Seagate fortsätter tillverka Maxtorhårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Seagate fortsätter tillverka Maxtorhårddiskar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

o vad är marknaden som dom inte konkurerar med hårddiskar kanske ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

det är inget fel på maxtor tycker jag,bara man inte får ett dåligt exemplar men maxline diskarna är väldigt tysta tycker jag.

säljer dom mer bara för dom har olika namn på diskarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det är inget fel på maxtor tycker jag,bara man inte får ett dåligt exemplar men maxline diskarna är väldigt tysta tycker jag.

säljer dom mer bara för dom har olika namn på diskarna?

Jag tror de flesta tänkter "disk som disk". Då ökar ju chansen om de har två namn än ett )

Permalänk
Medlem

Maxtor klingar inte hos folk,dom har ett utspritt allmänt dåligt rykte.
Vilket märks eftersom jag jobbar i en datorbutik.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Funderar på om Maxtor inte har mer på Företags/Serversidan än vad Seagate har.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

diamondmax 9 och 10 diskarna har ganska dåligt rykte.
maxtor har väldigt snabba diskar på servermarknaden också så det kanske är dels därför.

men jag tror att folk som köper segate på grund av snabbheten o kvaliten inte vill ha så mycket med maxtor o göra så segate vill nog inte att namnet maxtor drar ner segate i skiten heller.

Permalänk
Medlem

va äre för fel på diamondmax 9 då? för den knastrar lite?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

För att den är högljudd och varm, samt har rätt hög felfrekvens också.

Min DM9 160GB SATA var 10 grader varmare än min Samsung Spinpoint P120 200GB SATAII.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har en DiamondMax som C: disk. Köpte den pga pengabrist förra året, jävla sneköp om man säger så, låter mer än något annat på min annars tysta dator.

Nu på sistonde har den börjat göra gnislande och tuggande ljud som driver mig till vannsine, blir en Samsung som ersättare nästa vecka, bästa tillverkaren som finns.

Permalänk
Medlem

har en diamondmax plus9 P-ATA 120gb och är helnöjd. Väldigt hög prestanda på den jämfört med mina andra diskar (samsung, WD)

Permalänk
Medlem

Min S-ata Diamond9 200GB dog pga. värmen :(. Ingen annan disk hade dött innan, så det var ju inte något man hade förväntat sig direkt.

Det går att formatera den igenom BIOS(tar dock många timmar), men inte att partionera upp den.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är givetvis SCSI-modellerna som avses för professionellt bruk. De säljer SATA/IDE till videoinspelare för att de är billiga, inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Funderar på om Maxtor inte har mer på Företags/Serversidan än vad Seagate har.

Kan bero på att vissa känner till att deras RMA-rate har närmat sig 15% på vissa produkter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Hoppas inte seagate blandar in maxtorskit i sina hårddiskar bara!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Intressant tabell öve garantikostnader.
http://www.warrantyweek.com/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

jag har 500gig maxtor nu men ena disken dog när jag pilla lite i datorn så den är tillbaka från rma.

knastret är inte från maxtor men av egen erfarenhet så tycker jag segate gör dom bästa diskarna o äve WD är bra.

Permalänk

Jag köpte två stycken Diamondmax 10 (pata, 80 GB) och en var trasig. Den lämnade jag tillbaks och fick en ny. Dessa två har snurrat på ett tag nu med bra prestanda och låg ljudnivå så jag är nöjd. Men för mig är felprocenten 33%

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem men någon Maxtor disk jag ägt, det enda jag märkt är att de fortare blir slöa på grund av fragmentering än vad tex WD blir.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
va äre för fel på diamondmax 9 då? för den knastrar lite?

Jag har haft 4-5 ex som gått sönder, och en i datorn nu som krånglar. Men kan ju vara fel bakom spakarna också

Permalänk
Avstängd

jag kan tala om att alla maxtor diskar är inte skit!

jag har en 10gig sm suttit i en dell o den har ag inte varit rätt om sedan är den polerad på ovan sidan u sprayad med guldförg på undersidan o den har hållt lääänge tycker jag.

jag har ägt 2x250gig o en 300gig maxtor o bara 1 av dom har pajjat men man får vad mab betlar för.

alla maxtordiskar jag haft har krånglat lite men när man vant sig så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Kör två Maxtordiskar, en IDE PATA 160 GB och en IDE SATA 200 GB och hitills har de fungerat utan problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Intressant tabell öve garantikostnader.
http://www.warrantyweek.com/

Yep, enligt dom så har maxtor minskande kostnader medans seagate har höjande

Men man ser att Maxtor har verkligen problem

Maxtor Corp. $190m 4.9% -2.4%
Seagate Technology $115m 1.7% +16%

sen undrar jag varför folk köper Dell

Dell Inc. $1521m 3.8% +24%

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag är iaf nöjd med Maxtor... 6st hemma nu som fungerar skit bra.. 1st DM9
4st DM10 och en Maxline III.. Köper enbart Maxtor diskar till Datorer som jag monterat åt andra och bara en har varit trasig vid leverans 1 av 17 diskar..

