Historiens 25 bästa persondatorer

Permalänk
Melding Plague

Historiens 25 bästa persondatorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En Apple i top! great

Permalänk
Medlem

Jag känner mig ganska dum att inte känna till deras förstaplatts...
Ska man säga grattis till "Apple II" från 1977?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Avstängd

Vilket land och för vilken generation? Hade listan varit svensk lär ju abc80 varit med Kanske till och med Compis och Microbee.

Jag anser att ingen maskin konstruerad 1990 eller senare bör vara med. De saknar helt enkelt nytänkande och finess.

Permalänk

Apple FTW!

Permalänk
Medlem

Vart är commendore 64an?

Permalänk

Eh, hur kan dom inte ha med första macen och iMac G3.

Permalänk
Avstängd

varför har dom inte med min dator på första platsen istellet
jag gillar inte mac iallfall...fast en big mac o en läsk är ju alldrig fel

ne apple2 tycker jag inte skulle vinna,någon gammal jaevel med p2celeron tycker jag skulle vinna

jag har ingen erfarenhet av apple2an så jag kanske har fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
varför har dom inte med min dator på första platsen istellet
jag gillar inte mac iallfall...fast en big mac o en läsk är ju alldrig fel

ne apple2 tycker jag inte skulle vinna,någon gammal jaevel med p2celeron tycker jag skulle vinna

jag har ingen erfarenhet av apple2an så jag kanske har fel?

Har du erfarenhet av Apple öht?

Var väll med hjälp av apple2 som mirosoft fick sitt os att funka med mus och grejjer, apple hade iof snott de av ett annat gäng snubbar, men det är en annan historia

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Apple <3
Kom ihåg när vi hade Apple dator det var ju fortf. populärt på 90-talet, innan PC började dominera helt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

som jag skrev innan så har jag ingen erfarenhet av apple mer än att jag alltid stör mig på musen med 1 knapp på MAC.

men det kanske var en värdig vinnare.
idag är det väl ändå PC som gäller

Permalänk
Medlem

Vilken jävla skitlista.

Jag saknar både Comodore 64, Amiga 500 samt Amiga 1200.

Förutom det så tycker jag att Mac Mini och G5:an också borde vara med där

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vilken jävla skitlista.

Jag saknar både Comodore 64, Amiga 500 samt Amiga 1200.

Förutom det så tycker jag att Mac Mini och G5:an också borde vara med där

Näe, listan var riktigt bra faktiskt. Jag hade väntat mig att dra en suck över det godtyckliga urvalet, men blev positivt överraskad. C64 och Amiga 500 var mer hem- och speldatorer även om båda givetvis även hade en professionell marknad.

Det enda som förvånar mig är att datorer innan IBM PC fanns med. Altair 8800, Apple ][ och TRS-80 var visseligen unika och pionjärer, men torde inte räknas till "världes bästa persondatorer genom alla tider". TRS-80 hade smeknamnet Trash-80, Altair skulle te sig fullstädigt obegriplig för de flesta och Apple ][ hade buggar så de räcker. Om någon av dessa datorer förtjänar att vara med på listan är det ändå Apple ][, men inte på första plats. Möjligen även PET 2001 (eller kanske 3032) skulle vara med någonstans.

I övrigt fanns alla viktiga där; den första PCn, den första 286:an, första och mest spridda 386:an (Compaq), Tandy 100 och Toshiba 1000, vilka båda var såväl pionjärer som framgångsrika.

Hyffsat bra lista, men en del burkar kanske kom i fel ordning.

Lappa: Har du koll själv? Apple ][ var en dator med BASIC-tolk, precis som C64, Commodore PET eller TRS-80. Microsoft brukade göra ROM-BASIC till de flesta datorerna under denna tid, och ingen, förutom Xerox, hade hitils gjort något grafiskt OS. Apple ][ hade först ett buggit "Integer BASIC" från Apple, men fick sedan "riktig" Microsoft-BASIC.

