Microsoft går in i Open Source marknaden.

Permalänk
Medlem

Microsoft går in i Open Source marknaden.

http://www.marketwatch.com/news/story/Story.aspx?guid=%7BEEF3...

Microsoft går in i Open Source marknaden och ska tydligen köpa SUSE, fan heller att man vill att Microsoft ska förstöra Open Source marknanden. Usch. Förjävligt. Hatar Microsoft. För. Alltid. Hoppas. Dom. Går. I. Konkurs. Snart.

// :@

Permalänk

Vart har du läst att MS ska köpa Suse? Står att de ska ge support. Söker man på "Microsoft to acquire Suse" hittar man ingenting. Novell har dessutom redan köpt Suse.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Vart har du läst att MS ska köpa Suse? Står att de ska ge support. Söker man på "Microsoft to acquire Suse" hittar man ingenting. Novell har dessutom redan köpt Suse.

Det är ganska stor chans att dom gör det.

Permalänk
Medlem

Saxat från engadget.com: "Apparently Microsoft has reached an agreement with Novell, wherein Microsoft will provide sales support to Novell's SUSE Linux operating system. We kid you not. The two lovebirds have also agreed to develop technologies to make dual-boot systems easier to operate, and Microsoft has promised not to assert patent rights over software technology that might show up in SUSE"

Att pyttemjuk skulle köpa Suse har jag jäkligt svårt att tro på.

Permalänk
Medlem

och hur är detta dåligt?

förutom att MS support inte är mycket till grandekoration så borde samarbetet kunna ge fördelar för just dualboot, och vem vet, kanske kan man hoppas på ett standardiserat universalformat som inte MS skäms för att använda i förlängningen. (för nått måste de göra, det blir allt mer uppenbart)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ännu en ganska ogenomtänkt tråd av Bombur...

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det är ganska stor chans att dom gör det [köper novell/suse].

Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
Ännu en ganska ogenomtänkt tråd av Bombur...

Mjo, säger samma sak.=/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det är ganska stor chans att dom gör det [köper novell/suse].

Skulle jag kärna vilja veta var du har fått tag i den faktan?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Mjo, säger samma sak.=/

Second

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vi säger på skoj då att pyttemjuk köper Suse, vad är problemet? Jag har för mig att saker som bygger på lajnux måste vara under gpl fortfarande eller något.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Second

Third.

Permalänk
Medlem

Instämmer med vad som redan är sagt, trist inställning från trådskaparens sida.
Tycker att det låter prima, kanske kan ge större interaktion mellan Linux och Windows = finemang! Linux är inget politiskt parti utan ett operativsystem.

Edit: sida inte hemsida.

Visa signatur
Permalänk

Embrace, Extend, Extinguish.

Sätter femtio spänn på att Novell inte finns kvar som företag i den formen det finns idag, inom två-tre år. Blir säkerligen ett SCO2-scenario till slut.

Ingen verkar lära sig av historien. Alla som har blivit Microsoft-partners har tillslut gått i konkurs eller blivit krossade. Folk har selektivt minne, därför är vi dömda att repetera samma misstag om och om igen.

Vill inte förolämpa någon, men jag måste dessvärre säga att den som tror att Microsoft kan föra någonting gott med sig måste vara lite bakom flötet. :/

Permalänk
Medlem

klart man som styrelsemedlem i något has-been-it-företag vill styra ihop i ett microsoftsamarbete, då har man ju chans på en fetare post och tillhörande lönecheck...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Ingen verkar lära sig av historien. Alla som har blivit Microsoft-partners har tillslut gått i konkurs eller blivit krossade. Folk har selektivt minne, därför är vi dömda att repetera samma misstag om och om igen.

Rätta mig om jag har fel (för det har jag ofta ), men va det inte mycket pga MS som Apple inte konkade när dom hade det knagligt, mycket tack vare deras avtal?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
(för det har jag ofta )

En notering till på den listan.
Men jag förstår inte vad Novell far efter men jag tror det kan ha med deras stora kliv in på Net med Mono och hur tungt det går, MS har ju oxå slått på stora trumman för Mono för att visa att Net inte är en unik MS-specialare.
Tror båda kommit fram till att det behöver funka lika bra på Net som Mono för att komma upp i tillräcklig kritisk massa.
Är det något sådant så är det dömt att misslyckas att kör ihop med MS om inte det blir en kors i taket -händelse.
Fast även jag har en lista

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Instämmer med vad som redan är sagt, trist inställning från trådskaparens sida.
Tycker att det låter prima, kanske kan ge större interaktion mellan Linux och Windows = finemang! Linux är inget politiskt parti utan ett operativsystem.

