Varför använder ni Linux/BSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Jag finner det ganska onödigt att köpa en massa minne när det enda man gör är att leta minnesnåla program.

Njaeo, jag tycker å andra sidan att det är fruktansvärt roligt att försöka få mitt system att använda så lite ram som möjligt, nystartat med x slukar mitt debian 54mb ram av 1011 :p. Och det ska nog inte vara omöjligt att få ner det ännu mera.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
För ett år sen satt jag med gnome på en intel celeron på 700Mhz, 512MB minne och ett ati rage på heltid. Upplevde inga problem alls.

För ett par år sedan ja, det är helt annorlunda indag. För ett par år sedan satt även jag jag med Gnome/KDE på en Celly (dock 900@1200) och upplevde inga större prestandaproblem. Men utvecklingen går tyvärr inte åt det resurssnålare hållet och GTK2 är otroligt mycket segare än GTK1.x, tyvärr.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
För ett par år sedan ja, det är helt annorlunda indag. För ett par år sedan satt även jag jag med Gnome/KDE på en Celly (dock 900@1200) och upplevde inga större prestandaproblem. Men utvecklingen går tyvärr inte åt det resurssnålare hållet och GTK2 är otroligt mycket segare än GTK1.x, tyvärr.

GNOME 2.10 körde jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
För ett par år sedan ja, det är helt annorlunda indag. För ett par år sedan satt även jag jag med Gnome/KDE på en Celly (dock 900@1200) och upplevde inga större prestandaproblem. Men utvecklingen går tyvärr inte åt det resurssnålare hållet och GTK2 är otroligt mycket segare än GTK1.x, tyvärr.

Jag håller med dig. Det är pinsamt vad GTK2 är slött. Min dator är för tillfället en PIII 866 MHz och på den märker man skillnad, tro mig. Jag drar mig för att köra något som är GTK2, för att det är så erbermerligt slött. Något måste göras åt saken.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Men GTK2 är ju så mycket snyggare än GTK1

Med GTK2 känns det som man kan arbeta grafiskt "på riktigt" i Linux.

Demonstrerar man något program baserat på GTK1 för en bekant så tror de att man fastnat i 90-talet

Själv kör jag på förhållandevis kraftfulla apparater (en desktop-dator och en HTPC) - så jag har inte märkt det.

Men vi får väl hoppas på att de förbättrar prestandan.

Permalänk
Medlem

friheten ? speciellt m. Ubuntu ( även debian)
tycker inte mandriva , suse står för det ( för mycket registrera hit och dit )
skall det vara server m. gui så Centos (redhat är dyrt)

ubuntu all the way

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Tjaa, det funkar bra för det jag vill ha det till. Inget krångel om man inte vill det och det är snyggt med Beryl/AIGLX.
Sen så finns det ju möjlighet att göra det riktigt krångligt för sig om man vill. Det är ett lätt sätt att roa sig på. Alltså man ser till att krascha linux på ett nytt sätt och sen försöker man laga det.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Jag började använda Linux för att det är...
- öppen källkod till i stort sett alla paket och program.
- gratis.
- resurssnålt och minamalistiskt (om man vill ha det så kan man ha det så).
- stabilare och bättre minneshantering. Det kraschar inte som Windows.

Och sen har det tillkommit saker under tiden jag kört Linux som att det inte kräver omstarter lika ofta som Windows samt att man kan göra väldigt mycket i textbaserade program.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag började använda Linux för att det är...
- öppen källkod till i stort sett alla paket och program.
- gratis.
- resurssnålt och minamalistiskt (om man vill ha det så kan man ha det så).
- stabilare och bättre minneshantering. Det kraschar inte som Windows.

Och sen har det tillkommit saker under tiden jag kört Linux som att det inte kräver omstarter lika ofta som Windows samt att man kan göra väldigt mycket i textbaserade program.

MrRunaway

Vänta lite nu, sen när behöver man inte göra omstarter lika ofta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Vänta lite nu, sen när behöver man inte göra omstarter lika ofta?

sen man byter till Linux ju. (herr springiväg märkte att det var en fördel alltså)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Och sen har det tillkommit saker under tiden jag kört Linux som att det inte kräver omstarter lika ofta som Windows samt att man kan göra väldigt mycket i textbaserade program.

Låter som att det har tillkommit att man inte behöver göra omstartar lika ofta som windows under tiden du kört linux och att man kan göra mycket mer i textbaserade program, låter som om någon kom på det förra veckan eller så.

Permalänk
Medlem

Den här tråden har varit underhållande som fan må jag säga! Allt som sagts har varit till stor glädje.

Började med Linux för ca 2½ vecka sen i tackt med att jag kom över mer och mer skrämmande saker som MS kan komma att göra med godbitar som Palladium och TCPA. Säger som Hasselhoff "I've been looking for freedom" o det verkar jag ha funnit hos Linux. Nu gäller det bara att få grepp om vad det kommer innebära. Jag e prestandakåt! Jag vill att saker ska poppa som blixten, man ska bara behöva smeka ikonen för ett program så ska det finnas där utan minsta väntetid (nu bortser vi från lite tyngre program, alla kan juh inte gå genom dörren till en biosalong samtidigt). Jag är heller inte mycket för så kallat "lull-lull". jag vill att det ska vara rått och stilrent. som t.ex. smileys, vibbar o allt helvete man kan hitta i nya msn kan gräva ner sig. en bild, text räcker för mig. En annan sak jag har en liten känsla av men inte vet säkert är om Windows är bättre kompis med hårdvaran än Linux. Spel och Linux har jag efter många sömnlösa nätter fått inse inte funkar alla tiders med Linux, jag får väl helt enkelt ha en windows partition för spel, kommer skjuta mig efter flertalet omstarter jag kommer behöva göra. Har provat Ubuntu nu, gillade jag icke! Mandriva med kde var mer min smak. ska prova Fedora Core inom en snar framtid. Man måste juh smaka av godiset som finns till hands I slutänden väger nog Windows o Linux relativt jämnt vad gäller för o nackdelar. Dock har Linux sin pingvin, det ger många extra rattar hos mig! (skämt o sido) Skulle gärna vilja veta hur den kom att förknippas med Linux. Wii och PS3 ska väl ha Linux som "OS" om jag inte är helt ute o cyklar? Smaka på den Xbox!

Nej nu får det vara bra för ikväll! Fridens..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Dock har Linux sin pingvin, det ger många extra rattar hos mig!

Skulle alla tänka så hade nog Plan 9 varit populärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Skulle alla tänka så hade nog Plan 9 varit populärare http://plan9.bell-labs.com/plan9/img/plan9bunnysmwhite.jpghttp://plan9.bell-labs.com/plan9/img/spaceglenda37.jpg

Exakt, plan9 kaninen är mycke hårdare.

Jag gillar inte Linux Pingvinen alls faktiskt.