Både Microsoft och Apple skulle komma att använda Xerox idéer med GUI, men först på senare modeller.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Näe, listan var riktigt bra faktiskt. Jag hade väntat mig att dra en suck över det godtyckliga urvalet, men blev positivt överraskad. C64 och Amiga 500 var mer hem- och speldatorer även om båda givetvis även hade en professionell marknad.

Det enda som förvånar mig är att datorer innan IBM PC fanns med. Altair 8800, Apple ][ och TRS-80 var visseligen unika och pionjärer, men torde inte räknas till "världes bästa persondatorer genom alla tider". TRS-80 hade smeknamnet Trash-80, Altair skulle te sig fullstädigt obegriplig för de flesta och Apple ][ hade buggar så de räcker. Om någon av dessa datorer förtjänar att vara med på listan är det ändå Apple ][, men inte på första plats. Möjligen även PET 2001 (eller kanske 3032) skulle vara med någonstans.

I övrigt fanns alla viktiga där; den första PCn, den första 286:an, första och mest spridda 386:an (Compaq), Tandy 100 och Toshiba 1000, vilka båda var såväl pionjärer som framgångsrika.

Hyffsat bra lista, men en del burkar kanske kom i fel ordning.

Lappa: Har du koll själv? Apple ][ var en dator med BASIC-tolk, precis som C64, Commodore PET eller TRS-80. Microsoft brukade göra ROM-BASIC till de flesta datorerna under denna tid, och ingen, förutom Xerox, hade hitils gjort något grafiskt OS. Apple ][ hade först ett buggit "Integer BASIC" från Apple, men fick sedan "riktig" Microsoft-BASIC.

Både Microsoft och Apple skulle komma att använda Xerox idéer med GUI, men först på senare modeller.

Förväntar mig nästan en krönika av dig nu när PC'n fyller 25 år. Skulle va kul.

Har för mig om att Xerox hade många bra idéer som de höll på med i sitt lab i början på 80-talet men som de själva inte förverkligade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Förväntar mig nästan en krönika av dig nu när PC'n fyller 25 år. Skulle va kul.

Har för mig om att Xerox hade många bra idéer som de höll på med i sitt lab i början på 80-talet men som de själva inte förverkligade.

Hehe, jag har ju redan skrivit en!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Edit: Visserligen avhandlades PCn bara i ett stycke. Jaja, jag kanske återkommer med en utförlig "sagan om PC" eller nåt...

Xerox första GUI- och mus-idéer är faktiskt från slutet av 60-talet. 1973 (har jag för mig) byggde de en komplett testplatform med grafiskt OS och mus.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Suck.. C64:an är bara med på 'nästan'-listan.

Samma med Atari ST, som jag bedömer hade betydligt med impact än Atari 800.

Var är TI, Spectrum?

Allvarligt. Vilken impact har Toshiba Quosimo från 2006 haft? Noll.
Gateway 2000 Destination har väl isf. redan täckt in multimediasegmentet, även om jag aldrig hört om den heller tidigare.

Och vad gör Hewlett-Packard 100LX eller Apple e-Mate 300 på listan om inte en Palm är med?

Alienware Area-51? När Alienware började, drömde jag om SGI-burkar.

osv. osv.

Kass lista. Känns som de inte hållit en konsistent linje rakt igenom, utan försökt fördela gracerna mellan olika tillverkare. Typ 'oj, vi listade en Gateway, nu måste vi lista en Dell och en Compaq och en HP också.. Och låt oss inte glömma Alienware, Toshiba och Sony...

De enda jag håller med om skulle vara med är typ Xeroxen (med viss tvekan, då det egentligen är idéerna från PARC som var inflytelserika, inte datorn i sig), Apple II, Mac+, Imac, Amiga (fast kanske hellre 500 än 1000), Altair, TRS-80, IBM 5150 (originalet), IBM AT, och kanske nån av laptopparna.

