Permalänk
Medlem

System fail

Hej

Jag har ett otroligt iriterade problem, ibland när jag startar datorn är skärmen bara svart och i högtalarna hör jag en röst som säger: system fail (+nått ja inte kan tyda, typ cpu sir :S). Om inte detta händer så kan den låsa sig när den startar upp. Och om inte detta händer så startar den upp som vanligt.

Ibland när jag stänger av datorn kan man höra att hårddiskarna stänger av sig men sen står datorn kvar igång med svart skärm så man får hålla inne knapen för att stänga av den.

Allt detta har börjat hända efter att jag var inne å pillade lite i datorn, jag satte in en ny hdd som senare visade sig vara paj så jag tog ut den för att reklamera den igen. sedan drog jag också ur alla kablar till komponänterna för att sätta dem lite snyggare. Efter att ja pillat ihop den igen fungerade allt som vanligt, men efter någon/några dagar börjarde detta märkliga fel dyka upp.

Låter som ett hårdvarufel?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

//nanno

Permalänk
Medlem

Kolla så att du verkligen satt i alla kablar du fingrade på ordentligt så att inte nåt glappar.

Du har inte pillat nåt med CPUn?

Nolla BIOS kan du också göra.

Vad har du för nätagg? Vissa agg står på ca 5min efter för att kyla ner systemet efter avstängning av win.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Alla kablar sitter i som dem skall, jag har ej rört cpun, nollat BIOS har jag gjort, Jag har ett zalman agg men det har alldrig gjort så innan så det ska nog itne göra det nu heller