Förhandstitt på Intel Kentsfield

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Intel Kentsfield

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint, helst väntar jag nog hellre på AMD:s 4x4

Permalänk
Medlem

kan man få en bild från aktivitetshanteraren ? vill se hur de ser ut med 4 kärnor

Permalänk
Medlem

Min dator får mindervärdeskomplex. Rätt tufft med fyra kärnor.

Permalänk

tyffft... tyckte det var hett och bara sätta ihop en kompis C2D 2.13Ghz

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur mycket man tjänar på att ha 4 kärnor i vanliga program/spel

Permalänk
Medlem

I dagens läge lär det inte vara någon ökning då spel knappt använder sig av två kärnor. Men på sikt lär med optimeringar lär det kunna rocka rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
kan man få en bild från aktivitetshanteraren ? vill se hur de ser ut med 4 kärnor

Så här ser det ut på min dator, med windows och 4cores.

Permalänk
Medlem

Standardspänningen ligger på relativt låga 1,1 volt (1,128 på vårt testsystem).

Det är 2,5% över projjad spänning och säkerligen mer troligt ett mätfel av billig mätutrutning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blueq
Så här ser det ut på min dator, med windows och 4cores.

http://img132.imageshack.us/img132/4062/4coresjd3.th.jpg

så du sitter med kentsfield ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
så du sitter med kentsfield ?

Tyvärr inte

Det är 2st dual core opteron 280 == 4core

Permalänk
Avstängd

preacherman hade en kentsfield som inte var hans och så har väl stoolman och blossa varsin

så det finns bara 3 i norden eller?

@BlueBerryBoy: kommer amd alltså ha 16 cores,eller ska dom göra en fyrhjulsdriven bil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
preacherman hade en kentsfield som inte var hans och så har väl stoolman och blossa varsin

så det finns bara 3 i norden eller?

@BlueBerryBoy: kommer amd alltså ha 16 cores,eller ska dom göra en fyrhjulsdriven bil

AMD kommer med dual dualcore samt quad SLI

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blueq
Tyvärr inte

Det är 2st dual core opteron 280 == 4core

Vilket inte är illa pinkat heller då en sån fortfarande piskar dubbla woodcrest i många sammanhang.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med denna förhandstitt? Ni kör ju inga tester utan bara visar att ni har fått tag på cpu:n? Grattis isf...

Permalänk

Go INTEL!! nu måste dom sänka priserna på core 2 duo:n

Permalänk
Medlem

X680 kommer ju i defualt clock fortfarande varar snabbare då spel i dag kanppt nytajr två kärnor fullt ut. X6800 är ju högre klockat villket lär gynna spel bättre desutom kaller då den barah har två kärnor så lär ju vara lättare å klocka upp med. Så är ju igentligen inte en processor för spel utan passar nog bättre till rendering etc som kan nytja alla kärnorna ordentligt.

Permalänk

Tufft , men jag tror knappast man har användning för alla 4 kärnorna !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armed_monkey
Go INTEL!! nu måste dom sänka priserna på core 2 duo:n

Det kommer de troligtvis inte, billigaste Kentsfield kommer kosta 999$. Detsamma som alla extreme prollar ligger på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det kommer de troligtvis inte, billigaste Kentsfield kommer kosta 999$. Detsamma som alla extreme prollar ligger på.

trodde det var $800 -.-

Permalänk
Medlem

varför inga prestanda test? :s

Permalänk
Medlem

orka prestanda testa..

läste någonstans att den gör super pi på ca19 sec "uturlådan"
och fyra instanser av super pi på ca24 sec "uturlådan"

kommer inte ihåg var jag såg det dock..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

ok ok, det är alltså extreme modellen som kommer först och därför har en 1333 fsb medans tex 2,4 ghz modellen blir 1066?? skulle vara himla bra att ha detta klart.. även andra sidor blandar och mixar dessa nyheter så man inte vet säktert.

Annars verkar det som att vänta tills det kommer något annat istället för extreme versionen? eller är det en j+++vla skillnad på 1066 och 1333? pratar man om små procent eller?

Jag tänkte använda burken till video behandling.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Frågan är bara hur mycket man tjänar på att ha 4 kärnor i vanliga program/spel

tjänar och tjänar,
man får en riktigt stor digital penis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
trodde det var $800 -.-

Vet inte det är mycket möjligt men jag har bara hittat 999$ rykten.

http://www.techreport.com/onearticle.x/10571

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

"Vi hann tyvärr inte testa prestandan på processorn jämfört med exempelvis Core 2 Duo."

Vad exakt hann ni testa? Vad är poängen utan jämförande resultat vid samma klockfrekvenser tex..

Givetvis är et kul att ni har en Quadro, men bilder från boot/activity manager har ju funnits att tillgå i månader Ni skulle sparat denna karamell, ordnat en C2D ES och ett Bad Axe 2, och givit oss något rejält..

Permalänk

överklocka

jag undrar hur mycket man kan överklocka Kf...

jag läste i en artikel inte så alt för länge sedan. att den ska vara klockvänlig. och kunna överklocka till 5 ghz utansomhelst problem och ev stabil.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: överklocka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
jag undrar hur mycket man kan överklocka Kf...

jag läste i en artikel inte så alt för länge sedan. att den ska vara klockvänlig. och kunna överklocka till 5 ghz utansomhelst problem och ev stabil.

Det där är nog saning med överdriven modifikation. Det kräver kompressorkylningen eller flyttandekväve för att komma upp i de hastigheterna, även med Core.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=1527913

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Frågan är bara hur mycket man tjänar på att ha 4 kärnor i vanliga program/spel

Det häftiga kommer vara när en kärna kan fixa fysiken medans en annan tar hand om AIn