Men det är ju mina åsikter.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Om amigan ska vara med anser jag att Amiga 2000 är den klara kandidaten. Den har kvar allt ursprung från Amiga 1000 men är en fullfjädrad kontorsburk. Amiga 500 blev ju ungdomsmaskinen av stora mått, men denna listan har ju inte den inriktningen precis. Jag ägde en rev3 amiga 500, det var ett helvete att få in 1 MB chipmem i den. Mycket lödande blev det.

Har förresten en fungerande Toshiba T1000 i garderoben

Inte många här som kan stava till Commodore ser jag. Det är inte många som kan stava alls på detta forumet när jag tänker efter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Inte många här som kan stava till Commodore ser jag. Det är inte många som kan stava alls på detta forumet när jag tänker efter...

Offtopic likt förbannat, men ack så mycket jag håller med dig.

Permalänk
Medlem

Commodore 64 har sålts i fler exemplar och under en betydligt längre tid än någon annan dator.
Den hade fyra gånger så mycket minne som konkurrenterna men till en bråkdel av priset.
Den inspirerade åttaåringar att på egen hand lära sig programmering. Utan den hade många av dagens ledande ingenjörer kanske inte ens sysslat med programmering.
Säg den dator idag som inspirerar ungarna till något mer konstruktivt än att apatiskt sitta framför skärmen och spela WoW 23 timmar om dygnet?

Många av datorerna i den där listan är rena parenteser i datorhistorian, medan Commodore 64 som verkligen påverkade världen är utesluten ur listan.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Saknade commodore 64 helt klart. Även spectrum och Atari St borde fått en plats.
Sen var det för många laptops med. Anser inte att de hör hemma alls faktiskt. Laptops är sällan innovativa eller ens inspirerande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

En sak är säker i alla fall - Amiga 1000 platsar lätt på listan "Historiens 25 snyggaste persondatorer"

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Saknar någon IBM PS/2 på listan, t.ex. Model 50 eller Model 80.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem

En helt snedvriden lista det där och oj vad dom är glada i bärbara datorer som om man ser till försäljning inte borde platsa alls på någon topplista fast någon av dom skall vara med som banbrytare.

min lista skulle börja så här.

1. C64
2. ZX Spectrum
3. Amiga 500

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
C64 och Amiga 500 var mer hem- och speldatorer även om båda givetvis även hade en professionell marknad.

Så persondatorer är inte för hem alltså och världens mest sålda dator (c64) borde alltså inte toppa listan?

Verkar ju helt logiskt. Eller?

Trodde aldrig att jag skulle våga säga emot dig men det där är rent ut av löjligt. Den där repliken kunde man höra hela tiden på slutet av 80 till mitten av 90 talet rabblandes likt en mantra av gamla gråa försäljare av Ibm pc som körde beige volvo.

Amigan (och macen) låg långt före. Pc-plattformen skulle aldrig dominerat om det inte var för att den var avreglerad genom att Ibm valde att outsource:a alla komponenter. Vi ser Linux blomstra idag av liknande anledning: det är fritt fram. Alltså inte för att Linux är särskilt kraftfullare än sina konkurenter om nån trodde det.

Datorer var helt enkelt så obeskrivligt trista och omänskliga innan Amigan dök up.

1: C64
2: A500

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Så persondatorer är inte för hem alltså och världens mest sålda dator (c64) borde alltså inte toppa listan?

Verkar ju helt logiskt. Eller?

Trodde aldrig att jag skulle våga säga emot dig men det där är rent ut av löjligt. Den där repliken kunde man höra hela tiden på slutet av 80 till mitten av 90 talet rablandes likt en mantra av gamla gråa försäljare av Ibm pc som körde beige volvo.