Permalänk

Kör med Maxtor Maxline III disk.. funkar hur fint som helst!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire Radeon X1900XTX | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB | Maxtor MaxLine III 250GB S-ATA/150 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag kan tala om att alla maxtor diskar är inte skit!

jag har en 10gig sm suttit i en dell o den har ag inte varit rätt om sedan är den polerad på ovan sidan u sprayad med guldförg på undersidan o den har hållt lääänge tycker jag.

jag har ägt 2x250gig o en 300gig maxtor o bara 1 av dom har pajjat men man får vad mab betlar för.

alla maxtordiskar jag haft har krånglat lite men när man vant sig så är det inga problem.

Alla Maxtordiskar är inte skit, men alla krånglar?

Du argumenterar inte speciellt övertygande för att man ska köpa Maxtor över något annat. Försöker du övertyga dig själv att du har gjort ett bra köp?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Jag har 3st dimondmax diskar och alla fungerar felfritt och är ganska tysta också. Så jag vet inte vad alla gnäller för

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 2x Nexus-Drive-A-way till mina 2xMaxtor300GB för de hade sånt illa högfrekvent ljud. Nu låter de ingenting knappt, fast temperaturen blir lite väl hög då de ligger i 5.25 platserna, och luftflödet där inte är det bästa.

Dock har jag "moddat" dit en 120mm fläkt bakom de 2 Nexus diskbehållarna så den varma luften lättare når till baksidan av chassit där luften flyttas ut av en till 120mm fläkt. Utan denna moddningen blir diskarna lätt farligt varma, pga av läget i lådan, och pga att de ligger i ljuddämpande behållare.

Jag skulle köpa nya diskar nu, och då köpte jag Samsung efter många har berömt dom som väldigt tysta och svala. Så det blev 2x400GB och de har absolut inga irriterande högfrekventa ljud.

Permalänk

5st DM10 i 24/7-bruk här. Aldrig varit några problem. Personligen tror jag att jag är ett specialfall, för jag hade aldrig problem med 75GXP heller.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

jag har ungifär lika många Maxtor som seagate men vi har kört maxtor lägre än seagate hemma. Mig spelar det igen roll dom två märkena har alldrig pajat för mig dock har seagate därimot brötat lite skumt deras IV serie för mig men mja disken går efter ett par år än så skiter i det. Deras baracuda V serie och framåt har vart hur bra som heslt.

Morsans IBm hade 20Gb maxtor den lever än. Syrran har begagnat köpt maxtor 80Gb disk den lever än. Jag själv har flertalet maxtor både 160, 200, 250 och 300Gb diskar exackt hur många vet jag inte just nu men det är en 8-10st totalt tror jag i drift just nu och jag har minst lika många seagate.
Har ca 25-30 diskar hemma varav misnt 2/3 är seagate/maxtor och IGEN har pajat för mig någonsin sedan 90 talet så för mig spelar det igen roll mellan dom märkena bara priset därför det är ungifär 50/50 av dom beroende på vem som vart billigast vid inköp just vid tillfället. Därimot köper jag inte föredeta IBM eller hitachi pga flera havverier och strul och WD fungerar lika bra ur hållbarhet sett som maxtor/seagate för mig dock är dom varma/brötiga/slöa gämfört mäd motsvarande seagate/maxtor bortsett från rapptorn som jag kör med och är mycket nöjd med men det är ju en disk i en klass för sig.
Framföralt drar WD kräm, varmaste diskarna jag har och alla har acktiv kylning. Bara mäta upp strömförbrukningen på dom så är det rätt lågiskt varför dom blev varmast för mig med.

Har 2st filservers med 15st diskar i ena och 6st i anndra som tuffar dygnet runt med större delen maxtor och seagate diskar. Nu har det tillkomit en samsung disk då dom verkar pålitliga då jag testat å ta hem någon sedan innan för å ersätta trasiga hitachi deskstar diskar.

Att folk köper Hitachi och påstår att dom är bra och att maxtor är skit övergår mitt förstånd. Jag har i princip alldrig bytt ut en trasig maxtor. Visst pajar dom med men gav för inte lägesedan bort en fullt fungerande DFT testad maxtor 8Gb disk som fungerar hur fint som helst. Det är kvalite. Därimot bytt ut flera hitachi 2.5 och 3.5 tums diskar än några andra märken och ändå är dom diskarna oftast i minoritet av dom som används. Sett flera trasig nu på sisstone både egna å anndras.
Kompisen har datorbutik med och där kommer det inte in hitachi lägre pga felfrekvensen utan främst seagate/maxtor och samsung numera.

Jag har överlag extremt få havverier på mina diskar trots närmare ett 30 tal varav ca 25 går dygnet runt just nu och jag har hitils i år bara bytt ut en av dom en hitachi. Har Nog bytt 3 av mina diskar sedan första datorn 1996 och det har passerat ett fleratal diskar här då kan man ju säga då dom flsäta sålts när dom blivit försmå.

Undrar lite hur folk behandlar sina diskar. Inga attans tegelstenar inte som tål vad som helst.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en seagate disk som är betydligt mycket tystare och kallare än min andra disk som är en maxtor dimondmax 9. Jag vet inte men jag tror själv at t maxtor diskarna säljer bättre pga priset och hur månfa som använder dom

Visa signatur

I bought it from the INTERNET !