Hur ändrar man storlek på DOS-skärmen?

Permalänk

Hur ändrar man storlek på DOS-skärmen?

Hej.

Jag har en gammal "vedeldad" bärbar dator av märket Best, en 12" skulle jag gissa att det är. Jag har den bara för att mappa styrsystemen i bilar då den är snabb nog för det och liten och behändig.

Men nu har jag råkat på ett problem, igen....

Jag kör ett DOS-program för detta och normalt så brukar det starta i fullskärmsläge, men en gång så var det plötsligt i "vykortsformat" mitt på skärmen, vilket är lite väl pluttigt att försöka se på. Fick då på förfrågan svar att man kunde ändra mellan fullskärm och "vykort" genom att trycka på några tangenter på tangentbordet på nåt sätt, och det funkade. Men nu denna gång det plötsligt blivit litet igen så har jag glömt hur man skull trycka för att få det i fullskärm igen. Jag kör Windows 95 på denna så det går inte att ändra genom att högerklicka på ikonen och välja visningen på så vis.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Kanske har förstått detta helt fel men prova Alt + Enter.

Permalänk
Medlem

du borde ju kunna boota den med DOS direkt istället. tryck f8 under uppstart, strax innan det står nåt i stil med "window startar".

det är dock möjligt att jag minns fel

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Inaktiv

på min är det fn + F10 men det är inte säkert att det är samma.. säkerligen fn + någon av F-knapparna om det går att göra så.

Permalänk

Ja det ska vara någon av knapparna tilsammans med fn, har jag för mig, men fan vet vilken för jag tycker jag har tryck på alla knappar som finns i alla möjliga kombinationer utan att hitta rätt.

MVH Tony

Permalänk
Inaktiv

det bör även gå att ändra i bios... du kan ju prova iaf. Annars är det väl bara att prova fn + alla knappar.... ska väl inte ta så lång tid?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
det bör även gå att ändra i bios... du kan ju prova iaf. Annars är det väl bara att prova fn + alla knappar.... ska väl inte ta så lång tid?

Som jag sa tidigare så har jag redan knappat runt på allt jag kan tänka mig utan resultat. Men det var trots allt någon sån fn+nåt annat-kombination som grejade det förra gången. Men nu hittar jag fan ta mig inte på det igen, därför frågade jag er experter här....

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Om det är en äldre Dell så brukar det i alla fall vara Fn+ någon av F1-12. Det är en liten symbol på den knappen också.

Visa signatur

MacBook Air