Amigan (och macen) låg långt före. Pc-plattformen skulle aldrig dominerat om det inte var för att den var avreglerad genom att Ibm valde att outsource alla komponenter. Vi ser Linux blomstra idag av liknande anledning: det är fritt fram. Alltså inte för att Linux är särskilt kraftfullare än sina konkurenter om nån trodde det.

Datorer var helt enkelt så obeskrivligt trista och omänskliga innan Amigan dök up.

Öhh, jag säger inte emot att Amigan var långt före i många avseenden. Macen var dock inte före med annat än GUIt, vilket för oss som är "hårdvarugeeks" inte är speciellt intessant. En Mac låg typiskt i prestanda mellan den snabbaste PCn och den förra generationens dito.

Men själva meningen med listan var ju persondatorns historia! Därför är det egendomligt att datorer som kom innan 1981 är med på listan. Vidare är det visst en skillnad mellan "hemdator" och "persondator". De är givetvis överlappande mängder, men nej, persondatorer är enligt dåtidens språkbruk vanligen en maskin som står på ditt kontor. Sedan kanske du har kontoret hemma eller på jobbet. Hemdatorer är mer familjedatorer för nytta och nöje.

Ska vi snacka om dåtid, kan vi inte applicera dagens terminologi hur som helst utan att tänka oss för. C64 är mycket riktigt [en av] världens mest sålda datorer. Men listan handlade inte om det. Den handlade om de "största/bästa" PC som funnits. Saken är ju den att PC ehuru det utläses "personal computer" inte är liktydigt med persondator. En PC är en arvtagare från IBM PC, och är en x86 - med eller utan 64-bitarskapacitet.

Min åsikt är inte huggen i sten. Jag finner det märkligt att Apple ][ är på listan, men inte C64. Antingen båda eller ingen. Ingen av dessa platsar dock på första plats. Artikeln viktade inte kriterierna på något bra sätt, men givet för mig är att kriteriet "Impact" är det viktigaste. I så fall är just IBM PC given på första plats. Helt enkelt därför att vi fortfarande använder den! Apples datorer har ändrats för mycket över tid för att kunna hamna på samma plats, men givet är att den första Macen är viktig.

Datorer var inte alls trista innan Amigan. Tvärt om. De var fascinerande.

Det har skrivits böcker om varför PCn lever kvar, och vilken datorlinje som hade kunnat ta dess roll (Commodore PET, Amiga, Atari, whatever), och varför bara Apple har lyckats bita sig fast. Läs någon av dessa. Är det något argument som är gammal skåpmat i branchen så är det ju att "teknik X vann fast den var sämre, eftersom blahablaha..."

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Öhh, jag säger inte emot att Amigan var långt före i många avseenden. Macen var dock inte före med annat än GUIt, vilket för oss som är "hårdvarugeeks" inte är speciellt intessant. En Mac låg typiskt i prestanda mellan den snabbaste PCn och den förra generationens dito.

Men själva meningen med listan var ju persondatorns historia! Därför är det egendomligt att datorer som kom innan 1981 är med på listan. Vidare är det visst en skillnad mellan "hemdator" och "persondator". De är givetvis överlappande mängder, men nej, persondatorer är enligt dåtidens språkbruk vanligen en maskin som står på ditt kontor. Sedan kanske du har kontoret hemma eller på jobbet. Hemdatorer är mer familjedatorer för nytta och nöje.

Ska vi snacka om dåtid, kan vi inte applicera dagens terminologi hur som helst utan att tänka oss för. C64 är mycket riktigt [en av] världens mest sålda datorer. Men listan handlade inte om det. Den handlade om de "största/bästa" PC som funnits. Saken är ju den att PC ehuru det utläses "personal computer" inte är liktydigt med persondator. En PC är en arvtagare från IBM PC, och är en x86 - med eller utan 64-bitarskapacitet.

