Windows Vista RTM!

Permalänk
Medlem

Och du har provat att t.ex. installera de nyaste grafikkortsdrivrutinerna, uppdatera DirectX och liknande saker?

Permalänk

Ni som sitter med Windows Vista och dubbla kärnor (nyfiken på Athlon X2 mest), märker ni någon större skillnad när ni multitaskar, kör krävande program samtidigt som ni gör annat? Eller är skillnaden lika "stor" som i Windows XP? Skulle vara kul om dualcore-stödet blev bättre i Vista. Sitter själv rätt mycket i Photoshop nämligen, och jag funderade på om jag skulle köpa en Athlon X2 4600+ eller 4800+ innan de tar slut helt.

Sen undrar jag om det är grafikkortet som sköter gränssnittet i datorn fast man ställt av alllt lull-lull? Installerade nämligen Vista på en av mina äldre datorer (Athlon XP 1900+, 512 MB DDR RAM, GeForce MX420 64 MB). Om man behöver så lite grafikkort så flöt Vista på imponerande bra. Kan tänka mig att RAM-minnet inte räckte till heller.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Någon som kör Vista med nforce2? Sas ju att det inte skulle fungera, men det fungerar ju helt ok. Vissta drivrutiner som saknades efter installationen med det fixade den via Windows Update. Problemet är att drivrutinen till soundstorm verkar lite knepig.

Det står att det är ett realtek-chip, och det stämmer ju till viss del. Tyvärr får man inga fler inställningar än volymen, och jag vill gärna kunna använda SPDIF-utgången. Någon som har en aning om vad man ska göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Geforce MX420 klarar inte aero-gränssnittet. Alltså 3D-accelererade. Då behöver du inte ha något grafikkort med någon prestanda "alls". Dvs bara grafikminnet är stort nog för att hålla bilden (mindre än 10 MB om man inte har extremt stor upplösning) och allt får ju skötas av processorn. Precis som det alltid har gjorts i tidigare windows.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX

Riktigt irriterande att inte cd5 finns uppe på lindholmen, är sugen på att prova.

Är det bara jag, eller har dom supit bort CD1 nu också? För jag hittar bara CD2,CD3 och CD4.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Någon som kör Vista med nforce2? Sas ju att det inte skulle fungera, men det fungerar ju helt ok. Vissta drivrutiner som saknades efter installationen med det fixade den via Windows Update. Problemet är att drivrutinen till soundstorm verkar lite knepig.

Det står att det är ett realtek-chip, och det stämmer ju till viss del. Tyvärr får man inga fler inställningar än volymen, och jag vill gärna kunna använda SPDIF-utgången. Någon som har en aning om vad man ska göra?

Oj, glömde nämna det i mitt inlägg ovan, den gamla datorn med AMD 1900+-processorn har ett nForce2-moderkort, och det funkade hyffsat, precis som du själv sa, fast det gick ju lite långsamt. Fast det funkade ju.

Har funderat på att köpa Vista snart, och är osäker på hur det blir. Ska man välja x86 eller x64? Är det så att 16-bitarsprogram inte funkade till 64-bitarsversionen, eller vad? Är det enda problemet? För man ska väl kunna välja att köra program i kompatibilitetsläge eller något sådant där? För i sådana fall finns det väl ingen större anledning att välja x86 om man har en 64-bitarsprocessor, även om prestandaskillnaderna inte är enorma? Tackar för svaren hittills!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem

Haha vilka problem ni har. Skaffa DVD-brännare/läsare ff. Det ska vara standard i en modern dator!
Att ha en skruttig X41:a med bara extern CD räknas inte. Man ska ha DVD (men nu verkar ASTRX sållt den då annonsen inte fanns på blocket längre (såg hans signatur)).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Är det bara jag, eller har dom supit bort CD1 nu också? För jag hittar bara CD2,CD3 och CD4.

Inte bara CD1, utan DVD-versionen är borta för mig också (KTHs MSDNAA). Vad håller de på med?

Jag har nForce3 och i enhetshanteraren i Vista så är det två grejer som datorn inte vet alls vad det är. Samtidigt funkar internet/nätverket lite skumt (nästan bra i IE7, typ inte alls i Fx), så jag misstänker att en av sakerna kanske är nåt med nätverket. Är det nån som haft nåt liknande problem? Eller är det bara att bita ihop och vänta tills Nvidia släppt officiella drivrutiner?

Edit: Nu finns alla skivor igen, dock inte CD5 än.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har koll på hur man installerar 3:e parts (icke certifierade) gadgets i sidebaren?
Jag välj add och more gadgets och hamnar på någon sida, är väl live.com osv. Klickar på någon så får man frågan om man verkligen vill installera det. Trycker på installera och nedladdningsrutan flashar förbi men det visas inte där man kan välja gadgets.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Är det bara jag, eller har dom supit bort CD1 nu också? För jag hittar bara CD2,CD3 och CD4.

mja det verkar så. jag installerade dock vista från min externa hdd. hittils nästan bara positiva erfarenheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Haha vilka problem ni har. Skaffa DVD-brännare/läsare ff. Det ska vara standard i en modern dator!
Att ha en skruttig X41:a med bara extern CD räknas inte. Man ska ha DVD (men nu verkar ASTRX sållt den då annonsen inte fanns på blocket längre (såg hans signatur)).

njeee, den finns kvar då den inte blev såld =/ vaddå, en extern CD duger, som student har man inte råd med sån lyx som dvd (däremot dator )
kör vista på den nu och det flyter på minst lika bra som xp hittills, yay!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Någon som har koll på hur man installerar 3:e parts (icke certifierade) gadgets i sidebaren?
Jag välj add och more gadgets och hamnar på någon sida, är väl live.com osv. Klickar på någon så får man frågan om man verkligen vill installera det. Trycker på installera och nedladdningsrutan flashar förbi men det visas inte där man kan välja gadgets.

