Microsoft Software Protection Program

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Software Protection Program

Microsoft har implementerat "Software Protection Program" i Windows Vista samt de kommande serverversionerna av Longhorn-kärnan. Programmet syftar till att begränsa piratkopierade versioner av Windows Vista och begränsar operativsystemets funktionalitet om nyckeln som används inte är köpt.

Läs nyheten: Microsoft Software Protection Program

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

samma som xp registrera inom 30dagar annars får du inget godis

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Kommer knäckas inom loppet av 14 dagar, så då har du fortfarande 16 dagar på dig att slänga upp fötterna och luta dig tillbaka

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Och skulle det inte knäckas kommer ingen köra Vista förrän det är knäckt hursomhelst.

Permalänk
Medlem

ok, om jag fattat det här rätt...
Om man inte registrerar sig så slipper man de saker man ogillar mest?
Hur är det dåligt?

Och visst, uppdateringarna kanske, med det finns alltid folk som lägger ut sånt löst iallafall, så det behöver man inte winupdate till. Aero? Bloatat grafik-skrivbord som andra gör bättre? Windows brandvägg, som ändå aldrig är nått annat än i vägen? Jag undrar varför jag ens skulle vilja registrera mig om jag slipper sånt som "straff"

Och hur blir det med alla utan internet? De ska helt enkelt inte få ha en genuin vista-dist då eller?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ok, om jag fattat det här rätt...
Om man inte registrerar sig så slipper man de saker man ogillar mest?
Hur är det dåligt?

Och visst, uppdateringarna kanske, med det finns alltid folk som lägger ut sånt löst iallafall, så det behöver man inte winupdate till. Aero? Bloatat grafik-skrivbord som andra gör bättre? Windows brandvägg, som ändå aldrig är nått annat än i vägen? Jag undrar varför jag ens skulle vilja registrera mig om jag slipper sånt som "straff"

Och hur blir det med alla utan internet? De ska helt enkelt inte få ha en genuin vista-dist då eller?

Mycket sanna ord!

Permalänk
Medlem

Det bloatade grafik-gränssnittet som körs på GPU:n är ändå bättre än ett bloatat grafik-gränssnitt som körs på CPU:n.

Permalänk
Medlem

Jisses... inget aero, inget skitwin brandvägg...

Jag tror banne mig att pyttemjuk just gjort mig en tjänst. Nästan så man undrar om tomtarna i redmond uppmuntrar vistakopiering.

Permalänk

"Readyboost, Windows Aero-gränssnittet"

Vad är detta ?
En annan fråga om vista är också, om man köper Vista, och det kommer några Service Packs ut, måste man betala för dem eller kan man ladda ner dessa automatiskt ?

Permalänk
Medlem

Tror readyboost tror jag är "vilo" läget där maskinen egentligen går ned i en version av hibernate för att snabbt vakna igen när du vill använda den.

Kan även vara Flash disk delen som skall göra att windows bootar enormt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Vad kul det med windows vista. det betyder att jag kan begränsa min dator med en köpt version till en riktig x-box. dvs att man inte kan köra vad man vill. bara deras grejer eller ska det heter ski...?
sen hd-dvd och blu-ray enheter samt grafikkorten med inbyggt kopieringsskydd
det låter som x-box för mig iaf.
men e inte in sån billigare om jag köper den direkt som den.
behöver jag verkligen downgrada min pc för att bli omtyckt av microsoft???

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

MS har fortfarande koll på verkligheten tydligen.. dvs att 60% av deras användare kör piratat. :s

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

bara att fortsätta köra winxp.

om inte dx10 medför mycket bättre prestanda samt spel i glorifiering med ögongodis i massor blir vista ingen direkt hit.

microsoft vet att vista kommer att knäckas av pirater, frågan är bara att försvåra samt att folk inte skaffar mac eller Linux.

Kan inte fatta att andra bolag inte skapar ett bättre operativsystem än microsoft.
mac räknas inte då det är styrt till att ej vara kompatibelt med all hårdvara.

Men köper vista då systemet är snyggt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Kan inte fatta att andra bolag inte skapar ett bättre operativsystem än microsoft.
mac räknas inte då det är styrt till att ej vara kompatibelt med all hårdvara.

Men köper vista då systemet är snyggt.

ehe? det finns både bättre och snyggare system redan, även de som inte är öppna i grunden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

LOL @ MS & hands up at MS

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt om man ser till detta med kopieringsskydd etc. Hur mycket det hjälper och vem det drabbar.