Edit: sida inte hemsida.

Sen när var Linux ett operativsystem?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Sen när var Linux ett operativsystem?

Det beror på hur man ser det. :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte, främst om man tittar på .NET och Mono. Novell har total copyright på Mono, inte utvecklarna. Enda anledningen till att ha det så är för att underlätta ett licensbyte och parta med MS är steg i fel riktning.

Har svårt att tänka mig att någonting produktivt skulle komma ut ur det här, MS gör det för att krossa Red Hat, Novell gör det för att folk ska tro dom är större än vad dom igentligen är.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
Det beror på hur man ser det. :>

Den rätta benämningen är att Linux är en kärna, inget annat. Och GNU/Linux utgör operativsystemet, för en kärna utgör inte mycket till OS? Men i folkmun och bland nybörjare kallas det ofta Linux för att förenkla det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Den rätta benämningen är att Linux är en kärna, inget annat. Och GNU/Linux utgör operativsystemet för en kärna utgör inte mycket till OS? Men i folkmun och bland nybörjare kallas det ofta Linux för att förenkla det.

Just därför anser jag att Linus och Richard bör komma fram med ett nytt namn för att förenkla det hela men samtidigt vara korrekt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Just därför anser jag att Linus och Richard bör komma fram med ett nytt namn för att förenkla det hela men samtidigt vara korrekt.

Linux är inte en del av GNU därför kan vi inte kalla det GNU. GNU är inte en del av Linux därför kan vi inte kalla det Linux. Jag tycker att GNU/Linux är alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Sen när var Linux ett operativsystem?

GNU/Linux då, nöjd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Den rätta benämningen är att Linux är en kärna, inget annat. Och GNU/Linux utgör operativsystemet för en kärna utgör inte mycket till OS? Men i folkmun och bland nybörjare kallas det ofta Linux för att förenkla det.

Linus Torvald säger ju själv att det går bra att kalla linux för ett operativsystem i folkmun.

Men som sagt det skulle behövas ett annat namn, inte kallar man Windows XP för NT 5.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Linus Torvald säger ju själv att det går bra att kalla linux för ett operativsystem i folkmun.

Men som sagt det skulle behövas ett annat namn, inte kallar man Windows XP för NT 5.1

men även han menar då en hel dist. vilket Stallman inte gillar. vilket de flesta av oss inte tycker spelar nån roll. etc.

det är för att det är så jobbigt att hitta kärnan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Den rätta benämningen är att Linux är en kärna, inget annat. Och GNU/Linux utgör operativsystemet för en kärna utgör inte mycket till OS? Men i folkmun och bland nybörjare kallas det ofta Linux för att man inte ska framstå som en pretentiös nolla när man rättar folk och högljutt skriker att det minsann heter GNU/Linux.

Helt korrekt.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.idg.se/2.1085/1.81069
"Ballmer bjuder in till samtal med ytterligare distributörer av Linux"

Nu är det slut på krigandet... nu skiftar microsoft till assimilation

Nej men allvarligt så tror jag det är bra. Det gäller bara att linuxförespråkarna spelar korten rätt så de utnyttjar microsoft mer än vad microsoft utnyttjar dem nu när porten är "mera" öppen.

T.ex. skulle det vara roligt om NTFS-stödet för *nix kunde bli "godkännt" av microsoft. Dvs de hjälper till att utveckla det och kan säga "det här fungerar". Finns väl någon ny grej som sägs klara av NTFS-skrivning korrekt (?) men man kan inte lita hur som helst på vad som helst.
Jag antar microsoft mer hjälper till att utveckla sådant än släpper sin egen implementation helt fri med källkod (?). För isf får vi väl se mer fulkod från MS

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Microsoft skulle ge support på Novells SuSe-grejor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Förstår inte varför Microsoft skulle ge support på Novells SuSe-grejor?

för att support är framtiden, inte mjukvara. Novell fattade detta först och köpte SuSE, Microsoft fattar det nu och köper Novell.

(var är den där roliga bilden på fiskar som äter varandra i storleksordning när man behöver den?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
för att support är framtiden, inte mjukvara. Novell fattade detta först och köpte SuSE, Microsoft fattar det nu och köper Novell.

Det är ju inte frågan om vanlig support utan "sales support" vad nu det innebär... Och btw, MS har inte köpt Novell.

Vidare lär inte MS hjälpa till med utvecklingen av t.ex. Linux NTFS modul med tanke på att MS säljer den tekniken till andra företag. Att hjälpa andra att ta fram ett gratis alternativ i det fallet skulle vara att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy