[Användbarhet] Borde Firefox felmeddelande då sida inte hittas göras om?

Permalänk
Glömsk

[Användbarhet] Borde Firefox felmeddelande då sida inte hittas göras om?

När man med Firefox försöker besöka en plats som inte existerar får man följande felmeddelande:

Citat:

Server not found

Firefox can't find the server at zxzxzxzxz.se.

* Check the address for typing errors such as
ww.example.com instead of
www.example.com

* If you are unable to load any pages, check your computer's network
connection.

* If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure
that Firefox is permitted to access the Web.

Jag har vid några tillfällen reagerat på den första punkten. "Check the address for typing errors such as ww.example.com instead of www.example.com".

Det här är ju något som programmet kan kontrollera. Försöker man besöka http://zxzxzxzxz.se är ju felet uppenbarligen inte att man skrivit "ww." istället för "www.". Man har gjort något annat tokigt.

Min fråga till er är då om felmeddelandet skulle bli bättre eller sämre om:

* Exemplet med ww. utelämnades helt.
* Exemplet med ww. visades bara om det såg ut som att användaren faktiskt gjort detta misstaget.
* Exemplet behålls som nu.

Jag är medveten om att det här lär bli någon slags flummdiskussion utan något rätt svar. Kan ju vara kul att fundera över dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det är ett dåligt formulerat felmeddelande och det borde aldrig skrivits på det sättet men nu när det är så lär det förbli så.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är lite dumt, dock väldigt lite.

Jag använder inte fx själv, utan opera - som är grym på att gissa. Opera är tyvärr inte heller smart nog att anta att man missat ett w - vilket jag tycker att de borde testa, men väldigt mycket annat gissas, och ibland tror man att webbläsaren faktiskt är magisk då den gissar rätt bra.
Om jag skriver "aftonbladet" i adressfältet så kommer jag till aftonbladet.se - det är ganska sweet.

Inte för att just detta var frågan, men webbläsare borde gissa desto mer. Om sidan inte kunde laddas så kan den ju iaf kolla om adressen ser potentiell ut, annars kan den ju testa någon liknande adress som den sedan går till, t.ex. lägger till ett w.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer då om någon faktiskt använder adressen ww.sajt.com? Hur länge ska Firefox vänta innan den timar ut och gissar?

Jag håller med om att lite användarvänlighet är bra, men i det här fallet är det inte helt självklart vad som är bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
och ibland tror man att webbläsaren faktiskt är magisk då den gissar rätt bra.
Om jag skriver "aftonbladet" i adressfältet så kommer jag till aftonbladet.se - det är ganska sweet.

Kan ju vara att Opera, precis som Firefox kör I'm feeling lucky search på google n'r man skriver nåt utan punkter elelr kolon i adressfältet? Men iofs, google är ju nästa magiskt.

Kanske skulle de istället rekommendera en sökning på adressen när det blir fel. Så om man skriver www.atfonbladet.se så rekommenderas en sökning på atfonbladet på google, som i sin tur kommer fråga om man verkligen stavade rätt. Eventuellt skulle den kunna göra sökningen direkt och rekommendera en rättstavning på felsidan.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Jag använder inte fx själv, utan opera - som är grym på att gissa.

Opera lägger bara till "www." framför och ".com" efter.

Firefox använder googles "i am lucky"-sökning.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

det var inte det jag menade med magiskt egentligen, utan det händer något lite då och då så att man säger "oj, fränt", t.ex. när den gissar vilken som sida som är "next" på en site, trots att siten själv inte har definierat någon, och så, kommer inte på allt nu, men ibland händer det något lite oväntat. Jo, en annan grej är min lokala server som jag arbetar mot, när den inte är på, och jag råkar göra ett försök att besöka en av de sidorna den har, och misslyckas, då kan opera hitta på något kul på webben att besöka istället.

Däremot menar jag absolut inte att det är något underbart extremt, utan jag menar snarare att det är kasst att inte alla browsers gör så - och lite till.

Angående när browsern ska tima ur och sluta gissa, ja, det tycker jag att man borde få ställa in. Den ska ju ha upptäckt efter en tiondels sekund om siten man söker finns eller inte, om den då får nej på ww.x.com så borde den testa www.x.com - i det stora hela så tror jag att detta skulle vara enormt uppskattat - dock med en kryssruta som inaktiverar funktionen. En lösning är att det kommer en popup som säger "jag tror att du menade den här sidan, gå dit?" sedan klickar man bara på rutan och kommer dit, det vore bekvämt nog.

Im feeling lucky är ju också en bra idé, som borde användas desto mer tror jag. Om jag hade gjort en browser, vilket jag har vart väldigt sugen på så skulle jag leka jättemycket med att låta den gissa, baserat på google och tidigare siter man har besökt, med mera. Det vore skitkul. OT värre.

edit: jag kan fanimej inte skriva när jag är nyvaken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Jo, en annan grej är min lokala server som jag arbetar mot, när den inte är på, och jag råkar göra ett försök att besöka en av de sidorna den har, och misslyckas, då kan opera hitta på något kul på webben att besöka istället.

Mm, jättekul tills du hamnar på en dvärghästporrincestnekrofili-hemsida med 'kuliga' bilder ;).

Permalänk
Medlem

Det kan ta bort meddelandet helt och hållet, det är ändå ingen som läser mer än:

"Sidan kan in..., jahopp, fel adress!"

OT: Varför använder folk www överhuvudtaget, kör man en http-server på en .com-domän är det väl ganska självklart att den är till för webben. Finns massor av sidor där man får får "sidan kan inte visas" om man inte skriver www

Permalänk
Testpilot

Jag använder OpenDNS, den gissar rätt bra åt en.
http://www.opendns.com/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

Pja, personligen ser jag väl inga större fel på felmeddelandet. Användare i allmänhet lär väl inte bli förvirrade över exemplet och det är väl det viktigaste. Mitt "svar" blir att punkt två är det sämsta alternativet (imho).

OffT: Jag tycker inte om när program försöker gissa vad jag vill. Datorer är för dumma för att veta vad jag vill. Det är ok om det listar förslag som typ google gör men om mina favoritsidor sxe.org samt ponr.org går ner så vill jag inte få nån automatisk redirect

Permalänk
Medlem

Det enda jag alltid undrat inom det här ämnesområdet är varför det aldrig har gjorts någon smart lösning för felskrivningar när det gäller ett komma istället för en punkt. T.ex. www.sweclockers,com som rentav borde vara den vanligaste typon när det gäller att skriva in webbadresser. Why god, why?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
det var inte det jag menade med magiskt egentligen, utan det händer något lite då och då så att man säger "oj, fränt", t.ex. när den gissar vilken som sida som är "next" på en site, trots att siten själv inte har definierat någon, och så, kommer inte på allt nu, men ibland händer det något lite oväntat.

Jo, det är Opera ibland bra att gissa på. Speciellt är det trevligt att Opera bläddrar automatiskt i kataloger som bara innehåller bilder. Men på forum (detta speciellt) beter den sig inte som jag vill. Då går den till nästa tråd istället för nästa sida på samma tråd.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det enda jag alltid undrat inom det här ämnesområdet är varför det aldrig har gjorts någon smart lösning för felskrivningar när det gäller ett komma istället för en punkt. T.ex. www.sweclockers,com som rentav borde vara den vanligaste typon när det gäller att skriva in webbadresser. Why god, why?

Opera fixar det faktiskt, dock fungerar inte autokompleteringen om du börjar skriva "www,".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag hela meddelandet är onödigt för nio gånger av tio är det ändå uppkopplingen det är fel på. Hos mig i alla fall.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?