Knepigt felmeddelande: Diskettlucka öppen???

Permalänk
Medlem

Knepigt felmeddelande: Diskettlucka öppen???

Jag har fått ett väldigt lustigt felmeddelande sedan jag bytte från Kaspersky Antivirus till ESET Nod32 för några dagar sedan. När jag stänger av eller startar om datorn får jag upp ett felmeddelande som säger att enhet A: inte är klar vilket kan bero på att diskettluckan inte är stängd...

Saken är den att jag överhuvudtaget inte har någon diskettenhet, så jag förmodar att det är något tok.

Tidigare när jag har kört KAV har jag inte använt mig av en firewall då Kaspersky tycks ha hanterat alla attacker från internet ändå, men nu är jag inte säker på att NOD gör detsamma eftersom jag inte fått några meddelanden om detta eller sett någon information om det i loggarna.

Är det någon som känner igen felet, och tror ni att det kan bero på en attack från internet?

Jag ska testa plugga ut nätverkskabeln och starta/stänga av datorn och se om det fungerar, men det vore fortfarande intressant att veta om någon annan haft samma problem.

---------------------------------------------------------------------------

Jag testade att starta om datorn utan nätverk, och problemet kvarstod, så det berodde tydligen inte på att NOD hade släppt igenom några elaka attacker..
Jag har fortfarande inte en aning om varför problemet uppstod helt utan vidare, men jag fixade åtminstone bort felmeddelandet genom att välja "Halt on: All, but Diskette" i BIOS.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Har haft detta meddelande och jag gjorde min diskettenhet inaktiv under enhetshanteraren.Jag använder ingen intern diskett och har inte brytt mig om att ta reda på ...varför.

Problemet försvann i alla fall.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Hej hade samma problem som du, ja gick in i bios å ändra så att den inte finns. tror de var under boot sekvenser om ja inte minns helt galet.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas ett val i bios också i stil med "Don't report disabled floppy to OS" eller något i den stilen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Alla Award-bios:ar har ett alternativ för att välja vilken typ av diskettstation som sitter på master och slav-kontakten för floppy-styrenheten (A: & B:). Som standard så är A: inställd på en 1.44MB diskettstation vilket bör ändras till not installed eller none om man inte har någon diskettstation ansluten. Gör man inte detta så kommer systemet fortfarande tro att det sitter en diskettstation i systemet och man får automatiskt en A: i "den här datorn" vilket kan ställa till med beskymmer tillsammans med vissa antivirus-program som tar för vana att genomsöka diskettstationen vid avstängning utav datorn.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Fick samma problem nu när jag upgradera mitt system. Får stänga av diskettstationen i biosen tills man behöver den.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.