Sitter inte med Vista nu, men detta kanske fungerar.
Ladda ned din gadget på lämplig plats och installera den sen.
Har för mig att man fick göra så för att det skulle fungera (kan ha fel iofs).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
mja det verkar så. jag installerade dock vista från min externa hdd

Körde du med CD1 för att kicka igång setupen eller fick du Vista att autostarta från disken?

//MrIbra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Någon som har koll på hur man installerar 3:e parts (icke certifierade) gadgets i sidebaren?
Jag välj add och more gadgets och hamnar på någon sida, är väl live.com osv. Klickar på någon så får man frågan om man verkligen vill installera det. Trycker på installera och nedladdningsrutan flashar förbi men det visas inte där man kan välja gadgets.

prova i gadget gallery att klicka på "pilen" bredvid "searsh all gadgets" och välj "recently installed gadgets" så kanske den dyker upp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Någon som har koll på hur man installerar 3:e parts (icke certifierade) gadgets i sidebaren?
Jag välj add och more gadgets och hamnar på någon sida, är väl live.com osv. Klickar på någon så får man frågan om man verkligen vill installera det. Trycker på installera och nedladdningsrutan flashar förbi men det visas inte där man kan välja gadgets.

Ja, du får tanka .gadget-filen, sen dubbelklickar du på den och då frågar den om du vill installera den. tryck ja och den dyker upp i din sidebar. sedan finns den i "Add Gadget.."-fönstret. så har jag gjort på alla mina. kör för tillfället med memoryMonitor, HDDInfo, en rss-reader och en command-launcher.
minnesmonitorn använder jag mest, skönt att ha konstant övervakning på det, då vista använder en del (vilket det ska).

Permalänk
Medlem

Kan dessa "gadgets" mäta sig med dashboard? Av det jag har sett så verkar det inte alls lika flashigt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Är där nån skillnad på Vista versionen som kom i november och den som släpps nästa vecka? Och isåfall vilken? Tacksam för all info jag kan få.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Haha vilka problem ni har. Skaffa DVD-brännare/läsare ff. Det ska vara standard i en modern dator!

Kanske för att DVD versionen inte fanns?
Den ligger dock upp nu (Lindholmen MSDNAA). Får tanka den fort innan dom super väck den igen :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

När jag instalerade vista drivrutinerna till mitt 7900gt så fick jag blue screen när jag startade datorn efter instalation. Fick gå in i felsäkert läge o ta bort dom, hur gör jag nu? Vilka drivrutiner kan jag använda?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Är där nån skillnad på Vista versionen som kom i november och den som släpps nästa vecka? Och isåfall vilken? Tacksam för all info jag kan få.

Nej ingen skillnad i innehållet. Dock så finns ju windows update och det lär ha fått nya uppdateringar. Lite det som är grejen, de släppte det 2 månader tidigare för att tillverkarna skulle få en liten extra nöd-tid att få ihop drivrutiner till den stora lanseringen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vista rullade på fint på min nForce2 maskin iallafall, inga okända enheter.

Jag väntar på nya optimerade grafikkortsdrivrutiner från Nvidia, när de kommer ska jag installera Vista igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

nu finns cd1-cd5 plus dvd:n på chalmers.

Permalänk

Om det skulle vara någon annan som är intresserad av att få igång SPDIF-utgången på Soundstorm i Vista kan jag meddela att det löste sig helt automagiskt efter en omstart. Vette sjutton om det var för att drivrutinerna inte blivit ordentligt installerade eller om det var för mitt krånglande, installerade bland annat om drivrutinerna från windows update.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Är där nån skillnad på Vista versionen som kom i november och den som släpps nästa vecka? Och isåfall vilken? Tacksam för all info jag kan få.

MSDN/Technet/MVLS kunder fick tillgång till de versioner som "släpps" nu redan i november.
Tidsgapet är till för att man ska hinna tillverka skivor och kartonger , få ut dessa till försäljarna samt hinna utbilda supporten. Sen ska ju också tredjepartarna få rimlig tid att ta fram sina drivers och anpassa sina applikationer.

Således det är exakt samma Vista på skivan.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet vilka ultimate extrasen är ?

Permalänk
Medlem

Fungerar Sonyericssons programvara med Vista?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Nej tyvär inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Fungerar Sonyericssons programvara med Vista?

PC Suit funkar inte...
men MyPhoneExplorer funkar
http://www.fjsoft.at/en/

Permalänk
Medlem

Någon som fått igång 64-bit versionen av ForceWare 100.30 med ett 8800GTS? Min burk hänger sig under uppstarten med de drivarna installerade :(.

Permalänk
Medlem

Sitter nu i Vista Business, och det verkar vara hyffsat. Jag fick dock aldrig frågan om jag ville installera 32 eller 64 bitars, så jag trodde ju att den självklart valde 64bitars då. Men inte... Någon idé på lösning, bara att installera om?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Sitter nu i Vista Business, och det verkar vara hyffsat. Jag fick dock aldrig frågan om jag ville installera 32 eller 64 bitars, så jag trodde ju att den självklart valde 64bitars då. Men inte... Någon idé på lösning, bara att installera om?

Är du säker på att din dator klarar 64bits?

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte förstått fördelarna med Vista. Är det lika stor skillnad som när XP kom eller tom när W95 kom?

Sitter på en AMD Turion 64bitars
512mb-ram

Måste jag köpa mer minne om jag vill köra vista?
Har Win MCE 2005 nu.