Exempel:

Arne vill ha CMR2005. Arne köper spelet. Varje gång Arne vill spela spelet behöver han hämta skivan och stoppa in den i CDROMen.

Bertil vill också ha CMR2005. Bertil laddar hem spelet, crackat. Varje gång Bertil vill spela spelet är det bara köra igång utan skiva.

Summa summarum: Arne betalar pengar och får en omständig lösning. Bertil betalar ingenting och får en smidig lösning.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ehe? det finns både bättre och snyggare system redan, även de som inte är öppna i grunden.

OSX, Sun Solaris med Looking Glass och Suse Linux 10 för att nämna några..

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om bara de som betalade för sitt operativsystem använde det? Jo färre och färre skulle känna till vad Vista var för något, färre skulle veta hur det fungera, färre skulle rekommendera det vidare etc etc.

Microsoft vet att folk kommer knäcka Vista, och de skulle med största sannolikhet utan större problem kunna göra det mer avancerat än det är, men det förlorar dom bara på vilket de vet om.

Osannolik teori?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

OSX med lika omfattande spelstöd som Windows o livet hade varit underbart....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vad skulle hända om bara de som betalade för sitt operativsystem använde det? Jo färre och färre skulle känna till vad Vista var för något, färre skulle veta hur det fungera, färre skulle rekommendera det vidare etc etc.

Microsoft vet att folk kommer knäcka Vista, och de skulle med största sannolikhet utan större problem kunna göra det mer avancerat än det är, men det förlorar dom bara på vilket de vet om.

Osannolik teori?

Det är nog inte osannolikt, de har kunnat sätta dit användare om de velat genom att spåra ip nummer på sådant som bryter EULA. Men det skulle bara minska den kritiska massan av användare och de skulle gräva sin egen grav. De är väldigt försiktig då de formulerar sig och de är försiktiga med att inte spärra windows helt och hållet. Se hur det är på Win XP med EULA.

Permalänk
Medlem

M$ främsta mål är ju inte att se till att ingen kan köra pirat, det är ju att tjäna pengar. Det gör dom främst genom att hålla konkurenterna borta, och det skulle dom katastrofalt misslyckas med om dom inte lät folk köra pirat

Permalänk
Medlem

Kan inte tror på att det är så många som kör piratversioner av windows xp. varenda dator som levereras till kund har ju redan förinstallerat win xp som oem version.
majoriteten köper HP, Dell, eller Fujitsu Siemens. och då menar jag bara stationära datorer.
custombygget utförs oftast av datorbutiker som säljer rätt ofta xp till kunden som ett helt paket.
det är bara ett fåtal personer som bygger sina datorer själv och kör piratgrejer rätt igenom.
det är kanske mindre än fem % som kör pirat.
hur det är med spelen det vet ju ingen riktigt. men man måste ha i åtanke att spelen är satans dyra och att huvudmarknaden finns ju hos dem som inta har så gott om pengar (ungar tonåringar tex.).
då tycker jag behöver ingen undra varför dom kopiera sina spel.
billigare spel och program = fler sålda spel och program. så enkelt är det.
det gäller ochså film och musik.
det är nästan lika dyrt och ladda sig iTunes-musik på datorn eller podden som det är att köpa en riktig skiva.
sen har du betalt för musiken och så bestämmer din iPod eller Apple att du inte får använda det hur du vill. it's no good!!!
det vore som att köpa en bil och sen kommer tillverkaren och säger till dig att du inte får köra på riksvägar eller i utlandet.
vem skulle köpa sån bil??? inte jag iaf hehe

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag är gammal pirat men är trött på Xp faktiskt. Funderar på att köpa Vista för att slippa allt mek och för det antagligen kommer finnas ett tag. Men vad kommer det att kosta? Kommer Home kosta mer än 2 lax? Pro mer än 3 eller?
Fast om crackade varianter kommer innebära större skydd mot integritet och öppnar andra vägar för att friare använda media osv. så kommer jag inte köpa.

Permalänk
Medlem

Skönt att man har tagit steget över till öppen mjukvara, mycket bekvämare och billigare. XP i all ära, men Vista skulle jag inte ta i med tång ens. Stinker DRM om hela systemet, så nej tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag är gammal pirat men är trött på Xp faktiskt. Funderar på att köpa Vista för att slippa allt mek och för det antagligen kommer finnas ett tag. Men vad kommer det att kosta? Kommer Home kosta mer än 2 lax? Pro mer än 3 eller?
Fast om crackade varianter kommer innebära större skydd mot integritet och öppnar andra vägar för att friare använda media osv. så kommer jag inte köpa.