Min åsikt är inte huggen i sten. Jag finner det märkligt att Apple ][ är på listan, men inte C64. Antingen båda eller ingen. Ingen av dessa platsar dock på första plats. Artikeln viktade inte kriterierna på något bra sätt, men givet för mig är att kriteriet "Impact" är det viktigaste. I så fall är just IBM PC given på första plats. Helt enkelt därför att vi fortfarande använder den! Apples datorer har ändrats för mycket över tid för att kunna hamna på samma plats, men givet är att den första Macen är viktig.

Datorer var inte alls trista innan Amigan. Tvärt om. De var fascinerande.

Det har skrivits böcker om varför PCn lever kvar, och vilken datorlinje som hade kunnat ta dess roll (Commodore PET, Amiga, Atari, whatever), och varför bara Apple har lyckats bita sig fast. Läs någon av dessa. Är det något argument som är gammal skåpmat i branchen så är det ju att "teknik X vann fast den var sämre, eftersom blahablaha..."

Ball att du också är uppe nu

Ok så allt handlar om semantik alltså ang. hem/persondator. Jag måste understryka att jag inte hade reagerat om det bara var Ibm-pc cloner på listan och att detta var hela dess syfte. Men som du säger var ju Apple 2 och Amiga 1000 med på listan. Hur många har en Amiga 1000 förresten? Det var ju 500:an som förrändrade folks liv. Men visst det var ju A1000 som fick folk att höja på ögonbrynen.

Då Amigan var den första som kunde vissa grafik på ett tillfredställande sätt, multitaska och ha autoconfig mm i ett kompakt 32-bitars Gui-baserat operativsystem så anser jag att den är den första datorn som kändes som mer än bara en stor räknemaskin.

Och till min vetskap förvann Amigan för att Commodores Pc-avdelning inte kunde sälja några burkar och C. fick konka och drog med sig varumärket Amiga i fallet. A1200 sålde ju hur bra som helst under den tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ball att du också är uppe nu

Ok så allt handlar om semantik alltså ang. hem/persondator. Jag måste understryka att jag inte hade reagerat om det bara var Ibm-pc cloner på listan och att detta var hela dess syfte. Men som du säger var ju Apple 2 och Amiga 1000 med på listan. Hur många har en Amiga 1000 förresten? Det var ju 500:an som förrändrade folks liv. Men visst det var ju A1000 som fick folk att höja på ögonbrynen.

Då Amigan var den första som kunde vissa grafik på ett tillfredställande sätt, multitaska och ha autoconfig mm ett i ett kompakt 32-bitars operativsystem så anser jag att den är den första datorn som kändes som mer än bara en stor räknemaskin.

Ja, fråga inte mig vad A1000 gör på listan. A500 passar nog bättre. Däremot vet jag väl inte om Amiga 500 förändrade folks liv på ett sådant sätt att dess eftervärld hade något som inte var påtänkt innan. Grafik fanns långt innan, och "tillfredsställande" är ju blott en definition. Vilken upplösning behövs för tillfredsställande? 640*200? 515*512? 1600*1200? Vilket färgdjup är "tillfredsställande"? 8 bitar? 12? 16? 24? 32? Professionella grafikkort för t.ex. CAD som kunde visa löjligt högupplösta bilder med många färger fanns innan Amiga. Ljud producerades innan.

Sedan måste vi ju bestämma oss om arvet ska vara något arkitektoniskt som lever kvar, eller bara på konceptnivå. Arkitektoniskt så är det bara PC kvar. Lite Apple också. Men mycket få använder Amiga idag, även om den lilla användargruppen är rätt fast. Men om vi tar viktiga persondator-idéer som koncept, ja då måste vi ju inkludera högvis med datorer som inte bara är hemdatorer, utan även större arbetsstationer och fleranvändarsystem. Om vi inte håller huvudet kallt så blir plötsligt Xerox Alto, Xerox STAR eller varför inte PDP, VAX eller rentav IBM Stretch?

