Permalänk
Medlem

Hur i all sin dar ska jag koppla?!

Hej

Håller på och bygger dator och har monterat moderkortet i burken, men ska nu dra lite kablar hit och dit. LED, power etc.. är inga problem,, kör som jag "tror" (och som jag uppfattar manualen) men det verkar ändå inte vara någon katastrof om man kopplar fel, då är det ju bara att vända.

Front-usb dock, är jag osäker på och där är jag inte lika villig att chansa. I manualen varnar dom för att koppla fel och jag har ingen lust att köra "trial and error".

Moderkortet som det handlar om är MSI K9N Neo-F.

Såhär ser det ut på moderkortet:

bild

JUSB1, JUSB2 och JUSB3 verkar vara identiska. På själva moderkortet står dessa beteckningar bredvid:

GUL: -------- (ingenting)
SVART: GND
RÖD: D+
BLÅ: D-
GRÖN: +5V

I manualen står det: (för numrering se bilden ovan)

1 VCC 2 VCC
3 USB0- 4 USB1-
5 USB0+ 6 USB0+
7 GND 8 GND
9 (no pin) 10 USBOC

I ändarna av kablarna (jag har alltså två såna där grå saker) finns det som ni ser på bilden ett antal småkablar av varierande färg. Ett "tre-stycke" och en ensam svart sak. Där står det vid respektive färg:

USB1

RÖD: VCC
VIT: D0-
GRÖN: D0+

SVART: GND

USB2

RÖD: VCC
VIT: D1-
GRÖN: D1+

SVART: GND

-----------------------------------------------------------------------------------

Så som jag själv tror är att jag ska koppla den röda från kabelstycke "USB1" till pin 1 på moderkortet och så vidare (svarta till pin 7). Sedan ska jag koppla USB2 så att dennes röda är vid pin 2 och så vidare..

MEN.. ska jag alltså skita i JUSB2 och JUSB3? Eller ska jag koppla den ena i JUSB1 och den andra i JUSB3?

Eller vad??!

Väldigt väldigt tacksam för hjälp och råd! (och som sagt, det kanske är självklart men jag vill ändå fråga för att slippa pajja moderkortet!)

Permalänk
Medlem

alltså enligt mig så är de samma, bara att de finns fler uttag. bara koppla in o se om de funkar. och tror ju inte moderkakan pajar om de nu blir felkopplat. vad är de för chassi du har förrästen ? på mitt CoolerMaster så gick de bara koppla usb kablarna på 1 sätt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att det står i manualen "Note that the pins of VCC and GND must be connected correctly to avoid possible damage" och när jag sökt lite på nätet och forumet verkar det inte vara nåt jätteovanligt att man kopplar USB-kablar fel och därefter inte får igång datorn (även fast man tar bort / byter tillbaka).

Men liksom, ska man koppla två såna där grå sladdar till en bunt pins (enligt beteckningarna verkar det ju så)? Fast vadå, innebär det att det finns utrymme för hela 6 USB-uttag? det verkar ju konstigt, och har dessutom för mig att jag läst att det är 3 som gäller.

Här är chassit:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319337&view=detailed

Permalänk
Medlem

jo de är ju 3 uttag men går ju 2usb portar / uttag. i alla fall på mitt chassi. men på mina usb uttag är de dessa färgkombinationer som gäller: röd,vit,grön,svart när dom sitter i samma vinkel som du har dina. men maila support/tillverkarna o hör, dom har säkert bild på hur de exakt ska sitta.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG