Intel Trusted Execution Technology

Permalänk
Melding Plague

Intel Trusted Execution Technology

Sedan den informationen kring Windows Vista dök upp för ett par år sedan har mycket av diskussionerna handlat om Palladium, som har bytt namn åtskilliga gånger. Det heter nu NGSCB och är Microsofts initiativ som är grunden för säkerheten i Windows Vista. Intels version, som är inbyggd i hårdvaran, heter Trusted Execution Technology.

Läs nyheten: Intel Trusted Execution Technology

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med win2k och har gjort det endå sen den kom ut. Att byta till vista och deras "Trusted" technology i utbyte mot dx10 samt aero är bara hur dumt som helst. Men åt andra sidan så är det bara jag... majoriten kommer väl att byta och inte bry sig om någonting endå tills det är försent.

edit : Sen att det inte kommer att slöa ner systemet då den krypterar allt kommer nog inte att stämma...

Permalänk

Frågan är ju bara vad man kommer gå miste om senare när program/film/musik etc kommer Kräva Tcpa stöd för att köras.

Man blir väll tvingad in i det antar jag och sen är det kört =/.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jaha

Det betyder ju bara att jag inte kan sälja den här datorn när det är dax att köpa en ny speldator..
Den här får helt enkelt agera som filstation, virus i den äsh, har aldrig haft några hittills.
Som plus får man en grym spelpc som är krypterad in i hårdvaran!
hmmm, dags att börja bunkra icke hårdvaru-drmade hårddiskar?

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Detta låter både bra och dåligt. Självklart vill de framhäva de användningsområden som kommer gynna slutanvändare men faktum kvarstår; de skapade inte NGSCB för användarnas skull utan för att skydda sina egna intressen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

hmm... varför får jag vibbar om att begagnat marknaden med gammla P3/P4/Athlon XP/64 datorer kan bli het? Fy fan för trusted skit. Ger bara slutkunderna grova problem.(industrier med feta OEM avtal ej inräknat.)

Idiotiskt är det hur man än vrider och vänder på det. Säker plattform visst men det suger att det drivs på av kartellälskande plastpitskrängare anno 1990 och bakåt.

Permalänk

Men som jag förstod det av artikeln så ska man inet behöva hade det påkopplat?

"users can choose to work within the normal operating system environment using their existing applications, services, and devices without any changes, or they can choose to run critical processes by using NGSCB-enabled components" Så länge inte programmen kräver det så är det alltså lugnt, men det kommer väl inte ta jättelänge innan dom kräver det kanske.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

En teori som jag har är att detta kommer bli en del av konkurrensen så småningom.
Slogans som innefattar "Inget TXT" och liknande kommer säkert hitta en beskärd del av kakan...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det här är det ju för att öka säkerheten för oss användare eller?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Som pokerspelare måste jag säga att det ska bli skönt med TCPA, som före detta datorentuseast gråter jag.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

för företag och skolor och så vidare är det ju riktigt bra, men hemma användaren kommer ju förmodligen mest köra datorn med det avslaget.

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar innan virus/mask/whatever-makare hittar hål i dessa "skydd" och kan köra allehanda suspekta saker i skyddat läge.
Jag ger dem, en vecka.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är sjukt, det har jag tyckt sedan jag först hörde talas om detta.

Ännu ett steg närmare mot en polisstat (internet).

Självklart är inte tekniken ämnad för att värna om konsumenternas intressen, tvärtom är den ämnad för att skydda mjukvarutillverkarnas och musik/filmindustrin.

Inga nyheter direkt. Tyvärr vet inte den stora massan om vad tekniken innebär och Vista-datorer kommer säkert säljas som smör när de börjar dyka upp.

Ni skrev att det fanns "vissa siter" som inte gillade tekniken? Menar skribenten att swec. ser med blida ögon på vad som håller på att ske?

Utvecklingen är sorglig...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
En teori som jag har är att detta kommer bli en del av konkurrensen så småningom.
Slogans som innefattar "Inget TXT" och liknande kommer säkert hitta en beskärd del av kakan...

hehe jo, det känns som att det blir till att convertera tillbaka till amd då :/

jag hoppas för allt i världen att det bara kommer att vara att stänga av... annars kommer det iaf ratas av mig... hur säkert det än må vara

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rtt som tror att om moderkortet går sönder så har man förlorat all sin disk som ligger krypterad???

