Klargörande om Windows Vistas licensregler

Permalänk
Melding Plague

Klargörande om Windows Vistas licensregler

Det har ryktats om att en Windows Vista-licens är bunden till en viss hårdvarukonfiguration, vilket skulle kunna leda till problem för entusiaster som ofta uppdaterar datorn. Microsoft har rett ut vad som gäller med Bit-Tech.

Läs nyheten: Klargörande om Windows Vistas licensregler

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall det räknas om man formaterar hårdisken...

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem

"Should you wish to activate more than 10 times, you could be busted, or Microsoft could choose to let you activate again at its discretion." Så efter tio moderkortsbyten så är man alltså troligtvis stekt på den aktuella licensen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Ovanligt korkat!

Och framförallt en Ovanligt GOD anledning till varför man helt enkelt ska köra med en pirat licens... Då slipper man allt sådant där trams..

Som vanligt.. Dom laglydiga får allt elände och vi pirater få glida med i gräddfilen och slipper allt skit!

Tack Microsoft att man slipper slänga ut pengar på nått man annars gärna köpt

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp men man köper en licens och hittar någon crack som fixar problemet...om det går vill säga...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
"Should you wish to activate more than 10 times, you could be busted, or Microsoft could choose to let you activate again at its discretion." Så efter tio moderkortsbyten så är man alltså troligtvis stekt på den aktuella licensen.

Eller: hårddiskbyten, grafikkortsbyten och processorbyten. 10 ggr går fort om man är lite aktiv, speciellt om man tycker om 3DMark och rena, fina operativsystem. Fast då lär man väl inte köra Vista ändå...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, men så går det då det inte finns konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Blir jobbigt för hårdvarurecencenterna då

Hoppas det inte är som med XP. Formaterat 10+ gånger har man ju lätt gjort.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer aldrig att köpa Vista, jag kanske laddar hem en piratversion och testar någon gång, men köpa det tänker jag aldrig göra. Det har ni mitt ord på ...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Eller: hårddiskbyten, grafikkortsbyten och processorbyten. 10 ggr går fort om man är lite aktiv, speciellt om man tycker om 3DMark och rena, fina operativsystem. Fast då lär man väl inte köra Vista ändå...

Du behöver ju inte alls reaktivera OS:et om du byter cpu, gpu etc. Det gäller enbart vid moderkort och/eller OS-hårddisk, som jag förstår bit-techs artikel.

(Jag är så nöjd med min Win2k / Ubuntu-kombo, och den släpper jag inte på ett bra tag)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Du behöver ju inte alls reaktivera OS:et om du byter cpu, gpu etc. Det gäller enbart vid moderkort och/eller OS-hårddisk, som jag förstår bit-techs artikel.

(Jag är så nöjd med min Win2k / Ubuntu-kombo, och den släpper jag inte på ett bra tag)

"Should you change the hard drive and another piece of hardware - for example for a major upgrade such as a motherboard change that requires a re-installation - Microsoft will allow you to re-activate up to 10 times. You will not, however, be able to have more than one machine activated concurrently."

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

ja, och du får ju inte byta moderkort med windows xp heller men ett samtal till ms support a 5 min top och du har aktiverat xp igen, whats the problem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
ja, och du får ju inte byta moderkort med windows xp heller men ett samtal till ms support a 5 min top och du har aktiverat xp igen, whats the problem?

Vista är så dyrt att jag inte har råd med telefonabbonemang.

