Mac OS X, BSD, Solaris och Linux i framtiden, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kent-Mustafa: Givetvis, FreeBSD är en kanon server-mjukvara, inget snack om saken. Men det är ingen färdig företags/enterprise lösning/miljö som Windows 2003.. inte sant?

Sidde: Intressant! Ja de börjar att röra sig somsagt på sina håll, och Novell tänker helt klart vara med där.

emilsson: Nu får du bestämma dig. Disskuterar vi enskilda operativsystem eller hela miljöer & tänkande? Klart som fan att Google inte hade kunnat rulla på Windows. Jag är ingen jäkla MS-fanboy, om du nu inte fattat det än. Tycker det är mycket KANSKE, VET INTE och TROR i dina utalande med, så jag undrar om du har erfarenhet av något.

Hakkenarsk: Klart som fan att ni kör Mac när ni håller på med Tidningar och Media, windows är ganska meningslöst på den fronten. Du säger att ni har en mailserver på OSX, har ni någon gemensam katalogtjänst med inom organisationen då för binda ihop det?

Sen har vi något väldigt populärt idag, nämligen 'Single Sign On', vilket bara gör det ännu svårare i UNIX-ar, och ännu lättare i Windows-miljöer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sen har vi något väldigt populärt idag, nämligen 'Single Sign On', vilket bara gör det ännu svårare i UNIX-ar, och ännu lättare i Windows-miljöer. [/B]

Synd nu bara att microsoft har tagit alla tekniker för singel sign on av just unix världen, på gammla windows tiden var det speciallösningar med netbios och wins etc.

I dagsläget dock med windows 2003, så är det LDAP, DNS & Kerberos som ger den fina styrkan och stabiliteten i deras nya AD miljö, alla tekniker som utvecklats och använts i unix världen i åratal innan microsoft kom på att det var en bra och öppen lösning som de kunde använda/låna.

Men det vore ju inte microsoft heller om dom inte klistrade dit lite egna saker i LDAP & DNS miljön för att stödja grupp policy saker och annat.

Det är också en av anledningarna att det nu mer är så pass lätt för en mac os x maskin att delta i en windows domän, då den med sitt unix arv har förstått LDAP och annat sedan länge.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Windows är förfälig i företags miljöer, rent kostandsvis och säkerhetsmässigt. Håller med att Linux är omoget och Solaris är stabilt. Mac OS X är också stabilt. Om Mac OS X och Solaris skulle jutas ihop, mmh!

Permalänk
Medlem

Intressant att se att det är dem med tveklöst absolut mest erfarenhet som kallar Linux instabilt och omoget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
emilsson: Nu får du bestämma dig. Disskuterar vi enskilda operativsystem eller hela miljöer & tänkande? Klart som fan att Google inte hade kunnat rulla på Windows. Jag är ingen jäkla MS-fanboy, om du nu inte fattat det än. Tycker det är mycket KANSKE, VET INTE och TROR i dina utalande med, så jag undrar om du har erfarenhet av något.

Alla akademiker uttrycker sig försiktigt (speciellt om man har en examen från matematikerprogrammet). Dessutom trodde jag att tråden handlade om olika Unix-OS? Inte miljöer? Men som sagt, jag kan inte riktigt sådana här saker. Min andra examen, civilingenjörsutbildning i datateknik från KTH handlade om algoritmer och datavetenskap, inte hur man sätter upp stora miljöer. Men som sagt, jag har svårt att tro att Unix inte klarar av allt som M$ klarar av, och bättre än så oxå. På institutionen för datalogi (NADA) vid KTH, servar Solaris många tusen civ.ing.studenter och forskare på ett enkelt sätt i alla fall. Nu orkar jag inte tjafsa mera. Jag anser Solaris vara det tekniskt bästa OSet, och hoppas det ökar i popularitet. Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Windows kommer bli ännu större när Vista, Longhorn server samt deras supercomputing-produkter börjats använda. Blogga blir ett Microsoft-begrepp och iPod blir en skämtsam 2000-tals fluga.

Solaris, AIX och alla komersiella UNIX'ar kommer försvinna helt.

