Permalänk
Medlem

Jag har följt det här bygget hela tiden men glömt kommentera :S

Bra gjort!! 10p

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Serietillverkning blir det inte tal om. Jag är imponerad över att jag lyckats få ihop detta exemplar, så att göra fler som dessutom ska bli lika dana. Njae.

Tackar för kommentarerna och poängen. Ska se till att åka och handla så snart som möjligt så ska jag se till att slänga upp lite fler bilder.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

jävlar va snyggt det va näst snyggaste bygget ja har sett hitills en tia för mej

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt snyggt! En 10:a från mej !

Permalänk
Medlem

Man tackar och bockar.

Har varit och handlat gummiupphängningar till fläktarna nu, men jag får se när jag får tid och ork till att få dit dem. Även dammfilter är inhandlade men jag "måste" modifiera dem lite.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

riktigt fint bygge! en solklar tia till den

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

fint... påminner lite om antec p180 tycker jag

Såg att du har samma processorkylare (ninjan) och chipsetkylare (thermalright nånting). Kul!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Helt otroligt fint... ren technics-style och städat, 10p!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Nexus is teh shit..

Snygg burk du har gjort, helt klart 10p!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa!
Tyvärr är det längesedan jag såg den nu. Befinner mig i Belgien under 9 veckor och kommer hem i November. Så då nån gång ska jag förhoppningsvis få klart chassiet på riktigt.
Sen har jag lite nya idéer till kringutrustning. Tänkte fixa en LCD-display i matchande stil och ett matchande tangentbord.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

jaha, jag trodde att den var färdig
Göttans att det blir någon update när du kommer hem! Favorit projektet helt klart!

Permalänk
Medlem

Nejdå, lite finputsning och ljuddämpning är det allt kvar! Och en hel del kabeldragning. Ser ut som ett ormbo där inne nu. Jag orkad inte dra det snyggt för jag måste ändå plocka ut allt för att fixa det sista. Man vill ju inte ha metallspån som ligger och kortsluter nånstans.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fy f*n va nice. Har du lust att publicera lite ritningar och en inköpslista så man vet var du fick allt? Tänkte så man har nåt att gå på när man själv ska bygga sitt första egna?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ritningarna finns nog tyvärr bara i mitt huvud. Har lite grundläggande skisser på papper, men under byggets gång har allt ändrats väldigt mycket. Saker har jag köpt på Clas Ohlson, Biltema, Tibnor och Hornbach. Bara att leta runt efter det man behöver.
Det viktigaste tror jag är att man vet ungefär hur man vill ha det innan man börjar bygga. Skissa mycket och tänk igenom hur du ska göra saker och ting. Det kan vara lockande att börja bygga direkt, men det blir lätt fel om man är för ivrig. Tro mig!
Tror förresten att det finns en nästan komplett inköpslista i första inlägget.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

aha ok. Jo såg inköpslistan tänkte bara på om man kunde få på var du köpt de men verkar ju va i helt vanligt butiker så! tack

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jodå, det är lite det som har varit tanken med projektet. Att allt ska gå att köpa i vanliga affärer och att det ska vara ganska simpelt att göra samtidigt som det blir snyggt och lever upp till mina förväntningar.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Coolt. Det var extra speciellt att se hur skelettet kom fram från dessa lister! Inget i min smak dock, men ändå coolt. (y)

Permalänk
Medlem

Snyggt! Speciellt med nexusfläktarna, fråga inte varför :S Vore det inte bättre om du har två utsug och en insug istället?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Snyggt! Speciellt med nexusfläktarna, fråga inte varför :S Vore det inte bättre om du har två utsug och en insug istället?

Man tackar.

Antagligen vore det bättre med två utsug och ett insug, men det finns inte plats för det. Dessutom anser jag att ett visst övertryck är att föredra, eftersom jag då slipper massa damm i lådan. Grafikkortet drar också ut en del luft med sin fläkt. Jag har ju också fläktkontrollen som gör att jag kan justera varje fläkt individuellt, så det är nog inte nått problem egentligen.

Tyvärr har motivationen inte riktigt varit på topp på sistone, men kanske att jag orkar fixa till det sista nu under sportlovet som kommer.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Man tackar.

Antagligen vore det bättre med två utsug och ett insug, men det finns inte plats för det. Dessutom anser jag att ett visst övertryck är att föredra, eftersom jag då slipper massa damm i lådan. Grafikkortet drar också ut en del luft med sin fläkt. Jag har ju också fläktkontrollen som gör att jag kan justera varje fläkt individuellt, så det är nog inte nått problem egentligen.

Tyvärr har motivationen inte riktigt varit på topp på sistone, men kanske att jag orkar fixa till det sista nu under sportlovet som kommer.

Fixa till det sista, chassit är underbart, det är verkligen det.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Det sista ska fixas! Kände mig faktiskt lite sugen på att modda klart det, nu när jag har lov och allt. Köpte till och med "rattar" till fläktstyrningen idag. Knoppar till lådor från IKEA.

Och man blir ju inte mindre sugen när man får massa trevliga kommentarer heller.

Datorn som sitter i har dock krachat, så det används inte just nu. Det passar ju i och för sig väldigt bra, när man ska fixa färdigt det.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Det var ett väldigt fint bygge ska ja säga

Permalänk
Medlem

Jäkligt nice chassi du har gjort alltså! Det har helt klart sin egen stil, men det är snyggt och rent också.

Höga poäng utan tvekan!

Man får nästan en liten nostalgitripp till min egen lilla moddning en gång i tiden, när jag gick lös på en AOpen HX08 med billiga hålsågar.
(det blev både svettigt och bullrigt, hehe)

Att bygga helt från grunden är ju klart coolt, man önskar man hade ork till sånt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem

såg att du visade kostnader men vart har du köpt materialet?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Man tackar.

Nu har det vart fullt upp med projektarbete och deltagande i tävlingen Blixtlåset, så det har inte vart tid åt det här projektet.

Tanken innan jag började var i alla fall att skapa något eget, tyst och stilrent som kan hänga med ett bra tag framöver. Jag är glad att det inte blir nån nåstalgitripp för mig till mina gamla moddar, då de bestod av ccfl-rör, plexiglas, fläktgaller med mönster och lysande saker i udda kombinationer.

Det blir mer jobb än man tror med att bygga från grunden men det går rätt bra bara man plannerar väl, och inte får för sig att ändra sig mitt i byggandet riktigt så många gånger som jag har gjort.

Det står lite här och var i tråden vart materialet är köpt, men snabbt kan man säga att alu-profilerna är köpta på clas ohlson, alu-plåten på tibnor, skruv och mutter är köpta på Hornbach och ljudisoleringen är köpt på biltema. Moderkortsplåten beställdes från overclockers.com har jag för mig och hårddiskmodulen och lite annat småplock köptes på gtek.se.
Sen är det ju lite saker som jag har hittat här och var i bra och ha gömmorna.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Tjena på're safto! Trevlig kommentar i min tråd och varje gång de dyker upp sånt så klickar de till i hjärnan "måste... fortsätta" ungefär. Självförtroendet höjs minst sagt, inget snack om saken.

De går ju mot slutet nu fast då sakta men säkert.

- 3 plåtar ska planslipas och putsas upp fixas och pillas med.
- PSU'ns strömkontakter måste bli fler inkl. sleevning och sist spraya höljet
- Sist men inte minst massvis av övriga detaljer vad gäller kabeldragning och se till att vattenslingan fungerar som den ska.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Tjena på're safto! Trevlig kommentar i min tråd och varje gång de dyker upp sånt så klickar de till i hjärnan "måste... fortsätta" ungefär. Självförtroendet höjs minst sagt, inget snack om saken.

De går ju mot slutet nu fast då sakta men säkert.

- 3 plåtar ska planslipas och putsas upp fixas och pillas med.
- PSU'ns strömkontakter måste bli fler inkl. sleevning och sist spraya höljet
- Sist men inte minst massvis av övriga detaljer vad gäller kabeldragning och se till att vattenslingan fungerar som den ska.

Jag känner igen det där klickandet i huvudet, och jag kännde att ditt bygge är ett sånt som verkligen inte får stanna av i dessa tider då det råder väldig brist på riktiga modifikationer på det här forumet! Man blir så less på alla USB-moddar, datorhörnor och allt vad det är...

Se till att bygga klart, så ska jag följa bygget med glädje.

Jag har haft lite småplaner vad gäller vattenkylning till min dator, men det först och främst känner jag att det skulle behövas ett system i värt att kyla med vatten.

Jag ska försöka få tummen ur och bygga klart det här åbräket nu med. Laptopen kan få duga som primär-burk så länge känner jag.

//xyz-saft

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

snyggt bygge

vast liet onödig grej för dvd läsarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
snyggt bygge

vast liet onödig grej för dvd läsarna

Tack, hela bygget är ju egentligen lite onödigt. Det finns ju färdiga chassin. Men jag ville göra nått annorlunda och kul. Nyskapande är aldrig fel.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<