Flera av dessa hade ju en stor impact på PC-marknaden, Xerox på mjukvara och PDP och Stretch på hårdvara, men ingen var en PC eller ens hemdator.

Ändock har artikelförfattarna inkluderat Altair 8800, som ju var en hobbydator som rent hårdvarumässigt inte skiljde sig ett dugg från liknande professionella smådatorsystem från samma tid. Jag drar slutsatsen att det som är med på listan är saker som verkligen var först (vilket kunde omimplementeras senare till "bäst"), vilket ju inte gör att A1000 eller 500 riktigt passar in. Alternativt, vilket är mer troligt, är listan baserad på lite godtycke. Apple ][ är därför först, i tron att det var den som satte igång hemdatorproduktionen. Tekniskt sett var den första dator som verkligen serietillverkades (till skillnad från Apple I), men mycket snart kom myriader med andra hemdatorer med BASIC-tolk. Inte alla fick sin idé från Apple, utan fick idén själva men kom helt enkelt senare.

Samtidigt rådde en annan utvecklingslinje av professionella persondatorer. IBM PC var den första PCn, men inte den första med epitetet "Personal Computer". IBM hade gjort ett misslyckat försök 1975-77, däribland den första bärbara IBM 5100, Portable Computer 1975 som alltså var före Osborne och Compaq Portable med ungefär samma formfaktor. Samtidigt gjorde HP en serie framgångsrika programmerbara desktop-kalkylatorer som blev mer och mer datorer.

Det är utifrån den senare linjen av datorer som persondatorn kom att utvecklas, oavsätt om det är en PC eller persondator som koncept. Senare konvergerade naturligtvis hemdatorerna med persondatorerna, inte minst med Apple Macintosh. Samtidigt som persondatorerna fick ljud och avancerad grafik, fortsatte dock hemdatorlinjen att utvecklas sida vid sida. Så kom då Amiga, Atari och spelkonsolerna.

Man kan alltså säga att Amiga är lite för sen för att vara en föregångare till typiska persondatorer, vilket ju inte är samma sak som att den skulle vara sen med avancerad grafik och bra ljud. Amiga såldes ju brett hyffat lång in på 90-talet, och inte förrens 1989 slutade C64 att tillverkas. PC-marknaden hade redan stelnat till x86 och Mac (som visseligen hade med Amigan besläktade processorer). Flödena av "koncept" gick alltså snare parallellt mellan hemdator och persondator än att den ena är föregångare till den andra.

Således är det begripligt att Apple ][ och C64 skulle återfinnas på listan, medan det givetvis är "mindre begripligt" varför Apple ][ har förstaplatsen och C64 är frånvarande från den verkliga listan. Ändå tycker jag att listan var vettig. De viktigaste i persondatorväg finns ju med, som jag sa: IBM PC, Toshiba 1000, och Compaq 386. Även Tandy 100 finns på listan vilken - jämte Epson och Olivetti - var den första verkligt bärbara laptopen. Toshiba 1000 var den verkligt första bärbara PCn, och har kallats för datorn som inte visste hur man låser sig (den var stabil! Jag har en sådan. Batteritiden är väl 11 timmar, och den är fullkomligt tyst. Väger som en modern medeltung laptop, strax under 3 kg. Min är överklockad till 6 MHz, efter en bizarr underklockning jag berättade om i en tråd ["Världens långsammaste PC?"]).

Om vi prompt måste ha med grafiksvängen så ligger någon dator med MSX (dåtidens "Direct X"), t.ex. Spectravideo bra till, även om konceptet hade föga spridning utanför Japan. Dock, letar vi efter professionell grafik, dvs mycket hög upplösning med färre färger (typiskt < 16), så är det HP och IBM vi får vända oss till. Sedan har vi väl SGI och Sun...

Min slutsats: Listan är bra, men långt ifrån perfekt. Det är ett medvetet val att utelämna flera viktiga hemdatorer andra föregångare till användningsområden av persondatorn (grafik, ljud, spel, etc).