Linux kommer finnas kvar som integrerade system, och alternativa serverplatformar till t.ex webhosting. och givetivs finnas kvar för entusiasterna. Kommer även finnas kvar i vissa delar av supercomputing marknaden, även om windows kommer ta övertag där med.

OSX kommer finnas kvar bland Reklamare, Musikproduktion, Grafiker och entusiaster, givetvis.

BSD är jag rädd för kommer försvinna helt, det är synd, för jag gillar verklighen det som Server-OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Ska vi kolla rikigt lång fram i tiden så tror jag det kommer finnas ett jätte ActiveDirectory för varje land, och där du använder ditt MSN passport för att stämpla in på jobbet/skolan etc. Microsoft äger vår framtid tyvär. hehe.

är du verkligen helt säker på att du inte jobbar som försäljare på microsoft?

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Alla akademiker uttrycker sig försiktigt (speciellt om man har en examen från matematikerprogrammet). Dessutom trodde jag att tråden handlade om olika Unix-OS? Inte miljöer? Men som sagt, jag kan inte riktigt sådana här saker. Min andra examen, civilingenjörsutbildning i datateknik från KTH handlade om algoritmer och datavetenskap, inte hur man sätter upp stora miljöer. Men som sagt, jag har svårt att tro att Unix inte klarar av allt som M$ klarar av, och bättre än så oxå. På institutionen för datalogi (NADA) vid KTH, servar Solaris många tusen civ.ing.studenter och forskare på ett enkelt sätt i alla fall. Nu orkar jag inte tjafsa mera. Jag anser Solaris vara det tekniskt bästa OSet, och hoppas det ökar i popularitet. Tack för mig.

Det kan jag tänka mig. Jag har faktiskt vänner i universitets-världen, och dom har berättat hur det fungerar där. Dom kör b.la Solaris med, mestadels p.g.a Java-programmering. Men alla dessa står som enskilda maskiner vad jag förstått, givetvis i nätverk och lite delade nätverksresurser, men annars helt självstående.

Data-teknik/vetenskap och IT är två olika saker idag måste du förstå. Bara för att Solaris trådar bättre eller klarar större laster etc. så gör det inte det automatiskt till det ledande operativssystemet idag ute på marknaden.

Du måste även förstå att Universitets-världen är så enormt olika företagsvärlden. Där finns inga intresse-grupper och student-organisationer. Där är det pengar och tid som styr, men det vet du väll som har gått i skolan så länge? Där har man inte tid att hyra ett team att göra ett eget mailsystem, där köper man ett färdigt (t.ex Exchange i Windows fall).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Intressant att se att det är dem med tveklöst absolut mest erfarenhet som kallar Linux instabilt och omoget.

Ja du kanske har en annan defination vad erfaren är om du nu menar mig och den andra killen.

Bara för du visar dig Unix intresserad så har du jääääätttemycket erfarenhet av det? Kanske det, men sluta säga sånt, du vet ju knappast om jag eller han är erfaren eller inte, om man postar något sådant påstende så är man nog oftast erfaren.

Linux är inte lika moget som Solaris, så är det bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ja du kanske har en annan defination vad erfaren är om du nu menar mig och den andra killen.

Bara för du visar dig Unix intresserad så har du jääääätttemycket erfarenhet av det? Kanske det, men sluta säga sånt, du vet ju knappast om jag eller han är erfaren eller inte, om man postar något sådant påstende så är man nog oftast erfaren.

Linux är inte lika moget som Solaris, så är det bara.

Du talar av erfarenhet?

Jag har erfarenhet av Unix och Linux då jag använder det, det är väll inte så konstigt? Dessutom har jag inte på stot att jag skulle ha mest erfarenhet. Bara att det är intressant att du och emilsson kan så mycket utan att egna erfarenhet. Och alla dem som använt Linux länge och är väll insatta inte påstår samma sak.

Visst kan jag hålla med om att Linux är lite buggit jämfört te.x FreeBSD som är en favorit. Men jag har själv aldrig haft problem alls och det är det många andra här som inte heller har te.x du?.

Och jag känner mig rätt övertygad av att du har liten erfarenheter av Unix döma av dina tidigare trådar.

Måste med bussen nu, puss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Intressant att se att det är dem med tveklöst absolut mest erfarenhet som kallar Linux instabilt och omoget.

Instämmer, beror ju helt på hur man väljer att använda det och beroende på vilka program man nyttjar.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Du talar av erfarenhet?

Jag har erfarenhet av Unix och Linux då jag använder det, det är väll inte så konstigt? Dessutom har jag inte på stot att jag skulle ha mest erfarenhet. Bara att det är intressant att du och emilsson kan så mycket utan att egna erfarenhet. Och alla dem som använt Linux länge och är väll insatta inte påstår samma sak.

Visst kan jag hålla med om att Linux är lite buggit jämfört te.x FreeBSD som är en favorit. Men jag har själv aldrig haft problem alls och det är det många andra här som inte heller har te.x du?.

Och jag känner mig rätt övertygad av att du har liten erfarenheter av Unix döma av dina tidigare trådar.

Måste med bussen nu, puss.

Ja, jag har faktiskt erfarenhet av Linux då jag har provat det och vet hur det fungerar. Linux är omoget det är bara att inse. Kolla varje gång man ska boota bara.

Det är väl klart Linux funkar som OS, men måste det vara stabilt bara för det kan starta program? Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ja, jag har faktiskt erfarenhet av Linux då jag har provat det och vet hur det fungerar. Linux är omoget det är bara att inse. Kolla varje gång man ska boota bara.

Det är väl klart Linux funkar som OS, men måste det vara stabilt bara för det kan starta program? Nej.

Vad yrar du om? Vad skall jag se när jag bootar? Jag vet självklart ett/en OS/kernel inte är stabil bara för att det/den kan start program.

Hur mycket erfarenhet har du av Linux? 5 timmar?
Och snälla berätta för mig hur Linux funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ja, jag har faktiskt erfarenhet av Linux då jag har provat det och vet hur det fungerar. Linux är omoget det är bara att inse. Kolla varje gång man ska boota bara.

Det är väl klart Linux funkar som OS, men måste det vara stabilt bara för det kan starta program? Nej.

Även om dina premisser är sanna är ditt resonemang inte logiskt bindande.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med att Linux inte är värdens stabilaste men det håller helt klart. Att det inte skulle gå att använda i kommersiella syften och produktiva miljöer är trams. Låter som något M$ skulle säga.

Permalänk
Medlem

Bristen i Linux är väll just mångfalden faktiskt. Rörig dokumentation och vilt spridda standarder, alla gör på sitt eget sätt när dom göra sina program och bibliotek. FreeBSD är ju sjukt mycket bättre där, även de andra BSD's.

Linux har väll dock aldrig "hängt sig" för mig. Men har haft massor av versions konflikter och annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Alla akademiker uttrycker sig försiktigt (speciellt om man har en examen från matematikerprogrammet). Dessutom trodde jag att tråden handlade om olika Unix-OS? Inte miljöer? Men som sagt, jag kan inte riktigt sådana här saker. Min andra examen, civilingenjörsutbildning i datateknik från KTH handlade om algoritmer och datavetenskap, inte hur man sätter upp stora miljöer. Men som sagt, jag har svårt att tro att Unix inte klarar av allt som M$ klarar av, och bättre än så oxå. På institutionen för datalogi (NADA) vid KTH, servar Solaris många tusen civ.ing.studenter och forskare på ett enkelt sätt i alla fall. Nu orkar jag inte tjafsa mera. Jag anser Solaris vara det tekniskt bästa OSet, och hoppas det ökar i popularitet. Tack för mig.

Vet du en annan sak man lär sig på matematikprogramet? Jo, ödmjukhet och att prestationer och kunskap väger tyngre än titlar. M.ao. sluta skryta, börja prestera.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vet du en annan sak man lär sig på matematikprogramet? Jo, ödmjukhet och att prestationer och kunskap väger tyngre än titlar. M.ao. sluta skryta, börja prestera.

jag skulle lägga till att man måste bevisa det man påstår och underbygga det med fakta också.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+