Tror det kommer bli exakt som du säger.
tråkigt men sant.
har hört att den dyraste versionen av vista ska kosta runt 4000skr
och den vanliga versionen runt 1500 eller 2000 skr. men de är inget som är bekräftat än av microsoft.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Kan inte tror på att det är så många som kör piratversioner av windows xp. varenda dator som levereras till kund har ju redan förinstallerat win xp som oem version.
majoriteten köper HP, Dell, eller Fujitsu Siemens. och då menar jag bara stationära datorer.
custombygget utförs oftast av datorbutiker som säljer rätt ofta xp till kunden som ett helt paket.
det är bara ett fåtal personer som bygger sina datorer själv och kör piratgrejer rätt igenom.
det är kanske mindre än fem % som kör pirat.
hur det är med spelen det vet ju ingen riktigt. men man måste ha i åtanke att spelen är satans dyra och att huvudmarknaden finns ju hos dem som inta har så gott om pengar (ungar tonåringar tex.).

det vore som att köpa en bil och sen kommer tillverkaren och säger till dig att du inte får köra på riksvägar eller i utlandet.
vem skulle köpa sån bil??? inte jag iaf hehe

majoriteten jag känner till kör piratat XP, att de har OEM-burkar säger inget då levererats med tidigare Windowsversioner. med mina erfarenheter är alltså den legala användarbasen knappt över 30-40%. och det innefattar barnfamiljer, nördar med pizzarester under tangentbordet, gamla egen/småföretagare mm.

finns redan, kallas Epatraktor. fast såna bygger man ju oftast själv så det blir ju lite som med datorerna då, förutom att du får tanka som du vill..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

håller med vissa här, man blir juu bara belönad av att tanka ner det :P, tror ärligt talat att inte många personer kommer köpa ett operativ system för 4k. Jag är helt säker på att det kommer knäckas inom 1 månad

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

@ AndreaX
Det kan stämma iofs. men microsoft ta betalt för varje xp som levereras ut om det anväds just denna skiva eller en kopierat ha ju ingen roll tycker jag.
dom tjänar sina stålar. det är jag säkert på.
sen det med epa traktorn tycker jag var roligt. tänkte jag inte på. men du vet ju hur jag menar. jag ogillar och köper nåt som blir min egendom och sen får inte jag göra med det vad jag vill.
jag tror alla dessa reglementeringar är till för att tvinga folk och köra på en grej och sen när folk har vant sig vid ett system så gör man det svårt att byta sen.
med tex dx10 som inte ska fungera i xp och såna grejer. och vem vet hur det blir med hd-dvd och blu-ray. funkar det sen med linux, solaris eller annat op?
dom kommer på ett sätt att ta bort denna option så du e tvungen och ha en vista maskin för att kunna använda vissa media.
konkurrans finns det ju men dom har ett slags samarbete som inte kunden profiterar av. bara dom själva.
den gamla principen efterfrågan och rebjudandet kommer tas bort med hjälp av sånt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
@ AndreaX
Det kan stämma iofs. men microsoft ta betalt för varje xp som levereras ut om det anväds just denna skiva eller en kopierat ha ju ingen roll tycker jag.

jag tror alla dessa reglementeringar är till för att tvinga folk och köra på en grej och sen när folk har vant sig vid ett system så gör man det svårt att byta sen.
med tex dx10 som inte ska fungera i xp och såna grejer.

och vem vet hur det blir med hd-dvd och blu-ray. funkar det sen med linux, solaris eller annat op?
dom kommer på ett sätt att ta bort denna option så du e tvungen och ha en vista maskin för att kunna använda vissa media.

eh, ett piratat XP kan de ju inte rimligen tjäna på rent ekonomiskt. (utöver ursprungslicensen då, men det blir ju sak samma) det de tjänar är ju standardlåsningen, alla har XP några betalar, ingen ser alternativen.

exakt. ^

tja, kan Linuxnixflocken acceptera ofri kod lite mer så är det ju inget praktiskt hinder för det. men det är som sagt mycket en delvis ideologisk motvilja ..och lite rädsla säkerhetsriskerna det medför givetvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Perfekt ett Rent och fint Vista som man kör Spel och diverse pogram på,
sen blir det nog linux som os!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]