Edit: Näe, men det är möjligt, har aldrig använt aktiveringsgrejen i XP.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

så jäkla jobbigt e det inte. som Zapy sa man ringer till supporten och säger varför har man aktiverat om windows 10x ggr, sen fixar dom det och thank u come agin.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Tror att microsoft vill bli av med alla datorentusiaster dom vill tvinga oss och köra linux

vi gnäller för mycket om säkerhet och annat. dom vill kanske bara ha användare kvar som knappt vet hur man använder datorer.
dom kritiserar inte microsoft som vi gör.
för skulle det bli så då hade dom ju bara kvar konsumenter som inte bryr sig om nånting. då är det bara att göra vad dom vill från microsofts sida.
men kanske jag är helt ute och cykla och dom gör det av ren dumhet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

Jag kommer absolut att köpa Windows Vista Extreme. Eller vad nu värstingversionen kostar. För jag har inte haft originallicens sen Windows 98 som följde med min första dator 98. Man får tänka så här tycker jag: Hur mycket kan man använda datorn till UTAN ett operativsystem? Nej just det. Men det skulle ju inte skada om den där sketna cd-skivan kostade lite mindre än flera tusen spänn.

Fast dåligt är ju detta iallafall. 10 omaktiveringar?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Du behöver ju inte alls reaktivera OS:et om du byter cpu, gpu etc. Det gäller enbart vid moderkort och/eller OS-hårddisk, som jag förstår bit-techs artikel.

(Jag är så nöjd med min Win2k / Ubuntu-kombo, och den släpper jag inte på ett bra tag)

Tycker inte det är helt klart på den punkten. Jag formaterar/ominstallerar ALLTID när jag byter exempelvis CPU. Även om jag bara känner för att ominstallera Vista för att det blivit så segt så måste jag väl aktivera det?
En ominstallation innebär väl alltid aktivering (oavsett om du inte bytt ut någon hårdvara)? I så fall lär 10 gånger inte räcka långt. Annars är det väl relativt lugnt, 10 hårddiskar eller moderkort lär man väl inte byta under Vistas livstid.

Permalänk
Avstängd

alltså får man bara formatera disken 10 gånger? det är ju ingenting! kanse räcker 2 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
så jäkla jobbigt e det inte. som Zapy sa man ringer till supporten och säger varför har man aktiverat om windows 10x ggr, sen fixar dom det och thank u come agin.

Så klart är det inte för så är det med XP men inte så säkert det blir så med Vista.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gärna vilja bli laglig och köpa Vista, men när man hör sånt blir jag nertaggad.

Permalänk

Hasta la Vista...

Vista? -Nej tack...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Avstängd

Förstår egentligen inte ens hur man kan överväga att köpa Vista. Har ni inget civilkurage, gott folk? Inser ni inte att ju fler, inklusive er själva, som använder Vista, desto mindre är chansen att det sker en förändring i mjukvarubranchen? Tror ni att spelföretagen börjar göra spel till Linucks för att ni sitter här och säger att ni blir nertaggade, eller att ni köper Vista bara för att ni inte har haft originallicens på länge?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

jag har aldrig testat linux och är inte särskilt sugen att göra det häller. Det OS´et är ju imte ens gjort för spel.
Windows är goa grejer det

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Linux nördar FIXA skiten då!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Y, cool kille MaLo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Hasta la Vista...

Vista? -Nej tack...

Dont be back!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Y, cool kille MaLo

Blir bara lite sur då det har snackats om Linux och hur bra det är under många år men det är lika dåligt som det alltid varit och spel! Vad är det?

En lyxigare DOS variant bara!

Nä skall Linux bli något måste nördarna göra spel i mängder som är värda att kallas spel!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

då gäller det väll att få tag på en oem licens som har andra licensbetingelser

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Blir bara lite sur då det har snackats om Linux och hur bra det är under många år men det är lika dåligt som det alltid varit och spel! Vad är det?

En lyxigare DOS variant bara!

Nä skall Linux bli något måste nördarna göra spel i mängder som är värda att kallas spel!!!

spel är tidsfördriv.

...

det är inte samma nördar som gör spel och operativsystem oftast..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
spel är tidsfördriv.

...

det är inte samma nördar som gör spel och operativsystem oftast..

Så är det nog, men massan vill ha spel, även jag vill ha det och jag har inte äns tid att spela???

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM