjd. Det är det viktigaste för mig.

Det finns alltså ingen anledning för mig att byta Vista mot Windows 2000 då det är många användbara funktioner som saknas där.

Fråga heller inte mig om Vista är bra för just dig. Det kan inte jag avgöra. Jag berättar vad jag tyckler och ja, jag kommer troligen att rekommedera det till folk som frågar.

Permalänk
Medlem

"Niklas" skrev:

"felhanteraren som hjälper till om det blir problem med något program" ...//

Jojo, när det handlar om MS-baserade program, ja! Alltså inget speciellt nytt...

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morran59
"Niklas" skrev:

"felhanteraren som hjälper till om det blir problem med något program" ...//

Jojo, när det handlar om MS-baserade program, ja! Alltså inget speciellt nytt...

Den fungerar med alla program. Kontrollen sker mot MS och man får då svar på om problemen med just de programmen är kända och vad man kan göra åt det. Är problemen inte kända så kan man rapportera in dem och senare får man då en eventuell lösning på problemet.

Iof så har jag sagt vad jag tycker och det står jag för. Sen om folk inte håller med.. det är inte mitt problem och det var absolut inte vad tråden handlade om från början.

Permalänk
Medlem

Tror ni jag kan ha Mac OS X, Windows XP och Windows Vista på samma gång med Boot Camp? På 3 partioner alltså. Hur gör jag det i så fall? Just nu har jag Mac OS X och Windows XP, men skulle gärna också ha Windows Vista. Då måste jag krympa partionerna och ge lite plats för Windows Vista. Några tips på hur man kan göra det?