PS! Jag håller inte med om att datorerna blott var kalkylatorer innan Amiga. Verkligen inte. Tvärt om; nöden är uppfinningarnas moder, och nördar kom redan på 60-talet på hur man med datorer gjorde precis vad som helst de inte var avsedda att göra!

Aldrig spelat musik med en FM-radio och en programmerbar fickkalkylator?

Edit: Om vi ska peka ut både hem- och persondatorrevolutionens verkliga "killerapps" så var dessa kalkylark och ordbehandling. Ljud och bild kom senare - långt efter "arkadspelsdöden" under tidigt 1980-tal - och där var ju Amigan och Atari ST mycket framgångsrika.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

En PC då och en PC idag är helt olika saker och visst kallades C64:an för en PC också för det var bara här i Sverige vi döpte om dom till hemdator, någon som kallar sin PC för hemdator idag?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är väl självklart att Apple][ är etta.
Den startade ju datorrevolutionen.
Det är ju lixom datorn som förändrade hela historien. Datorn som fick IBM att skapa IBM-PCn osv.
Datorn som tog över världen. Wallstreet körde Apple ]['or osv.

Den datorn gjorde Woz och Jobs mångmiljonärer/miljardärer i 21års ålder...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Är väl självklart att Apple][ är etta.
Den startade ju datorrevolutionen.
Det är ju lixom datorn som förändrade hela historien. Datorn som fick IBM att skapa IBM-PCn osv.
Datorn som tog över världen. Wallstreet körde Apple ]['or osv.

Den datorn gjorde Woz och Jobs mångmiljonärer/miljardärer i 21års ålder...

Nej, Apple ][ var med under "revolutionen", inte dess orsak. IBM PC var en logisk följd av IBMs smådatorserie som började 1975. Visserligen frampressad av den växande marknaden för hemdatorer OCH persondatorer. Apple ][ ändrade inte mycket. Det råkade bara vara den första serieproducerade dator som inte var i byggsatsformat och som hade en buggig BASIC-tolk. Det är i allmänhet mycket vanskligt att hitta en enskild "dator som förändrade hela historien".

Titta t.ex. på http://www.old-computers.com/museum/year.asp?st=1&y=1976 och spana in de datorer som kom året innan Apple ][ (inklusive Apple I). En del i byggsatser, en del som kompletta system, med varierande spridning. Många i samma koncept som Apple ][, C64, osv, dvs kopplad till en TV/Monitor, men bandstation och tolkat språk (vanligen BASIC).

Året för introduktionen av Apple ][, introducerades en myriad med andra liknande system:
http://www.old-computers.com/museum/year.asp?st=1&y=1977

Året därpå ytterligare ännu fler. Alla dessa var med och byggde grunden för hem- och persondatorrevolutionen.

Och här, 1975, två år innan Apple ][ kom denna dator: http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=565 som hade färggrafik. Denna kan ha varit den första hemdatorn.

Apple ][ är hemdatorns svar på ENIAC. "Allmänt känd" som den första, men vid närmare granskning är det inte alls så. ENIAC var varken först eller en egentlig dator, Apple ][ var inte först, och hade inte alla de egenskaper som förväntades av en dator från samma tid. Integer BASIC gjorde den olämplig för persondatorarbete. Den hade viss framgång för numerisk kontroll av maskiner, dock. Senare kom ett "riktigt BASIC" i senare ROM-versioner (jag tror med introduktionen av Apple ][+). Edit: BASIC från Microsoft, naturligtvis.

MaLo: C64 har aldrig kallats för PC. Home computer och möjligen personal computer, men det förra var vanligare. Vidare så har termen "PC" inte alls ändrats speciellt mycket över tid. Så snart IBM-kompatibler, det vi idag kallar för x86, dök upp så skiljde man mellan PC och [andra hem-/person-/whatever-datorer].

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."