Oavsett så är det inte direkt någon ljus utvecklig av en polisstat, som sas innan. Man kan inte skydda till oändlighet, då blir det bara fel!

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

"Protected Execution är en funktion för att köra ett program helt isolerat från resten av datorn. Ingen annan applikation kommer att kunna övervaka eller använda datan som programmet hanterar. En applikation som körs i Protected Execution-läge har också eget fysiskt addresserat minne och processorresurser."

Om nu detta stämmer innebär det inte att man kan köra även olagliga program som Vista då inte kan gnälla över eftersom det inte har rättigheter att undersöka saken närmare? Ligger skydden på Hårdvaru- eller Mjukvarunivå? Kan man använda PE i hårdvarunivå måste det ju gå att använda för att t.ex undersöka sitt system från exempelvis en linuxdist på en usb-pinne utan att systemet kan göra något alls tillbaka.

Jag tycker det verkar rätt intressant det här, kan jag i framtiden dedikera en av mina 4 kärnor och kanske 512MB ram och ha ett alldeles eget litet system som rullar där?

Sen undrar jag litegrann om huruvida shareware etc kommer att finnas kvar i den mån vi ser idag? Kommer det vara enkelt att använda den här tekniken så att alla kan göra egna program som drar nytta av teknikerna eller kommer det bara vara de stora företagen som kan nyttja det?

Jag anser att det här nog blir vad man gör det till, så en idé kan kanske vara att komma med kontraproduktiva klagomål och istället försöka se möjligheterna med denna nya teknik.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

hoppas att andra utvecklare får tillgång till Intels spec så att inte bara Windblows får nytta av detta nu.

om man kunde använda krypteringen för säker fjärrstyrning etc vore det ju toppen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

kommer ni ihåg när man köpte ett spel och när man startade det stog det i början "please do not copy or distribute this game. its elegal" eller nåt liknande. det var det enda skyddet.. det var bara och Ctrl + c och Ctrl + v så var det "rippat" ;P

ifall jag har fattat detta rätt tänker jag använda funktionen som gjorde att ett visst program fick dedikerat minne och cpu osv som inget annat program kunde komma åt och sen lägga windows på den.. ;P inga virus.. eller skiter jag i att ha datorn ikopplad..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

vet någon vart man får tag på den snyggt gjorda filmen om anti-tcpa?

Permalänk

kryptera signalen ut till tangentbordet.. nödvändigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
kryptera signalen ut till tangentbordet.. nödvändigt..

inte för dig kanske, men det finns nog så många som inte har koll på om nån lite keylogger letat sig in på systemet innan deras mail mm inte funkar längre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

har amd någe liknande?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

De inser ju verkligen att det inte går att stoppa fildelningen, 10 spänn på att det där knäcks och att en piratversion av vista som inte använder sig av "skydden" kommer ut ganska snart efter släpp.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

För mycket kontroll leder för eller senare alltid till förlorad kontroll.

Permalänk
Medlem

den skrämmande faktorn är nog mera att Microsoft kan få fullständig kontroll över vilka program som körs i datorn. för I shit you not ... det kommer att bli mer utbyggt med TXT och det vi ser nu är bara början. TXT och NGSCB kommer att säkra din e-mail, det kommer att ta bort virus och spyware och det ironiska är att många kommer att jubla... men bakom kulliserna är allt redan uppgjort...

programtillverkare kommer att få betala microsoft för att få sina program "Vista godkända", filmbolagen kommer att kontrollera hur filmen på din dator ska visas och hur många gånger, musikbolagen kommer att kontrollera hur musiken låter och hur många gånger du får lov att spela upp en låt.

