Fler fildelare dömda

Permalänk
Melding Plague

Fler fildelare dömda

Idag har två domar kommit mot två olika personer som dömts för fildelning. Det intressanta i ena fallet är att det för första gången handlar om en person som dömts för att ha delat ut musik.

Läs nyheten: Fler fildelare dömda

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck... att det inte ger upp, 80 dagsböter för 4 mp3s ? Please.. det är fan mer än vad man får för rattfylleri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hur mycket är egentligen en dagsböter?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Outch.

Hur mycket är 80 dagsböter?

EDIT: Läste på IDG hur mycket han fick.
http://www.idg.se/2.1085/1.79272

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Dagsböterna bestäms av din inkomst. I ena fallet var det bara 30kr om dan (dvs 2400 tot) i andra fallet 20 000 tror jag. Står om ni klickar på länkarna i slutet av nyheten

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Men han hävdar att han inte följt debatten och inte känt till att fildelning är olagligt

haha har han legat under en sten de senaste åren eller?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

"Lägsta möjliga dagsböter är 30 kronor, högsta möjliga är 1000 kronor. En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts)" - Wikipedia

Beror alltså på hur mycket du tjänar, mellan 2400 och 80000.

Permalänk
Citat:

Men i polisförhör skall mannen ha förklarat hur den aktuella hubben fungerat och sagt att han hade vip-status där. Därför anser tingsrätten att mannens förtroende är förbrukat.

Hur korkad får man bli?

Permalänk
Medlem

ah, fan att dom inte ger sig.. många som blir avskräkta? 80 dags böter....
bara att ge fan i att dela ut svensk musik och film.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer påverka fildelning i längden. det är bortglömt om några veckor.
priserna på originalen är för höga för dom flesta så dom har inget val. dom kommer ladda ner ändån.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

haha smart snubbe, bragga för bengen om att han har vip status på en hubb. men vänta, det betyder att polisen vet vad en hubb är! were all doomed!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jag undrar, bara i utbildningssyfte givetvis!

Är det någon som har blivit dömd för "fildelning" på något annat nätvärk än DC ?

Om man nu bortser från dom stora busts scensnubbarna har haft ibland.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Jag undrar, bara i utbildningssyfte givetvis!

Är det någon som har blivit dömd för "fildelning" på något annat nätvärk än DC ?

Om man nu bortser från dom stora busts scensnubbarna har haft ibland.

DC och Kaazaa är väl de vanligaste. Det är dock fortfarande en enormt liten andel som åker fast. Och då menar man verkligen ENORMT. Det större chans att vinna en miljon på lotto om du köper lotter för en hundralapp per år, än att du åker fast för fildelning under samma tidsperiod...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

skulle vara förbjudet att döma fildelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
DC och Kaazaa är väl de vanligaste. Det är dock fortfarande en enormt liten andel som åker fast. Och då menar man verkligen ENORMT. Det större chans att vinna en miljon på lotto om du köper lotter för en hundralapp per år, än att du åker fast för fildelning under samma tidsperiod...

Limewire kan läggas till där.

Aftonbladet skrev att polisen inte kan tracka en person när han/hon använder torrent.
Dom skulle kanske kunna om dom verkligen ville men det skulle va alldeles för resurs och tids krävande. Problemet med torrents för doms del är att man laddar ner ytterst små paket (10B?) i obestämd ordning och sen lägger ihop det till en fil. Så för att se vilken fil en person håller på att ladda ner så skulle dom först bli tvungna att skaffa alla paketen och lyckas att klistra ihop det till en fil ^^. Alltså skulle det inte heller gå att se vad personen laddat ner förens filen är helt klar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

det är ju bara uppladdare som blir dömda. palla ladda upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
det är ju bara uppladdare som blir dömda. palla ladda upp?

Vill du komma in på dom flesta hubbarna på DC så är du ju tvungen att dela ut.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Orka sitta på DC om man ska fildela...
Bittorrent är mycket säkrare att sitta på om man nu ska syssla med fildelning.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

o vad är deras bevis, är det skärmdumpar nu igen? fattar inte hur man kan få ha nått sådant som bevis, lättare bevismaterial att förfalska får man ju leta efter

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Håller man sig till Torrent så är allt lungt eftersom det är omöjligt att spåra.
Är jag på DC så är de privata hubbar enbart.

Skulle aldrig hoppa in i en public hub.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

bara för att klargöra.. dessa skärmdumpar, hur ser de ut?

det är en dump från organisationer som tex. APB etc. som SER Att någon loggat in etc.?

det är väl inte en "stulen"dump från användarens dator??

sedan undrar jag, får Telia etc. fortfarande ge IP nummer till organisationer? eller är det endast året ut?

hehe många frågor hoppas någon vet mer än mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
o vad är deras bevis, är det skärmdumpar nu igen? fattar inte hur man kan få ha nått sådant som bevis, lättare bevismaterial att förfalska får man ju leta efter

Jag läste någonstans att domen hade blivit ändrad eftersom en skärmdump var visst inte bra nog bevis ändå. Kom dom på...efter några år...

Hittar inte länken så jag kan inte styrka mitt påstående, du får helt enkelt lita på mig

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

varför kallas det alltid för dc++ ? och inte dc?

DC är ju iaf bara bra för att ladda ner skumma mp3 låtar, allt annat finns ju på FTP's & Usenet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
det är ju bara uppladdare som blir dömda. palla ladda upp?

Om ingen laddar upp så laddar ingen ner heller. Du kanske inte tänkte så långt?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Nej, Bittorrent är inte på något sätt ett säkrare protokoll än DC.

Det var inte det jag skrev jag sa att det är säkrare att fildela med bittorrent.
Detta pga att dom som vill sätta dit filderare vill kunna sätta dit dem för flera filer och inte bara för en enstaka.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

dumnazz som säger att han är en VIP......om man som jag har olika ip nr varje dag, undrar hur dom gör då ?

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

det är ju väl därför de försöker hitta "inloggning namn" alltså för att få VIP status måste man alltså ha en namn..

med ip etc. är det ju svårare, men kan manalltså få en skärmdump (fortfarande oklart för mig om det gällde DERAS eller användarens skrivbord etc.)

Permalänk
Medlem

8000 Dömda i 17 länder, och endast i Sverige finns det troligtvis mer än en miljon fildelare.

Som vi sa på CS-tiden... GL HF, ipfi, apb, etc.

MVH

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
det är ju väl därför de försöker hitta "inloggning namn" alltså för att få VIP status måste man alltså ha en namn..

med ip etc. är det ju svårare, men kan manalltså få en skärmdump (fortfarande oklart för mig om det gällde DERAS eller användarens skrivbord etc.)

Givetvis är det APBs skärmdump av tex DC när de laddar ner en film/whatever från "brottslingens" dator.

Hur lätt som helst att förfalska...

Permalänk
Medlem

Det är på grund av detta vi har Hovrätten.
HovR. har redan kommit fram till att det måste finnas "oberoende bevisning". APBs egna "undersökningar" och skärmdumpar (som min 85 åriga mormor skulle kunna göra på 2 minuter) är inte värt ett skvatt i bevishänseende.

Bara att överklaga och begrava Pontén för gott.