Permalänk
Medlem

HjÄlp! Jag Slet Loss Processorn!

Jag har ett ganska delikat problem här... Det var så att jag skulle pröva wake on keyboard-funktionen, och behövde flytta en jumper för att kunna göra det. Denna jumper satt lagom oåtkomligt under processorkylaren (Arctic Cooling 4 Ultra TC, socket 478). Jag försökte komma åt den med pincett men misslyckades, så jag kopplade loss hävarmarna som håller fast processorkylaren. När jag skulle lyfta loss den knakade det lite lätt, så jag sket i det och tryckte fast den igen. När jag sen skulle starta datorn upptäckte jag att skärmen inte får någon signal, och USB-mus, PS/2-tangentbord och USB-hub blinkar till och slocknar. Detta händer varje gång jag startar datorn, så jag kan inte ha eldat upp de delarna i alla fall.

Efter att ha försökt med allt jag kunde komma på bestämde jag mig för att lyfta loss processorkylaren och se om nåt hänt under den. Det visade sig att processorn satt sten jävla fast i kylpastan under den, och låsarmen på socket 478:an satt kvar i låst läge.

Vad gör jag nu? Finns det nåt sätt att lösa upp kylpasta så att jag kan få loss processorn, och kan sockeln skadas av att man tar ur processorn i låst läge? Processorn ser i alla fall inte skadad ut...

Permalänk
Medlem

jag lyckades göra samma sak på min processor, men då hade pastan inte hunnit torka än och det gick att dra bort processorn från kylaren. men det funkade dock fint efter det.
då återstår problemet med hur du ska få bort den och det vet jag tyvärr inte.

Permalänk

Kolla för säkerhets skull att alla pins på processorn är raka och fina.

Värme brukar lösa problemet med kallnad kylpasta.
Prova med en hårfön ody och vrid sedan processorn i siled fram & tillbaka tills processorn lossnar.

Skrapa / torka bort den gamla kylpastan och gör rent kylaren och lägg på ett tuntt lager ny kylpasta och montera allt igen.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Avstängd

Sökfunktionen brukar också kunna lösa detta klåparproblem. Både före och efter den fina "insatsen"

Permalänk

jag skulle inte tagit en hårtork. ni andra kan väl förklara varför..

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
jag skulle inte tagit en hårtork. ni andra kan väl förklara varför..

Förklara själv om du kan.........

Processorn och kylaren sitter inte i datorn om jag förstår rätt.
En hårfön kan ställas i olika värmelägen.
varmluft i sig själv skapar inte statisk electricitet.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Ska kolla imorgon om det funkar. Jag har kontrollerat processorn och alla pins ser helt oskadda ut. Och nej, det enda processorn har kontakt med är undersidan på kylaren, jag ska ta ur alltihopa och försöka få loss den.

Vad gäller sökfunktionen brydde jag mig inte om att kolla för jag trodde inte att det var så många andra som klantat sig så.

Tack igen!

Permalänk
Avstängd

jodå det är många som gjort !

Men som sagt du bryr dej inte om sökfunktionen du är inte ensam som jag läst om dom har ingen lust alls!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Förklara själv om du kan.........

Processorn och kylaren sitter inte i datorn om jag förstår rätt.
En hårfön kan ställas i olika värmelägen.
varmluft i sig själv skapar inte statisk electricitet.

jo vissa hårtorkar skapar visst statisk electricitet, oftast gamla hårtorkar.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Nu är det så att processorer har en IHS över sig, alltså det som du sätter själva kylflänsen på är inte processorn. Komemr inte ihåg vad I:et stog för, men H:et står för Heat, och S:et för Spreader.
Jag själv och en vän till mig har jort samma misstag. Det lättaste är att ta en mycket vass och smal kniv och helt enkelt skära mellan IHS:en och kylflänsen så kylpastan släpper. Se bara till så processorn har något mjukt att landa på väl när den släpper (alltså du ska nog inte stå upp och skära loss den ).

Du behöver inte oroa dig för att repa IHS:en, men ifall den repas så bör du nog se till så repan fylls sedan med kylpasta, så det inte blir något mellanrum mellan IHS:en och kylflänsen.

Permalänk

Känner igen mig! Jag gjorde samma sak med min 3000+

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig när jag pillade med en Dell-dator (inkompetens). Lyfte relativt hårt på kylningen och hela processorn brakade med och satt kvar fint under. Böjde till en halv rad pinnar och kletade ner resterande med kylpasta i min reflex att fånga upp hela skiten.

Böjde snällt tillbaka pinnarna så gott jag kunde och såg till att göra rent pinnarna. Magiskt nog startade datorn utan problem.

Som apamedvapen skrivit ovan, bänd loss processorn försiktigt med något och håll tummarna att allt klarar sig

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

...ett rakblad mellan flänsen och IHS:en löser biffen på 4 sekunder och fungerar utan aber!

När du sedan petar in processorn igen - se till att resetta bios med jumpern eller genom att ta ur batteriet en stund, detta löser problemet.

Om det mot förmodan fortfarande skulle knasa har du antingen sabbat processorn eller moderkortet.

Jag kan ha fel - men brukar sällan ha det!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Det har löst sig, kylpastan jag hade var Arctic Cooling MX-1, så det var bara att vicka processorn fram och tillbaka så släppte den så fint! Sedan var det bara att skaffa ny kylpasta, smeta på och peta i processorn igen! Självklart skulle jag ju tappa processorn ner i chassit så att en pin böjdes när jag tog loss den från kylaren efter att ha kletat ut kylpastan, men den var bara att vika tillbaka så ramlade den snällt ner i sockeln!