och det ironiska i det hela är att folket kommer att jubla åt det ... för att din dator blir lika lättskött som en tv, virusfri, säker och problemfri... det är vad många människor vill ha ... det är vad dom människorna köper som bestämmer marknaden ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Det här problemet är inte nytt. vad sånt leder till det kan man ser genom att kolla på tex playstation marknaden. så långt jag vet kan man inte köra rippade spel på en playstation förrän man har chippat den.
om jag sen kolla upp priserna på spelen så är playstation spelen dyrare i snittet än pc spel.
jag personligen tror att det hänger ihop med att inte många har kontakter till folk som kan chippa deras playstation eller vetskapen om hur man chippar dem själv.
det finns företag som gör det åt en men dom tar ju duktigt betalt ochså.
konsekvensen ur det hela är att tillverkarna av spelen känner sig på den säkra sidan och släpper spelen till ett högt pris för dom vet att dom flesta inte kann köra dom som rippat version och därmed är tvungen och köpa spelen.
detta exempel gäller alla spelboxer som befinner sig på marknaden.
en liknande situation har vi på musikmarknaden. iPoden och den nya spelaren zune.
skyddat AAC och WMA-DRM är ochså en sån grej
dom reglementerar användaren till viss mån.
det är bara början.
jag säger till folk som jag känner att dom inte ska köpa vissa produkter pga ideologien som ligger bakom produkterna.
för det är i slutändan vi konsumenter som får ta smällen för detta.
högre priser och en stark reglementering av vår egendom.
om inte medie industrin känner på sig trycket av konsumenten längre kommer dom göra vad dom vill.
kolla el marknaden.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Det här problemet är inte nytt. vad sånt leder till det kan man ser genom att kolla på tex playstation marknaden. så långt jag vet kan man inte köra rippade spel på en playstation förrän man har chippat den.
om jag sen kolla upp priserna på spelen så är playstation spelen dyrare i snittet än pc spel.
jag personligen tror att det hänger ihop med att inte många har kontakter till folk som kan chippa deras playstation eller vetskapen om hur man chippar dem själv.
det finns företag som gör det åt en men dom tar ju duktigt betalt ochså.
konsekvensen ur det hela är att tillverkarna av spelen känner sig på den säkra sidan och släpper spelen till ett högt pris för dom vet att dom flesta inte kann köra dom som rippat version och därmed är tvungen och köpa spelen.
detta exempel gäller alla spelboxer som befinner sig på marknaden.
en liknande situation har vi på musikmarknaden. iPoden och den nya spelaren zune.
skyddat AAC och WMA-DRM är ochså en sån grej
dom reglementerar användaren till viss mån.
det är bara början.
jag säger till folk som jag känner att dom inte ska köpa vissa produkter pga ideologien som ligger bakom produkterna.
för det är i slutändan vi konsumenter som får ta smällen för detta.
högre priser och en stark reglementering av vår egendom.
om inte medie industrin känner på sig trycket av konsumenten längre kommer dom göra vad dom vill.
kolla el marknaden.

"kolla el marknaden"

WORD:-)

Inte elmarknaden(OCKERMARKNADEN)Elbolagen har blivit dom nya monopolspelarna på marknaden nu när staten avskaffat felias monopol(nästan).

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Det här problemet är inte nytt. vad sånt leder till det kan man ser genom att kolla på tex playstation marknaden. så långt jag vet kan man inte köra rippade spel på en playstation förrän man har chippat den.
om jag sen kolla upp priserna på spelen så är playstation spelen dyrare i snittet än pc spel.
jag personligen tror att det hänger ihop med att inte många har kontakter till folk som kan chippa deras playstation eller vetskapen om hur man chippar dem själv.
det finns företag som gör det åt en men dom tar ju duktigt betalt ochså.
konsekvensen ur det hela är att tillverkarna av spelen känner sig på den säkra sidan och släpper spelen till ett högt pris för dom vet att dom flesta inte kann köra dom som rippat version och därmed är tvungen och köpa spelen.
detta exempel gäller alla spelboxer som befinner sig på marknaden.
en liknande situation har vi på musikmarknaden. iPoden och den nya spelaren zune.
skyddat AAC och WMA-DRM är ochså en sån grej
dom reglementerar användaren till viss mån.
det är bara början.
jag säger till folk som jag känner att dom inte ska köpa vissa produkter pga ideologien som ligger bakom produkterna.
för det är i slutändan vi konsumenter som får ta smällen för detta.
högre priser och en stark reglementering av vår egendom.
om inte medie industrin känner på sig trycket av konsumenten längre kommer dom göra vad dom vill.
kolla el marknaden.

njae,, det beror först och främst på att utvecklare av PC-spel inte behöver subventionera hårdvaran för sina köpare. eftersom XBox då kan köra piratspel utan chip borde dess spel vara billigare än Playstations spel, men så är det ju inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
vet någon vart man får tag på den snyggt gjorda filmen om anti-tcpa?

http://www.lafkon.net/tc/

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Nej, vad hemskt. Ni tvingas bli lagliga. Hur ska ni nu kunna bli ministrar?